2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb een 220k/3W weerstand gebruikt, werkt perfect, binnen een minuut ben ik weer op een paar volt.
De voeding komt mooi rustig op na een sec of 20 en loopt dan belast op tot 360V en de 6Z51N krijg dan 330V met een 3K3 weerstand, de basis werkt nu helemaal t/m de 470u naar de 2a3.
Genoeg voor vandaag, morgen de voeding van de ugt's aansluiten en dan kan ik de versterker testen met de 2a3 er bij in. Verder alles aangesloten.(hoop ik).
Vraag me af of ik de hoogspanning nog apart moet afzekeren, heb ik met de solid state voedingen wel gedaan.
De voeding komt mooi rustig op na een sec of 20 en loopt dan belast op tot 360V en de 6Z51N krijg dan 330V met een 3K3 weerstand, de basis werkt nu helemaal t/m de 470u naar de 2a3.
Genoeg voor vandaag, morgen de voeding van de ugt's aansluiten en dan kan ik de versterker testen met de 2a3 er bij in. Verder alles aangesloten.(hoop ik).
Vraag me af of ik de hoogspanning nog apart moet afzekeren, heb ik met de solid state voedingen wel gedaan.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De versterker speelt in 1 keer, dat is nieuw, maar ik heb natuurlijk al veel geoefend
Maar de bleeder daar werkt niet onder volledige belasting, wordt zo'n 90 gr, dus ga er toch een van 470K tussen plaatsen 3W.
Ook blijft er een lichte brom als hij stil is en dat ben ik ook niet gewend, en met de potmeters bij de kathode blijven deze ongeveer in het midden om hem max. stil te krijgen. De kathode weerstand geeft nu 50V dus dat zou redelijk kloppen met mijn berekening.
Maar de bleeder daar werkt niet onder volledige belasting, wordt zo'n 90 gr, dus ga er toch een van 470K tussen plaatsen 3W.
Ook blijft er een lichte brom als hij stil is en dat ben ik ook niet gewend, en met de potmeters bij de kathode blijven deze ongeveer in het midden om hem max. stil te krijgen. De kathode weerstand geeft nu 50V dus dat zou redelijk kloppen met mijn berekening.
Laatst gewijzigd door peterl op vr 02 jun 2023, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Kijk, dat is prettig, in een keer goed!
EEn DHT die op AC wordt verhit heeft altijd een beetje restbrom. Het viel me op destijds aan de mijne dat de instelling die gehoormatig het stilst was niet die was waarbij de RMS waarde van de bromspanning aan de uitgang het laagst was.
EEn DHT die op AC wordt verhit heeft altijd een beetje restbrom. Het viel me op destijds aan de mijne dat de instelling die gehoormatig het stilst was niet die was waarbij de RMS waarde van de bromspanning aan de uitgang het laagst was.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De bleeder was geen 220K maar 22K dus wel logisch dat die heet werd, is nu opgelost, maar er is wel een ander probleempje opgedoken.
Toen ik he volume wat harder zette stopte er 1 kanaal mee???
Ik heb alle buizen uitgewisseld van links naar rechts daar zit het niet in, dus moet verder zoeken wat er defect is geraakt, de 2 leds van de 6Z52N branden wel normaal, ik moet eens gaan zoeken, erg vreemd. Er is ook niets heet geworden.
Toen ik he volume wat harder zette stopte er 1 kanaal mee???
Ik heb alle buizen uitgewisseld van links naar rechts daar zit het niet in, dus moet verder zoeken wat er defect is geraakt, de 2 leds van de 6Z52N branden wel normaal, ik moet eens gaan zoeken, erg vreemd. Er is ook niets heet geworden.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Kloppen de DC instellingen nog wel aan beide kanten?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb het probleem gevonden, van het rechtse kanaal heeft de dn2540 (to92) de geest gegeven, ik vind ook dat die pootjes heeel erg dicht bij elkaar komen op de soldeer eilandjes. Zit nog geen 0,2mm tussen met een paar honderd volt. dus ga het middelst pootje verplaatsen om wat ruimte te creëren. het grootste probleem is nu dat ik het hele chassis uit elkaar moet halen om bij het schroefje te komen van de to220 versie. Ik heb ook geen nieuwe meer alleen nog DN2535 weet niet of die ook bruikbaar zijn anders moet ik nieuwe bestellen.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Bij mij functioneren de printjes al sinds 2018 zonder problemen. Tussen de pootjes van de TO92 hoort niet meer dan een paar volt te staan. Ik denk dat de oorzaak van de opgeblazen MOSFET ergens anders gezocht moet worden.
Kan je eens meten of je een DC weerstand hebt tussen gate en source?
Kan je eens meten of je een DC weerstand hebt tussen gate en source?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De spanningen zijn verder overal gelijk, ik heb inmiddels een DN2535(had geen DN2540 meer) er ingezet en die werkt nu naar behoren, hopelijk blijft dat zo maar nu de versterker weer werkt kan ik gaan meten. Alle spanningen genoteerd, maakt dit erg veel uit met links en rechts of moet ik daar wat mee? De 22U(C1) is een 0,1u condensator. De lichte brom zit er nog wel in en wil ik zeker kwijt. Met die 52V op de kathode kom ik op 69 mA dat is netjes lijkt me.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Hier nog een foto van de binnen en buitenzijde.
Trafo's en kast zijn aardig bling.
Trafo's en kast zijn aardig bling.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Dan moeten er eerst nog een paar blauwe zwabbers bij... Erg fraai Peter! Glaswerk is ook wel erg bling bling zo, juist door die blinkende trafo's!
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De kast is ook een mcintosh (imitatie), stikker er op en compleet.
Maar wat betreft de spanningen, hoe kan ik die gelijk maken van links en rechts?
Of is dit verschil verwaarloosbaar?
Maar wat betreft de spanningen, hoe kan ik die gelijk maken van links en rechts?
Of is dit verschil verwaarloosbaar?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik zou de spanningsverschillen lekker laten voor wat ze zijn. Anders zit je een hele avond te pielen om het perfect te krijgen, om de volgende dag toch weer verschil te meten.
De hoogte/diepte van je subchassis pakt erg mooi uit, de noval buisjes verzuipen niet zoals je nogal eens ziet.
De hoogte/diepte van je subchassis pakt erg mooi uit, de noval buisjes verzuipen niet zoals je nogal eens ziet.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Daar heb ik ook op gelet, de noval buisjes verhoogd op het chassis, en de 2a3 er onder geplaatst zodat de voet wat verdiept zit.
nu de brom zien te verwijderen en de vervorming meten.
nu de brom zien te verwijderen en de vervorming meten.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Je zou eerst even moeten uitzoeken waar de brom precies vandaan komt. Om te beginnen kun je eerst R8 even kort sluiten. Vervolgens met de potmeter in de kathode de brom op minimum instellen. Als je dan de kortsluiting weer weghaalt en de brom neemt weer toe dan weet je dat het uit de voortrad komt.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De brom komt dus niet uit de voortrap, daar veranderd helemaal niets als ik deze kortsluit.
Het vermogen is ook wat aan de lage kant, ik kom op max 6,5W/2VPP (7,2V gemeten op de LS) ik draai op 70% 53V/750 Ohm.
Ik heb ook de ingang helemaal losgekoppeld en daar veranderd ook niets door.
Het lijkt dan toch bij de 2A3 weg te komen.
Het vermogen is ook wat aan de lage kant, ik kom op max 6,5W/2VPP (7,2V gemeten op de LS) ik draai op 70% 53V/750 Ohm.
Ik heb ook de ingang helemaal losgekoppeld en daar veranderd ook niets door.
Het lijkt dan toch bij de 2A3 weg te komen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Dat denk ik ook Douwe,
De hoogspanning sluit ik even uit omdat er na de AZ34 twee Electronische smoorspoelen zit die de rimpel ook flink moet terug brengen.
Dan nog een vraag, ik heb 2x 2,5VAC 5A en wil daar 2,5VDC van maken voor de 2A3, kan ik dan met een spannings verdubbelaar werken en die weer met een TS1085 naar 2,5VDC 3A brengen en hoe veilig is dat voor de gloeistroom mbt doorbranden van b.v. de LM?
De hoogspanning sluit ik even uit omdat er na de AZ34 twee Electronische smoorspoelen zit die de rimpel ook flink moet terug brengen.
Dan nog een vraag, ik heb 2x 2,5VAC 5A en wil daar 2,5VDC van maken voor de 2A3, kan ik dan met een spannings verdubbelaar werken en die weer met een TS1085 naar 2,5VDC 3A brengen en hoe veilig is dat voor de gloeistroom mbt doorbranden van b.v. de LM?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Daar vraag je wat Peter. Met 2x2,5V gelijkgericht en afgevlakt heb je ruim 7V.
De spanningsval over de TS1085 is minimaal 1,3V. Dan moet het toch zonder verdubbelaar kunnen.
Heb je al eens geprobeerd om de 2A3 met 2,5V wisselstroom te voeden? Je loopt dan in elk geval niet het risico dat de buizen doorbranden door een defecte LM.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Die 2,5VAC staat nu op beide buizen Douwe.
Dus jij denkt dat als die 2,5v gelijkgericht is ik al genoeg heb, want dan ga ik dat eerst eens proberen
Dus jij denkt dat als die 2,5v gelijkgericht is ik al genoeg heb, want dan ga ik dat eerst eens proberen
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Nee, laat je door mij niet van de wijs raken Peter. Ik realiseer me opeens dat de gloeispanningen van de buizen galvanisch van elkaar gescheiden moeten zijn.
Dan is je enige mogelijkheid een spanning verdubbelaar, want met 2.5V gelijkgericht en afgevlakt haal je het niet.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
En met een verdubbelaar ben ik bang dat je de stroom niet gaat halen. Slimste is dan toch een aparte trafo. Het zou misschien wel kunnen als je trafospanning te kort komt: Met enkelfasig een "+" en een "-" maken per wikkeling. En dan de 2,5V gloeispanning met een weerstand instellen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Heb je al eens aan die ontbrompotmeters bij de 2A3 gedraaid?
Je kunt op de scoop zien hoe je de brom minimaal krijgt.
Je kunt op de scoop zien hoe je de brom minimaal krijgt.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Wat bedoel met trafospanning te kort komt, Peter?
Een diode op de 2,5V wikkeling zetten?
Ik moest ongeveer 2,8VAC insturen om 2,5VDC te krijgen, dus dat werkte niet Douwe.
De ontbrom potmeters heb ik op het gehoor via de luidspreker afgesteld Robert.
Een diode op de 2,5V wikkeling zetten?
Ik moest ongeveer 2,8VAC insturen om 2,5VDC te krijgen, dus dat werkte niet Douwe.
De ontbrom potmeters heb ik op het gehoor via de luidspreker afgesteld Robert.
