Filter Simulator gezocht

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Ik ben bezig met het ontwerp van een passief hoog-doorlaat filter waarvan de kantelfrequentie ligt in de buurt van de resonantiefrequente van de luidspreker (in zijn behuizing).
Ik ben nu op zoek naar een simulatie programma wat rekening houdt met de interactie tussen het filter en het T/S gedrag van de luidspreker.

Verder moet de simulator minimaal vierde order aankunnen en bij voorkeur free ware zijn. Wie kent een dergelijk programma ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Henkjan »

Boxsim kan dat toch?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door wouter »

Zeker
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Rob Dingen »

VituixCad
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

VituixCad even bekeken. Gebruikt frd en zma data. Dit is gemeten data met de speaker gemonteerd op een oneindig klankbord. Gemonteerd in een gesloten box krijgt een speaker een andere overdracht en een andere impedantie. Hiermee wordt m.i. geen rekening gehouden.
Boxsim moet ik nog bekijken.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door TabCam »

VituixCAD heeft ook uitleg over het enclosure tool waar je ook gesloten systemen mee kan modelleren. Heb er zelf niet mee gewerkt omdat ik open baffle heb maar vond VituixCAD snel om op te pakken en veel bieden als je er mee leert werken. Het simuleert ook afstraalgedrag onder hoeken mits je ook die data aanlevert.

Ik denk dat het handig is een tutorial te pakken en dieper in VituixCAD te duiken. Just my 2ct :hide: .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Walt »

Ha Jacob, die .frd en .zma moet je natuurlijk zelf meten nadat je de speaker hebt gebouwd, dus niet in een oneindig klankbord maar de echte behuizing.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Henkjan schreef: vr 26 mei 2023, 17:04
Boxsim kan dat toch?
Wat gespeeld met Boxsim. Lijkt inderdaad te kunnen wat ik wil. Heeft veel mogelijkheden, zal wat inwerken vergen.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

TabCam schreef: za 27 mei 2023, 9:10
VituixCAD heeft ook uitleg over het enclosure tool waar je ook gesloten systemen mee kan modelleren. Heb er zelf niet mee gewerkt omdat ik open baffle heb maar vond VituixCAD snel om op te pakken en veel bieden als je er mee leert werken. Het simuleert ook afstraalgedrag onder hoeken mits je ook die data aanlevert.
Sorry, ik heb de enclosure tool over het hoofd gezien. Ik ga er nog eens naar kijken. Wel lekker eenvoudig in gebruik
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Walt schreef: za 27 mei 2023, 9:25
Ha Jacob, die .frd en .zma moet je natuurlijk zelf meten nadat je de speaker hebt gebouwd, dus niet in een oneindig klankbord maar de echte behuizing.
Mee eens dat het dan vanzelf goed gaat, maar:
1) ik reken graag eerst een systeem door voor ik spullen ga kopen en ga bouwen, en
2) ik heb geen betrouwbare meetfaciliteit. Ik moet dus wel van fabrieksdata uitgaan
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Jacob schreef: za 27 mei 2023, 9:48
TabCam schreef: za 27 mei 2023, 9:10
VituixCAD heeft ook uitleg over het enclosure tool waar je ook gesloten systemen mee kan modelleren. Heb er zelf niet mee gewerkt omdat ik open baffle heb maar vond VituixCAD snel om op te pakken en veel bieden als je er mee leert werken. Het simuleert ook afstraalgedrag onder hoeken mits je ook die data aanlevert.
Sorry, ik heb de enclosure tool over het hoofd gezien. Ik ga er nog eens naar kijken. Wel lekker eenvoudig in gebruik
Helaas, voor zo ver ik kan zien is de enclosure tool niet geïntegreerd met de simulator
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Henkjan »

Jacob schreef: za 27 mei 2023, 9:53
Walt schreef: za 27 mei 2023, 9:25
Ha Jacob, die .frd en .zma moet je natuurlijk zelf meten nadat je de speaker hebt gebouwd, dus niet in een oneindig klankbord maar de echte behuizing.
Mee eens dat het dan vanzelf goed gaat, maar:
1) ik reken graag eerst een systeem door voor ik spullen ga kopen en ga bouwen, en
2) ik heb geen betrouwbare meetfaciliteit. Ik moet dus wel van fabrieksdata uitgaan
2) op verlanglijstje zetten dan
1) in Boxsim zitten al de meet data van zowat alle Visaton drivers
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door markbakk »

Jacob schreef: za 27 mei 2023, 9:53
Mee eens dat het dan vanzelf goed gaat, maar:
1) ik reken graag eerst een systeem door voor ik spullen ga kopen en ga bouwen, en
2) ik heb geen betrouwbare meetfaciliteit. Ik moet dus wel van fabrieksdata uitgaan
Op het gevaar af dat ik iets schrijf dat je al weet:
Fabrieksdata zijn ook niet altijd betrouwbaar. Met andere woorden: volgens mij kom je uiteindelijk niet om zelf meten heen. Is ook geen rocket science, het is vooral de kunst om herhaald dezelfde resultaten (reproduceerbaarheid) te bereiken. Zelfs dat is wel te doen.

Voor simulatie van de baffle step is The Edge nog altijd handig. Boxsim kan dat ook, tot op zekere hoogte, met zuigervormig bewegende conussen. Het is vrij snel aan te leren. Ik ben inmiddels overgestapt naar VituixCAD. Dat is volgens mij wel iets lastiger, maar vooral hoe je daarin off-axis metingen kan meenemen en er een koppeling mogelijk is aan standaard meetresultaten, heeft mij overgehaald. Dit geeft wat meer inzicht misschien.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door TabCam »

Jacob schreef: za 27 mei 2023, 11:42
Jacob schreef: za 27 mei 2023, 9:48
TabCam schreef: za 27 mei 2023, 9:10
VituixCAD heeft ook uitleg over het enclosure tool waar je ook gesloten systemen mee kan modelleren. Heb er zelf niet mee gewerkt omdat ik open baffle heb maar vond VituixCAD snel om op te pakken en veel bieden als je er mee leert werken. Het simuleert ook afstraalgedrag onder hoeken mits je ook die data aanlevert.
Sorry, ik heb de enclosure tool over het hoofd gezien. Ik ga er nog eens naar kijken. Wel lekker eenvoudig in gebruik
Helaas, voor zo ver ik kan zien is de enclosure tool niet geïntegreerd met de simulator
Je kan toch per driver vertellen in wat voor enclosere die zit? Ik moet toegeven dat het goed gebruiken van VituixCAD best een steile leercurve heeft. Je krijgt snel resultaat maar dan niet direct erg betrouwbaar als je net het verkeerde selecteert.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

Aan TabCam:
Ik heb vituixCAD slechts vluchtig bekeken. Ik hoor graag van je hoe je de enclosure eigenschappen in de simulator kan invoeren.

Reactie op commentaar van HenkJan en Mark:
Betreffende:
1) Dit vind ik nog steeds een ijzersterk punt .
Als ik veel arbeid en geld in een project ga steken wil ik op voorhand zoveel mogelijk zekerheid dat mijn maaksels redelijk zullen klinken
2) Natuurlijk moet je achteraf controleren of wat je gemaakt hebt voldoet aan je verwachtingen, maar besef dat je op dat moment
weinig anders meer kunt doen dan de on-axis overdracht wat aanpassen (of stoppen en opnieuw beginnen). Leerzaam is het natuurlijk altijd.

Het spinorama plaatje is heel interessant. Er wordt gesteld dat het sound power spectrum zoveel mogelijk een rechte, enigermate dalende lijn, moet zijn. Iedereen is het er wel over eens dat je moet streven naar een rechte lijn, maar over de gewenste mate van daling verschild men van mening.
Waardoor wordt deze daling trouwens veroorzaakt ?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door OWC »

VituixCAD kan al die dingen (Boxsim, Edge etc etc) en nog veel meer.

Alleen is de user interface echt een draak van een gedrocht.
Als je toch een nieuwe programma moet leren, zou ik me eerder wel daar in vastbijten.

Uitgaan van fabriekdata is enkel voldoende om van te voeren wat dingen in te schatten.
Voor het maken van filters is het helaas niet voldoende oa ivm doordat de fase niet kan worden ingeschat.
Daarnaast klopt fabrieksdata uit datasheet inderdaad ook heel vaak niet.

Dat gezegd hebbende, tegenwoordig kost het niet veel meer om een eigen meetsetup te hebben en thuis te meten, waar je prima speakers en filters mee kunt meten en maken.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

.
Vraag: Hoe kan ik in Boxsim een derde driver invoeren ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door pappaleo »

New project -> Enter number of drivers -> Design Common outer housing. Etc.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door ray5150 »

Jacob schreef: za 27 mei 2023, 9:53

2) ik heb geen betrouwbare meetfaciliteit. Ik moet dus wel van fabrieksdata uitgaan
Dat heeft niemand hier op het forum. doen ze gewoon in de huiskamer of tuin.
Daar zijn toch heel behoorlijk klinkende luidsprekers uit voortgekomen. lijk me stug dat je niet minimaal een van de twee bezit.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door wouter »

Jacob schreef: zo 28 mei 2023, 9:14
.
Vraag: Hoe kan ik in Boxsim een derde driver invoeren ?
Ik heb voor een vriend een video gemaakt, niet heel gelikt en zo maar je ziet rond 10:30 hoe je een 3e driver kunt kiezen:
https://www.youtube.com/watch?v=LmePKrqdv6Q
De eerste video was ca een kwartier, de 2e een half uurtje:

https://youtu.be/SzqdShDiDd8
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door TabCam »

Jacob schreef: za 27 mei 2023, 22:09
Aan TabCam:
Ik heb vituixCAD slechts vluchtig bekeken. Ik hoor graag van je hoe je de enclosure eigenschappen in de simulator kan invoeren.
Je kan op F3 drukken maar je wilt vast veel meer informatie :sure:

Eigenlijk kan je van alles zoals met LTSpice andere enclosures toevoegen, de eigenschappen voor jouw specifieke driver, enclosure en eigen meetgegevens toevoegen aan de database etc. Teveel om nu even uit te leggen en zal een flinke en steile leercurve zijn. Ik ben zeker geen VituixCAD-expert omdat het voor open baffle minder geschikt is #-o .

Je vroeg naar welke gratis software het kan en ik denk eigenlijk dat eenvoudig, zeker met een omnidirectioneel systeem dat flink afwijkt van standard enclosures het flink lastiger voor je zal maken maar het kan hoogstwaarschijnlijk wel met VituixCAD. Zonder je flink erin te verdiepen zal het niet lukken. :hide:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door markbakk »

Met datasheets als input en hulpmiddelen als de baffle step simulatoren in Vituixcad en Boxsim kom je wel in de buurt van +/-5dB als je alles goed doet. Met eigen metingen verklein je de marge in het gevoelige middengebied al snel tot +/- 1 tot 1,5dB. Ik zou het wel weten.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door satefan »

Het klinkt natuurlijk afgezaagd, maar meten is weten. Simuleren is (erg) leuk, maar blijft een benadering.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door OWC »

markbakk schreef: zo 28 mei 2023, 19:26
Met datasheets als input en hulpmiddelen als de baffle step simulatoren in Vituixcad en Boxsim kom je wel in de buurt van +/-5dB als je alles goed doet. Met eigen metingen verklein je de marge in het gevoelige middengebied al snel tot +/- 1 tot 1,5dB. Ik zou het wel weten.
Sommige effecten zoals diffractie zijn niet al te best te simuleren.
Ook directivity is ook buitengewoon slecht te simuleren.
Fase is sowieso totaal weg, dus daar valt totaal niet mee te simuleren.
Worst case kan het dat effect nog een veel grotere bijdrage hebben.

Afhankelijk van de verwachtingen, maar ik schat dat getal toch echt een stuk minder goed in.

Overigens, meten is zeker niet altijd weten als je niet weet wat je meet. (aka onzin metingen)
Een reden waarom simulatie is een essentiële stap bij het ontwerpen.

Dat gezegd hebbende, thuis meten kan dan juist WEL weer buitengewoon goed uitpakken.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Filter Simulator gezocht

Bericht door Jacob »

.
Lekker bezig geweest met Boxsim. Programma doet zo’n beetje wat ik nodig heb (en waarschijnlijk nog veel meer).

Ik voel bij jullie toch een voorkeur voor VintuixCAD. Kan het veel meer of beter dan Boxsim ?

Verder wil iedereen mij aan het meten hebben. Probleem is dat elke meetsessie een forse verbouwing van mijn woonkamer zou vergen, en dat past beslist niet binnen mijn persoonlijke WAF.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”