ASIO instellingen Hypex Filter Design verdwijnen steeds

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

tigradekat

ASIO instellingen Hypex Filter Design verdwijnen steeds

Bericht door tigradekat »

Hoi mensen, ik wil gaan meten met HFD, maar ik loop tegen het volgende aan: De ASIO settings in HFD worden niet bewaard. Dit geld voor twee geluidskaarten, een E-MU 0404 en een Behringer UMC22.

Ik weet niet of dit komt doordat ik de set-up fout heb, of door een ander probleem. Wellicht kan iemand hier assisteren (Gerhard?)

De set-up is nu als volgt:

Geluidskaart ASIO drivers geïnstalleerd (Asio4all v2 voor de Behringer, EMU beta drivers voor de 0404)
HFD versie 5.0
Device Instellingen HFD: Master, Right Channel, soft clip enabled
Active input: Analog RCA
Geluidskaart met usb aan laptop verbonden
Laptop met usb aan Fusionamp verbonden
Mono jack-RCA kabel van R-Out op de geluidskaart naar R in op fusionamp

Ik doe dan het volgende:

- Ik open Filter Designer, en open een nieuw project.
- Ik laad een FLAT response op channel 2 (mid woofer)
- Ik ga naar Tools.
- Hier open ik ASIO Preferences
- Ik selecteer ASIO E-MU 0404 | USB, Input channel: Analog in B, Output channel: 1: Analog OUT
- Ik sluit het ASIO Preferences menu

Op dit moment zou de record button moeten verschijnen aan de linkerkant, maar dat gebeurt dus niet. Als ik nnu weer naar ASIO Preferences gaat, zie ik dat de geselecteerde opties weer verdwenen zijn. De instellingen zijn niet opgeslagen
I

Doe ik iets helemaal fout?
ds23man
Ook commercieel actief

Re: ASIO instellingen Hypex Filter Design verdwijnen steeds

Bericht door ds23man »

Kijk even in het menu van Asio4all zelf, kan zijn dat daar de de geluidskaart van de laptop zelf geselecteerd staat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Met welke ramen draai je dan? Onder W10 willen de laatste beschikbare EMU drivers bij mij iig niet stabiel draaien, van geen kant, zowel op de PC als de Laptop... Noch de Direct, noch de ASIO drivers. Schijnt iets met de USB drivers zelf te maken te hebben. Ik heb na veel getob het echt opgegeven. Het lijkt dan wel te werken totdat het weer vast loopt. Nu dus een fatsoenlijke Motu M2 kaart, die ook veel betere mic versterkers heeft. Onder XP en W7 loopt de EMU overigens wel als een zonnetje. Dus misschien een goedkoop I5 klappertje met W7 er op?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Verdwijnende geluidskaarten heb ik hier ook steeds op een W7 laptop. Vorige week nog met Arta, stond opeens de interne kaart weer in Asio4all geselecteerd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, maar dat is sowieso het mysterie van Windows. Daar moet je even aan wennen :D
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ben daar allang aan gewend, wissel ook nog wel eens tussen een Behringer en een Focusrite. Dan is de handel helemaal in de war. Heb tot nu toe er geen logica in kunnen ontdekken.
tigradekat

In asio4all heb ik de juiste kaart geselecteerd. Als ik het in ARTA probeer blijft de kaart gewoon geselecteerd. En zoals gezegd, heb ik exact hetzelfde issue met de E-MU 0404, die heeft zn eigen driver.

Ik heb overigens de E-Mu 0404 drivers nu gedeinstalleerd, om er zeker van te zijn dat de twee asio drivers elkaar niet in de weg zitten. Maar dat heeft geen effect

En ja, ik sluit alle programmas zoals arts als ik met hfd aan de slag ga. De asio driver is ook gewoon te zien, en het control panel start op als ik de kaart selecteer. Maar de instellingen verdwijnen meteen na sluiten van de asio preferences...

Ramen 10.overigena :)
tigradekat

Oke, even geprobeerd pink noise te genereren in Arta. Dat lukt dus prima. Alles aangesloten zoals beschreven, dus analoog rca in de fusion amp.

De Asio drivers zijn het probleem niet lijkt me de conclusie
tigradekat

Iemand nog suggesties?

Probleem 2: In Arta heb ik vanavond wat metingen gedaan. Close range, en op 1 mter onder 0 en 15 graden van de tweet en mid-woofer afzonderlijk.

Ik krijg het niet voorelkaar deze impulse responsies te importeren in HFD.

Ik exporteer de impuls response vanuit ARTA als CSV en converteer naar DAT
Dan verwijder ik de tekst zodat alleen de regels met cijfers blijven staan.
Vervolgens importeer ik dit in HFD, maar er word nies zichtbaar.

Heeft iemand ervaring met het importeren van ARTA data naar HFD? Ik zie vooral mensen die met REW in de weer zijn.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Exporteren als MLSSA ASCII file en eerste 3 regels weghalen in het bestand dat ontstaat. Die eerste regels zijn metadata die HFD niet kent.
Extensie 'txt' veranderen in 'dat' is handig zodat het bestand meteen zichtbaar wordt zonder dat je 'alle bestanden' hoeft te selecteren bij het zoeken.
Zorg dat de samplerate van de data in ARTA overeenkomt met die in HFD. 96000Hz data zal in HFD tweemaal te kleine bandbreedte krijgen als het daar per ongeluk op 48000Hz staat. Op zich eenvoudig aan te passen in HFD dus dat mag het probleem niet zijn.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

tigradekat schreef: zo 04 jun 2023, 14:07
Oke, even geprobeerd pink noise te genereren in Arta. Dat lukt dus prima. Alles aangesloten zoals beschreven, dus analoog rca in de fusion amp.

De Asio drivers zijn het probleem niet lijkt me de conclusie
Heb je de samplerate onderin het scherm van hfd wel gelijk staan als in Asio?
tigradekat

ds23man schreef: ma 05 jun 2023, 3:34
Heb je de samplerate onderin het scherm van hfd wel gelijk staan als in Asio?
Yep
jeroen_d schreef: ma 05 jun 2023, 0:39
Exporteren als MLSSA ASCII file en eerste 3 regels weghalen in het bestand dat ontstaat. Die eerste regels zijn metadata die HFD niet kent.
Extensie 'txt' veranderen in 'dat' is handig zodat het bestand meteen zichtbaar wordt zonder dat je 'alle bestanden' hoeft te selecteren bij het zoeken.
Zorg dat de samplerate van de data in ARTA overeenkomt met die in HFD. 96000Hz data zal in HFD tweemaal te kleine bandbreedte krijgen als het daar per ongeluk op 48000Hz staat. Op zich eenvoudig aan te passen in HFD dus dat mag het probleem niet zijn.
Dank je Jeroen, exporteren als MLSSA ASCII was de sleutel :goedzo:

Volgende stap: inlezen op best practises voor wat betreft meet methodiek etc, \:D/
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: ma 05 jun 2023, 0:39
Klopt. MLSSA ASCII files zijn vrij standaard. Heb daar destijds 2x een mailtje aan besteed naar Hypex. Nooit antwoord op gekregen en kennelijk zit het nog steeds zo. Beetje bizar om steeds met de hand dat te moeten gaan editen met een teksteditor. Je zou bij het importeren in HFD op zijn minst de keuze moeten krijgen voor het format. REW hanteert meen ik .wav files.
tigradekat

Ja eens, voor de work flow is dit onnodig onhandig.

Meest vervelende is natuurlijk dat ik ARTA Überhaupt nodig heb. Dat ik in de ASIO instellingen in HFD de geluidskaart wel kan selecteren maar dat deze blijkbaar niet door HFD kan worden aangesproken vind ik echt bizar. Windows word dan als schuldige aangewezen, maar dat is el erg makkelijk: REW en ARTA werken probleemloos met dezelfde kaart- en driverinstellngen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee, is ook niet de schuld van Windows. De EMU wordt sowieso niet meer ondersteund na W7. Dat het bij jou wel werkt met de beta drivers mag een wonder heten. (Of je hebt een pre W10 versie.) Met de Behringer heb ik geen ervaring.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het is maar de vraag of het niet de schuld is van W10, dit grapje had ik op W10 machine na het installeren van een nieuwe HFD versie:
Knipsel.PNG
Bleek een probleempje te zijn van een recente W10 update.

Om dit soort geneuzel voor te zijn gebruik ik een dedicated laptop met W7, daar komen alleen nog veiligheidsupdates op door.

Stuur eens een mailtje naar Hypex, kan zijn dat ze dit probleem al vaker voorbij hebben zien komen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: ma 05 jun 2023, 13:20
............W7, daar komen alleen nog veiligheidsupdates op door.
Al lang niet meer hoor. Alleen het snuffelprggie wat naar kwaadaardige software zoekt komt maandelijks nog binnen. Wat dat waard is mag Joost weten. En dagelijks de ge-update data files van de Security Essentials Virusscanner. Maar dat zijn geen W7 updates. Desalniettemin loopt het nog steeds rock solid hier!
tigradekat

ds23man schreef: ma 05 jun 2023, 13:20
Het is maar de vraag of het niet de schuld is van W10, dit grapje had ik op W10 machine na het installeren van een nieuwe HFD versie:

Knipsel.PNG

Bleek een probleempje te zijn van een recente W10 update.

Om dit soort geneuzel voor te zijn gebruik ik een dedicated laptop met W7, daar komen alleen nog veiligheidsupdates op door.

Stuur eens een mailtje naar Hypex, kan zijn dat ze dit probleem al vaker voorbij hebben zien komen.
Ja dát is duidelijk een Windows issue, maar heeft niets te maken met mijn probleem. Windows geeft geen foutcodes, HFD werkt probleemloos, de ASIO kaarten werken probleemloos, REW en ARTA werken probleemloos.

Alleen de ASIO instellingen in HFD worden dus niet gesaved. Maar om nou een W7 laptop te gaan gebruiken als "oplossing", nee dat gaat er bij mij niet in. Dit hoort in Win 10 en 11 gewoon te werken.

Ik heb Hypex net een bericht gestuurd, eens kijken wat zij zeggen inderdaad.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Windows 7 heeft afgelopen maand nog nog security update KB5026426 en rollup-update KB5026413 ontvangen, ook in april ontving Windows 7 nog KB5025279 als rollup-update en KB5025277 als security update.
In maart waren dat respectievelijk KB5023769 / KB5023759
Ook in de maanden die daaraan vooraf gingen kwamen de nieuwe updates nog netjes binnen.

Om de melding van het missende "vcruntime140.dll" bestand op te lossen kun je onderstaande bestanden bij Microsoft downloaden en installeren.

32 bits:
https://download.microsoft.com/download ... st.x86.exe

64 bits:
https://download.microsoft.com/download ... st.x64.exe
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Olaf Markus schreef: ma 05 jun 2023, 14:13
Windows 7 heeft afgelopen maand nog nog security update KB5026426 en rollup-update KB5026413 ontvangen, ook in april ontving Windows 7 nog KB5025279 als rollup-update en KB5025277 als security update.
In maart waren dat respectievelijk KB5023769 / KB5023759
Ook in de maanden die daaraan vooraf gingen kwamen de nieuwe updates nog netjes binnen.
Die heb ik toch niet gezien. Is dat niet alleen voor bedrijven/overheid die betaald hebben voor een extended service?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Je zou de updates eventueel als directe downloads op kunnen halen via onderstaande site.
De download bronnen zijn altijd directe Microsoft adressen.

https://www.deskmodder.de/blog/?s=Windows+7+
tigradekat

Vanmiddag al meteen antwoord van Hypex, en het issue is opgelost. Ik plak "ter leringh ende vermaeck" het antwoord van Hypex hier maar even neer, daar heeft iemand ooit vast nog wel wat aan:

"Beste Foppe,

Gebruik je wellicht een oudere versie HFD? Ik heb het net even getest en het lijkt met de laatste versies allemaal te werken. Bij 4.97 worden de wijzigingen schijnbaar inderdaad niet opgeslagen.

De instellingen worden hier opgeslagen: C:\Users\User name\AppData\Local\Hypex Electronics BV\HFD\Settings.xml.

Wellicht helpt het om het bestand te verwijderen zodat HFD het opnieuw moet aanmaken"

Ik draai wel de laatste versie van HFD, maar het antwoord van Hypex zette me wel op het goede spoor: Ik ontdekte namelijk een overblijfsel van een oudere versie in het "add & remove programs" lijstje van Windows. Deze kon ik aanklikken om te verwijderen, maar kreeg dan de melding dat dit programma niet vindbaar was. Ik heb dus deze oude versie van HFD eerst weer geinstalleerd. En wat denk je? De Behringer geluidskaart werd herkend en vastgelegd :yeah:

Daarna heb ik daaroverheen HFD 5.0 geinstalleerd, en nu gaat het daarin ook goed.

Een pluim voor Hypex support dus!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Da's mooi! Werken nu de ASIO geluidskaarten ook met HFD?
tigradekat

De Behringer wordt in ieder geval herkend en de instellingen worden opgeslagen. Ik heb nog geen meting gedaan. Maar ik denk dat het goed zal gaan nu.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Olaf Markus schreef: ma 05 jun 2023, 15:11
Je zou de updates eventueel als directe downloads op kunnen halen via onderstaande site.
De download bronnen zijn altijd directe Microsoft adressen.

https://www.deskmodder.de/blog/?s=Windows+7+
Bedankt Olaf, top! Ze kunnen bij MS kennelijk ook zelf geen genoeg van W7 krijgen :lol: Heeft het zin om alleen de laatste cumulatieve update te draaien of ook voorgaande?
Plaats reactie