MonoBill 3 met CFB
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Beetje meer info graag Douwe , je bedoelt een andere versterker? Met zo,n zelfde trafo ?
Die is nog nog niet bedraad Douwe
Ik zou wel de trafo over kunnen bouten , maar dat is een Kleine dag werk ! Moet printen kantelen om bij de bouten te kunnen komen
En grootste voor de voeding moet ik losmaken aan 2 kanten voor ik hem weg kan draaien
Zal er een nachtje over slapen
Die is nog nog niet bedraad Douwe
Ik zou wel de trafo over kunnen bouten , maar dat is een Kleine dag werk ! Moet printen kantelen om bij de bouten te kunnen komen
En grootste voor de voeding moet ik losmaken aan 2 kanten voor ik hem weg kan draaien
Zal er een nachtje over slapen
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Oh, ik dacht dat je de andere versterker al klaar had. Je hebt ook zoveel onder handen. Je zou er van in de war raken.
Maar nu even over de ugt. Ik geloof niet dat het daar aan ligt. In een eerdere post stelde ik voor om de CFB even los te halen en alleen even te meten met de NFB aangesloten. Dat heb ik nog niet gezien.
Maar nu even over de ugt. Ik geloof niet dat het daar aan ligt. In een eerdere post stelde ik voor om de CFB even los te halen en alleen even te meten met de NFB aangesloten. Dat heb ik nog niet gezien.
Re: MonoBill 3 met CFB
Al die metingen van vandaag zijn allemaal zonder feedback Douwe
Ik heb alle feedback CFB En NFB los
Ik heb alle feedback CFB En NFB los
Re: MonoBill 3 met CFB
Nou vandaag weer verder gegaan met terugkoppeling los een slome start van de blok golf , op 1 khz gaat het nog wel als je het maar niet uitvergroot
Maar ik wil het beter krijgen ! Dus iets geprobeerd dat is de 15 cm 50 ohm coax aan de ingang vervangen door een stukje getwiste draad
Eigenlijk is die verbetering afh stand potmeter , dus niet echt
De Fase draaier aan gepast naar dat van Triode Dick zijn monoBill 2 maar daar hoort nog een trapje voor welke niet beschreven is
Op de foto zie je de voortrap zitten Dat is in de beschrijving gevonden een 6N30P
Misschien is die beter ! Alleen in de AnnaBill zit het zelfde in als in deze versterker , kan het nog niet begrijpen.
Foto 1
De 6J5 met losnemen C3 van de R14 en Anode 6J5 helemaal los van de Fasedraaier en ingestuurd op C3-R11
Recht op de fase draaier heb ik geen spanning genoeg om de versterker voluit te sturen
Ook de stroombron aan gepast de 47 ohm weerstand naar 39 ohm De 7812 veranderd in een 7815 dus nu -15 Volt en wat meer stroom
De weerstand R13 naar 100K ohm
Het doet allemaal niets veranderen zodra ik boven de 15 volt over 8 ohm komt krijg ik die vervorming dat de Top van de sinus schuin staat
De 6J5 heeft deze vervorming niet op zijn geweten
Dan daarna de 6J5 weer in het circuit opgenomen
Dan ben ik gaan proberen om de tegenkoppeling aan te passen
Zodra ik tegenkoppling aansluit krijg ik een Piek aan het begin van de Blok
Als ik die door de tegenkoppeling te verkleinen door een weerstand in het feedback te vergroten van 22K naar 187K er is dan bijna niets van de tegenkoppeling over maar net genoeg om die piek aan het beging weg te krijgen
Dit lijkt wat verbetering te geven maar ik moet het nog op 20KHz bekijken Morgen weer verder
Drukkedag naar schoenmaker en Ziekenhuis controle van mn Oog daar zat bloed achter het netvlies
Zie Foto 2
Maar ik wil het beter krijgen ! Dus iets geprobeerd dat is de 15 cm 50 ohm coax aan de ingang vervangen door een stukje getwiste draad
Eigenlijk is die verbetering afh stand potmeter , dus niet echt
De Fase draaier aan gepast naar dat van Triode Dick zijn monoBill 2 maar daar hoort nog een trapje voor welke niet beschreven is
Op de foto zie je de voortrap zitten Dat is in de beschrijving gevonden een 6N30P
Misschien is die beter ! Alleen in de AnnaBill zit het zelfde in als in deze versterker , kan het nog niet begrijpen.
Foto 1
De 6J5 met losnemen C3 van de R14 en Anode 6J5 helemaal los van de Fasedraaier en ingestuurd op C3-R11
Recht op de fase draaier heb ik geen spanning genoeg om de versterker voluit te sturen
Ook de stroombron aan gepast de 47 ohm weerstand naar 39 ohm De 7812 veranderd in een 7815 dus nu -15 Volt en wat meer stroom
De weerstand R13 naar 100K ohm
Het doet allemaal niets veranderen zodra ik boven de 15 volt over 8 ohm komt krijg ik die vervorming dat de Top van de sinus schuin staat
De 6J5 heeft deze vervorming niet op zijn geweten
Dan daarna de 6J5 weer in het circuit opgenomen
Dan ben ik gaan proberen om de tegenkoppeling aan te passen
Zodra ik tegenkoppling aansluit krijg ik een Piek aan het begin van de Blok
Als ik die door de tegenkoppeling te verkleinen door een weerstand in het feedback te vergroten van 22K naar 187K er is dan bijna niets van de tegenkoppeling over maar net genoeg om die piek aan het beging weg te krijgen
Dit lijkt wat verbetering te geven maar ik moet het nog op 20KHz bekijken Morgen weer verder
Drukkedag naar schoenmaker en Ziekenhuis controle van mn Oog daar zat bloed achter het netvlies
Zie Foto 2
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Rare vervorming Bert. Heb je al eens geprobeerd de ugt los van het chassis te halen, zodat deze als het ware geïsoleerd is.
Re: MonoBill 3 met CFB
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd doe iik als ik weer thuis ben uit ziekenhuis
Moet er wel bij vertellen dat op 50KHz die punt weer is zoals het hoort !
Mede omdat daar ook de max amplitude is afgenomen denk ik nu , maar dat weet ik niet meer Douwe
Zal vanmiddag foto,s maken van de vervorming bij 50 KHz en een blok golf erop bij 1 -5- 10 Khz
Moet er wel bij vertellen dat op 50KHz die punt weer is zoals het hoort !
Mede omdat daar ook de max amplitude is afgenomen denk ik nu , maar dat weet ik niet meer Douwe
Zal vanmiddag foto,s maken van de vervorming bij 50 KHz en een blok golf erop bij 1 -5- 10 Khz
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
In mijn vorige post heb ik je voorgesteld om de CFB even weg te laten. Heb je dat al geprobeerd?
Re: MonoBill 3 met CFB
Jazeker alleen het hielp niet
Ook heb ik de NFB los gemaakt Ook dat hielp niet
De instellingen kt88 buizen is goed
Tijdens opstarten staat er -85 volt op Stuurroosters
Als de Hoogspanning erop komt loopt dat via de bias automaat netjes naar 53-54 volt en de spanning over de kathode meet weerstanden is 0.6Volt dus circuit rond KT88 Lijkt in orde maar is het niet
De UGT op een losse 220 trafo aangesloten 8 ohm op 1 Volt AC50 Hz geeft dan op A-A 23 volt
Dat klopt dus ook
Uit de eerste trap 6J5 komt 17 Volt a C3 en uit de 6N6P fasedraaier tuussen A en B uit 110 volt AC
Dat meet ik ook na C1 C2
Kan er lang en kort over zijn Douwe maar DC is de KT88 goed maar met Wisselspanning erop lijkt
Het alsof ik niet goed op het Stuurrooster aanstuur of ik daar een sluiting heb zitten die ik niet zie
Maandag ga ik er weer verder mee Mocht je vragen hebben Douwe of suggesties
Dan zL ik mn best doen ze te beantwoorden
Bedankt voor je hulp in ieder geval
Ook heb ik de NFB los gemaakt Ook dat hielp niet
De instellingen kt88 buizen is goed
Tijdens opstarten staat er -85 volt op Stuurroosters
Als de Hoogspanning erop komt loopt dat via de bias automaat netjes naar 53-54 volt en de spanning over de kathode meet weerstanden is 0.6Volt dus circuit rond KT88 Lijkt in orde maar is het niet
De UGT op een losse 220 trafo aangesloten 8 ohm op 1 Volt AC50 Hz geeft dan op A-A 23 volt
Dat klopt dus ook
Uit de eerste trap 6J5 komt 17 Volt a C3 en uit de 6N6P fasedraaier tuussen A en B uit 110 volt AC
Dat meet ik ook na C1 C2
Kan er lang en kort over zijn Douwe maar DC is de KT88 goed maar met Wisselspanning erop lijkt
Het alsof ik niet goed op het Stuurrooster aanstuur of ik daar een sluiting heb zitten die ik niet zie
Maandag ga ik er weer verder mee Mocht je vragen hebben Douwe of suggesties
Dan zL ik mn best doen ze te beantwoorden
Bedankt voor je hulp in ieder geval
Laatst gewijzigd door Marp op zo 11 jun 2023, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote en quote-tags om eigen bericht weggehaald
Reden: quote en quote-tags om eigen bericht weggehaald
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja net nog uit mn stoel gesprongen voor niks
Opeens kreeg ik een idee dat misschien de 39K weerstanden geen 39K zouden zijn
Verdorie ze zijn het wel
Opeens kreeg ik een idee dat misschien de 39K weerstanden geen 39K zouden zijn
Verdorie ze zijn het wel
Re: MonoBill 3 met CFB
Denk dat ik het weet Middentap gloeidraad kt88 wikkeling niet aan gnd gedaan

- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Maar dat verklaard niet die vervorming. Je zal alleen meer brom hebben.
Re: MonoBill 3 met CFB
Ok , brom heb ik in het geheel niet gezien Douwe.
Krijg visite
Wordt middag
Krijg visite
Wordt middag
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Nou ja, dan is er och nog wat anders aan de hand. Heb je de schermroosterspanning van beide eind buizen aangesloten?
Re: MonoBill 3 met CFB
Als ik weer niet zit te blunderen wel , moet wat afkoelen, ben wat oververhit door HH klusjes boven
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb nog niks gedaan aan de versterker gisteren en vandaag ook nog niet
Dag liep wat anders dan verwacht.
Oranje draad zit aan Anode en Anode tap UGT
Blauwe draad via 1K5 aan G2 andere kant op G2 UGT
Groen zit aan kathode en kathode weerstand
FB zit nog niet in circuit ( hangt los i.v.m. Storing zoeken.)
Bruin zit aan 8 ohm en aan NFB
Paars is 4 ohm
Zwart- Groen/Geel zit aan Gnd aansluiting tussen de 2 KT88
Alvast bedankt voor de reactie
Dag liep wat anders dan verwacht.
Oranje draad zit aan Anode en Anode tap UGT
Blauwe draad via 1K5 aan G2 andere kant op G2 UGT
Groen zit aan kathode en kathode weerstand
FB zit nog niet in circuit ( hangt los i.v.m. Storing zoeken.)
Bruin zit aan 8 ohm en aan NFB
Paars is 4 ohm
Zwart- Groen/Geel zit aan Gnd aansluiting tussen de 2 KT88
Alvast bedankt voor de reactie
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik zie het Bert. Ik heb het allemaal heel nauwkeurig bekeken en zie er geen fout in.
Je hebt ook de verbinding (groene draad) van de meetweerstand naar de kathode zitten.
Die bruine draad vanaf de 8 Ohm luidspreker aansluiting gaat zeker naar R17 van 22k(tegenkoppeling).
Je hebt ook de verbinding (groene draad) van de meetweerstand naar de kathode zitten.
Die bruine draad vanaf de 8 Ohm luidspreker aansluiting gaat zeker naar R17 van 22k(tegenkoppeling).
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja klopt Douwe
Er zit momenteel een 100K trimmer tussen om te zien of ik daar wat verbetering mee kon bereiken
Dus jij ziet ook niks verkeerds
Ik post gehad van AE of ik een trafo op wil sturen ter controle, dus dat ik morgen ,maar trafo twijfelde ik ook aan , maar na mijn trafo test eigenlijk niet meer , is toch idioot dat we samen niks verkeerds zien
Ik ben trouwens zo gaar als boter vannacht weinig geslapen Erg Warm
Er zit momenteel een 100K trimmer tussen om te zien of ik daar wat verbetering mee kon bereiken
Dus jij ziet ook niks verkeerds
Ik post gehad van AE of ik een trafo op wil sturen ter controle, dus dat ik morgen ,maar trafo twijfelde ik ook aan , maar na mijn trafo test eigenlijk niet meer , is toch idioot dat we samen niks verkeerds zien
Ik ben trouwens zo gaar als boter vannacht weinig geslapen Erg Warm
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Die 100K trimmer had ik ook gezien. Ik zag ook dat je midden in de nacht om half 3 nog bezig was. Dat is niet zo verstandig. Met het oog op je gezondheid moet je wel je rust nemen. Je moet ook goed drinken (gewoon water) en met deze warmte zeker geen alcohol. Dat ondermijnt je.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Maar ik begrijp dat je eerst even de trafo naar AE opstuurd. Wil je nog even een andere trafo proberen of wacht je tot deze terug komt.
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja ik heb met Wil Blauw Contact gehad en hij heeft de trafo graag daar , Dus ik schroef hem er morgen af Douwe
En ik twijfel nu of ik ze niet alle twee opsturen zal ?
Ingeval er iets mee is , dan mag hij ze daar bij het oud ijzer gooien
En mij een set goede verkopen.
Ik kan niet om garantie vragen Dingen zijn ondertussen 4-5 jaar oud,!
Ik heb ze van een forum lid gekocht die ze nog nooit gebruikt heeft
Dus alle soldeer klodders en sporen van gebruik zijn door mij veroorzaakt
Maar zal ze denk alle twee maar opsturen.
Oh ja ik heb nog een setje van Ogonowski voor de EL34 versterker.
De voetmaat is niet het zelfde maar ik kan hem wel met 2 bouten en Duct tape op zijn plek houden.
En ik twijfel nu of ik ze niet alle twee opsturen zal ?
Ingeval er iets mee is , dan mag hij ze daar bij het oud ijzer gooien
En mij een set goede verkopen.
Ik kan niet om garantie vragen Dingen zijn ondertussen 4-5 jaar oud,!
Ik heb ze van een forum lid gekocht die ze nog nooit gebruikt heeft
Dus alle soldeer klodders en sporen van gebruik zijn door mij veroorzaakt
Maar zal ze denk alle twee maar opsturen.
Oh ja ik heb nog een setje van Ogonowski voor de EL34 versterker.
De voetmaat is niet het zelfde maar ik kan hem wel met 2 bouten en Duct tape op zijn plek houden.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Wat zou er nu helemaal aan een trafo kunnen mankeren Bert. In theorie zou er natuurlijk een winding sluiting in kunnen zitten, maar zo’n fout in beide trafo’s zou wel heel toevallig zijn.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
