MonoBill 3 met CFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja maar het is zo verwarrend flattopping geeft meestal aan dat je versterker eindbuizen tegen de voedingspanning loopt
In dit geval is dat ook zo
Mezelf dus blind gestaard daarop
En de Fasedraaier liet ook dat zien
Dus de voedingspanning op de Fasedraaier verhoogd
Dat gaf iets verbetering .
Op laatst vertrouw je niets Temeer dit ontstond na monteren ugt van Ogonowski
Dus die gisteren ook er uit gehaald en vergeleken met een 5K PP UGT uit een sloop versterker
Die waren wat spanningen gewoon aan elkaar gelijk
Maar ik mis Anne , nu doe ik het alleen eigenlijk .
Een klankbord is al prettig en hulpzaam je verteld dan een ander wat je fout doet En soms ontdek je dat ook zelf zo
Of de ander als die zich in het probleem wilt verdiepen het je verteld
Maar vaak gaat dat fout omdat ik niet goed bij hou wat ik wijzig administratief
Dat is mijn grootste fout van alles
En die hulp denken dan zoek het zelf maar uit , we komen steeds weer voor verrassingen bij je
Afijn ik heb nu gevonden wat er uit die Fasedraaier moet komen En ik kom daar niet aan 35 i.p.v. 50 volt
Dus bedankt dat je even de moeite genomen heb om er over na te denken
In dit geval is dat ook zo
Mezelf dus blind gestaard daarop
En de Fasedraaier liet ook dat zien
Dus de voedingspanning op de Fasedraaier verhoogd
Dat gaf iets verbetering .
Op laatst vertrouw je niets Temeer dit ontstond na monteren ugt van Ogonowski
Dus die gisteren ook er uit gehaald en vergeleken met een 5K PP UGT uit een sloop versterker
Die waren wat spanningen gewoon aan elkaar gelijk
Maar ik mis Anne , nu doe ik het alleen eigenlijk .
Een klankbord is al prettig en hulpzaam je verteld dan een ander wat je fout doet En soms ontdek je dat ook zelf zo
Of de ander als die zich in het probleem wilt verdiepen het je verteld
Maar vaak gaat dat fout omdat ik niet goed bij hou wat ik wijzig administratief
Dat is mijn grootste fout van alles
En die hulp denken dan zoek het zelf maar uit , we komen steeds weer voor verrassingen bij je
Afijn ik heb nu gevonden wat er uit die Fasedraaier moet komen En ik kom daar niet aan 35 i.p.v. 50 volt
Dus bedankt dat je even de moeite genomen heb om er over na te denken
Re: MonoBill 3 met CFB
Zo was ik de laatste keer ook aan het zoeken, maar als je weet dat achter de C voldoende spanning komt dan kan je dat deel tenminste wegstrepen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met
Hoi Bert, te weinig sturing? Probeer de roosterlekweerstanden van de eindbuizen te verhogen. Deze zijn nu 39k. Probeer een 100 of 150k
Re: MonoBill 3 met CFB
Hoi Douwe had ik ook al geprobeerd heb ze vergroot naar 180K
Ik denk dat ik op die print ergens wat teveel op gesoldeerd heb en er wat doormetalisering of eilandjes verdwenen zijn
Door al dat geklungel van mij maar ik heb nog 8 printen
Ik denk dat ik op die print ergens wat teveel op gesoldeerd heb en er wat doormetalisering of eilandjes verdwenen zijn
Door al dat geklungel van mij maar ik heb nog 8 printen
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Dan R17 naar 33ohm en de anodeweerstanden naar 15k. Dan moet het lukken Bert.
Re: MonoBill 3 met CFB
Misschien vanmiddag Douwe
Straks komt de auto garage voor m’n kapotte accu
M’n werkster komt 12 uur in plaats van 2 uur
En ik moet straks naar m’n zoon als de auto gerepareerd is
Straks komt de auto garage voor m’n kapotte accu
M’n werkster komt 12 uur in plaats van 2 uur
En ik moet straks naar m’n zoon als de auto gerepareerd is
Re: MonoBill 3 met CFB
Nieuwe print er in gezet
Ziet er weer slordig uit maar er zal ( hoop stiekem van niet ) nog wel een en ander aan moeten gebeuren Moed verzameld om alles weer uit te proberen
Ingangs signaal is blauw
Begonnen met 1 volt PP Ingang signaal wat hoger
1,5 Volt PP Meer geeft flattopping 15 volt is al 15Watt
Uit geschakeld eerst nadenken
Eerst kijken of de terug koppel kopijn knop
wel helemaal open staat ik heb er een 500K instel pot ingezet
Eerst ff goed nadenken en de Hoogspanning naar 0 volt voor ik ergens een schroeven draaier in steek en weer wat verniel
Heb best last van storing op mijn zenuwstelsel en schiet een vinger op eens weg
Zo gebeurd ben ook benieuwd hoeveel gelijk spanning ik op de +UGT heb staan
Dat kan ik ook wel tegelijk doen in ronde 2
Ziet er weer slordig uit maar er zal ( hoop stiekem van niet ) nog wel een en ander aan moeten gebeuren Moed verzameld om alles weer uit te proberen
Ingangs signaal is blauw
Begonnen met 1 volt PP Ingang signaal wat hoger
1,5 Volt PP Meer geeft flattopping 15 volt is al 15Watt
Uit geschakeld eerst nadenken
Eerst kijken of de terug koppel kopijn knop
Eerst ff goed nadenken en de Hoogspanning naar 0 volt voor ik ergens een schroeven draaier in steek en weer wat verniel
Heb best last van storing op mijn zenuwstelsel en schiet een vinger op eens weg
Zo gebeurd ben ook benieuwd hoeveel gelijk spanning ik op de +UGT heb staan
Dat kan ik ook wel tegelijk doen in ronde 2
Re: MonoBill 3 met CFB
Pff dat was weer spannend
Met de FB instel pot op minimum feedback gaat de versterker oscileren
Dus ik kan ongeveer tot 400K open draaien , dat zal ik opmeten
Kon nog wat verder open maar er viel mij dan iets op n.l.dat dan 1 spanning uit de fasedraaier wel tot 67 volt kon
Het vermogen ging ook wat hoger zeg 16 volt is ruim 30 Watt
de ander niet meer dan wat was dat 57 volt oid Een stuk minder dan de ander , dus de FB regelt dat ook
Gelijkspanning op ugt is 469 Volt
Zal er is een andere 6N6P Fasedraaier in zetten waar de spanningen wat dichter bij elkaar zitten
Wel interessant toch!
Met de FB instel pot op minimum feedback gaat de versterker oscileren
Dus ik kan ongeveer tot 400K open draaien , dat zal ik opmeten
Kon nog wat verder open maar er viel mij dan iets op n.l.dat dan 1 spanning uit de fasedraaier wel tot 67 volt kon
Het vermogen ging ook wat hoger zeg 16 volt is ruim 30 Watt
de ander niet meer dan wat was dat 57 volt oid Een stuk minder dan de ander , dus de FB regelt dat ook
Gelijkspanning op ugt is 469 Volt
Zal er is een andere 6N6P Fasedraaier in zetten waar de spanningen wat dichter bij elkaar zitten
Wel interessant toch!
Re: MonoBill 3 met CFB
Potverdikkie ik ga weer veel te snel
Ik meet op de b++ 465 volt en ik realiseer me op het zelfde moment dat de elko op de print 450 Volt is
En ik die spanning verhoogd had met de vorige print door een weerstand parallel aan de 3K3 R1 meen ik
Daar ben ik weer aan een klapper ontsnapt
Normaal zet je dat niet in je beschrijving van hoe je wat doet en knip je dat eruit .
Maar ik doe gewoon net als een ander af en toe iets fout Zal aan de leeftijd liggen
Pff Dat was spannend
Ik meet op de b++ 465 volt en ik realiseer me op het zelfde moment dat de elko op de print 450 Volt is
En ik die spanning verhoogd had met de vorige print door een weerstand parallel aan de 3K3 R1 meen ik
Daar ben ik weer aan een klapper ontsnapt
Normaal zet je dat niet in je beschrijving van hoe je wat doet en knip je dat eruit .
Maar ik doe gewoon net als een ander af en toe iets fout Zal aan de leeftijd liggen
Pff Dat was spannend
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Daar kun je inderdaad beter niet een gewoonte van maken. Gelukkig gebruik je elco’s van goede kwaliteit die niet zo snel aan de kook raken, maar toch. Ik heb je in een pm wat spanningen verstuurd van wat je in de verschillende trappen kan verwachten. Als leidraad zeg maar.
Re: MonoBill 3 met CFB
Dankjewel Douwe
Ik zal het uit printen
En ik ga weer veel te snel en sla de helft over
Dat zal wel goed zijn houding
Dat leer ik niet af ben ik bang , ben zo gefocust op 1 ding dat ik de rest vergeet
Ik zal het uit printen
En ik ga weer veel te snel en sla de helft over
Dat zal wel goed zijn houding
Dat leer ik niet af ben ik bang , ben zo gefocust op 1 ding dat ik de rest vergeet
Re: MonoBill 3 met CFB
Douwe heeft voor me uitgerekend en natuurlijk niet alleen de uitkomst maar ook hoe
Dat plak ik meteen maar hier in dat is het voor een ander ook te gebruiken
Dankjewel Douwe
Dat plak ik meteen maar hier in dat is het voor een ander ook te gebruiken
Dankjewel Douwe
Jij zegt dat de sturing niet hoger komt dan 35V en dat het eigenlijk naar 50V moet, maar als ik de specificaties doorneem moet het eigenlijk 65V zijn. En dat is 200V toptop. Om daaraan te voldoen moet de anodespanning van de buis 413-200=213V zijn. bij gelijk blijvende anodeweerstanden (30k) moet er een stroom door de buizen lopen van 200/30=6.6mA totaal dus 13.2mA.
In dat geval zou de weerstand in je stroombron 0.7/13.2=53ohm moeten zijn.
Om de versterking van de fasedraaier te kunnen berekenen moet je als Ra de weerstanden van 30K en 39K(lekweerstand) parallel nemen. Dit is 16,95 ohm.i
De versterking van de fasedraaier is dan 22 x 16,95/(1,8+16,95) = 19,89 maal.
Hieruit volgt dat eer aan de ingang van de fasedraaier 65/19,89 = 3,27V RMS moet staan.
Voor de versterking van de 6J5 moet je ook Ra vervangen door de weerstanden van 100k en 330k parallel te nemen. Dit is 76,75 ohm
De versterking van deze buis is 20 x 76,75/(76,75+46.2) 12,47 maal.
Let wel op! Dit alles zonder tegenkoppeling.
Had je aan de ingang van de fasedraaier 3.27V nodig dan is de benodigde ingangsspanning van de versterker 3,27/12,47 = 262mV.
Dit is een theoretische berekening. In werkelijkheid kunnen de waarden iets verschillen maar op deze manier heb je toch een beetje houvast als je gaat meten.
Allereerst dus de weerstand in de stroombron veranderen, anders gaat de fasedraaier clippen. Succes.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Bert.
Douwe
Re: MonoBill 3 met CFB
Nou Douwe ik heb R7 en R8 gewijzigd van 39K naar 180K
Op jouw aanwijzingen ook de Weerstand R17 van 47Ω naar 2K2 Ω per abuis en van 2K2 naar 56 ohm Wat de bedoeling was
R18 van 12K naar 2K2 en weer naar 12K was wat in de war geraakt met schema’s en R nrs
Maar het werkt
Een behoorlijk verschil tussen uitgangs spanning van de Fasedraaier
Daar moet nog wat aan gebeuren
Aan de 6J5 nog niets aan veranderd
Nu ik gisteren mijn auto weer heb moet ik opeens mn nieuwe schoenen halen en een rolgordijn wat op maat is gemaakt
Nu moet ik afkoelen. Heb het bloedheet
Op jouw aanwijzingen ook de Weerstand R17 van 47Ω naar 2K2 Ω per abuis en van 2K2 naar 56 ohm Wat de bedoeling was
R18 van 12K naar 2K2 en weer naar 12K was wat in de war geraakt met schema’s en R nrs
Maar het werkt
Een behoorlijk verschil tussen uitgangs spanning van de Fasedraaier
Daar moet nog wat aan gebeuren
Aan de 6J5 nog niets aan veranderd
Nu ik gisteren mijn auto weer heb moet ik opeens mn nieuwe schoenen halen en een rolgordijn wat op maat is gemaakt
Nu moet ik afkoelen. Heb het bloedheet
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Durf het bijna niet te schrijven maar de maximale waarde van de roosterweerstand van een KT88 met fixed bias is 100K. De 180K weerstanden die er nu als roosterweerstanden zitten, kunnen de KT88's 'op hol' doen slaan. Vervangen door 100K lijkt me verstandig.
Een datasheet voor de KT88: https://frank.pocnet.net/sheets/084/k/KT88.pdf
Een datasheet voor de KT88: https://frank.pocnet.net/sheets/084/k/KT88.pdf
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Nou ja zeg ik ben van 39K naar die 180K gegaan men zei of schreef ergens 260KRobert Gribnau schreef: ↑wo 28 jun 2023, 18:08Durf het bijna niet te schrijven maar de maximale waarde van de roosterweerstand van een KT88 met fixed bias is 100K. De 180K weerstanden die er nu als roosterweerstanden zitten, kunnen de KT88's 'op hol' doen slaan. Vervangen door 100K lijkt me verstandig.
Een datasheet voor de KT88: https://frank.pocnet.net/sheets/084/k/KT88.pdf
Dus ben ik er maar een beetje tussen in gaan zitten
Het lampje gaat hier stil aan minder branden
Maar geen probleem ik heb 100K Weerstanden dus ik vervang ze wel
Bedankt dat je het even hebt laten weten
Dat internet heeft zijn goede kanten zjij Douwe en nog wel een stuk of 10 hoor maar als je het niet weet moet je ook zoiets opschrijven
Kan een simpele tik fout zijn
Maar ik was weer weerstanden aan het solderen aan de anode Fase draaier
Er zit nu ongeveer 30 K in serie Anode Fasedraaier en de B++ 413Volt
Nu gaat 1 kant eerder flattopping geven dan de andere kant
Ik wil dat gelijk trekken Moet bij de kant die vastloopt nu die Anode weerstand verlagen of verhogen ?
Ik ga maar eerst die 180K verlagen naar 100K ohm
Nogmaals bedankt Robert
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
En hoeveel gelijkspanning meet je nu op de anode van de fasedraaier. Het zou ruim 200V moeten zijn.
Re: MonoBill 3 met CFB
180K er uit en a100K zitten er in aan het stuurrooster en Condensator Fasedraaier
Verder heb ik aan de stroombron gemeten
De 56 ohm weerstand in de stroombron daar valt pprecies 0.56Volt over
In de stroombron zit een weerstand welke niet in het schema staat
Daar zit een 10 ohm weerstand in de Collector van de BD139.
Daar meet ik 0,1 volt over.
I =U/R is 0.1/10 is 0,01 Amp
Dus dan loopt er toch minder stroom Douwe als het moet !
Ik moet dat terug lezen
Ik heb het schema erbij gedaan van de Print waar de 6J5 en 6N6P op zitten
Waar CS bij staat zitten ook een printpaaltje
Wat moet nog meer vermelden Dat een kant uit de fasedraaier eerder flattopping heeft dan de ander
Ik kan niet boven de 56 volt komen uit de Fasedraaier zonder flattopping
Ohja iets trekt minder stroom dan voor dien
B++ is 440 Volt B+++ Zal ook hoger zijn
Raar maar het is Misschien ligt dat aan de lage stroom uit de stroombron
Alvast bedankt Peter Douwe en Robert
Verder heb ik aan de stroombron gemeten
De 56 ohm weerstand in de stroombron daar valt pprecies 0.56Volt over
In de stroombron zit een weerstand welke niet in het schema staat
Daar zit een 10 ohm weerstand in de Collector van de BD139.
Daar meet ik 0,1 volt over.
I =U/R is 0.1/10 is 0,01 Amp
Dus dan loopt er toch minder stroom Douwe als het moet !
Ik moet dat terug lezen
Ik heb het schema erbij gedaan van de Print waar de 6J5 en 6N6P op zitten
Waar CS bij staat zitten ook een printpaaltje
Wat moet nog meer vermelden Dat een kant uit de fasedraaier eerder flattopping heeft dan de ander
Ik kan niet boven de 56 volt komen uit de Fasedraaier zonder flattopping
Ohja iets trekt minder stroom dan voor dien
B++ is 440 Volt B+++ Zal ook hoger zijn
Raar maar het is Misschien ligt dat aan de lage stroom uit de stroombron
Alvast bedankt Peter Douwe en Robert
Re: MonoBill 3 met CFB
Een buis loopt tegen flattopping met ca 51 Volt
De andere kan ik wel door draaien tot 70 Volt
Ik heb de waarden gemeten in schema gezet en zijn gemeten t.o.v. Gnd
De andere kan ik wel door draaien tot 70 Volt
Ik heb de waarden gemeten in schema gezet en zijn gemeten t.o.v. Gnd
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Laat er dan maar wat meer stroom lopen Bert. Zo dat de anodespanning op 225V komt ongeveer. Het is ook duidelijk dat de beide buishelften niet dezelfde stroom trekken. Dat zou wel moeten. Probeer een ander buisje. Of zet een instelpotje van 100R met de loper aan de stroombron en de uiteinden aan de kathodes.
Re: MonoBill 3 met CFB
Douwe je vroeg of er nu 200 volt op de anode Fasedraaier staat
Als ik tov GND meet dan heb ik op de een 275 Volt en op de Andere 263 volt
Er loopt in een meer stroom als in de ander immers beide komen van 426Volt af
Over een 31K Weerstand loopt 426-263= 163Volt de stroom is door die weerstand U/R is 163/31.000= 5,2 mA
Bij de ander 31weerstand loopt 426-275=151 Volt /31k 151/31000=4.87 mA
Dat klopt wel volgens de stroombron Alleen waarom die waarde zo afwijkt Douwe t.o.v.
Jij had berekend is de fout misschien te vinden in de diode overgang in een van de transistors
Jij nam 0.7 Volt Anne rekende altijd met 0.6V
Bij 0.6/10 mA= geen 60 Ω 0.7/10=70Ω er zit een weerstand in van 56 ohm
Zou er een transistor lek zijn omdat er minder dan 0.6Volt over valt ?

Als ik tov GND meet dan heb ik op de een 275 Volt en op de Andere 263 volt
Er loopt in een meer stroom als in de ander immers beide komen van 426Volt af
Over een 31K Weerstand loopt 426-263= 163Volt de stroom is door die weerstand U/R is 163/31.000= 5,2 mA
Bij de ander 31weerstand loopt 426-275=151 Volt /31k 151/31000=4.87 mA
Dat klopt wel volgens de stroombron Alleen waarom die waarde zo afwijkt Douwe t.o.v.
Jij had berekend is de fout misschien te vinden in de diode overgang in een van de transistors
Jij nam 0.7 Volt Anne rekende altijd met 0.6V
Bij 0.6/10 mA= geen 60 Ω 0.7/10=70Ω er zit een weerstand in van 56 ohm
Zou er een transistor lek zijn omdat er minder dan 0.6Volt over valt ?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Over de transistoren hoef je niet in te zitten hoor. De knie spanning kan wel eens wat verschillen. Dat hangt ook af van de stroom die van de basis naar de emitter loopt. De een erkend met 0,6V en de ander met 0,7V. Doe jij het met 0,65. Je kunt echter wel even over het weerstandje de spanning meten, dan weet je het en dan gebruik je voortaan die waarde.
Het is wellicht een goed plan om met de uTracer even de buizen te testen op gelijkheid.
Het is wellicht een goed plan om met de uTracer even de buizen te testen op gelijkheid.
