rear en center speakers (center klaar + Foto's )
Moderator: Beheerdersteam
rear en center speakers (center klaar + Foto's )
Ik heb 2 linkjes van zelfbouw speakers gekregen
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... and_en.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... 209_en.htm
Wat zouden jullie doen, dezelfde set bestellen en 1 extra voor de center, of deze dubbel uitvoeren.
dus 4 sets?
En welke van de 2 sets zouden jullie kiezen?
En weten jullie qau beetje zelfde prijs nog een leuker alternatief?
Het is mijn eerste DIY home bouw project dus tips en trics zijn welkom
P.s front speakers blijven (voorlopig) me Pied Pipers
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... and_en.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... 209_en.htm
Wat zouden jullie doen, dezelfde set bestellen en 1 extra voor de center, of deze dubbel uitvoeren.
dus 4 sets?
En welke van de 2 sets zouden jullie kiezen?
En weten jullie qau beetje zelfde prijs nog een leuker alternatief?
Het is mijn eerste DIY home bouw project dus tips en trics zijn welkom
P.s front speakers blijven (voorlopig) me Pied Pipers
Laatst gewijzigd door Maurice01 op zo 11 dec 2005, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik weet niet of een enkele (of 2) 8cm speakers wel de PP kunnen bijhouden... daar zit toch redelijk wat membraan oppervlak in?
vergeet niet dat vooral in films het center kanaal t meeste gebruikt wordt. verder advies: de klank van de center het liefst zoveel mogelijk overeenkomen met de LR.
als surround lijkt me de CT209 een prima keuze.
vergeet niet dat vooral in films het center kanaal t meeste gebruikt wordt. verder advies: de klank van de center het liefst zoveel mogelijk overeenkomen met de LR.
als surround lijkt me de CT209 een prima keuze.
Hoi Henk-jan,
Wat bedoel je met LR ??
En ik weet nu al waarschijnlijk dat ik klank kleur verschillen ga krijgen, immo het zijn hele andere units.
Neemt niet weg dat dit een heel leuk projectje kan worden
Als ruimte voor mijn center speaker heb ik 40 cm breed, diepte 55cm en nu de lastige de hoogte mag max. 12,5 cm zijn.
dus ik zou zelfs 4 8cm units naast elkaar kunnen zetten
Wat bedoel je met LR ??
En ik weet nu al waarschijnlijk dat ik klank kleur verschillen ga krijgen, immo het zijn hele andere units.
Neemt niet weg dat dit een heel leuk projectje kan worden
Als ruimte voor mijn center speaker heb ik 40 cm breed, diepte 55cm en nu de lastige de hoogte mag max. 12,5 cm zijn.
dus ik zou zelfs 4 8cm units naast elkaar kunnen zetten
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Anders voor de center de luidsprekers onder een hoek inbouwen; de linker luidspreker straalt naar links, de tweeter in het midden naar voren en de rechter straalt naar rechts.Henkjan schreef:dat gaat lastig worden met 125mm max hoogte![]()
[tegelwijsheid]
als het niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan
[/tegelwijsheid]
sietse schreef:Als de center op de grond staat, kun je het front ook schuin naar boven stralend maken. Dan heb je meer ruimte en blijft de kast 12,5 cm?
Dan krijg ik vanzelf last van ingedeukte conussen, er gaat een baby hier op een gegeven moment kruipen
Ik denk als echte eerste DIY dat ik het vast heel leuk gaat vinden, en klinken.
Dan kan de sony center op de 230V daarna
Ik probeer het eerst met 2 tangbands, en dat ik misschien iets met de gain kan doen,
zoniet dan maak ik een center met 4 st.
afstraling zal toch wel goedkomen????
Immo je praat over +/- 1 cm dat ze van elkaar af zitten
Een mooi grilletje uitzoeken misschien?Maurice01 schreef:sietse schreef:Als de center op de grond staat, kun je het front ook schuin naar boven stralend maken. Dan heb je meer ruimte en blijft de kast 12,5 cm?
Dan krijg ik vanzelf last van ingedeukte conussen, er gaat een baby hier op een gegeven moment kruipen![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
hoe had je t met t "filter" gedacht? elk hun eigen dan? want met 2 stuks heb je een andere impedantie en zal t filter dus anders moeten dan bij 1. Met 4 (2-aan-2 paralel en die paren dan serie) heb je dezelfde impedantie als 1 en blijft je filter dus gelijk.Maurice01 schreef:Ik probeer het eerst met 2 tangbands, en dat ik misschien iets met de gain kan doen, zoniet dan maak ik een center met 4 st.
btw: ik denk dat je ook nog wel wat hebt aan de info in dit topic viewtopic.php?t=1243&highlight=
Mijn suround versterker is 4 Ohm stabiel.
ik heb ( geloof ik ) 90Wrms bij 8 Ohm per kanaal ( volgens Marantz boekje )
Dus ook al zakt of stijgt de impedantie heb ik nog vermogen genoeg.
Ik zal wel op gehoor de gain's moeten afstellen. ( leuke bezigheid)...
Ik weet alleen niet wat er gebeurt met de x-over van het filter zelf, maar ik kan op de versterker ook nog een high pass geven als ik het wil.
ik bedacht me nu, me huidige center is 8Ohm, en ten op zichte van mijn front speakers (4Ohm ) heb ik die nu + 6db staan.
p.s heb je een mailtje gestuurd HenkJan
ik heb ( geloof ik ) 90Wrms bij 8 Ohm per kanaal ( volgens Marantz boekje )
Dus ook al zakt of stijgt de impedantie heb ik nog vermogen genoeg.
Ik zal wel op gehoor de gain's moeten afstellen. ( leuke bezigheid)...
Ik weet alleen niet wat er gebeurt met de x-over van het filter zelf, maar ik kan op de versterker ook nog een high pass geven als ik het wil.
ik bedacht me nu, me huidige center is 8Ohm, en ten op zichte van mijn front speakers (4Ohm ) heb ik die nu + 6db staan.
p.s heb je een mailtje gestuurd HenkJan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ah, dan ga ik zo even naar de ander compuMaurice01 schreef:p.s heb je een mailtje gestuurd HenkJan
de impedantie is van belang voor de werking van t "filter" (is in dit geval eigenlijk geen filter, meer een correctie netwerkje, maar goed, laten we t maar zo noemen) als je 2 speakers paralel zet, zal de correctie bij de verkeerde frequentie plaatsvinden en de klank van de W3-871 dus verziekt worden in plaats van verbeterd.
je zal zo-i-zo t volume opnieuw moeten inregelen, t rendement van een speaker hangt van meer af dan van de impedantieMaurice01 schreef:ik bedacht me nu, me huidige center is 8Ohm, en ten op zichte van mijn front speakers (4Ohm ) heb ik die nu + 6db staan.
Bij mij is het omgekeerd,,, email komt op de laptop beneden binnen, en de pc boven hmmmmm staat stof te happen.
Okee, dan hou ik het nog simpeler, ik bouw de center speaker met 4 tangbands.
Toch die link van de andere pagina met een bandpas van 23,11 liter zou die erg veel meer diepgang geven? ( in plaats van gesloten )
Test opstelling
Ik kon het niet laten om de Tang bands en filters te testen.

En ik verbaas mij nu al over dit kleine speakertje


