alternatief voor scanspeak 12M/4631G00

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

300 - 3K is gewoon een klassieke verdeling die het al een eeuwigheid prima doet voor een 3-weg. Wat je daar aan rond de 3kHz met een paar 100Hz poetst is marginaal. Maar bezwaar van die 15WU is juist dat ondanks het groter formaat het rendement zwaar achter blijft. Win je dus niks mee. Dan moet je echt naar de 200W - 400W om het er uit te halen.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Ook dat, dus de 4 ohm versie van de 12MU is zeer aantrekkelijk. De 15WU is zowiezo geen overweging. Had ik ook al gemerkt met mijn 15M.
Overigens; alles wat we hier proberen is marginaal, toch? We gaan elke keer voor iets marginaals (met onze eigen filosofie erop losgelaten :-k ). Onze installaties klinken toch al fantastisch? En bovendien; 23x marginaal is substantieel :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Henkjan »

marginal gains zijn in topsport t verschil tussen winnen en achteraan bungelen
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

+1
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Als je aan een nog zwaardere versterker kan komen, zou je dat nog eens kunnen testen. Hoe zit het momenteel met de konus uitslag van de mid?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Andere versterker kan ik nog eens naar kijken. Tja wb de uitslag kan ik niet veel zeggen, lijkt prima. Xlin=+/- 3mm Xmax=+/-7mm op papier. Zou ik moeten meten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

+/-3mm dus 6mm totaal is best al veel voor een 12cm, deze zit dus inderdaad redelijk aan zijn grens.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Nee ik bedoel +-3mm lin op papier en max +-7 op papier. https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12m-4631g00.pdf

En de 12MU gaat verder; 3,5 en 10mm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

De praktijk is toch meestal dat je er pas echt wat zinnigs over kunt zeggen met dit soort dingen als je het gebouwd hebt. Zeker als de akoestiek zou zwaar mee leunt.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Klopt zeker Pjotr. En wb kamer-akoustiek, die ga ik toch nóg iets doder maken, ik wil echt alleen de speakers horen. En nog wat sleutelen aan de afstand en de hoek en de positie in de ruimte zelf. Salontafel voor de luisterpositie weg. Zelfs de luisterfauteuil komt iets hoger op zn pootjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

Soort van Mega-hoofdtelefoon waar je helemaal in zit dus? Sota-Jerry had zoiets op zijn zolder in Tlburg destijds gebouwd! Maar daarvoor had hij wel grote Acoustat elektrostatische panelen gebruikt. Dat had echt een ongelofelijke mooie precieze plaatsing. Maar niet dat "In het hoofd" effect van een HP. Het geluidsbeeld stond heel fraai, bijna holografisch, voor je afgebeeld.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Ja precies Pjotr, een headphone effect, maar dan inderdaad niet 'in je hoofd' maar vóór je. En inderdaad een soort geluidshologram, mooie omschrijving! En dat is exact het effect wat ik al heb, maar moet nog ietsje extremer. En met mooie (bij mij vooral klassiek) opnames het is bijna een hypnotiserend werking. Als je het licht helemaal uitdoet en dan relaxed luisteren dan zit je opeens in een andere ruimte. Je kan er zelfs een "oneindige ruimte" effect mee krijgen. Het brein gaat rare dingen doen. En dat zonder pilletjes...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

Ik zou helemaal niets kopen, maar eens wat vervorming meten op hoge niveaus. Een mid moet doorgaans niet te veel conusuitslag maken, maar dat gebeurt hier waarschijnlijk wel. Ook thermische compressie ligt flink op de loer. Die 12cm mid is gewoon (te) krap bemeten, denk ik. Een andere 12cm mid haalt dat probleem niet weg.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Heb je een foto van de opstelling, kunnen de speakers meer naar voren? Dan zit je nog meer in de bel van direct geluid, en dichter op de speakers waardoor het wat harder zal klinken.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

markbakk schreef: zo 18 jun 2023, 23:41
Ik zou helemaal niets kopen, maar eens wat vervorming meten op hoge niveaus. Een mid moet doorgaans niet te veel conusuitslag maken, maar dat gebeurt hier waarschijnlijk wel. Ook thermische compressie ligt flink op de loer. Die 12cm mid is gewoon (te) krap bemeten, denk ik. Een andere 12cm mid haalt dat probleem niet weg.
Tja, ik weet niet wat ik hierop moet zeggen? Ik ben nu (met A60) heel erg blij met het geluid. Met andere woorden, op dit moment zie ik geen probleem. Mijn idee is dat de 12MU een nog iets betere driver kan zijn, zonder andere veranderingen te doen. Overigens; wat is thermische compressie?

@Walt: Ja Walt daar ga ik zeker nog naar kijken. De kwadratenwet levert met een halve meter minder al best wel wat op.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Powercompressie, een verdubbeling van het vermogen geeft theoretisch 3dB extra, echter door verliezen haal je dat niet. Stel de driver is 90 db, zet daar 100W op dan theoretisch 90+20=110db, stel de powercompressie is 3db dan hou je 107db over.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door ray5150 »

Niet om te zeuren, maar zou iemand iets aan die spelfout in de titel van dit topic kunnen doen ?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

:shock: ](*,) :hide: :beer:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Walt schreef: di 20 jun 2023, 7:51
Powercompressie, een verdubbeling van het vermogen geeft theoretisch 3dB extra, echter door verliezen haal je dat niet. Stel de driver is 90 db, zet daar 100W op dan theoretisch 90+20=110db, stel de powercompressie is 3db dan hou je 107db over.
Powercompressie? Dat is hetzelfde als die thermisch compressie? Hoe werkt dat? Wat gebeurd er dan?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door OWC »

aaronboumans schreef: di 20 jun 2023, 11:05
Powercompressie? Dat is hetzelfde als die thermisch compressie? Hoe werkt dat? Wat gebeurd er dan?
De boel wordt warm waardoor onder andere de Re stijgt.
Hierdoor loopt het SPL niet meer lineair op met de 10log.

Ik vind dit zelf alleen een beetje ver gezocht voor home hifi applicaties, tenzij je lang en continu naar harde muziek luistert.

Overigens hanteer ik zelf wel de vuistregel dat als een klant toch op een wat deftiger volume wenst te luisteren, er minimaal een 5 inch (of groter) nodig is of evt een dubbele 4 inch als het niet te breed mag.
Dit hangt wel enigszins af van waar je filtert, maar over het algemeen loopt het met een 4 inch al snel dicht of begint het gewoon te vervormen.
Laatst gewijzigd door OWC op di 20 jun 2023, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

Als een spreekspoel warm wordt, stijgt de gelijkstroomweerstand ervan. Dat betekent dat er minder stroom gaat lopen en dus ook minder geluid wordt geproduceerd. Ofwel, het lineaire gedrag is weg (dat is de compressie). Het treedt bij elke luidspreker wel op. Bij een kleine middentoner die vrij hoog wordt belast, verwacht ik dat het erger is, en hoorbaar.

Omdat muziek nogal wisselende niveaus kent, varieert de spreekspoeltempereratuur ook veel, met een naijl-effect op de compressie als gevolg. Omdat het zich in jouw speaker beperkt tot de middentoner (gelet op de bezetting en de crossover-frequenties), zal de speaker ook echt per moment anders klinken. Je hoeft er natuurlijk geen last van te hebben, maar je zult het wel moeten weten.

Het probleem is op te lossen met stroomsturing. Maar dan blijft over dat je mid toch vrij stevig zal bewegen en daarmee ook minder lineair zal werken. Ik begrijp dat je je crossover niet wil aanpassen, maar dat wél doen had beide issues verminderd. Just my 2ct, zoals dat heet.

Feitelijk weten we echter nog niets. Als je eens met een app meet op welk volume je luistert, kunnen we meer gaan zeggen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door OWC »

markbakk schreef: di 20 jun 2023, 12:56
Als je eens met een app meet op welk volume je luistert, kunnen we meer gaan zeggen.
Behalve dan dat de waarde die uit die apps komen totaal niet kloppen.
Zulke apps werken alleen relatief en met een korrel zout (afhankelijk van de curve van de microfoon die erin zit).

Ik heb in het verleden voor de grap eens verschillende telefoons hiermee getest onder exact dezelfde condities.
Verschil was ruim 7dB, dus het kan echt alle kanten op.

Je hebt dan meer aan zo'n goedkoop geluidsniveaumetertje. Dan nog zul je een gemiddelde over wat verschillende posities moeten nemen of als alternatief een nearfield meting moeten doen om vervolgens het niveau op 1 meter te extrapoleren.

Vergeet trouwens niet dat deze mid al rond de 90dB doet @ 1W
90-94dB gemiddeld continue is al vrij intens en heeft dus hooguit maar een paar watt nodig.
Bij 8W zitten we theoretisch al op 99dB
Vandaar dat ik niet verwacht dat power compressie direct een probleem is.
Aan de andere kant is er ook weinig cone excursie, dus moet het allemaal via normale convectie.
Dat allemaal met zo'n klein spreekspoeltje.

Maar ik ben het totaal met je eens dat het op dit moment allemaal suggereren en theoretisch is zonder echt iets te weten.
Daarom is het leveren van een oplossing ook niet mogelijk.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Dank voor de antwoorden, die compressie is enigszins duidelijk. Ik probeer na te denken of het nog wat kan uitmaken dat ik het 'direct' aanstuur? Er zitten immers geen filteronderdelen tussen de uitgang van de amp en de driver.
Maar @OWC: "Daarom is het leveren van een oplossing ook niet mogelijk." Er is nu niet meer een echt probleem hoor. Ik wil graag kijken of er nog wat verbetering mogelijk is maar er is géén probleem meer op te lossen. Dus als het zo blijft is het ook goed. Ben alleen benieuwd of een andere driver (12cm, zelfde cross) nog wat verbetering zou kunnen brengen.
Maar als ik de reacties hier zo lees ziet niemand veel heil in het vervangen met de 12MU.
En ja, ik ga zeker nog verder spelen met de positie van zitplek en speakers.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alternatief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

Mooi zo! Lekker blijven luisteren en die 600 euries kun je beter in een andere tweak stoppen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alternatief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

Ja, punt is ook een beetje dat je niet veel hebt aan "gemiddelde geluidsdruk" wat je met een SPL meter meet. Al dan niet A-gewogen. Het gaat er juist om dat je de pieken ongeschonden en ongecomprimeerd er doorheen krijgt. Daarvoor heb je juist reserve of "headroom" nodig.
Plaats reactie