Elektor Fortissimo bouwkit
Moderator: Beheerdersteam
Re: Elektor Fortissimo bouwkit
De Fortissimo versterker gebouwd (2x) werkt prima. Nu vind ik de versterker best wel heel warm worden (70 graden op transistor gemeten). Kan iemand mij s.v.p. aangeven of dit normaal is?
Daarnaast heb ik nog een vraagje over het inbouwen. Kunnen de twee SMPS800RE voedingen inclusief de Fortissimo versterkers zondermeer in een metalen behuizing worden gemonteerd, of moet ik rekening houden met aarding of kunststof afstandhouders?
Daarnaast heb ik nog een vraagje over het inbouwen. Kunnen de twee SMPS800RE voedingen inclusief de Fortissimo versterkers zondermeer in een metalen behuizing worden gemonteerd, of moet ik rekening houden met aarding of kunststof afstandhouders?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
70 graden? Dat lijkt me wel heel erg veel voor een klasse AB versterker. Of meet je dat bij volle belasting? Wat voor koeling gebruik je, en heb je die thermisch goed bevestigd aan de transistoren? 70 graden is een temperatuur die ik op mijn Pass Lab klasse A versterker zag, op AB is dit vreemd.
Yep, vuistregeltje is min of meer 0,5mA - 1mA bias per Watt uitgangsvermogen voor een nette AB instelling. Of 25mA - 50mA per paartje complementaire uitgangstransistoren voor een gemiddelde vermogensversterker.
Hoe heb je de transistoren gematcht en de instelstroom geregeld? Er zaten ook nogal wat van dat soort haken en ogen aan het ontwerp. In het lab hebben veel meer transistoren om uit te kiezen.
In de bouwbeschrijving staat trouwens 2.4 mA en de gezamenlijke ruststroom op 18 mA instellen. Dat is meer per stuk en minder per paar als Pjotr beschrijft.
In de bouwbeschrijving staat trouwens 2.4 mA en de gezamenlijke ruststroom op 18 mA instellen. Dat is meer per stuk en minder per paar als Pjotr beschrijft.
E.e.a is een beetje variabel en hangt ook af van ontwerpkeuzes, o.a. de emitterweerstand van de uitgangstransistoren. Optimaal voor minimale cross-over vervorming is als dynamische R_be gelijk is aan de emitterweerstand. Voor R_be van een BJT geldt: R_be = 25/I_e met I_e in mA en R_be in ohms. E.e.a. is niet erg kritisch. En veel versterkers zijn ook gewoon nattevingerwerk...