Voeding lowpass filter.

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

Ik gebruik regelmatig dit soort lowpass filters in losse subwoofer versterkers:
https://nl.aliexpress.com/item/40000299 ... HKlqNVQCay

Voeding 12-0-12 tot 18-0-18V AC >10W

Ik gebruik meestal trafootjes met minder vermogen en hoor weinig verschil, de 10W trafootjes zijn een factor drie duurder: https://nl.aliexpress.com/item/10050025 ... pt=glo2nld
Bij de laatste had ik alleen nog maar 9-0-9 V beschikbaar, het filter werkt hier ook op, maar ik hoor een lichte brom met de volume pot op 12u, de uiterste linker en rechter aanslag geven minder brom.

Kan de te lage voedingsspanning hiervoor verantwoordelijk zijn?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door douwebakker »

Dag Jan, Dat zal zeker het geval zijn. Op je lowpass filter zitten namelijk 7812 en een 7912 spanningsregelaars. Deze hebben minstens een 2V nodig om goed te functioneren. Met een spanning van 2x9V red je het niet, want als je dat gelijkricht blijft er met aftrek van 1,2V over de diodes zo'n 10.2V over. Dan is er dus helemaal geen stabilisatie. bij 2x12 Volt houd je 15.6V over en dan werken de 7812 en 7912 wel.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

Bedankt Douwe,

Ik zal nieuwe trafootjes 12-0-12V bestellen. Hoe zwaar moet ik aan het vermogen >10W tillen?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door douwebakker »

Volgens mij is 10W erg overdreven is voor een paar opampjes. Misschien heb je nog een filter liggen en kun je even meten hoeveel stroom er loopt bij maximale uitsturing over 600 Ohm. Ik denk dat je met 2 a 4 VA gemakkelijk uit de voeten kunt.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

Goed doe ik wat minder Wattage.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Secundaire wikkelingen.

Bericht door pompebled »

Ik het kader van een andere aanpak van de hardnekkige brom van mijn subwoofer, stap ik af van de gecombineerde print met low-pass filter en versterker in één en ga voor een gescheiden low-pass filterprint en losse versterkerprint.
Zo ben ik flexibel in het wisselen van versterker prints.
Daar sommige versterkers niet plopvrij in- en uitschakelen, komt er een inschakelvertraging bij.

Nu is het plan op de trafo in een eigen behuizing te zetten, die fysiek gescheiden van de versterkerbehuizing, via een navelstreng de stroom zal leveren voor het filter (12V DC), versterker (24V DC) en inschakelvertraging (12V AC).

Bij andere projecten heb ik de ringkern van een extra secundaire wikkeling voorzien om de 12DC (via een gelijkrichter) voor het filter te genereren.
Voor de inschakelvertraging nam ik altijd een eigen kleine trafo.

Ik vraag me af, of ik de stroom voor de inschakelvertraging ook via een extra secundaire wikkeling kan realiseren, scheelt weer een trafootje.

Het is wat meer wikkelwerk, maar dat is geen punt...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door Kappa7 »

Tis natuurlijk de vraag wat je schakelt.
Als je de primaire spanning naar de transformator to schakelt dan zal dat waarschijnlijk niet werken.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

De primaire spanning naar de trafo komt gewoon van de in/uit schakelaar.
De reguliere secundaire wikkeling gaat via de gelijkrichter naar de eindtrap, 24VDC.
Eén extra secundaire wikkeling levert via een gelijkrichter de stroom voor het low-pass filter.
De tweede secundaire wikkeling zou de 12VAC voor de inschakelvertraging moeten leveren.

Daar dat wisselstroom is, is mijn gedachtengang, dat de spanning voor de inschakel vertraging snel genoeg afvalt om plopgeluiden te voorkomen...

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

Vanmiddag in het zonnetje zitten wikkelen, eentje met een aftakking voor de 9V en de volledige wikkeling voor de 12V.
Secundair wikkelwerk.JPG
Met alleen de inschakelvertraging eraan (12V AC) werkt het goed, de ander componenten zijn nog niet bekabeld of nog niet binnen, dus er is een begin...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door Shadow »

Da's altijd fijn :goedzo:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

douwebakker schreef: za 13 mei 2023, 17:24
Dag Jan, Dat zal zeker het geval zijn. Op je lowpass filter zitten namelijk 7812 en een 7912 spanningsregelaars. Deze hebben minstens een 2V nodig om goed te functioneren. Met een spanning van 2x9V red je het niet, want als je dat gelijkricht blijft er met aftrek van 1,2V over de diodes zo'n 10.2V over. Dan is er dus helemaal geen stabilisatie. bij 2x12 Volt houd je 15.6V over en dan werken de 7812 en 7912 wel.
De trafootjes 12-0-12V zijn binnen, dus gelijk de 9-0-9V vervangen.
Geen noemenswaardig verschil in brom, maar wel een veel hardere uitschakelknal (weinig ruimte voor een in- uitschakelvertraging*).

Het betreft deze opstelling hier nog met de 9-0-9V trafo:
Lowpass added.JPG
Ringkern 225VA 2 x 12V in serie
Gelijkrichter met 2 x 3300uF 50V
12-0-12V voor het lowpass filter uit de OP
TDA 7498 2 x 100W D-class (de amp in de link is iets anders opgebouwd en heeft o.a. niet de gain aanpassingen))
https://nl.aliexpress.com/item/40002310 ... eYm5A56SmF

Hoe zoek ik uit waar de brom vandaan komt?

Kan het feit dat het gebruikte filter instelbaar is een rol spelen? Er zijn ook low pass filters op de markt met een vaste overgangsfrequentie zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/10050053 ... 1161642597
Maar ze werken allemaal met dezelfde NE5532.

*) Andere vraag:
De TDA 7498 bestaat uit twee gescheiden versterkerhelften, waarvan de min van de speakeruitgangen niet verbonden is.
De meeste in- uitschakelvertragingen werken met twee relais waarvan alleen de plus geschakeld wordt en de min van beide kanalen doorverbonden zijn.
Als ik zo'n in- uitschakelvertraging gebruik bij deze versterker, is het dan verstandig de beide minnen niet via de print aan elkaar te knopen, en alleen de plus via de relais te schakelen, of denk ik nu te moeilijk?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door ray5150 »

AC bedrading in elkaar twisten, coax kabel gebruiken voor de audio, en meer afstand houden tussen de trafo's en de printen zal wel helpen, denk ik.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

Oftewel een groter plankje.
Hoeveel groter?

Wat betreft coax: de RCA aansluitingen zitten pal naast de ingang van het filter:
IMG_7192.JPG
De verbinding tussen filter en eindtrap zijn inderdaad niet afgeschermd, met een 1K weerstand in elke signaaldraad naar de gescheiden kanalen
(mono filter signaal, stereo ingangen op de eindtrap).
Wat is je mening over de manier van aansluiten van de in-/uitschakelvertraging?

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

Ik ben aan het schuiven geweest met de componenten om zoveel mogelijk ruimte tussen de trafo's en de versterkingprinten te krijgen, de gelijkrichter en de 12-0-12V trafo zijn van plaats gewisseld, dat heeft al geholpen.

Gisteren de in/uitschakel vertraging (die op de foto op het koellichaam van de eindtrap ligt...) nog gemonteerd boven de de luidspreker aansluitingen, gevoed door een eigen 12V AC trafootje. Daar moet ik nog even naar kijken, want de relais vallen niet snel genoeg af om een lichte schakelknerp vóór te zijn... Misschien een secundaire wikkeling toevoegen op de ringkerntrafo in plaats van een eigen trafootje.

Voor meer was geen tijd, want de versterker staat inmiddels tijdelijk bij m'n zoon te spelen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door ray5150 »

Je zou kunnen experimenteren met de afvlakelco van de voeding van de vertraging.
Door deze om te wisselen voor een lagere waarde zou het relais sneller kunnen afvallen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Voeding lowpass filter.

Bericht door pompebled »

Er zitten 4 stuks 100uF op de inschakelvertraging.
Hoeveel lager stel je voor?

Groeten, Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”