Uitschakel geluid

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

In de 'serie subwooferaansturing' ben ik bezig met een TDA 7294:
https://nl.aliexpress.com/item/40004925 ... pt=glo2nld
TDA 7294.JPG
De plankjeversie zonder in- uitschakelvertraging maakt afschrikwekkende geluiden bij het uitschakelen, waar je niet blij van wordt:
Zonder inschakel vertraging..jpeg
Of dit veroorzaakt wordt door het lowpass filter (WN 006D) of de versterker zelf, ben ik nog niet achter, maar ik had al ruimte gelaten voor een in-/uitschakelvertraging:
Inschakelvertraging.JPG
De voeding is een ILP 7UR30, 30-0-30V 5A, die ik voorzien heb van een softstart. De gebruikte schakelaar is er eentje met verlichting en schakelt een 12V trafootje,die op zijn beurt een relais van stroom voorziet, dat de 230V naar de softstart schakelt. Misschien wat overbodig complex, maar het werkt.
Voeding 30-0-30V ILP.JPG
De versterker werkt uitstekend; indrukwekkend laag (ik draai de volumeknop voor de sub steeds verder dicht om niet te verzuipen in overdreven laag) en de versterker wordt hooguit 35°C in de huiskamer.

Wat niet werkt, is de uitschakelvertraging; die valt niet snel genoeg af om het uitschakelgeknerp helemaal af te kappen. Het is minder erg dan zonder relais ertussen, maar niet weg.

In een poging, om de luidspreker eerder te laten afschakelen heb ik een vertragingsprintje in de luidspreker bekabeling gezet.
Vertraging.JPG
Die wordt door de NC poot van de aan/uit schakelaar en een eigen voeding ingeschakeld op het moment dat je de schakelaar bedient om de versterker uit te zetten. Het relais verbreekt de verbinding tussen speaker uitgang en de versterker

Ook dit is te traag om de uitschakelknerp vóór te zijn.

Als ik de documentatie van de TDA 7294 chip bekijk, dan zit daar een mute functie op; helaas heeft de fabrikant van de print die ik gebruik, de pootjes van die functie ongebruikt gelaten...

Wat ik nu wil, is de luidspreker afschakelen, vóór de rest van de opstelling stroomloos gemaakt wordt.
Zonder een mechanische schakelaar die dat doet, zie ik momenteel even niet hoe dat anders te realiseren valt.

Suggesties zijn welkom!

Groeten, Jan.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Chocomel »

Hoor je het uitschakelgeluid meteen als je de netspanning onderbreekt? Je zou verwachten dat zowel de eindversterker als het laagdoorlaatfilter nog een seconde of wat doorspelen op de lading in hun bufferelco's.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Uitschakel geluid

Bericht door democles »

Tja dat uitschakel geluid :evil:
Kan overal zitten,vindt het maar.........
Had hetzelfde probleem bij mijn buizen versterkers.
Anne heeft er toen wat voor bedacht bedacht.
De schakeling schakelt eerst het mute relais uit en daarna de voeding van de versterker.
En daar heb ik een werkende print voor gemaakt.
Je hebt wel een 5v dc spanning nodig. (deze hoeft niet extern,dus schakelt ook uit als de versterker uit schakelt)
En een extern 5v relais om je LS te muten.
TraagUit laatste.jpg
DSC07846.JPG
Anti klik.jpg


Op het printje zitten 3 functie.
1: een Mute timer,om je uitgangen kort te sluiten naar massa.
2: anti plop/click functie bij uit of inschakelen,
3: HV timer,voor de buizen liefhebber,hiermee kun je een relais aansturen die de hoogspanning inschakelt van een buizen versterker,zodat je buizen kunnen voorgloeien..

Het printje kan ook alleen gebruikt worden voor 1 en 2,dan vervallen de onderdelen voor 3.
Zie laatste foto hierboven.
vertraging  anti plop.jpg

Het printje dient gevoed te worden met 5v dc spanning.Dit is meestal wel te maken uit een 6,3v ac gloeivoeding of ergens aftappen in het apparaat en gelijkrichten naar 5v met een driepoot 5v spanningsregelaar.

De twee uitgangs relais (of 1 als je alleen Mute gebruikt) staan niet op het printje en moet je dus extern toevoegen. (zelf fabriceren op bv. gaatjesprint)
Vergeet niet er een diode over te zetten!! (1N4007 diode is prima)


Ja dit is geen kant en klaar oplossing.
De kale printjes heb ik nog wel liggen,mocht je zoiets willen bouwen.

Een verdere omschrijving van de bouw staat hier:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... &start=250



R1- 5K6 smd 1206
R2- 1K smd 1206
R3- 1M smd 1206
R4- 10K smd 1206
R5- 1K smd 1206
R6- 1K smd 1206
R12- 100R 1W
R13-1M 1/4 W of 0,6W

Q1- BC337
Q3- BS170

IC- LM311+ 8 pin voetje
IC-LTV814 (optocoupler)

C1- 100nF smd 1206
C3- 22uF elco 16v of meer.
C4- 100uF elco 16v of meer
C7- 100nF 5mm

8x diode 1N4007

1x miniatuur 5v dubbel wissel relais
moet 230v ac kunnen schakelen!

1x extern 5v dubbel wissel relais
(Mute relais functie)



Dit zijn de extra onderdelen voor functie 3 (dus met HV relais timer)

R7- 5,6K smd 1206
R8- 1K smd 1206
R9- 10K smd 1206
R10- 1K smd 1206
R11- 1M smd 1206
C2 100nF
C5- 10uF elco 16v of meer
C6- 100uF elco 16v of meer
2x diode 1N4007

IC-LM311 + 8 pin voetje
Q2- BC337

1x extern 5v dubbel wissel relais



Alle aansluitingen op de print zijn voor 6,3mm Faston. (totoaal 8 of 10x)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Chocomel schreef: wo 07 jun 2023, 14:25
Hoor je het uitschakelgeluid meteen als je de netspanning onderbreekt? Je zou verwachten dat zowel de eindversterker als het laagdoorlaatfilter nog een seconde of wat doorspelen op de lading in hun bufferelco's.
Ja.
Ik had gehoopt dat de in-/uitschakelvertraging voor de speaker snel genoeg zou afvallen op de bijgeluiden vóór te zijn, helaas is dat niet het geval.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Pjotr »

Het lijkt dan op overspraak van de netspanningsdraden naar de signaalleidingen. Zou eens controleren of netleidingen en andere voedingsdraden ver genoeg uit de buurt liggen van signaalgevoelige draden of delen op de printen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

@democles:
Dat is een elegante oplossing, die houd ik in het achterhoofd wanneer dit project het plankjestadium ontstijgt.

Even voor mijn begrip; MUTE schakelt het ingangssignaal voor de eindtrap naar massa?

Wat mij voor ogen staat, is éérst de luidsprekeruitgang loskoppelen van de eindtrap en daarna de voeding voor het geheel uitschakelen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Pjotr »

In de datasheet valt te lezen:

"Other features
The device is provided with both stand-by and mute functions, independently driven by two CMOS logic
compatible input pins.
The circuits dedicated to the switching on and off of the amplifier have been carefully optimized to avoid any kind
of uncontrolled audible transient at the output.
The sequence that we recommend during the ON/OFF transients is shown by Figure 18.
The application of Figure 19 shows the possibility of using only one command for both st-by and mute functions.
On both the pins, the maximum applicable range corresponds to the operating supply voltage"


Een LS relais is dus feitelijk niet nodig
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Uitschakel geluid

Bericht door democles »

pompebled schreef: wo 07 jun 2023, 16:43
@democles:
Dat is een elegante oplossing, die houd ik in het achterhoofd wanneer dit project het plankjestadium ontstijgt.

Even voor mijn begrip; MUTE schakelt het ingangssignaal voor de eindtrap naar massa?

Wat mij voor ogen staat, is éérst de luidsprekeruitgang loskoppelen van de eindtrap en daarna de voeding voor het geheel uitschakelen.

Groeten, Jan.

De mute schakeling stuurt een 5v relais aan,wat je daar mee wilt schakelen is aan jou.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Pjotr schreef: wo 07 jun 2023, 16:52
Een LS relais is dus feitelijk niet nodig.
Ik heb de PDF ook gelezen en je hebt gelijk, ware het niet dat de fabrikant van de print die ik bestukt heb, de pennen voor mute niet heeft gebruikt, zoals ik in de eerste post al vermeld heb.

Ik zal eens op zoek naar een uitvoering, waarbij deze functie(s) wél aangesloten zijn, of tenminste van soldeereilandjes zijn voorzien, zodat ik ze kan bedraden.
Ook zal ik de onderzijde van de print nog eens goed bekijken, of ik de bewuste pins met enig kunst en vliegwerk tóch kan aansluiten.
Als dat slaagt meld ik me weer...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Pjotr »

Ja zag ik maar de pinnen zijn toch hopelijk niet helemaal afgeknipt? Dan zou je er alsnog een een dun draadje aan kunnen solderen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Goed, ervan uitgaand dat ik een draadje aan pin 10 soldeer en de 10K en de 10 uF op een stuk gaatjesprint zet, waar sluit ik dan de schakelaar uit het schema op aan, wat is VM?
en.circuit_diagram_1057.pdf
(37.51 KiB) 30 keer gedownload
Schema.jpg
Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Pjotr »

Maar hoor je de uitschakeltik direct bij uitschakelen of enigszins vertraagd?

B.t.w. hier staat een beter schema hoe je die mute en stb aan moet sluiten: https://circuitdigest.com/fullimage?i=c ... iagram.jpg
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Direct bij het uitschakelen; het relais op de in-uitschakelvertraging kapt het wel af, maar is te traag om het helemaal te voorkomen.

Het schema op circuitdigest koppelt mute en standby (en gebruikt meer componenten en iets andere waarden).
Wat is het verschil tussen mute en standby?
Ik heb volgens mij alleen maar de mute functie nodig.

En begrijp ik het goed dat je hier VCC+ (30V!) op aansluit?
Hoe word/worden die functies geschakeld? Als ik het aansluit zoals op het schema zijn standby en mute toch permanent actief en hoor je niks, toch?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Pjotr »

pompebled schreef: do 08 jun 2023, 14:29
Direct bij het uitschakelen; het relais op de in-uitschakelvertraging kapt het wel af, maar is te traag om het helemaal te voorkomen.
Dan is er toch iets mis met je bedrading! Daar helpt dan geen mute of relais tegen. Zou toch alles eens goed nalopen of er niet ergens overspraak kan zijn tussen powerleidingen en signaalleidingen.

Mute schakelt alleen de ingang naar GND maar het IC blijft wel aan staan. STB schakelt het hele IC uit. Dat schema wat ik gaf staat ook in de datasheet. Maar hier is wat duidelijker aangegeven waar het naar toe gaat: De V+ dus :) Zelf bouw ik er nog een drempel detector in zodat het IC b.v. pas boven de 20V V+ aan gaat. Maar nodig is dat niet.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Hmmm.

Ik heb aan de hand van jouw antwoord de in-/uitschakelvertraging verwijderd en de rest weer aangesloten.
Schakel ik de versterker in of uit, met de volumeknop op het low-pass filter dicht, dan hoor ik niks via de speaker, alleen het afvallen van het relais van de softstart.
Schakel ik de versterker in met het volume open, dan hoor ik niks.
Uitschakelen is een ander verhaal; dan hoor je de uitschakelknerp, gevolgd door de vieze geluiden van het leeglopen van de elko's van het low-pass filter.

Met je opmerking betreffende overspraak tussen voeding en signaal lijnen; de enige kabel die in de buurt komt van de 30-0-30V van de voeding is de kabel van het low-pass filter vaan de versterkerprint, op de foto nog gewoon twee getwiste draadjes, maar inmiddels een stuk afgeschermde kabel:
Zonder inschakel vertraging..jpeg
De afstand tussen de 12-0-12V trafo voor het filter is 9 cm, de filterprint zelf zit 3 cm bij de voedingsdraden van de versterkerprint vandaan.

Het uitschakelgeluid is 'dus' afkomstig van het ingangssignaal vanaf het low-pass filter; als de volumeknop dicht is: géén bijgeluiden bij het uitschakelen.

Ik zal een ander filter aansluiten, om uit te sluiten dat dit een fout in de huidige print is.
Als dat niet het geval is, zou de standby/mute functie dit kunnen ondervangen?

Een mechanisch relais, dat het ingangssignaal afkoppelt van de versterkeringang vóór de spanning van het geheel af gaat is ook weer zo'n gedoe...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Pjotr »

pompebled schreef: do 08 jun 2023, 15:48
Het uitschakelgeluid is 'dus' afkomstig van het ingangssignaal vanaf het low-pass filter; als de volumeknop dicht is: géén bijgeluiden bij het uitschakelen.
Dat betekent dus dat de bijgeluiden van voor de volumeknop afkomen. Je hoeft het dus niet te gaan zoek ergens daarna! Een mute of LS-relais zal dus geen uitkomst gaan bieden.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Grmbl...
Gaat low pass filter vervangen.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Oké...

Het uitschakelen is met een ander low-pass filter vrijwel geruisloos, maar nu geeft het inschakelen een forse dreun.
Dit filter heeft een gelijkgerichte 12V DC voeding, dus een andere trafo plus gelijkrichter, vergeleken met de vorige, die een 12-0-12V voeding heeft met de gelijkrichting aan boord.
Deze dreun zou ik door het weer terug zetten van de in-/uitschakelvertraging moeten kunnen ondervangen, ware het niet dat ik de 12V AC trafo hiervoor heb vervangen door een 9V AC exemplaar, om gelijkgericht (krap aan) de 12V DC voor het lowpass filter te genereren...

In plaats van al die extra trafootjes, zit ik er over te denken de rinkerntrafo te voorzien van een extra secundaire wikkeling met aftakkingen voor 9,4V en 10,5V voor de voeding van het low-pass filter, het relais dat de 230V schakelt en de in-/uitschakel vertraging, scheelt weer ruimte op de plank.

Daar kijk ik morgen naar, vandaag genoeg geknutseld.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Zoals verwacht, voorkomt het installeren van de inschakelvertraging tussen speakeruitgang en de versterker de inschakeldreun.
Het uitschakel lawaai is er nog steeds, zij het afgekapt door de relais die afvallen.

Echter, twee extra trafootjes: 1 x 12V AC plus gelijkrichting (= 17,6VDC) voor het relais dat de 230 schakelt en het low-pass filter voedt en 1 x 12V AC voor de in/uitschakelvertraging, zorgt voor een rommelig geheel, dus als iemand me wil uitleggen hoe ik de standby/mute functie van de TDA 7294 moet aansluiten, zou dat mooi zijn.

Ik ben er over aan het lezen wat ik kan vinden, maar erg duidelijk is het voor mij als niet-electrotechnieker niet echt.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Het plankje wordt te klein, dus het nieuwe filter heeft een eigen plateautje:
TDA 7294 + Tenghong low-pass.JPG
Bij de dump een paar koellichamen op de kop getikt en er eentje gemonteerd; ietwat overkill, maar er wordt niks warm, terwijl in de vorige opbouw het aluminium profiel na een avond spelen flink doorgewarmd was.

Ik het kader van: 'ik snap het niet'; als ik de componenten voor het mute/standby gebeuren aansluit op pen 9 en 10, wáár sluit ik dan de schakelaars op aan?
TDA7294 pinout.jpg
Oftewel wát is VM en VSTBY?

Of als ik voor de gecombineerde versie ga: waar wordt die aan vast geknoopt?
STBY-MUTE TDA7294.jpg
Ik schakel nu de versterker aan en uit door de voeding aan of uit te zetten, met een forse uitschakeldreun tot gevolg.
Hoe combineer ik dat met de mute/standbyschakeling?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Kappa7 »

Zo.
Schermafbeelding 2023-07-24 194346.jpg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Robert Gribnau »

Volgens het schema op bladzijde 18 van deze datasheet voor de TDA7294 kan VSTBY +20 V zijn. Dat zal dan ook voor VM gelden.
Bijlagen
TDA7294 Datasheet.pdf
(1.13 MiB) 26 keer gedownload
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Kappa7 »

Ik zit nog even naar het schema te kijken van Jan,
Daar lijkt een verbinding te zitten tussen pin 9 en 10.
Die moet daar niet zitten.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Uitschakel geluid

Bericht door pompebled »

Je bedoelt waarschijnlijk dit schema:
STBY-MUTE TDA7294 01.jpg
Dat komt uit de datasheet waar twee TDA 7294 parallel geschakeld staan, ik heb de tweede TDA weggehaald en daarbij de verbinding tussen 9 en 10 over het hoofd gezien (niet wetende dat dit fout was).

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Kappa7 »

Dat is ook niet de bedoeling.
Screenshot 2023-07-25 122109.jpg
Zo is die goed.
Je ziet de diode over de 30K heen staan. die zorgt er voor dat de mute net iets eerder laag is als de STBY waardoor je de plop kwijt bent als je uitschakelt. In jou schema staan nu de STBY los waar bij die eerst direct aan elkaar hing wat er voor zorgde dat Mute en STBY gelijk ging.
dat veroorzaakt de plop.
Plaats reactie