TDA 7498E

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

TDA 7498E

Bericht door pompebled »

Vandaag kwam deze eindversterkerprint binnen, 150W aan 4Ohm volgens de beschrijving.

Eerst maar eens aan 24V DC getest op een plankje:
TDA 7498E .jpeg
Bij het inschakelen kwam er gelijk rook onder het koellichaam vandaan en geen geluid uit de subwoofer, dus stroom eraf, print losgeschroefd en het koellichaam eraf:
TDA 7498E smoked.JPG
Hier is duidelijk iets letterlijk in rook opgegaan.
Het enige dat ik heb gedaan, is de voeding rechtstreeks aan de pootjes van de voedingsaansluiting op de print gesoldeerd, die lullige kleine stekkertjes willen graag warm worden onder last. Ik doe dit bij alle versterkerprinten met dit soort aansluiting, nooit problemen mee gehad...

Ik heb de leverancier een verhaaltje met foto gestuurd, eens afwachten wat die voorstelt.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: TDA 7498E

Bericht door pompebled »

Bericht van de leverancier; tegen verzendkosten sturen ze een nieuwe module op, da's niet verkeerd, bedrag dus net overgemaakt.

Nu zit ik te bedenken of zo'n versterkerchip te vervangen is, met enig kunst en vliegwerk?
Loshalen zal wel lukken, desnoods pootje voor pootje losknippen en desolderen, maar een nieuwe erop frotten?
Lukt dat met een gewone soldeerbout met een fijne punt?

Tot nu toe vind google de losse chip alleen bij Mouser: https://nl.mouser.com/new/stmicroelectr ... mTDA7498E/
Heeft iemand nog een andere leverancier, want €20,00 verzendkosten voor een artikel van €8,23 is me wat te gortig...

Er komt eentje met een slow boat voor €6.36 inclusief verzending, we zullen het zien.

Groeten, Jan.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: TDA 7498E

Bericht door tigradekat »

Ik vind een kleine beitelpunt het lekkerste werken. eerste stap is veel flux aanbrengen op de print. Dan plaats je de ic, en "tackt" aan elke kant van de IC één pootje vast op de print, liefst schuin tegenover elkaar. Dan ligt de ic mooi vast. Vervolgens smelt je een kloddertje soldeer op je punt, en veeg je die langs alle pootjes van de ene kant, daarna langs de pootjes van de andere kant. Door de overvloedige flux zal je zien dat alle pootjes perfect gesoldeerd zullen worden. Dit werkt vele malen sneller en beter dan de pootjes één voor één te solderen met een klein puntje en een dun soldeerdraadje. Temperatuur niet te laag, 310 graden werkt erg fijn in mijn ervaring (loodhoudend tin). IC's gaan over het algemeen kapot van een te lange soldeertijd, niet van een te hoge temperatuur (binnen redelijke grenzen). Zelfs 350 graden kan nog prima als je weet wat je doet.

Wel de print daarna zorgvuldig reinigen met wattenstaafjes gedrenkt in isopropyl.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA 7498E

Bericht door Barry2001 »

Netjes, dat ze een nieuwe module opsturen.

Die chip vervangen is niet moeilijk, de EP (Exposed Pad) zit niet op de print, alleen bovenkant. Zeker niet gaan knippen en desolderen, dan sloop je gegarandeerd de padjes. Hete lucht, plaatselijk verwarmen, echt wachten tot overal de tin vloeibaar is geworden en rustig zonder geweld het componentje van de print liften. Nieuwe solderen stelt met een fijne punt niet veel voor, als je dat vaker doet tenminste. Pitch is 0.5mm zie ik, is goed te doen. Als je het zelf niet aandurft wil ik het wel voor je doen?

De TDA is ook bij Farnell te koop, zitten wat lager met verzendkosten, en anders meeliften als er weer besteld wordt: viewtopic.php?t=28444&start=25

Edit: zat dubbel met tigradekat
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: TDA 7498E

Bericht door pompebled »

'Hete lucht, plaatselijk verwarmen, echt wachten tot overal de tin vloeibaar is geworden en rustig zonder geweld het componentje van de print liften.'

Als leverancier van hete lucht heb ik alleen een verfafbrander met twee standen, 750 en 1500 Watt, die ik overwegend voor krimpkous/-folie gebruik.
Er zit een forse uitstroomopening op, Ø 38 mm, dus gericht verwarmen is hiermee een illusie, tenzij ik de componenten om de chip heen afdek.

Ik kan eens een kleinere nozzle maken van blik en kijken hoe klein het te verwarmen oppervlak dan uitpakt.

@tigradekat: Welke flux gebruik ik hier voor? Ik soldeer meestal met loodhoudende tinsoldeer met harskern, maar dat bedoel je niet, neem ik aan...
Voor groter spul heb ik het blikje Purine zuurvrij soldeer vet.

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 04 jul 2023, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA 7498E

Bericht door Kappa7 »

Gaat snel te warm worden.
Je moet rustig eerst de chip en omgeving voorverwarmen en daarna wat meer gericht de chip warmer maken.
De lucht stroom is waarschijnlijk ook te hoog on gericht te verwarmen.
Als je geen hete lucht station hebt dan kan het ook met de bout door een boel extra tin toe te voegen zo dat je een wat grotere massa krijgt die net lang genoeg vloeibaar blijft om alle pootjes los te halen.
in de praktijk heb je dan vaal 2 bouten nodig om dat voor 2 zijdes tegelijk te doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA 7498E

Bericht door Pjotr »

pompebled schreef: di 04 jul 2023, 22:29
Ik kan eens een kleinere nozzle maken van blik en kijken hoe klein het te verwarmen oppervlak dan uitpakt.
Dat kan alleen met een hete lucht ding wat in temperatuur regelbaar is. Met eentje met alleen 2 vaste standen fikt dan het element er uit door een te geringe luchtstroom.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: TDA 7498E

Bericht door pompebled »

Dus ik moet een deel van de luchtstroom afleiden om voldoende flow over het element te houden?
Dat wordt weer een mooie contraptie, maar wel te doen.

@Kappa7: Twee regelbare soldeerstations heb ik, hoe warm moet/mag ik de boel stoken?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA 7498E

Bericht door Kappa7 »

tegen de 300 graden of zelfs nog iets meer is voor het los halen van een defect onderdeel prima.
Veel hoger en te lang verhitten zal je printplaat laten smelten en je sporen los laten komen.
Neem wel een soldeerstift met een lang mes zo dat je zo veel mogelijk oppervlakte vloeibaar kunt houden.
Als alles vloeit kan je de beide bouten gebruiken om de chip voorzichtig op te pakken en te verwijderen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA 7498E

Bericht door Barry2001 »

Doordat je contact maakt met de pins van het component en dus met de padjes is de kans groot dat de padjes niet heel blijven, verschuiven, etc. Kunnen echt niks hebben.
Dit is een klusje dat met hete lucht het beste gaat, rework in een fabriek gaat vrijwel altijd op die manier. Hetelucht station met een gecontroleerde temperatuur en air flow.
Ja zo’n ding moet je maar net hebben (kosten overigens de wereld niet), maar dit is een klusje dat vraagt om het juiste gereedschap.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: TDA 7498E

Bericht door tigradekat »

pompebled schreef: di 04 jul 2023, 22:29

@tigradekat: Welke flux gebruik ik hier voor? Ik soldeer meestal met loodhoudende tinsoldeer met harskern, maar dat bedoel je niet, neem ik aan...
Voor groter spul heb ik het blikje Purine zuurvrij soldeer vet.

Groeten, Jan.
Hoi Jan, ik gebruik dit soort flux:

https://a.aliexpress.com/_Exb97nB
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: TDA 7498E

Bericht door pompebled »

Ik heb het aanbod van Barry aangenomen; zodra de chip binnen is, stuur ik de spullen op en zal hij het voor me doen, scheelt weer de aanschaf van gereedschap, dat ik waarschijnlijk maar héél weinig zal gebruiken.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: TDA 7498E

Bericht door pompebled »

De door Barry gerepareerde print is weer terug in Sneek, waarvoor mijn hartelijke dank!

Straks eens zien/horen of 'ie nu wél geluid geeft in plaats van rooksignalen.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: TDA 7498E

Bericht door pompebled »

Een week later; aangesloten...

Speult! Deze week even op stroom laten staan bij wijze van duurtest

Barry bedankt!

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA 7498E

Bericht door Barry2001 »

Graag gedaan, goede berichten :goedzo:
Plaats reactie