MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja moet toch wachten op uitslag onderzoek En productie van een setje nieuwe.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ik ben benieuwd Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik kan maar niet aan dat nieuwe manier wennen forum
Opnieuw, ben weer alles kwijt.
Ik had op 8 ohm 1 volt en op AA 23 volt zonder CFB
Volgens Uncle Doug windings getal (23) in kwadraat x 8 ohm
23x23=529 x8 ohm is 4232 ohm op AA
Met die CFB is het meer maar dat weet ik niet meer
Ik meen 2 meer dus geen 23 maar 25
Dan is het 25² =625 x 8 Ω= 5000
Die trafo geeft dus op AA +/-5K met CFB
Dus trafo is niet stuk Douwe er is in de versterker iets verkeerds
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

De wikkelverhouding veranderd niet bij CFB hoor. Door CFB belast je de trafo wel extra natuurlijk. Is het dat wat je hier bedoelt?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Er staat 1 volt over elke Wikkeling CFB er zit in elke tak 1 CFB Wikkeling
Ben niet goed in dit rekenen Douwe
Dus ik meet het en dan vul ik die waarde in dat voorbeeld van Uncle Doug
En dan klopt ook opeens de specificaties van de Trafo 5K
CFB zegt het Feed Back dus je moet meer spanning op A-A aanleggen ( moet uit de Fasedraaier komen ) dus in plaats van wikkel verhouding 23 wordt zo 25
Zo kom ik daar op .
Echter wiskunde ken ik niet Douwe daar ben ik te dom voor Dat zeiden ze al op de lagere school
Die Doorsturen naar LTS , dat was ik !
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Je hoeft geen wiskunde knobbel te hebben om die berekening te maken hoor Bert. Dit rekenwerk deden ze ook orde LTS. En dat was destijds een prima opleiding. Ik vindt dat jij je zelf te kort doet door te zeggen dat je te dom bent. Je kan je immers prima redden.
Het klopt dat je een hogere anode spanning nodig hebt in het geval dat je een CFB wikkeling aansluit, maar dat komt omdat dan de luidspreker in feite parallel aan de belasting van CFB wikkeling komt te staan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dankjewel Douwe voor je vertrouwen in me en je uitleg maar , Ik ben het eigenlijk niet met je uitleg eens.
A. de luidspreker is geen weerstand.
B . Ik zie het gewoon zoals het getekend staat .
Als een Extra Wikkeling welke je verkeerd om aansluit.
Dus als er geen AC Anode Kathode stroom variatie is gedraagt dit zich als een gewoon stuk draad
Afh. Van de stroom richting ( Rechterhand regel ) wordt het magnetisch veld groter of kleiner in de trafo.
Sluit je hem verkeerd om aan gaat hij het magnetisch veld verkleinen wat als gevolg heeft dat er nog meer stroom gaat lopen en de draad weerstand bepaald of het resoneert meestal wel
( dat is meteen de uitleg waarom er stopweerstanden in G2 en G1 zit )
Sluit je hem goed aan wordt het magnetisch veld groter gaat er minder wisselstroom lopen het wordt geremd!
En de Wikkel verhouding vergroot dit effect
Dat is hoe ik denk dat het werkt Douwe
Misschien sla ik de plank mis Maar geef ik toch een aardig verhaal :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ga weer de knutsel hoek in en een en ander nogmaals bekijken Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Hoi Bert, spijtig dat je mijn redenatie niet kan volgen. Dat is ook helemaal niet erg. Ik gun iedereen zijn verhaal.
Ik heb mijn eigen opvatting hierover.
Wat ik absoluut niet met je eens ben dat een luidspreker geen weerstand zou zijn. Bij metingen vervang je de luidspreker immers ook door een dummy weerstand.
Maar dit terzijde. We zijn het er toch wel over eens dat de versterker niet presteert zoals het hoort en dat dit niet veroorzaakt word door een kleine misaanpassing t.g.v. de CFB wikkeling toch?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik kan je redenering wel volgen , maar ik betwijfel dat het klopt Douwe en wel 100% met je eens dat de CFB wikkeling dit niet kan veroorzaken
Vwb weerstand tov LSpreker.
Er is niet 1 luidspreker die een 8 Ω impedantie is tussen 20 Hz en 20KHz
Als de output afneemt is hij waarschijnlijk hoger in impedantie
En ook een 2 of 3 Wegsysteem daar proberen ze een constante geluidsdruk te bereiken
Een Weerstand is veel beter om te meten dan een LS , immers ze zijn niet allen hetzelfde

Ik heb vanmiddag de CFB wikkeling weer er tussen opgenomen en in Triode geprobeerd dat ging ook niet beter Douwe
Verder kwam een zwager een kop thee drinken En hij heeft me geholpen mijn TV aan de muur gehangen weer een klusje in huis klaar :D
Mn versterker
Ik snap er weinig van ik heb nog wat 2 nieuwe buizen van EH want dit is iets wat ik nog nooit gehad hebt , ik begin aan de buizen te twijfelen, dat ook maar proberen Ken ik dat ook afstrepen Douwe.
Ik ben eigenlijk weer dood op van het gesjouw .
Ga me met het culturele aquarium bezig houden
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

The Watch smuggler Monty Python

[ Bekijk op youtube ]
Ook dat weet ik niet meer Maar is erg leuk om toch even de gedachten verzetten :lol: :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 13 jun 2023, 17:27
Vwb weerstand tov LSpreker.
Er is niet 1 luidspreker die een 8 Ω impedantie is tussen 20 Hz en 20KHz
Als de output afneemt is hij waarschijnlijk hoger in impedantie
En ook een 2 of 3 Wegsysteem daar proberen ze een constante geluidsdruk te bereiken
Een Weerstand is veel beter om te meten dan een LS , immers ze zijn niet allen hetzelfde
Daar niet te zwaar aan tillen Bert. Je hebt nu een probleem met de versterker. Daar moet je je op concentreren.
Gewoon een weerstand van 8 ohm met voldoende belasting
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja ik lig beetje gaar op de bank Rotzooi op geruimd afwas gedaan kan niet meer op mn …. Staan
Vannacht ook weer maar een paar uur geslapen
Dit weer is niks voor mij Zeker niet boven een paar warme KT88 lampen met dit weer
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Gewoon de boel een beetje laten voor wat het is Bert. En niet meer aan de pruts met dit warme weer.
Volgende week gaan de temperaturen weer naar beneden en kun je wellicht weer verder.
Ik doe op het ogenblik ook niets. Heb een plekje in de tuin waar schaduw is en een lekker briesje.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

:lol: jij kent mij niet :lol:
De enige manier om er niet aan te prutsen is mijn gedachten weer op een nieuw project te focussen en dat is hoe het tussen mijn oren werkt , Niet verder vertellen :lol: :-$
Het is niet helemaal waar , als ik genoeg pijn in mn rug en voet heb kan ik niks tot ik mn focus op een nieuw project in gedachte heb waar de distorsie 0.1% is bij 50 Watt en Mooi om te zien is mooi bedraad :kwijl: :kwijl: Als ik dat in gedachte heb !
Dan kan ik er overheen kan stappen ! Tot ik weer ben waar ik nu ben :wink:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

:-k Weer ingetrapt Dom
Normaal start de scope op in de laatste instelling
Nu als je de Probe dan wijzigt van 1-1 naar 10-1
Dan moet je dat ook op de scope wijzigen
Anders gaat hij uit van de instelling die je had gekozen .
Nu heb ik de Probes gewisseld , ik dacht stel dat mijn probe Corona heeft , dus een ander gepakt en geprobeerd
Nu die stond niet op 1-10:maar 1-1 dan verrekend hij het kleinere signaal op de ingang
En Nog een stomme streek Scope measurements stond op Amplitude en niet op RMS
Dat scheelt ook een factor 0.714
Normaal zie je meteen als je 20 volt verwacht en het is maar 2 volt Dan :idea:
Scoop instelling, maar hij stond ook nog op Amplitude dus het was geen 2 Volt maar 1,4 maal meer Immers scoop stond op Amplitude niet op Rms dus 2 volt RMS is Amplitude 2.8
En dan springt het niet :idea: :ideah: :idea:
Maar zo :think: :-k :shock: 8-[ :-k

Ik zit er bij en kijk er 2 dagen , een twee meter soldeer tin , maar raadsel plotselinge vermogen verlies zelf veroorzaakt en binnen 2 dagen en 2 meter soldeer tin op gelost :yeah: [-(

Dus ik heb weer iets van 20 Volt RMS over 8 Ω O:)
Maar nog steeds een blok met schuine kanten en overshoot of een afgeronde linker bovenhoek
En een af geronde rechter onderkant of een overshoot , ik mag kiezen rottig of slecht [-o<
En een sinus die pas een sinus is bij 10 volt over 8Ω
Hier vlakbij staat de onze lieve vrouwen kerk , een kaarsje opsteken misschien helpt het ga de trafo op sturen en dan hoop ik dat Wil iets vind dat beter kan en die voor me kan maken
Potverdikkie wat was die AnnaBill goed zeg ! Niet een beetje maar een volle ronde beter
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Als je de trafo toch opstuurt kun je gelijk even die ogonovski transformator er in zetten. Kijken hoe dat er uit ziet
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja precies Douwe !
Maar vandaag breng ik de van AE weg voor onderzoek
En daarna een Hor maken voor in mn slaapkamer
Dan kan de warmte weg snachts en slaap ik misschien wat beter nu een uur 3-4
En ik voel me ook behoorlijk gesloopt
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nou Douwe De Ogonowski UGT zit er op ook wat extra ventilatie gaten erbij O:)
Moet beneden de printen weer er in zetten
De Trafo aan sluiten
En dan kunnen we weer wat meten
Ben benieuwd :-k [-X #-o =D> [-o< :-" :yeah: :rock: :rofl: :goeie:
Afwachten wat van toepassing is
De linkse bos draad zit door een gat waar de bevestiging bout door moet van de Kap :oops:
Bijlagen
IMG_8199.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Alleen de draden er nog aan. Doe je morgen zeker.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb de draden eraan Douwe, en een heel ander beeld het blijft een mooie sinus O:)
Ook de blok ziet er netjes uit
Maar bij 10 volt over 8 ohm krijg ik Flattopping . :think:
Dus er zit iets niet goed .
Moet eerst uitzoeken waardoor dit on staat.
Bij 480 volt moet je denk toch iets meer overhouden :rock:
Of ik te veel tegenkoppeling heb .
Of de eerste trap met de 6J5 al vast loopt.
Of de Fasedraaier of echt de eindtrap
Maar ik ben nu veel te moe en slaap vannacht wel goed denk ik :D
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Spijtig Bert. We moeten alles nog maar eens van begin tot eind doorlopen. Mijn moeder (ze leeft niet meer) zou zeggen: geen dooie dingen baas.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nu ik heb het advies gekregen om dit weekend rust te nemen maar het blijft maar in m’n hoofd spoken
De hulp ingeroepen van AE en Will Blaauw gesproken
Die vroeg kun je de trafoos op sturen, dat heb ik gedaan.
Nu op m’n handen zitten ken of kan ik niet
Het ander Probleem nu het Flattopping met de Ogonowski UGT met CFB

Ik dacht eerst het zit in mijn voeding die misschien na het relais door slecht contact inzakt of draadje niet goed gesoldeerd
Nee ik heb vol gas ruim 10 volt uit mijn 50 Watt versterker is 12 Watt o.i.d.
De spanning op m’n ugt is 467 volt
Geprobeerd te doen wat Anne steeds zegde tegen me , en dat is vooraan beginnen
Tegenkoppeling los.
het signaal ziet er best aardig uit , ik heb betere gezien .
Maar uit de 6J5 is het goed
Het loopt ook vast bij de Fasedraaier!
Dat probleem dus aanpakken
Ooit geleerd dat je meer Wissel spanning uit je buis krijgt als je de anode weerstanden vergroot
Van 27K R9 R10 vergroot naar 33K
Ik heb meerdere schema’s met verschillende waarden administratie niet goed bij gehouden
Er zijn wel 4 schema,s maar die van 28-09-2020 is die ik voor me heb
Dat hielp een halve volt , niet om over naar huis te schrijven
Ook R1 verkleind dat is de weerstand die na de smoorspoel zit in de voeding en de spanning B++ en ook B+++ mede bepaald
Heb nu hangen en wurgen 11 volt is 15 Watt uit m’n versterker over 8 Ohm die ik ook weer gecontroleerd heb
Ik vertrouw nu mezelf niet meer is m’n scoop of m’n probe wel goed ?
De trafo is die wel goed Deze ook kan toch niet
Los gesoldeerd en op tafel voor me ik heb 14 volt ( 25Watt ) 50 hz op de 8 Ohm gezet en spanning op A1 is 178 volt tov + aansluiting
Dit staat ook op A2 is dus 356 volt uit m’n hoofd
Ik heb een set gebruikte trafoo,s staan van Ronnie de Hondt uit zijn TAC34
Die heb ik hetzelfde aangesloten 323 volt tussen A1 en A2
Nou die Ogonowski trafo is goed punt :!:

Die kan ik er terug in zetten
Dus geen steek wijzer :(
Koffie Tijd :?: waarom niet
Niemand die een idee heeft wat er verkeerd gaat ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Trafo zit er weer in.
Ik heb de CFB Wikkelingen los gelaten en de kathode met een draadje aan de Meetweerstand naar gnd
Ook de Tegenkoppeling is los
Dus hij werkt nu als een versterker zonder cfb met UL en zonder nfb
De spanning uit mijn fase draaier is maximaal 2x 35 volt
Dan heb ik krap 15 volt op 8 Ohm ls uitgang is 15x15=225/8= 28 Watt
Dat is te weinig in CFB dan gaat van die 15Volt er die spanning over de Tegenkoppel windingen af
1 volt tegen gesteld wordt 2 volt is links en rechts is 4 volt en is de 11 volt die ik meet
Transformatie verhouding is goed er zou toch zeker 40 watt uit moeten kunnen komen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Gevonden wat ik zocht in eerdere opmerkingen van Anne
Beetje eigenaardig die ongevoelige ingang.
De einbuizen hebben een sturing nodig van ~50Veff en de fasedraaier versterkt ong 10x zodat de 6J5 5V moet leveren.Die versterkt ook bijna 10x, geeft 0,5Veff op de ingang zonder tegenkoppeling.
Met 50W op 8Ω krijg je daar 20Veff.Tegenkoppelen 44k naar 2k2 is ~1/20 dus 1V, samen met die 0,5V zou er dan 1,5Veff nodig zijn voor uitsturing. (eigenlijk nog minder door de kathode impedantie parallel aan de 2k2).
Er is nog wel wat te winnen door de 2k2 op te splitsen in 2k + 200Ω en dan de 2k ontkoppelen en de tegenkoppelweerstand ook aan te passen.Op die manier versterkt de 6J5 wat meer.
Anne
De eindbuizen hebben een sturing nodig van 50 Volt effectief en ik haal met hangen en wurgen 35 Volt
En de 6J5 moet 5 volt leveren
Ga ik vanavond mee aan de gang
Situatie Rusland Putin Zijn legerleiding en met Wagner leider is ook spannend :|
En ook belangrijk voor Oekraïne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Dan zou het probleem toch in de sturing moeten liggen Bert?
Lijkt me als er niet genoeg signaal in de eindtrap komt het er ook niet uit kan komen.
Plaats reactie