alternatief voor scanspeak 12M/4631G00
Moderator: Beheerdersteam
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
300 - 3K is gewoon een klassieke verdeling die het al een eeuwigheid prima doet voor een 3-weg. Wat je daar aan rond de 3kHz met een paar 100Hz poetst is marginaal. Maar bezwaar van die 15WU is juist dat ondanks het groter formaat het rendement zwaar achter blijft. Win je dus niks mee. Dan moet je echt naar de 200W - 400W om het er uit te halen.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Ook dat, dus de 4 ohm versie van de 12MU is zeer aantrekkelijk. De 15WU is zowiezo geen overweging. Had ik ook al gemerkt met mijn 15M.
Overigens; alles wat we hier proberen is marginaal, toch? We gaan elke keer voor iets marginaals (met onze eigen filosofie erop losgelaten
). Onze installaties klinken toch al fantastisch? En bovendien; 23x marginaal is substantieel 
Overigens; alles wat we hier proberen is marginaal, toch? We gaan elke keer voor iets marginaals (met onze eigen filosofie erop losgelaten
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
marginal gains zijn in topsport t verschil tussen winnen en achteraan bungelen
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Als je aan een nog zwaardere versterker kan komen, zou je dat nog eens kunnen testen. Hoe zit het momenteel met de konus uitslag van de mid?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Andere versterker kan ik nog eens naar kijken. Tja wb de uitslag kan ik niet veel zeggen, lijkt prima. Xlin=+/- 3mm Xmax=+/-7mm op papier. Zou ik moeten meten.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
+/-3mm dus 6mm totaal is best al veel voor een 12cm, deze zit dus inderdaad redelijk aan zijn grens.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Nee ik bedoel +-3mm lin op papier en max +-7 op papier. https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12m-4631g00.pdf
En de 12MU gaat verder; 3,5 en 10mm
En de 12MU gaat verder; 3,5 en 10mm
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
De praktijk is toch meestal dat je er pas echt wat zinnigs over kunt zeggen met dit soort dingen als je het gebouwd hebt. Zeker als de akoestiek zou zwaar mee leunt.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Klopt zeker Pjotr. En wb kamer-akoustiek, die ga ik toch nóg iets doder maken, ik wil echt alleen de speakers horen. En nog wat sleutelen aan de afstand en de hoek en de positie in de ruimte zelf. Salontafel voor de luisterpositie weg. Zelfs de luisterfauteuil komt iets hoger op zn pootjes 
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Soort van Mega-hoofdtelefoon waar je helemaal in zit dus? Sota-Jerry had zoiets op zijn zolder in Tlburg destijds gebouwd! Maar daarvoor had hij wel grote Acoustat elektrostatische panelen gebruikt. Dat had echt een ongelofelijke mooie precieze plaatsing. Maar niet dat "In het hoofd" effect van een HP. Het geluidsbeeld stond heel fraai, bijna holografisch, voor je afgebeeld.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Ja precies Pjotr, een headphone effect, maar dan inderdaad niet 'in je hoofd' maar vóór je. En inderdaad een soort geluidshologram, mooie omschrijving! En dat is exact het effect wat ik al heb, maar moet nog ietsje extremer. En met mooie (bij mij vooral klassiek) opnames het is bijna een hypnotiserend werking. Als je het licht helemaal uitdoet en dan relaxed luisteren dan zit je opeens in een andere ruimte. Je kan er zelfs een "oneindige ruimte" effect mee krijgen. Het brein gaat rare dingen doen. En dat zonder pilletjes...
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Ik zou helemaal niets kopen, maar eens wat vervorming meten op hoge niveaus. Een mid moet doorgaans niet te veel conusuitslag maken, maar dat gebeurt hier waarschijnlijk wel. Ook thermische compressie ligt flink op de loer. Die 12cm mid is gewoon (te) krap bemeten, denk ik. Een andere 12cm mid haalt dat probleem niet weg.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Heb je een foto van de opstelling, kunnen de speakers meer naar voren? Dan zit je nog meer in de bel van direct geluid, en dichter op de speakers waardoor het wat harder zal klinken.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Tja, ik weet niet wat ik hierop moet zeggen? Ik ben nu (met A60) heel erg blij met het geluid. Met andere woorden, op dit moment zie ik geen probleem. Mijn idee is dat de 12MU een nog iets betere driver kan zijn, zonder andere veranderingen te doen. Overigens; wat is thermische compressie?markbakk schreef: ↑zo 18 jun 2023, 23:41Ik zou helemaal niets kopen, maar eens wat vervorming meten op hoge niveaus. Een mid moet doorgaans niet te veel conusuitslag maken, maar dat gebeurt hier waarschijnlijk wel. Ook thermische compressie ligt flink op de loer. Die 12cm mid is gewoon (te) krap bemeten, denk ik. Een andere 12cm mid haalt dat probleem niet weg.
@Walt: Ja Walt daar ga ik zeker nog naar kijken. De kwadratenwet levert met een halve meter minder al best wel wat op.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Powercompressie, een verdubbeling van het vermogen geeft theoretisch 3dB extra, echter door verliezen haal je dat niet. Stel de driver is 90 db, zet daar 100W op dan theoretisch 90+20=110db, stel de powercompressie is 3db dan hou je 107db over.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Niet om te zeuren, maar zou iemand iets aan die spelfout in de titel van dit topic kunnen doen ?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Powercompressie? Dat is hetzelfde als die thermisch compressie? Hoe werkt dat? Wat gebeurd er dan?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
De boel wordt warm waardoor onder andere de Re stijgt.aaronboumans schreef: ↑di 20 jun 2023, 11:05Powercompressie? Dat is hetzelfde als die thermisch compressie? Hoe werkt dat? Wat gebeurd er dan?
Hierdoor loopt het SPL niet meer lineair op met de 10log.
Ik vind dit zelf alleen een beetje ver gezocht voor home hifi applicaties, tenzij je lang en continu naar harde muziek luistert.
Overigens hanteer ik zelf wel de vuistregel dat als een klant toch op een wat deftiger volume wenst te luisteren, er minimaal een 5 inch (of groter) nodig is of evt een dubbele 4 inch als het niet te breed mag.
Dit hangt wel enigszins af van waar je filtert, maar over het algemeen loopt het met een 4 inch al snel dicht of begint het gewoon te vervormen.
Laatst gewijzigd door OWC op di 20 jun 2023, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Als een spreekspoel warm wordt, stijgt de gelijkstroomweerstand ervan. Dat betekent dat er minder stroom gaat lopen en dus ook minder geluid wordt geproduceerd. Ofwel, het lineaire gedrag is weg (dat is de compressie). Het treedt bij elke luidspreker wel op. Bij een kleine middentoner die vrij hoog wordt belast, verwacht ik dat het erger is, en hoorbaar.
Omdat muziek nogal wisselende niveaus kent, varieert de spreekspoeltempereratuur ook veel, met een naijl-effect op de compressie als gevolg. Omdat het zich in jouw speaker beperkt tot de middentoner (gelet op de bezetting en de crossover-frequenties), zal de speaker ook echt per moment anders klinken. Je hoeft er natuurlijk geen last van te hebben, maar je zult het wel moeten weten.
Het probleem is op te lossen met stroomsturing. Maar dan blijft over dat je mid toch vrij stevig zal bewegen en daarmee ook minder lineair zal werken. Ik begrijp dat je je crossover niet wil aanpassen, maar dat wél doen had beide issues verminderd. Just my 2ct, zoals dat heet.
Feitelijk weten we echter nog niets. Als je eens met een app meet op welk volume je luistert, kunnen we meer gaan zeggen.
Omdat muziek nogal wisselende niveaus kent, varieert de spreekspoeltempereratuur ook veel, met een naijl-effect op de compressie als gevolg. Omdat het zich in jouw speaker beperkt tot de middentoner (gelet op de bezetting en de crossover-frequenties), zal de speaker ook echt per moment anders klinken. Je hoeft er natuurlijk geen last van te hebben, maar je zult het wel moeten weten.
Het probleem is op te lossen met stroomsturing. Maar dan blijft over dat je mid toch vrij stevig zal bewegen en daarmee ook minder lineair zal werken. Ik begrijp dat je je crossover niet wil aanpassen, maar dat wél doen had beide issues verminderd. Just my 2ct, zoals dat heet.
Feitelijk weten we echter nog niets. Als je eens met een app meet op welk volume je luistert, kunnen we meer gaan zeggen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Behalve dan dat de waarde die uit die apps komen totaal niet kloppen.
Zulke apps werken alleen relatief en met een korrel zout (afhankelijk van de curve van de microfoon die erin zit).
Ik heb in het verleden voor de grap eens verschillende telefoons hiermee getest onder exact dezelfde condities.
Verschil was ruim 7dB, dus het kan echt alle kanten op.
Je hebt dan meer aan zo'n goedkoop geluidsniveaumetertje. Dan nog zul je een gemiddelde over wat verschillende posities moeten nemen of als alternatief een nearfield meting moeten doen om vervolgens het niveau op 1 meter te extrapoleren.
Vergeet trouwens niet dat deze mid al rond de 90dB doet @ 1W
90-94dB gemiddeld continue is al vrij intens en heeft dus hooguit maar een paar watt nodig.
Bij 8W zitten we theoretisch al op 99dB
Vandaar dat ik niet verwacht dat power compressie direct een probleem is.
Aan de andere kant is er ook weinig cone excursie, dus moet het allemaal via normale convectie.
Dat allemaal met zo'n klein spreekspoeltje.
Maar ik ben het totaal met je eens dat het op dit moment allemaal suggereren en theoretisch is zonder echt iets te weten.
Daarom is het leveren van een oplossing ook niet mogelijk.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Dank voor de antwoorden, die compressie is enigszins duidelijk. Ik probeer na te denken of het nog wat kan uitmaken dat ik het 'direct' aanstuur? Er zitten immers geen filteronderdelen tussen de uitgang van de amp en de driver.
Maar @OWC: "Daarom is het leveren van een oplossing ook niet mogelijk." Er is nu niet meer een echt probleem hoor. Ik wil graag kijken of er nog wat verbetering mogelijk is maar er is géén probleem meer op te lossen. Dus als het zo blijft is het ook goed. Ben alleen benieuwd of een andere driver (12cm, zelfde cross) nog wat verbetering zou kunnen brengen.
Maar als ik de reacties hier zo lees ziet niemand veel heil in het vervangen met de 12MU.
En ja, ik ga zeker nog verder spelen met de positie van zitplek en speakers.
Maar @OWC: "Daarom is het leveren van een oplossing ook niet mogelijk." Er is nu niet meer een echt probleem hoor. Ik wil graag kijken of er nog wat verbetering mogelijk is maar er is géén probleem meer op te lossen. Dus als het zo blijft is het ook goed. Ben alleen benieuwd of een andere driver (12cm, zelfde cross) nog wat verbetering zou kunnen brengen.
Maar als ik de reacties hier zo lees ziet niemand veel heil in het vervangen met de 12MU.
En ja, ik ga zeker nog verder spelen met de positie van zitplek en speakers.
Re: alternatief voor scanspeak 12M/4631G00
Mooi zo! Lekker blijven luisteren en die 600 euries kun je beter in een andere tweak stoppen.
Re: alternatief voor scanspeak 12M/4631G00
Ja, punt is ook een beetje dat je niet veel hebt aan "gemiddelde geluidsdruk" wat je met een SPL meter meet. Al dan niet A-gewogen. Het gaat er juist om dat je de pieken ongeschonden en ongecomprimeerd er doorheen krijgt. Daarvoor heb je juist reserve of "headroom" nodig.
