Filter Simulator gezocht
Moderator: Beheerdersteam
Filter Simulator gezocht
Ik ben bezig met het ontwerp van een passief hoog-doorlaat filter waarvan de kantelfrequentie ligt in de buurt van de resonantiefrequente van de luidspreker (in zijn behuizing).
Ik ben nu op zoek naar een simulatie programma wat rekening houdt met de interactie tussen het filter en het T/S gedrag van de luidspreker.
Verder moet de simulator minimaal vierde order aankunnen en bij voorkeur free ware zijn. Wie kent een dergelijk programma ?
Ik ben nu op zoek naar een simulatie programma wat rekening houdt met de interactie tussen het filter en het T/S gedrag van de luidspreker.
Verder moet de simulator minimaal vierde order aankunnen en bij voorkeur free ware zijn. Wie kent een dergelijk programma ?
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Filter Simulator gezocht
VituixCad even bekeken. Gebruikt frd en zma data. Dit is gemeten data met de speaker gemonteerd op een oneindig klankbord. Gemonteerd in een gesloten box krijgt een speaker een andere overdracht en een andere impedantie. Hiermee wordt m.i. geen rekening gehouden.
Boxsim moet ik nog bekijken.
Boxsim moet ik nog bekijken.
Re: Filter Simulator gezocht
VituixCAD heeft ook uitleg over het enclosure tool waar je ook gesloten systemen mee kan modelleren. Heb er zelf niet mee gewerkt omdat ik open baffle heb maar vond VituixCAD snel om op te pakken en veel bieden als je er mee leert werken. Het simuleert ook afstraalgedrag onder hoeken mits je ook die data aanlevert.
Ik denk dat het handig is een tutorial te pakken en dieper in VituixCAD te duiken. Just my 2ct
.
Ik denk dat het handig is een tutorial te pakken en dieper in VituixCAD te duiken. Just my 2ct
Re: Filter Simulator gezocht
Ha Jacob, die .frd en .zma moet je natuurlijk zelf meten nadat je de speaker hebt gebouwd, dus niet in een oneindig klankbord maar de echte behuizing.
Re: Filter Simulator gezocht
Sorry, ik heb de enclosure tool over het hoofd gezien. Ik ga er nog eens naar kijken. Wel lekker eenvoudig in gebruikTabCam schreef: ↑za 27 mei 2023, 9:10VituixCAD heeft ook uitleg over het enclosure tool waar je ook gesloten systemen mee kan modelleren. Heb er zelf niet mee gewerkt omdat ik open baffle heb maar vond VituixCAD snel om op te pakken en veel bieden als je er mee leert werken. Het simuleert ook afstraalgedrag onder hoeken mits je ook die data aanlevert.
Re: Filter Simulator gezocht
Mee eens dat het dan vanzelf goed gaat, maar:
1) ik reken graag eerst een systeem door voor ik spullen ga kopen en ga bouwen, en
2) ik heb geen betrouwbare meetfaciliteit. Ik moet dus wel van fabrieksdata uitgaan
Re: Filter Simulator gezocht
Helaas, voor zo ver ik kan zien is de enclosure tool niet geïntegreerd met de simulatorJacob schreef: ↑za 27 mei 2023, 9:48Sorry, ik heb de enclosure tool over het hoofd gezien. Ik ga er nog eens naar kijken. Wel lekker eenvoudig in gebruikTabCam schreef: ↑za 27 mei 2023, 9:10VituixCAD heeft ook uitleg over het enclosure tool waar je ook gesloten systemen mee kan modelleren. Heb er zelf niet mee gewerkt omdat ik open baffle heb maar vond VituixCAD snel om op te pakken en veel bieden als je er mee leert werken. Het simuleert ook afstraalgedrag onder hoeken mits je ook die data aanlevert.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Filter Simulator gezocht
2) op verlanglijstje zetten dan
1) in Boxsim zitten al de meet data van zowat alle Visaton drivers
Re: Filter Simulator gezocht
Op het gevaar af dat ik iets schrijf dat je al weet:
Fabrieksdata zijn ook niet altijd betrouwbaar. Met andere woorden: volgens mij kom je uiteindelijk niet om zelf meten heen. Is ook geen rocket science, het is vooral de kunst om herhaald dezelfde resultaten (reproduceerbaarheid) te bereiken. Zelfs dat is wel te doen.
Voor simulatie van de baffle step is The Edge nog altijd handig. Boxsim kan dat ook, tot op zekere hoogte, met zuigervormig bewegende conussen. Het is vrij snel aan te leren. Ik ben inmiddels overgestapt naar VituixCAD. Dat is volgens mij wel iets lastiger, maar vooral hoe je daarin off-axis metingen kan meenemen en er een koppeling mogelijk is aan standaard meetresultaten, heeft mij overgehaald. Dit geeft wat meer inzicht misschien.
Re: Filter Simulator gezocht
Je kan toch per driver vertellen in wat voor enclosere die zit? Ik moet toegeven dat het goed gebruiken van VituixCAD best een steile leercurve heeft. Je krijgt snel resultaat maar dan niet direct erg betrouwbaar als je net het verkeerde selecteert.Jacob schreef: ↑za 27 mei 2023, 11:42Helaas, voor zo ver ik kan zien is de enclosure tool niet geïntegreerd met de simulatorJacob schreef: ↑za 27 mei 2023, 9:48Sorry, ik heb de enclosure tool over het hoofd gezien. Ik ga er nog eens naar kijken. Wel lekker eenvoudig in gebruikTabCam schreef: ↑za 27 mei 2023, 9:10VituixCAD heeft ook uitleg over het enclosure tool waar je ook gesloten systemen mee kan modelleren. Heb er zelf niet mee gewerkt omdat ik open baffle heb maar vond VituixCAD snel om op te pakken en veel bieden als je er mee leert werken. Het simuleert ook afstraalgedrag onder hoeken mits je ook die data aanlevert.
Re: Filter Simulator gezocht
Aan TabCam:
Ik heb vituixCAD slechts vluchtig bekeken. Ik hoor graag van je hoe je de enclosure eigenschappen in de simulator kan invoeren.
Reactie op commentaar van HenkJan en Mark:
Betreffende:
1) Dit vind ik nog steeds een ijzersterk punt .
Als ik veel arbeid en geld in een project ga steken wil ik op voorhand zoveel mogelijk zekerheid dat mijn maaksels redelijk zullen klinken
2) Natuurlijk moet je achteraf controleren of wat je gemaakt hebt voldoet aan je verwachtingen, maar besef dat je op dat moment
weinig anders meer kunt doen dan de on-axis overdracht wat aanpassen (of stoppen en opnieuw beginnen). Leerzaam is het natuurlijk altijd.
Het spinorama plaatje is heel interessant. Er wordt gesteld dat het sound power spectrum zoveel mogelijk een rechte, enigermate dalende lijn, moet zijn. Iedereen is het er wel over eens dat je moet streven naar een rechte lijn, maar over de gewenste mate van daling verschild men van mening.
Waardoor wordt deze daling trouwens veroorzaakt ?
Ik heb vituixCAD slechts vluchtig bekeken. Ik hoor graag van je hoe je de enclosure eigenschappen in de simulator kan invoeren.
Reactie op commentaar van HenkJan en Mark:
Betreffende:
1) Dit vind ik nog steeds een ijzersterk punt .
Als ik veel arbeid en geld in een project ga steken wil ik op voorhand zoveel mogelijk zekerheid dat mijn maaksels redelijk zullen klinken
2) Natuurlijk moet je achteraf controleren of wat je gemaakt hebt voldoet aan je verwachtingen, maar besef dat je op dat moment
weinig anders meer kunt doen dan de on-axis overdracht wat aanpassen (of stoppen en opnieuw beginnen). Leerzaam is het natuurlijk altijd.
Het spinorama plaatje is heel interessant. Er wordt gesteld dat het sound power spectrum zoveel mogelijk een rechte, enigermate dalende lijn, moet zijn. Iedereen is het er wel over eens dat je moet streven naar een rechte lijn, maar over de gewenste mate van daling verschild men van mening.
Waardoor wordt deze daling trouwens veroorzaakt ?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Filter Simulator gezocht
VituixCAD kan al die dingen (Boxsim, Edge etc etc) en nog veel meer.
Alleen is de user interface echt een draak van een gedrocht.
Als je toch een nieuwe programma moet leren, zou ik me eerder wel daar in vastbijten.
Uitgaan van fabriekdata is enkel voldoende om van te voeren wat dingen in te schatten.
Voor het maken van filters is het helaas niet voldoende oa ivm doordat de fase niet kan worden ingeschat.
Daarnaast klopt fabrieksdata uit datasheet inderdaad ook heel vaak niet.
Dat gezegd hebbende, tegenwoordig kost het niet veel meer om een eigen meetsetup te hebben en thuis te meten, waar je prima speakers en filters mee kunt meten en maken.
Alleen is de user interface echt een draak van een gedrocht.
Als je toch een nieuwe programma moet leren, zou ik me eerder wel daar in vastbijten.
Uitgaan van fabriekdata is enkel voldoende om van te voeren wat dingen in te schatten.
Voor het maken van filters is het helaas niet voldoende oa ivm doordat de fase niet kan worden ingeschat.
Daarnaast klopt fabrieksdata uit datasheet inderdaad ook heel vaak niet.
Dat gezegd hebbende, tegenwoordig kost het niet veel meer om een eigen meetsetup te hebben en thuis te meten, waar je prima speakers en filters mee kunt meten en maken.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Filter Simulator gezocht
New project -> Enter number of drivers -> Design Common outer housing. Etc.
Re: Filter Simulator gezocht
Dat heeft niemand hier op het forum. doen ze gewoon in de huiskamer of tuin.
Daar zijn toch heel behoorlijk klinkende luidsprekers uit voortgekomen. lijk me stug dat je niet minimaal een van de twee bezit.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Filter Simulator gezocht
Ik heb voor een vriend een video gemaakt, niet heel gelikt en zo maar je ziet rond 10:30 hoe je een 3e driver kunt kiezen:
https://www.youtube.com/watch?v=LmePKrqdv6Q
De eerste video was ca een kwartier, de 2e een half uurtje:
https://youtu.be/SzqdShDiDd8
Re: Filter Simulator gezocht
Je kan op F3 drukken maar je wilt vast veel meer informatie
Eigenlijk kan je van alles zoals met LTSpice andere enclosures toevoegen, de eigenschappen voor jouw specifieke driver, enclosure en eigen meetgegevens toevoegen aan de database etc. Teveel om nu even uit te leggen en zal een flinke en steile leercurve zijn. Ik ben zeker geen VituixCAD-expert omdat het voor open baffle minder geschikt is
Je vroeg naar welke gratis software het kan en ik denk eigenlijk dat eenvoudig, zeker met een omnidirectioneel systeem dat flink afwijkt van standard enclosures het flink lastiger voor je zal maken maar het kan hoogstwaarschijnlijk wel met VituixCAD. Zonder je flink erin te verdiepen zal het niet lukken.
Re: Filter Simulator gezocht
Met datasheets als input en hulpmiddelen als de baffle step simulatoren in Vituixcad en Boxsim kom je wel in de buurt van +/-5dB als je alles goed doet. Met eigen metingen verklein je de marge in het gevoelige middengebied al snel tot +/- 1 tot 1,5dB. Ik zou het wel weten.
Re: Filter Simulator gezocht
Het klinkt natuurlijk afgezaagd, maar meten is weten. Simuleren is (erg) leuk, maar blijft een benadering.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Filter Simulator gezocht
Sommige effecten zoals diffractie zijn niet al te best te simuleren.markbakk schreef: ↑zo 28 mei 2023, 19:26Met datasheets als input en hulpmiddelen als de baffle step simulatoren in Vituixcad en Boxsim kom je wel in de buurt van +/-5dB als je alles goed doet. Met eigen metingen verklein je de marge in het gevoelige middengebied al snel tot +/- 1 tot 1,5dB. Ik zou het wel weten.
Ook directivity is ook buitengewoon slecht te simuleren.
Fase is sowieso totaal weg, dus daar valt totaal niet mee te simuleren.
Worst case kan het dat effect nog een veel grotere bijdrage hebben.
Afhankelijk van de verwachtingen, maar ik schat dat getal toch echt een stuk minder goed in.
Overigens, meten is zeker niet altijd weten als je niet weet wat je meet. (aka onzin metingen)
Een reden waarom simulatie is een essentiële stap bij het ontwerpen.
Dat gezegd hebbende, thuis meten kan dan juist WEL weer buitengewoon goed uitpakken.
Re: Filter Simulator gezocht
.
Lekker bezig geweest met Boxsim. Programma doet zo’n beetje wat ik nodig heb (en waarschijnlijk nog veel meer).
Ik voel bij jullie toch een voorkeur voor VintuixCAD. Kan het veel meer of beter dan Boxsim ?
Verder wil iedereen mij aan het meten hebben. Probleem is dat elke meetsessie een forse verbouwing van mijn woonkamer zou vergen, en dat past beslist niet binnen mijn persoonlijke WAF.
Lekker bezig geweest met Boxsim. Programma doet zo’n beetje wat ik nodig heb (en waarschijnlijk nog veel meer).
Ik voel bij jullie toch een voorkeur voor VintuixCAD. Kan het veel meer of beter dan Boxsim ?
Verder wil iedereen mij aan het meten hebben. Probleem is dat elke meetsessie een forse verbouwing van mijn woonkamer zou vergen, en dat past beslist niet binnen mijn persoonlijke WAF.
