DCG3 2x maar allebei net even anders

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Meer een beetje vervorming.
Was me niet direct opgevallen
Ik speel nu met de Sony versie en die heeft een gewone pot en die regelt well mooi en klinkt overigens erg goed.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Vorige week is de kit met de regelaar binnen gekomen.
H4a429d36fd48430dbed97dcfba20f14cv.jpg
Ik ga me dus maar eens op het SMD pad begeven.
Ben ik nu de laatste ben die de anti SMD club heeft verlaten. #-o
Eerst maar eens met de kleinste weerstandjes beginnen en dan de SOP apparaten maar eens proberen.
Wel wil ik wat dingen aanpassen van deze kit.
Zo is deze gemaakt voor 12VAC en ik heb maar 9VAC tot mn beschikking.
Nu werken eigenlijk alleen de relais op 12Vdc en is het redelijk eenvoudig om die ook op 5V te laten werken.
Ik zal dus een printbaan moeten door krassen die naar de ingang van de 7805 gaat en deze direct uit de diodebrug gaan voeden.
In het onderstaande schema heb ik dat al aangepast met hoe het nu moet gaan worden.
Alie controller George 20k 5v.pdf
(227.52 KiB) 62 keer gedownload
Verder zijn daar ook de weerstandwaardes aangepast zo dat deze nu dus 128 stapjes neemt van 1dB.
Dat was 0.5dB.
Voor de gelegenheid ook maar even een blauw display mee besteld, dat past beter bij de rest van de set.

Eens zien of ik komend weekeinde wat tijd kan vinden om voorzichtig eens te gaan beginnen met de assemblage.
Verder nog wat spullen bij Mouser en TME bestellen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Henkjan »

nee hoor George, die kleine hagelslag componentjes is zeker niets voor mij, de club bestaat dus wel
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door pappaleo »

Hagelslag :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

:mrgreen: De hagelslag is zelfs nog al veel groter dan wat ik nu heb.
Ik ben niet erg thuis SMD in formaten maar dit is wel erg klein.
Gelukkig maar drie weerstanden.
Twee er van heeft de code 104 en ik vermoed dat het van het 0402 / 1005 formaat is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Barry2001 »

10 met 4 nullen, 104 = 100k. Bij 0402 is 1005 de metrische waarde inderdaad, dus 1.0 bij 0.5mm. Als je dat meet met den schuifmaat is het 0402. 0402 is prima te doen hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Pjotr »

Hmm ja, ik vond het sowieso nogal een gekunstelde schakeling en de vervorming in je plaatjes eigenlijk bovenmatig hoog. Met name de 3e harmonische stak er dramatisch bovenuit. Ieder Chineesje van onder de 100 euries met een PGA'tje doet het ordes beter. Ben benieuwd wat die ladder vv je nu gaat brengen. Happy SMD ze :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Net even alle SMD componenten op de plaats gesoldeerd en eerlijk gezegd viel het me nog best mee.
Wel 2 brillen en een loop nodig maar daarmee wast het goed te doen.
Nu nog maar afwachten of de IC's niet te heet geworden zijn.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door peterl »

Ik heb ook een tijdje smd gesoldeerd met ic's en kan je vertellen dat ik het nu niet meer zou kunnen, een soldeerbout met een punt van 1mm dik, en dan zat je al bijna op 2 pootjes tegelijk. :lol:
Is het allemaal gelukt en werkt het nu?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Om dit verhaal maar weer eens op te pakken.
De Vollumme regelaar ligt hier al even op de plank en wil ik nu toch echt eens gaan inzetten.
Nu ik ook de Pure DSD DAC aan het bouwen ben en daarmee ook een bron krijg met gebalanceerde aansluitingen en mijn eindversterkers ook gebalanceerd aangestuurd kan worden moet ook de voortrap gebalanceerd worden.
Nu had ik de vollumme regelaar al gebalanceerd gemaakt dus dat stukje was al klaar.
Rest nog de versterkerbordjes zelf de DCG3 dus.
Maar ja dan wil je eigenlijk ook de input selector ook netjes uitvoeren zonder allerlei onnodige bedrading.
Dan kom je dus hier op uit.
Schermafbeelding 2023-05-31 223945.jpg
Ik wil eest eens zien of de DAC voldoende puf heeft en de boel direct kan aansturen zonder de DCG3.
Passief dus.
Wel hou ik vast rekening met de ruimte om later ook de beide DCG3 bij te plaatsen.
Ik moet namelijk de voeding volledig nieuw ontwerpen om gescheiden te kunnen gebruiken.
Er komt dan een aparte behuizing voor de transformatoren en de gelijkrichters plus buffers.
De Salas Ultra BIB moet dan opgedeeld worden in 2 delen.
Schermafbeelding 2023-05-31 224209.jpg
Uiteindelijk moet de Pearl2 ook bruikbaar zijn. eens zien of die ook gebalanceerd gemaakt kan worden.
Misschien een transformator er tussen of zo iets.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door tigradekat »

Lekker bezig George!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door peterl »

Dat ziet er heftig uit.
Ben benieuwd hoe het er straks uitziet en werkt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Bedankt, ik ben ook benieuwd naar hoe dit uit gaat pakken.
Eerst maar eens passief gebruiken en mocht ik toch de extra gain nodig hebben dan gaan de DCG3s er bij in.
Ik moet dan nog wel de Ultrabib even opnieuw ontwerpen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Voor dit project zijn ook de pcb's van de input selector binnen gekomen.
IMG_20230614_191744.jpg
En gelijk maar in elkaar gezet.
IMG_20230614_205630.jpg
Er zijn nog wat 5 pin JST connectoren onderweg maar die zitten al een dag of wat vast bij post nl die de uit levering nog maar in gang wil zetten.
Daar zitten ook de transformatoren in.
Als die connectoren binnen zijn kan de behuizing worden afgemaakt en kan ik verder met de DAC.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Vandaag maar een dagje vrij genomen om wat verder te komen met dit project.
Nu de Pure DSD DAC langzaam de goede kant op gaat moet de behuizing van de voorversterker toch ook gereed zijn.
Ik kan natuurlijk de huidige SE preamp gebruiken maar ik wil naar een gebalanceerd systeem dus
Vandaag een dagje gaten boren geweest.
IMG_20230704_225515.jpg
Is aardig gelukt maar nu eerst nog ff opzoek naar de juiste schroefjes.
IMG_20230704_225530.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door peterl »

Dat ziet er gelikt uit George.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Bedankt Peter,
Gister weer eens wat kunnen doen aan dit project.
Is aardig gelukt vind ik zelf.
P1080390.JPG
Nog passief dus de DCG3 zit er nog niet in.
Ik wil eerst eens zien of ik voldoende gain heb om zonder te kunnen.
P1080387.JPG
P1080386.JPG
Nog niet kunnen beluisteren maar wel wat gemeten.
De gelijkloop is echt perfect, binnen 0.1dB gelijk in alle stappen van 1dB
De vervorming meten is onzinnig je zit dan de vervorming van de E-MU 202 te meten.
Die overigens prima werkte op Win11 met de beta drivers.
Ik kwam er achter dat deze software niet meer op de laptop stond maar zonder een enkel probleem werkte die gewoon zo als het hoort.
Plaats reactie