Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door ScHenk »

Eén van de luidsprekers die ik in bezit heb gehad is de ‘van den Hul Monitor’. De naam ‘monitor’ doet een tweeweg systeem vermoeden die op een standaard wordt geplaatst.
De vdHul Monitor is echter een 4-weg luidspreker met 6 luidspreker eenheden en een forse kast van 55 kg, gebouwd rond 1980. ‘Monitor’ avant la lettre? Deze vdHul Monitor is in Amsterdam gebouwd bij Sea Acoustics.

Na 40 jaar heb ik wederom een (defect) exemplaar in huis, een stereo set. De Volt bas weergevers zijn beide niet OK meer, omdat de ophanging is afgezakt. In het Engels zie ik als term hiervoor; ‘sagging’ of ‘sagged’.
Deze basweergevers hebben 40 jaar in de schuine bovenplaat van de apart vormgegeven luidsprekerkast gehangen en daardoor lijkt de konus door gravitatie naar beneden getrokken te zijn en is de ophanging daar naar gaan staan. De spreekspoelen lopen niet aan maar de konusbewegingen zijn beperkt. De rubber rolranden voelen nog prima aan, maar de achterste ophanging (Engels; spider , rear suspension) is hard en staat in een komvorm.

Die achterste ophanging moet volgens mij worden vervangen. Hiervoor dient de konus met spreekspoel te worden uitgebouwd. Daarvoor zal de rolrand moeten worden gelost, de aansluitdraden losgesoldeerd en de achterste ophanging losgesneden. Ik heb 1 van de konussen uitgebouwd en trof inderdaad een spider ophanging in schotelvorm aan.


Ik heb op de Engelse website van Volt een soortgelijk type woofer gezien en daarvan zijn alle specificaties zichtbaar. Voordat ik probeer uit te vinden of die in Nederland te koop zijn overweeg ik de bij mij aanwezige woofers te herstellen. Laten herstellen kan ook, maar de voldoening van zelf herstellen spreekt me wel aan.
Mijn vragen;
Zijn er ervaringen met Volt?
Zijn er ervaringen met het vervangen van de achterste ophanging (spider)?
Zijn die ophangingen in verschillende maten en stijfheid te krijgen? De coil diameter is 4 cm.
Is de stijfheid van de ophanging kritisch (lijkt me invloed op de resonantie Fs en de Q factor).
Bijlagen
VanDenHulKwart.JPG
Volt ophanging ingezakt.jpg
Volt conus gedemonteerd.jpg
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door ScHenk »

Hier de foto's van de spider in twee standen, waarin de verharde spider blijft staan.
Volt ophanging stand1.jpg
Volt ophanging stand2.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Walt »

Heb je al geprobeerd de spider te verhitten met fohn of verfafbrander, om te kijken of die dan weer in zijn oude vorm terug keert?
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door ScHenk »

Nee , Walt.
Ik had dat in gedachten, maar verworpen als optie. Mocht verhitten idd de spider vervormen, hoe weet ik dan of de originele vorm en veerkracht terug keert?

Nu ik er 1 heb losgesneden is dit geen optie meer, vrees ik.

Is dit wel succesvol uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Walt »

Ik heb het zelf niet getest, maar wel van meerdere gelezen dat dit gewerkt had bij uitgezakte konussen.
e46eclipse
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 20:24
Locatie: 035

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door e46eclipse »

Ik heb in het verleden wel contact gehad met Volt.
Ging toen om een recone-set voor een 18" woofer.
Contact was vriendelijk en professioneel, recone-set en factuur netjes verstuurd.

Ron
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door ScHenk »

e46eclipse schreef: zo 30 apr 2023, 9:00
Ik heb in het verleden wel contact gehad met Volt.
Ging toen om een recone-set voor een 18" woofer.
Contact was vriendelijk en professioneel, recone-set en factuur netjes verstuurd.

Ron
Dank je Ron. Ik neem aan dat je direct met Volt Engeland contact hebt gehad. Of heb je een ander adres gebruikt?
Momenteel na Brexit zullen de aankoop condities wellicht niet hetzelfde meer zijn.
Maar direct contact kan wellicht ook het type woofer bevestigen.
Bestond de recone kit uit een conus(met spreekspoel) met daaraan de rolrand al vast? En ook de spider? Of was alles los?
De stofkap kan het beste wel los worden meegeleverd, anders moet ik die weer verwijderen voor het centreren van de conus. Ik hoop dat de stofkap los werd geleverd.
e46eclipse
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 20:24
Locatie: 035

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door e46eclipse »

ScHenk schreef: zo 30 apr 2023, 17:07
e46eclipse schreef: zo 30 apr 2023, 9:00
Ik heb in het verleden wel contact gehad met Volt.
Ging toen om een recone-set voor een 18" woofer.
Contact was vriendelijk en professioneel, recone-set en factuur netjes verstuurd.

Ron
Dank je Ron. Ik neem aan dat je direct met Volt Engeland contact hebt gehad. Of heb je een ander adres gebruikt?
Momenteel na Brexit zullen de aankoop condities wellicht niet hetzelfde meer zijn.
Maar direct contact kan wellicht ook het type woofer bevestigen.
Bestond de recone kit uit een conus(met spreekspoel) met daaraan de rolrand al vast? En ook de spider? Of was alles los?
De stofkap kan het beste wel los worden meegeleverd, anders moet ik die weer verwijderen voor het centreren van de conus. Ik hoop dat de stofkap los werd geleverd.
Ik heb toen inderdaad rechtstreeks contact met ze gehad, een naam die zo bij me opkomt is David Lyth.
Conus,rolrand,spider en spoel was 1 geheel.
In mijn geval was er geen stofkap geleverd omdat die bij een woofer uit de Radial-serie niet van toepassing is.

Ron
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door ScHenk »

Centrering bij het inlijmen van de spider
Centrering bij het inlijmen van de spider
Walt schreef: za 29 apr 2023, 17:52
Ik heb het zelf niet getest, maar wel van meerdere gelezen dat dit gewerkt had bij uitgezakte konussen.
Beste Walt (en Ron en anderen).
Aan de hand van jouw tip om met de fohn of verfafbrander de spider te verhitten ben ik op het internet gaan zoeken naar voorbeelden. En inderdaad heb ik wat filmpjes met uitleg en uitvoering gevonden. Ik ben ermee aan de slag gegaan en heb positieve resultaten geboekt.

De werkwijze die ik heb overgenomen is; de spider (met bijvoorbeeld een plantensproeier) nat maken en daarna met een fohn drogen. De nog niet uiteen gesloopte woofer heb ik als eerste behandeld ter test.
Omdat de conus niet meer uit zichzelf in het midden stond heb ik die vastgezet op de middenstand. Daarna besproeid met water en dat laten intrekken, dat niet meer dan een minuut lijkt te vergen. Daarna heb ik de spider langdurig met niet al te hete fohn gedroogd. Daarbij trad gelukkig geen zichtbaar effect op voor de gedoopte papieren conus, wat als waarschuwing werd genoemd.

De conus heb ik een dag vast laten staan in de middenstand en daarna heb ik alles los gemaakt. De conus zakte nog iets in , MAAR had veel meer bewegingsvrijheid gekregen. O:)
Ik heb dit twee keer herhaald met de conus iets hoger gefixeerd en nu lijkt die helemaal in z'n oorspronkelijke positie terug te zijn. Bij uitslagen tot de maximale uitslag naar het magneetanker zie ik nog dat de binnenste ring van de spider 'omklapt' , dus die staat nog onder spanning. Maar wanneer dat bij het gebruik voorkomt denk ik niet dat je dit hoort.

De gesloopte woofer heb ik eerst weer opgebouwd. De spider zo goed als mogelijk op z'n oorspronkelijke positie teruggelijmd en een extra stoffen ring als versteviging op de lijmrand meegelijmd. Daarbij heb ik de spreekspoel gecentreerd om die vrij in de magneetspleet te zetten. De rubberen rolrand uiteindelijk vastgelijmd en daarna testen op de bewegingsvrijheid van de conus. Ook bij deze woofer waren bij de uiterste uitslagen wat problemen over. De spreekspoel liep daarbij wat tegen de middenpool aan. Ik heb een preciezer werkwijze van centrering opgebouwd en de werkwijze herhaald en de truuk met de fohn een paar keer herhaald. Bij monteren van de woofer heb ik gezorgd dat de spreekspoel vrij loopt door zorgvuldig de onder- en bovenkant te kiezen.

Daarna volgde de luisterproeve. Het laag is weer helemaal aanwezig ! :!:
Na een uurtje opstellen en luisteren is er eigenlijk niets meer op aan te merken en klinkt de luidspreker weer zo goed als weleer. Juist het laag verbaasd me nog steeds. Erg mooi.

Bedankt voor de ideeen: :goeie:
Gecentreerde Volt woofer conus
Gecentreerde Volt woofer conus
Onderdelen van de op te bouwen woofer
Onderdelen van de op te bouwen woofer
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door ScHenk »

PS: Ik heb een fimpje gemaakt van de woofers die bewegen met forse uitslagen door aansturing met een toon van enkele Hz. Het opladen van het filmtype .MOV is me echter niet gelukt.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door pompebled »

Uploaden naar YouTube en de link op het forum plaatsen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Henkjan »

gaaf dat t gelukt is :yeah:
ScHenk schreef: wo 31 mei 2023, 14:55
PS: Ik heb een fimpje gemaakt van de woofers die bewegen met forse uitslagen door aansturing met een toon van enkele Hz. Het opladen van het filmtype .MOV is me echter niet gelukt.
wat Jan zegt, filmpjes op Youtube, en dan kan je ze plaatsen met de youtu_be (of youtube) knop
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Walt »

Wow, mooi dat het gelukt is! Heeft je wel de nodige tijd gekost, maar een nieuwe setje van deze woofers had je heel veel centjes gekost.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door richard »

Het is esthetisch minder fraai en blijft ook lapwerk, maar je zou hem ook achterstevoren kunnen monteren. Zodat hij door het eigen gewicht weer terug zakt.

Bij uitgezakte woofers in het front woorden ze ook wel 180 graden gedraaid om die reden.
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door ScHenk »

Inmiddels werken de "van den Hul" monitoren weer goed. Uiterlijk zijn deze exemplaren niet als nieuw, maar hebben ze geen beschadigingen. De Nextel verf heeft sporen van de tand des tijds maar geen krassen. Omdat ze groot zijn vormen ze een sta in de weg en heb ik besloten er iemand anders mee blij te maken. Ik heb namelijk ook nog een set Roksan Darius type 1 luidsprekers staan die ik niet gebruik en teveel ruimte innemen.

De luidsprekers zijn op te halen in Capelle ad IJssel, ik wil ze niet versturen.

Omdat ik de hulp via dit forum erg waardeer wil ik de luidsprekers eerst hier aanbieden voordat ik een algemene advertentie in de diverse audio markt fora en Marktplaats zal plaatsen.
In dit forum noem ik de prijs 300 euro, maar het gaat mij erom dat iemand die deze oer Hollandse kwaliteitsluidspreker op zijn geluidsweergave weet te waarderen.
VdHul Monitor1.jpg
VdHul Monitor2.jpg
VdHul Monitor zonder kap Voorkant.jpg
VdHul Monitor zonder kap bovenaf2.jpg
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door WrineX »

wist niet dat vd hul naast kabels met speciale karakteristieken ook luidsprekers maakten. de woofer lijkt heeel erg op een oude MCfarlow. maar zie dat het gelukt is ! lekker bezig !
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door ScHenk »

VdHul is een grote naam in en buiten Nederland met veel audio producten. Luidsprekers zijn echter maar weinig gemaakt door vdHul. Pick up elementen zijn veel gemaakt, versterkers en kabels ook. Hoogstaande techniek zie ik als rode draad in het hele gamma van Van den Hul.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door WrineX »

Daar verschillen de meningen over denk ik :) kan weinig zeggen over de speakers en of pick-up elementen wellicht zijn die heel erg goed! :) beide nooit gehoord. wat betreft kabels... en wat hij verteld in videos zoals deze... (duurt wel wat lang)




[ Bekijk op youtube ]

Compleet de weg kwijt... extender... die praat met je hersenen.... , kan gebruikt worden om mensen beter te maken of als wapen..... zijn redenatie wat betreft kabels was al ongeloofwaardig maar het zien van deze video... schuift hem richting de top3 van charlatans in de audio bedrijven samen met groot heden als TED from synergistic research.

hoe dan ook mooie reparatie !
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door WrineX »

OOoh ik zie dat hij nog een uitvinding heeft , De health ring :) hihi kan deze man toch niet serieus nemen?

https://www.vandenhul.com/product/health-ring/
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Walt »

Een oude McFarlow, ga je mond spoelen jongeman! :lol:

Deze en andere Volt woofers zijn misschien niet zo bekend, maar zeer net spul. McFarlow was overigens ook prima prijs/kwaliteit maar wel lagere klasse.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Pjotr »

Die v.d. Hul extender heb ik gehoord destijds in Veldhoven. Nou ja gedemonstreerd gezien, te horen was er eigenlijk niks. Voor een bedrag van 5K euries doet het ding supergoed helemaal niks :lol: Althans bij mij. Ik hoorde later dat er na de demo van die extenders 5 van zijn verkocht. Er gebeurden toch wel rare dingen bij hem hoor... :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Walt »

Zal net als met de Van der Heide tweaks zijn, sommigen horen het gelijk, andere horen niks, sommige daartussen in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Pjotr »

Dat zeggik en sommigen hebben daar dan 5K euries voor over, sommigen niks en sommigen daar tussen in. Of nemen genoegen met een Marktplaatsafdankertje. Neemt niet weg dat die Volt speakers wel top zijn. Een collega had er destijds mooie subs mee gebouwd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door Walt »

Volgens mij gebruikte Rel ook Volt in hun vroegere dure subs.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Herstel Volt Woofer in vdHul Monitor luidsprekers

Bericht door WrineX »

Walt schreef: vr 14 jul 2023, 9:41
Zal net als met de Van der Heide tweaks zijn, sommigen horen het gelijk, andere horen niks, sommige daartussen in.
De extender is geen tweak, het hele concept is snake oil, er is nul bewijs, hij heeft de code gedecodeerd om direct met het brein te communiceren ... waar is het patent van deze geniale uitvinding en peer reviews ?
hehe. wonderlijk waar die man toch in staat is.

ik zou graag een extender te leen hebben kijken wat er in zit.. de mensen die daar 5k aan hebben besteed, zijn gewoon vrij gevoelig voor bias en kwakzalvers. ik weet 100% zeker dat als iemand het blind zou testen dat de uitkomst random zal zijn. plaats van 90%...
Plaats reactie