rear en center speakers (center klaar + Foto's )

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

rear en center speakers (center klaar + Foto's )

Bericht door Maurice01 »

Ik heb 2 linkjes van zelfbouw speakers gekregen

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... and_en.htm

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... 209_en.htm


Wat zouden jullie doen, dezelfde set bestellen en 1 extra voor de center, of deze dubbel uitvoeren.
dus 4 sets?

En welke van de 2 sets zouden jullie kiezen?
En weten jullie qau beetje zelfde prijs nog een leuker alternatief?

Het is mijn eerste DIY home bouw project dus tips en trics zijn welkom



P.s front speakers blijven (voorlopig) me Pied Pipers
Laatst gewijzigd door Maurice01 op zo 11 dec 2005, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik weet niet of een enkele (of 2) 8cm speakers wel de PP kunnen bijhouden... daar zit toch redelijk wat membraan oppervlak in?

vergeet niet dat vooral in films het center kanaal t meeste gebruikt wordt. verder advies: de klank van de center het liefst zoveel mogelijk overeenkomen met de LR.

als surround lijkt me de CT209 een prima keuze.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Hoi Henk-jan,

Wat bedoel je met LR ??


En ik weet nu al waarschijnlijk dat ik klank kleur verschillen ga krijgen, immo het zijn hele andere units.

Neemt niet weg dat dit een heel leuk projectje kan worden :D

Als ruimte voor mijn center speaker heb ik 40 cm breed, diepte 55cm en nu de lastige de hoogte mag max. 12,5 cm zijn.

dus ik zou zelfs 4 8cm units naast elkaar kunnen zetten :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Maurice01 schreef:
Wat bedoel je met LR ??
links-rechts

is deze niet wat als center dan:
Afbeelding
is waarschijnlijk wel net wat hoger dan 12.5 cm denk ik
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Dat ziet er erg goed uit , zijn dat ook dezelfde tangbands?
En met welke tweeter?

Ik zie dat ze gepoort zijn dus zullen ze vast lager doorspelen als gesloten.

misschien ook leuk als rear, maar dan met 1 woofer en 1 tweeter
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Volgens mij is die speaker uitgevoerd met 2x de W4-657SC, welke een buitendiameter heeft van 125mm... Hij zal dus iets van 170mm hoog (of breed, ligt er aan hoe je 'm neerzet) zijn...
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

het gaat een center worden met 4 units :shock:

en als rear 1 unit.


maar ik maak me center kast eerst zo dat ik kan switchen tussen 2 of 4 units.
en dan kijken wat mij beter bevalt...


hellaas heb ik gewoon niet meer hoogte dan 12,5 cm.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

4 units? hoe gaat dat er dan uitzien?
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

strak tegen elkaar 8)

ik denk dat ik de kast zo groot maak dat ik er 4 in kan maken, en dan er voorlopig 2 in doe.

Maak wel alvast de gaten voor de andere 2, en ga dan testen met 4 st.


Ik zal er foto's van maken :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ja, maar welke verdeling van units? Ik hoop niet dat je twee tweeters gaat gebruiken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Skef schreef:
Volgens mij is die speaker uitgevoerd met 2x de W4-657SC, welke een buitendiameter heeft van 125mm...
correct

wat betreft Maurice01 z'n center: hij heeft een zeg maar mini line array met 4 stuks W3-371S in gedachte
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ow :) Dan blijft er nog maar een probleem over: een line array, net als een D'Appolito MTM hoort recht op te staan. Je wil immers je geluid de breedte in hebben, en niet de hoogte.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat gaat lastig worden met 125mm max hoogte :lol:

[tegelwijsheid]
als het niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan
[/tegelwijsheid]
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
dat gaat lastig worden met 125mm max hoogte :lol:

[tegelwijsheid]
als het niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan
[/tegelwijsheid]
Anders voor de center de luidsprekers onder een hoek inbouwen; de linker luidspreker straalt naar links, de tweeter in het midden naar voren en de rechter straalt naar rechts.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als de center op de grond staat, kun je het front ook schuin naar boven stralend maken. Dan heb je meer ruimte en blijft de kast 12,5 cm?
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

sietse schreef:
Als de center op de grond staat, kun je het front ook schuin naar boven stralend maken. Dan heb je meer ruimte en blijft de kast 12,5 cm?

Dan krijg ik vanzelf last van ingedeukte conussen, er gaat een baby hier op een gegeven moment kruipen :lol:


Ik denk als echte eerste DIY dat ik het vast heel leuk gaat vinden, en klinken.
Dan kan de sony center op de 230V daarna :P

Ik probeer het eerst met 2 tangbands, en dat ik misschien iets met de gain kan doen,
zoniet dan maak ik een center met 4 st.

afstraling zal toch wel goedkomen????
Immo je praat over +/- 1 cm dat ze van elkaar af zitten
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Maurice01 schreef:
sietse schreef:
Als de center op de grond staat, kun je het front ook schuin naar boven stralend maken. Dan heb je meer ruimte en blijft de kast 12,5 cm?

Dan krijg ik vanzelf last van ingedeukte conussen, er gaat een baby hier op een gegeven moment kruipen :lol:

Een mooi grilletje uitzoeken misschien?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Maurice01 schreef:
Ik probeer het eerst met 2 tangbands, en dat ik misschien iets met de gain kan doen, zoniet dan maak ik een center met 4 st.
hoe had je t met t "filter" gedacht? elk hun eigen dan? want met 2 stuks heb je een andere impedantie en zal t filter dus anders moeten dan bij 1. Met 4 (2-aan-2 paralel en die paren dan serie) heb je dezelfde impedantie als 1 en blijft je filter dus gelijk.

btw: ik denk dat je ook nog wel wat hebt aan de info in dit topic viewtopic.php?t=1243&highlight=
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Mijn suround versterker is 4 Ohm stabiel.

ik heb ( geloof ik ) 90Wrms bij 8 Ohm per kanaal ( volgens Marantz boekje )

Dus ook al zakt of stijgt de impedantie heb ik nog vermogen genoeg.
Ik zal wel op gehoor de gain's moeten afstellen. ( leuke bezigheid)...

Ik weet alleen niet wat er gebeurt met de x-over van het filter zelf, maar ik kan op de versterker ook nog een high pass geven als ik het wil.

ik bedacht me nu, me huidige center is 8Ohm, en ten op zichte van mijn front speakers (4Ohm ) heb ik die nu + 6db staan.


p.s heb je een mailtje gestuurd HenkJan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Maurice01 schreef:
p.s heb je een mailtje gestuurd HenkJan
ah, dan ga ik zo even naar de ander compu 8) zit nu met de laptop in de woonkamer, de mail komt op zolder binnen

de impedantie is van belang voor de werking van t "filter" (is in dit geval eigenlijk geen filter, meer een correctie netwerkje, maar goed, laten we t maar zo noemen) als je 2 speakers paralel zet, zal de correctie bij de verkeerde frequentie plaatsvinden en de klank van de W3-871 dus verziekt worden in plaats van verbeterd.
Maurice01 schreef:
ik bedacht me nu, me huidige center is 8Ohm, en ten op zichte van mijn front speakers (4Ohm ) heb ik die nu + 6db staan.
je zal zo-i-zo t volume opnieuw moeten inregelen, t rendement van een speaker hangt van meer af dan van de impedantie
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

:D :D

Bij mij is het omgekeerd,,, email komt op de laptop beneden binnen, en de pc boven hmmmmm staat stof te happen.

Okee, dan hou ik het nog simpeler, ik bouw de center speaker met 4 tangbands.

Toch die link van de andere pagina met een bandpas van 23,11 liter zou die erg veel meer diepgang geven? ( in plaats van gesloten )
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Test opstelling

Bericht door Maurice01 »

:D :D :D

Ik kon het niet laten om de Tang bands en filters te testen.



Afbeelding


En ik verbaas mij nu al over dit kleine speakertje :P
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=D> een ontwerp met passief membraan!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

LOL :lol:

En hoe smaakt ie?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

"Crisp" sound :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”