2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb een 220k/3W weerstand gebruikt, werkt perfect, binnen een minuut ben ik weer op een paar volt.
De voeding komt mooi rustig op na een sec of 20 en loopt dan belast op tot 360V en de 6Z51N krijg dan 330V met een 3K3 weerstand, de basis werkt nu helemaal t/m de 470u naar de 2a3.
Genoeg voor vandaag, morgen de voeding van de ugt's aansluiten en dan kan ik de versterker testen met de 2a3 er bij in. Verder alles aangesloten.(hoop ik).
Vraag me af of ik de hoogspanning nog apart moet afzekeren, heb ik met de solid state voedingen wel gedaan.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

De versterker speelt in 1 keer, dat is nieuw, maar ik heb natuurlijk al veel geoefend :lol:
Maar de bleeder daar werkt niet onder volledige belasting, wordt zo'n 90 gr, dus ga er toch een van 470K tussen plaatsen 3W.
Ook blijft er een lichte brom als hij stil is en dat ben ik ook niet gewend, en met de potmeters bij de kathode blijven deze ongeveer in het midden om hem max. stil te krijgen. De kathode weerstand geeft nu 50V dus dat zou redelijk kloppen met mijn berekening.
Laatst gewijzigd door peterl op vr 02 jun 2023, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Kijk, dat is prettig, in een keer goed!

EEn DHT die op AC wordt verhit heeft altijd een beetje restbrom. Het viel me op destijds aan de mijne dat de instelling die gehoormatig het stilst was niet die was waarbij de RMS waarde van de bromspanning aan de uitgang het laagst was.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

De bleeder was geen 220K maar 22K dus wel logisch dat die heet werd, is nu opgelost, maar er is wel een ander probleempje opgedoken.
Toen ik he volume wat harder zette stopte er 1 kanaal mee???
Ik heb alle buizen uitgewisseld van links naar rechts daar zit het niet in, dus moet verder zoeken wat er defect is geraakt, de 2 leds van de 6Z52N branden wel normaal, ik moet eens gaan zoeken, erg vreemd. Er is ook niets heet geworden.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Kloppen de DC instellingen nog wel aan beide kanten?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb het probleem gevonden, van het rechtse kanaal heeft de dn2540 (to92) de geest gegeven, ik vind ook dat die pootjes heeel erg dicht bij elkaar komen op de soldeer eilandjes. Zit nog geen 0,2mm tussen met een paar honderd volt. dus ga het middelst pootje verplaatsen om wat ruimte te creëren. het grootste probleem is nu dat ik het hele chassis uit elkaar moet halen om bij het schroefje te komen van de to220 versie. Ik heb ook geen nieuwe meer alleen nog DN2535 weet niet of die ook bruikbaar zijn anders moet ik nieuwe bestellen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Bij mij functioneren de printjes al sinds 2018 zonder problemen. Tussen de pootjes van de TO92 hoort niet meer dan een paar volt te staan. Ik denk dat de oorzaak van de opgeblazen MOSFET ergens anders gezocht moet worden.

Kan je eens meten of je een DC weerstand hebt tussen gate en source?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

De spanningen zijn verder overal gelijk, ik heb inmiddels een DN2535(had geen DN2540 meer) er ingezet en die werkt nu naar behoren, hopelijk blijft dat zo maar nu de versterker weer werkt kan ik gaan meten. Alle spanningen genoteerd, maakt dit erg veel uit met links en rechts of moet ik daar wat mee? De 22U(C1) is een 0,1u condensator. De lichte brom zit er nog wel in en wil ik zeker kwijt. Met die 52V op de kathode kom ik op 69 mA dat is netjes lijkt me.
Bijlagen
2a3 spanningen.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Hier nog een foto van de binnen en buitenzijde.
Trafo's en kast zijn aardig bling.
Bijlagen
binnenzijde 2A3.jpg
bling bling.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Beetje McIntosh vibe!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Dan moeten er eerst nog een paar blauwe zwabbers bij... Erg fraai Peter! Glaswerk is ook wel erg bling bling zo, juist door die blinkende trafo's!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: vr 02 jun 2023, 19:39
Hier nog een foto van de binnen en buitenzijde.
Trafo's en kast zijn aardig bling.
Het ziet er schitterend uit Peter.
Zowel van binnen als aan de buitenkant.
Je hebt er echt slag van.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

De kast is ook een mcintosh (imitatie), stikker er op en compleet.
Maar wat betreft de spanningen, hoe kan ik die gelijk maken van links en rechts?
Of is dit verschil verwaarloosbaar?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ik zou de spanningsverschillen lekker laten voor wat ze zijn. Anders zit je een hele avond te pielen om het perfect te krijgen, om de volgende dag toch weer verschil te meten.

De hoogte/diepte van je subchassis pakt erg mooi uit, de noval buisjes verzuipen niet zoals je nogal eens ziet.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Daar heb ik ook op gelet, de noval buisjes verhoogd op het chassis, en de 2a3 er onder geplaatst zodat de voet wat verdiept zit.
nu de brom zien te verwijderen en de vervorming meten.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

Je zou eerst even moeten uitzoeken waar de brom precies vandaan komt. Om te beginnen kun je eerst R8 even kort sluiten. Vervolgens met de potmeter in de kathode de brom op minimum instellen. Als je dan de kortsluiting weer weghaalt en de brom neemt weer toe dan weet je dat het uit de voortrad komt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

De brom komt dus niet uit de voortrap, daar veranderd helemaal niets als ik deze kortsluit.
Het vermogen is ook wat aan de lage kant, ik kom op max 6,5W/2VPP (7,2V gemeten op de LS) ik draai op 70% 53V/750 Ohm.
Ik heb ook de ingang helemaal losgekoppeld en daar veranderd ook niets door.
Het lijkt dan toch bij de 2A3 weg te komen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: za 03 jun 2023, 9:45
Het lijkt dan toch bij de 2A3 weg te komen.
Dan blijf alleen de hoogspanning voeding en de gloeistroom voeding over.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Dat denk ik ook Douwe,
De hoogspanning sluit ik even uit omdat er na de AZ34 twee Electronische smoorspoelen zit die de rimpel ook flink moet terug brengen.

Dan nog een vraag, ik heb 2x 2,5VAC 5A en wil daar 2,5VDC van maken voor de 2A3, kan ik dan met een spannings verdubbelaar werken en die weer met een TS1085 naar 2,5VDC 3A brengen en hoe veilig is dat voor de gloeistroom mbt doorbranden van b.v. de LM?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: za 03 jun 2023, 10:42
Dan nog een vraag, ik heb 2x 2,5VAC 5A en wil daar 2,5VDC van maken voor de 2A3, kan ik dan met een spannings verdubbelaar werken en die weer met een TS1085 naar 2,5VDC 3A brengen en hoe veilig is dat voor de gloeistroom mbt doorbranden van b.v. de LM?
Daar vraag je wat Peter. Met 2x2,5V gelijkgericht en afgevlakt heb je ruim 7V.
De spanningsval over de TS1085 is minimaal 1,3V. Dan moet het toch zonder verdubbelaar kunnen.
Heb je al eens geprobeerd om de 2A3 met 2,5V wisselstroom te voeden? Je loopt dan in elk geval niet het risico dat de buizen doorbranden door een defecte LM.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Die 2,5VAC staat nu op beide buizen Douwe.
Dus jij denkt dat als die 2,5v gelijkgericht is ik al genoeg heb, want dan ga ik dat eerst eens proberen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: za 03 jun 2023, 11:12
Die 2,5VAC staat nu op beide buizen Douwe.
Dus jij denkt dat als die 2,5v gelijkgericht is ik al genoeg heb, want dan ga ik dat eerst eens proberen
Nee, laat je door mij niet van de wijs raken Peter. Ik realiseer me opeens dat de gloeispanningen van de buizen galvanisch van elkaar gescheiden moeten zijn.
Dan is je enige mogelijkheid een spanning verdubbelaar, want met 2.5V gelijkgericht en afgevlakt haal je het niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

En met een verdubbelaar ben ik bang dat je de stroom niet gaat halen. Slimste is dan toch een aparte trafo. Het zou misschien wel kunnen als je trafospanning te kort komt: Met enkelfasig een "+" en een "-" maken per wikkeling. En dan de 2,5V gloeispanning met een weerstand instellen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door RobertD »

Heb je al eens aan die ontbrompotmeters bij de 2A3 gedraaid?
Je kunt op de scoop zien hoe je de brom minimaal krijgt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Wat bedoel met trafospanning te kort komt, Peter?
Een diode op de 2,5V wikkeling zetten?
Ik moest ongeveer 2,8VAC insturen om 2,5VDC te krijgen, dus dat werkte niet Douwe.
De ontbrom potmeters heb ik op het gehoor via de luidspreker afgesteld Robert.
Plaats reactie