Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

timpert schreef: wo 12 apr 2023, 11:35
edminus schreef: ma 10 apr 2023, 18:20
toen ik de versterker aan zette flikkerde het rechter buisje even voordat hij ging gloeien
Dat is waarschijnlijk de triode in de ECF80. Als je de versterker inschakelt zijn alle buizen nog koud en trekken ze geen stroom. De voeding is onbelast en ontwikkelt daardoor op alle aansluitingen de maximale spanning (>300 V). Kijk je nu naar hoe de triode is geschakeld, dan zie je dat het rooster (pen 9) via R1 even op +300 V staat, terwijl de kathode via R6 aan massa hangt waardoor de roosterspanning even +300V is. Als de emissie net op gang komt kan je daardoor heel even een klein wit fonkeltje in de buis zien doordat de elektronen als het ware geforceerd uit de kathode worden getrokken, en dat is een teken dat het ding niet blij is. Je kan dit oplossen door tussen pennen 9 en 8 een 1N4148 diode te solderen, met de anode aan pen 9.
Dus als ik het goed lees kan ik aan de onderkant van het bord die diode gewoon tussen de pinnen aan de buisvoet solderen?
Ik wil de printplaat er toch nog een keer uithalen om de gele condensators te vervangen voor wat beters
Als ik naar de originele versterker kijk zitten er Mundorf condensatoren op maar die zijn echt vreselijk duur
Ik ben een wat goedkoper alternatief tegen gekomen
Wat er nu in zit is 0.22 uF 400V maar die ik gezien heb zijn 0.22uF 450V
Zou dit kunnen of komt het allemaal heel erg nauw

Als dit gedaan is ga ik hem nog een mooi kleurtje geven en dan is hij wel klaar :D
Moet allen nog overleggen met de baas (vrouw) welke kleur dit gaat worden!! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door democles »

Ik ben een wat goedkoper alternatief tegen gekomen
Wat er nu in zit is 0.22 uF 400V maar die ik gezien heb zijn 0.22uF 450V
Zou dit kunnen of komt het allemaal heel erg nauw
450v is geen probleem.

Voorbeelden:
Deze klinken goed geef ze wel een week de tijd ,,inbranden,, dan gaan ze goed klinken,te horen aan de reverb in de muziek.
https://www.eoo-bv.nl/mkp-axiaal/16217- ... xiaal.html
https://www.banzaimusic.com/jb-capacito ... -630v.html

Mundorf deze,
https://www.banzaimusic.com/Mundorf-MCa ... -22uF.html

Klinken goed en je merkt het verschil direct.
Laat je niet verlijden door de veel duurdere types,deze doen het zeker goed hier.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door timpert »

edminus schreef: do 13 apr 2023, 22:28
Dus als ik het goed lees kan ik aan de onderkant van het bord die diode gewoon tussen de pinnen aan de buisvoet solderen?
Juistem.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door nl3prc »

Moet allen nog overleggen met de baas (vrouw) welke kleur dit gaat worden!! :lol: :lol: :lol:
Ik zou voor zwart gaan
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

timpert schreef: vr 14 apr 2023, 7:49
edminus schreef: do 13 apr 2023, 22:28
Dus als ik het goed lees kan ik aan de onderkant van het bord die diode gewoon tussen de pinnen aan de buisvoet solderen?
Juistem.
Dank voor de tip!
Ik ga het proberen :)
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

democles schreef: vr 14 apr 2023, 2:08
Ik ben een wat goedkoper alternatief tegen gekomen
Wat er nu in zit is 0.22 uF 400V maar die ik gezien heb zijn 0.22uF 450V
Zou dit kunnen of komt het allemaal heel erg nauw
450v is geen probleem.

Voorbeelden:
Deze klinken goed geef ze wel een week de tijd ,,inbranden,, dan gaan ze goed klinken,te horen aan de reverb in de muziek.
https://www.eoo-bv.nl/mkp-axiaal/16217- ... xiaal.html
https://www.banzaimusic.com/jb-capacito ... -630v.html

Mundorf deze,
https://www.banzaimusic.com/Mundorf-MCa ... -22uF.html

Klinken goed en je merkt het verschil direct.
Laat je niet verlijden door de veel duurdere types,deze doen het zeker goed hier.
Ik heb de Mundorf besteld
Ben heel benieuwd! :D
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

nl3prc schreef: vr 14 apr 2023, 10:22
Moet allen nog overleggen met de baas (vrouw) welke kleur dit gaat worden!! :lol: :lol: :lol:
Ik zou voor zwart gaan
Zwart lijkt mij ook het mooiste, denk dat ik het maar ga doen en daarna afwachten... :regels: :regels: :shock: :shock: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door nl3prc »

:rock:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door nl3prc »

En zitten de Mundorfs er al in
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

Ze zijn nog niet binnen gekomen helaas!
Volgens de tracking zijn ze nu ergens tussen Nederland en Duitsland in
Ze waren wel vrij laat verzonden, misschien dat ze niet op voorraad waren
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

1.jpg
Van de week ben ik onderuit gegaan op mijn scooter wat resulteerde in een paar flinke deuken en een pijnlijk been
Het voordeel is dat de vrouw aan het werk is en de kinderen op school zijn
Een ideale gelegenheid om met een muziekje aan wat met de versterker te spelen!! :lol: :lol: :lol:

Ik heb eerst de print er uit gehaald en de oude condensators er uit gesoldeerd
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

Toen alles schoon gemaakt,
Ik heb ooit eens voor een paar euro dit de-soldeerlint op alie gekocht en moet zeggen dat het heel goed werkt!
Ik heb ook eens bij de starbucks een paar roerstaafjes gejat die ik gebruikt heb als afstand houdertjes om ze mooi recht op de printplaat te houden met solderen
Bijlagen
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

Alles weer in elkaar gezet en de boel eens aangesloten

Toen ik de versterker voor het eerst weer hoorde was het wel even slikken,
het laag was weg en het klonk schel en blikkerig
Wel wat meer detail

Ik ben nu een poosje aan het luisteren en het word wel al beter maar nog steeds wel de neiging om het zachter te zetten
Ik denk dat ze wel even tijd nodig hebben om in te spelen!
Het ziet er wel een stuk beter uit vind ik! :D :D :D
Bijlagen
5.jpg
IMG20230512125948.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door douwebakker »

Condensators die in moeten spelen? Ik geloof er niet in. Maar het is al met al een leuke versterker geworden waar je veel plezier aan kan beleven.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door democles »

Even een paar weken laten spelen,(niet constant,want de uittijd telt ook mee!)
Geen kwestie van geloven,het duurt even voordat mid en bas er weer zijn.
Geduld...............
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door timpert »

Ik vind het ook heel raar dat bas kan verdwijnen door een koppelcondensator te vervangen door een ander exemplaar met dezelfde waarde. Dan klopt er toch iets niet.
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

Achteraf lag het gebrek aan bas ook wel aan de muziek die ik luisterde toen ik hem voor de eerste keer aan zette
Beter even door moeten luisteren voordat ik ging schrijven! :roll: O:)
Ik blijf er wel bij dat het in het begin zeker niet goed klonk
hij staat nu voor de tweede dag te spelen en ik moet zeggen dat het een hele fijne versterker is geworden, zeker een aanrader voor mensen die zoiets voor de eerste keer willen gaan doen!

Het enige wat ik er nu nog aan wil doen is kijken naar de behuizing, het word allemaal behoorlijk warm als hij dicht is
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door douwebakker »

Je had je waarschijnlijk ingesteld op een grotere verbetering. De verschillen zijn meestal minimaal. Ik hoor zulke verschillen niet.
Het is wel noodzakelijk dat je voor een goede ventilatie zorgt. Boor hiervoor in de onder en bovenkant een groot aantal gaatjes (100 van 5mm) of maak er roostertjes in. aan de bovenkant natuurlijk boven de eindbuizen.
Plaats reactie