Dus als ik het goed lees kan ik aan de onderkant van het bord die diode gewoon tussen de pinnen aan de buisvoet solderen?timpert schreef: ↑wo 12 apr 2023, 11:35Dat is waarschijnlijk de triode in de ECF80. Als je de versterker inschakelt zijn alle buizen nog koud en trekken ze geen stroom. De voeding is onbelast en ontwikkelt daardoor op alle aansluitingen de maximale spanning (>300 V). Kijk je nu naar hoe de triode is geschakeld, dan zie je dat het rooster (pen 9) via R1 even op +300 V staat, terwijl de kathode via R6 aan massa hangt waardoor de roosterspanning even +300V is. Als de emissie net op gang komt kan je daardoor heel even een klein wit fonkeltje in de buis zien doordat de elektronen als het ware geforceerd uit de kathode worden getrokken, en dat is een teken dat het ding niet blij is. Je kan dit oplossen door tussen pennen 9 en 8 een 1N4148 diode te solderen, met de anode aan pen 9.
Ik wil de printplaat er toch nog een keer uithalen om de gele condensators te vervangen voor wat beters
Als ik naar de originele versterker kijk zitten er Mundorf condensatoren op maar die zijn echt vreselijk duur
Ik ben een wat goedkoper alternatief tegen gekomen
Wat er nu in zit is 0.22 uF 400V maar die ik gezien heb zijn 0.22uF 450V
Zou dit kunnen of komt het allemaal heel erg nauw
Als dit gedaan is ga ik hem nog een mooi kleurtje geven en dan is hij wel klaar
Moet allen nog overleggen met de baas (vrouw) welke kleur dit gaat worden!!
