Filter Simulator gezocht

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Het kamfilter effect wordt vermeden als je slechts een van de luidsprekers direct "in zicht" hebt. De andere luidspreker dragen dan alleen via reflecties en nagalm bij aan het geluidsbeeld. De omnipool moet dus gericht worden op de luisterplek.

Coax speakertjes zouden inderdaad ideaal zijn, maar ik heb nog geen geschikte gevonden. Overigens kan je ook voor de ligging van de akoestische centra corrigeren door het kantelen van de box. Bij omnipolen zal dit vrij makkelijk kunnen.

Overigens begint de discussie behoorlijk af te dwalen van het oorspronkelijke onderwerp, ik vind het wel leuk maar het wordt ook wel verwarrend.
Voor de constructie van een 2-weg omnipool start ik tzt misschien wel een nieuw topic.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Pjotr »

Heel lang geleden, zeker zo'n 40 jaar, heb ik op de toenmalige Firato speakers gezien in de vorm van ballonnen. Die waren gemaakt van een plastic folie met piëzo eigenschappen. Later niet meer iets van terug gezien... Het ging ook niet laag en ook niet erg hard.

Heb ook niet het idee dat wanneer je een bol vol met speakertjes plakt dat je daarmee een puntbron emuleert. Ieder speakertje straalt op zijn beurt alle kanten in de rondte op, niet alleen in de richting langs de straal van de bol.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door markbakk »

Jacob schreef: di 30 mei 2023, 14:18
Het hoeft denk ik niet zo moeilijk te zijn. Eigenschap van de omnipool is dat de geluidsdruk ongeveer constant is ongeacht onder welke hoek je naar de speaker kijkt. Dat houdt echter op zodra de luidsprekers gaan bundelen bij toenemende frequentie.
Voor een constant akoestisch vermogen over het gehele frequentie bereik moet er dus voor gezorgd worden dat de speakers niet in het "bundel" gebied komen. In de praktijk zal dit leiden tot een 2-weg omnipool. Er zullen dus tweeters in de omnipool bij moeten komen.
Ik ga zo maar weer eens een plaatje van de Magnat Delta’s erbij zoeken… maar even serieus, misschien doe je er wijs aan om eerst Toole er nog eens bij te pakken en je af te vragen waarom een constante power response nu zou moeten. Er zijn natuurlijk meetmethodes die die power response bepaalt. De meeste fabrikanten hebben daarvoor waarschijnlijk een Klippel NFS in gebruik. Maar er zijn verschillende manieren.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Pjotr schreef: di 30 mei 2023, 16:52
Heb ook niet het idee dat wanneer je een bol vol met speakertjes plakt dat je daarmee een puntbron emuleert. Ieder speakertje straalt op zijn beurt alle kanten in de rondte op, niet alleen in de richting langs de straal van de bol.
Er is veel gepubliceerd over het gebruik van regelmatige veelvlakken als geluidsbron.
Als je geïnteresseerd bent kun je bijvoorbeeld eens zoeken op Timothy W. Leishman of op Alexander Mattioli Pasqual.
Dit soort publicaties hebben meestal geluidsbronnen voor akoestische metingen als achtergrond.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Pjotr »

Ik heb ze ook gehoord in verschillende vormen... Ze blijven wat diffuus klinken, moet je van houden. Wellicht kun je ze eens demonstreren straks in Ermelo?
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

markbakk schreef: di 30 mei 2023, 23:24
Ik ga zo maar weer eens een plaatje van de Magnat Delta’s erbij zoeken… maar even serieus, misschien doe je er wijs aan om eerst Toole er nog eens bij te pakken en je af te vragen waarom een constante power response nu zou moeten. Er zijn natuurlijk meetmethodes die die power response bepaalt. De meeste fabrikanten hebben daarvoor waarschijnlijk een Klippel NFS in gebruik. Maar er zijn verschillende manieren.
Het boek van Toole geeft veel informatie maar ik vind het lastig leesbaar. Hoofdstuk 8.2 geeft dacht ik enige informatie over dit onderwerp.
Ik baseer mij vooral op een lecture van Toole over dit onderwerp die te vinden is op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM

Ps: de Klippel NSF pas niet in mijn woonkamer (en ook niet in mijn budget).
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Pjotr schreef: wo 31 mei 2023, 10:07
Ik heb ze ook gehoord in verschillende vormen... Ze blijven wat diffuus klinken, moet je van houden. Wellicht kun je ze eens demonstreren straks in Ermelo?
Mogelijk klinken ze diffuus omdat men er teveel speakers in stopt. Ik heb meermaals betoogd dat 4 het maximum is omdat anders kameffecten onvermijdelijk zijn.

Een demo lijkt mij een goed idee.
Ik ben alleen bang dat Ermelo te vroeg komt omdat ik eerst nog tweeters wil inbouwen (ik ben niet zo'n snelle bouwer)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Pjotr »

Dat zou zomaar kunnen! Wat ik gehoord heb had de vorm van een voetbal met 5-hoeken en 6-hoeken. Gezien de discussie hier lijkt het mij juist wel leuk om ze dan toch te demonstreren, al dan niet met tweeters. Dan wordt het voor ons ook concreter!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door OWC »

Jacob schreef: wo 31 mei 2023, 10:41

Ps: de Klippel NSF pas niet in mijn woonkamer (en ook niet in mijn budget).
En is tevens met slim meten in veel gevallen ook absoluut niet nodig.

Ik heb inmiddels zelf al toch metingen thuis gedaan, (vaak pre-proto-test voor klanten), maar ook kunnen vergelijken met een Klippel NFS en anechoische kamers.

De verschillen zijn minimaal en/of ook te zien met een reeks andere metingen.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Ik heb eens een REW meting die ik aan mijn omnipool heb gedaan vergeleken met de Boxsim voorspelling van het zelfde circuit.
Afbeelding2.png
Afbeelding3.png
Ik zie toch wel enige gelijkenis tussen beide resultaten. Met name de scherpe afval van de gesimuleerde “acoustic power response” vanaf 4 kHz lijkt wel wat op de door mij met REW gemeten response in mijn woonkamer (bij deze meting was geen window ingesteld en er was geen kamer verbouwd).
Gevoelsmatig denk ik trouwens ook dat er een verband moet zijn tussen beide.

Dit geeft mij wat hoop dat ik deze “full woonkamer respons” toch kan gebruiken als indicator voor de acoustic power respons. Omdat ik toch wil optimaliseren op deze acoustic power response zou e.e.a. voor mij een stuk eenvoudiger worden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door markbakk »

Maar je kunt toch ook gewoon van 0 tot 90 (of 180) graden in stappen van 10 de karakteristiek meten? Als je het hele setje in VituixCAD stopt, krijg je m.i. veel nauwkeuriger resultaten.

Ik moet bij jouw systeem ook telkens denken aan B&O die met de Beolab 90 ook wat hebben neergezet. Misschien dat het bestuderen van dat ontwerp wat inspiratie geeft.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Beolab 90 geprijsd 105.000,- euro, daar krijg je er wel 2 voor. Misschien gratis thuisbezorgd (wel een kraanwagen nodig).
Heb je nog wel een extra groep nodig voor de 8200 Watt aan versterkervermogen. Nee, dit geeft weinig inspiratie.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door markbakk »

Ik doelde niet op het prijskaartje, ook al snap ik dat dat afschrikt. Het ontwerpuitgangspunt van deze BeoLab (net als dat van het goedkopere zustermodel, de 50) lijkt nogal op dat van jou. Maar B&O kiest (m.i. terecht) voor DSP, bijvoorbeeld om de faseverschillen op de luisteras te compenseren en tegelijk een gelijkmatige rondstraling te bereiken (rechte APR). Het is allemaal redelijk geometrisch te benaderen en met miniDSP of goedkopere Sure/Wondom-bordjes uitstekend zelf in te regelen. Eerlijk gezegd, kijkend naar jouw ‘bollen’, lijkt mij DSP dé weg. Misschien wel de enige weg.

Oh ja, je schreef:
Het kamfilter effect wordt vermeden als je slechts een van de luidsprekers direct "in zicht" hebt. De andere luidspreker dragen dan alleen via reflecties en nagalm bij aan het geluidsbeeld. De omnipool moet dus gericht worden op de luisterplek.
Vergeet dat maar. Als je één keer de moeite hebt gedaan om een polar meting te maken, weet je dat dat niet klopt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door satefan »

Eens. Bij mij is 1 van de drivers ook uit het zicht en kan het kamfilter effect alleen oplossen met DSP. Zonder dat zie ik het direct.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

.
Als je kijkt naar “mijn bollen” met 4 luidsprekers snap ik nog steeds niet waarom je een dsp nodig zou hebben om een rechte APR in alle richtingen te krijgen.
Bedenk dat “mijn bollen” in principe sfeer symmetrisch zijn, dit in tegenstelling tot het B&O systeem. Ook is slechts 1 luidspreker in direct zicht, dit ook in tegenstelling tot het B&O systeem. Het geluid van de andere 3 luidsprekers komt slechts via reflecties, dus ongecorreleerd, bij de luisterplek.
Kan je uitleggen waarom dit bij metingen niet zo blijkt te zijn ?

Kijkend naar “mijn bollen” met 4 speakers kunnen jullie misschien aangeven wat de dsp’s zouden moeten doen (freq. egalisatie, time delay of nog wat anders) ? De 4 luidsprekers zijn nu gewoon serie-parallel geschakeld. Moeten soms elk hun eigen dsp krijgen ? In welk opzicht moet hun aansturing in dat geval dan verschillen ?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door markbakk »

Ik weet niet hoe je die REW-meting hebt gedaan, maar kun je verklaren wat de relatie is tussen een afvallende power response en een afvallende SPL op één meetpunt?

Het geluid van de niet-zichtbare drivers komt niet ongecorreleerd, alleen via reflecties bij je oor. Verdiep je eens in diffractie, meet eens aan zo’n rondstraler met alleen niet-zichtbare drivers aangesloten. Ik denk dat je meer dan eens te snel tot conclusies komt. Meten is weten.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

.
Je hebt gelijk, om verder te komen moet er echt worden gemeten.

Gelukkig heb ik een meetopstelling kunnen vinden die weinig verbouwing vergt.

De resultaten van de metingen zal ik t.z.t. plaatsen op het omnidirectionele luidspreker reactietopic. Verdere discussie zal daar meer op zijn plaats zijn. Wel kan ik alvast verklappen dat de eerste resultaten verrassend zijn, in ieder geval voor mij.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door markbakk »

Dat heet nog eens een cliffhanger te zijn... :relax: maar ik ben benieuwd!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door ds23man »

GTST was toch al afgelopen dit seizoen?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”