HF304 kloon
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Ik heb vandaag ook even de netspanning gemeten. Om 15.00 uur was deze 224,3V. De zin scheen op dat moment.
Nu om 19.00 uur is de spanning 222,5V
Nu om 19.00 uur is de spanning 222,5V
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Goh, dat verbaast me. Ik zou een netspanning van tenminste 230 V hebben verwacht. Lijkt me goed om het de komende dagen dagelijks te meten om een goed beeld te krijgen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Nog even over de serie weerstand van de dioden. Peter vond dat niet nodig omdat de weerstand van de trafo wikkelingen hoog genoeg zijn, maar in de datasheet EZ81van Philips staat een Rt van 240 ohm vermeld.
De hoogspanning wikkelingen meten 125 en 136 ohm. Zal ik dan toch ook maar weerstanden van 100 ohm in serie zetten bij de dioden? Het kan geen kwaad lijkt me.
@Robert de netspanning is momenteel hier 226.4V
De hoogspanning wikkelingen meten 125 en 136 ohm. Zal ik dan toch ook maar weerstanden van 100 ohm in serie zetten bij de dioden? Het kan geen kwaad lijkt me.
@Robert de netspanning is momenteel hier 226.4V
Re: HF304 kloon
Nah, dan zou ik gewoon 220 ohm per diode nemen vergelijkbaar met de EZ81. Je gebruikt de originele trafo begrijp ik. Even zien waarop je uiteindelijk uitkomt met je HS.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
De minimale Rt van 2 x 240 Ohm in de datasheet voor de EZ81 geldt bij een uitgangsspanning van 347 V en bij de maximale stroom van 150 mA. De stroom in jouw versterker is echter maar zo'n 79 mA bij geen signaal, en zal bij volle uitsturing volgens mij nooit boven de 110 mA uitkomen. Ook geldt voor spraak/muziek dat volle uitsturing maar zelden, en ook maar erg kort plaatsvindt. Voor zover ik het goed heb begrepen, is een wat lagere Rt onder die omstandigheden toegestaan. De stroomstoten door de EZ81 (50 per seconde per anode) zullen minder hoog zijn dan in de situatie die geldt bij 150 mA omdat het lagere stroomverbruik van de versterker meebrengt dat de eerste elco minder lading kwijt raakt en dus in mindere mate hoeft te worden 'bijgevuld'.douwebakker schreef: ↑do 16 mar 2023, 15:48Nog even over de serie weerstand van de dioden. Peter vond dat niet nodig omdat de weerstand van de trafo wikkelingen hoog genoeg zijn, maar in de datasheet EZ81van Philips staat een Rt van 240 ohm vermeld.
De hoogspanning wikkelingen meten 125 en 136 ohm. Zal ik dan toch ook maar weerstanden van 100 ohm in serie zetten bij de dioden? Het kan geen kwaad lijkt me.
@Robert de netspanning is momenteel hier 226.4V
De hoogte van jouw netspanning is dan erg prettig voor oudere apparatuur!
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
@Robert, ik maak me ook niet z druk om de waarde hoor. Wat ik wel ga doen is er een trafotje inbouwen. Ik heb hier nog een paar ringkerntrafo’s van 220 naar 2 x 9V 15VA Deze zijn lekker klein en passen prima onder in het chassis. Vanmorgen was de netspanning hier 231,5 V.
Re: HF304 kloon
Wel even de trafo geïsoleerd opstellen voor de veiligheidsscheiding. De secundaire komt als autotrafo ook onder netspanning. Daar is de secundaire isolatie niet voor bedoeld.Deze zijn lekker klein en passen prima onder in het chassis.
Piet
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Uiteraard ga ik zorgen voor een betrouwbare isolatie. Afgelopen dagen heb ik trouwens weinig tijd gehad om aan dit project te werken want ik ben de laatste weken druk met het opknappen van een woonruimte en dat neemt meer tijd dan voorzien.
Vorige week heb ik mezelf el getrakteerd op een nieuw tekenprogramma, namelijk S-plan 8.0.
Om daar wat mee te oefenen heb ik onderstaand schema getekend van de HF304 kloon. @Pjotr, de weerstanden van 220 ohm in serie met de gelijkrichters kunnen op deze manier wel vervallen want er staat immers al een weerstand van 390 ohm (R20) in serie.
Laatst gewijzigd door douwebakker op do 23 mar 2023, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Over jouw schema:
- R7 is nu aangesloten op massa maar moet zijn aangesloten op het knooppunt R6/R9/R22/C10.
- De onderkant van de secundaire moet aan massa zijn aangesloten.
- Het valt me op dat je de waarden van C5 en C6 (die abusievelijk ook C5 wordt genoemd) hebt verhoogd van de originele 22 nF naar 100 nF, en C7 van de originele 50 uF naar 100 uF. Ik zou dat zelf niet doen omdat de originele uitgangstrafo wordt gebruikt. De juiste waarden zijn van belang voor de goede werking van de tegenkoppeling, vooral in het laag.
- R7 is nu aangesloten op massa maar moet zijn aangesloten op het knooppunt R6/R9/R22/C10.
- De onderkant van de secundaire moet aan massa zijn aangesloten.
- Het valt me op dat je de waarden van C5 en C6 (die abusievelijk ook C5 wordt genoemd) hebt verhoogd van de originele 22 nF naar 100 nF, en C7 van de originele 50 uF naar 100 uF. Ik zou dat zelf niet doen omdat de originele uitgangstrafo wordt gebruikt. De juiste waarden zijn van belang voor de goede werking van de tegenkoppeling, vooral in het laag.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Dag Robert, bedankt voor je oplettendheid. Zoals je kunt zien heb ik een en ander even aangepast.
Ook de gloei is nu met een ontbrom potmeter aan massa gelegd.
Voor wat betreft de koppel condensators. Persoonlijk vind ik de waarde van 22 nF te laag maar dat ga ik wel merken.
Douwe
Ook de gloei is nu met een ontbrom potmeter aan massa gelegd.
Voor wat betreft de koppel condensators. Persoonlijk vind ik de waarde van 22 nF te laag maar dat ga ik wel merken.
Douwe
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Leuke ontwerpjes altijd. In jouw schema hangt het schermrooster van de EF86 nog nergens aan vast.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Leuk dit te volgen, mooi projectje.
Waarom zit die weerstand van 1K over de uitgang Douwe, of heeft dat met de trafo te maken?
De spanning in huis kan flink fluctueren, bij mij loopt deze van 220V tot 240V, er is zelfs een tijd geweest dat hij opliep tot 250V, toen heb ik gebeld en hebben ze mij overgezet op een andere fase in de straat.
Waarom zit die weerstand van 1K over de uitgang Douwe, of heeft dat met de trafo te maken?
De spanning in huis kan flink fluctueren, bij mij loopt deze van 220V tot 240V, er is zelfs een tijd geweest dat hij opliep tot 250V, toen heb ik gebeld en hebben ze mij overgezet op een andere fase in de straat.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Dag Peter, het schema is een op een overgenomen van Philips. Alleen de voeding is anders dan het origineel.
Ik denk dat Philips die weerstand van 1K heeft toegevoegd om oscilleren te voorkomen als er geen luidspreker aangesloten is.
Inmiddels is deze versterker bijna klaar. Het merendeel van de bedrading is gedaan. Als het klaar is ga ik weer posten .
Douwe
Ik denk dat Philips die weerstand van 1K heeft toegevoegd om oscilleren te voorkomen als er geen luidspreker aangesloten is.
Inmiddels is deze versterker bijna klaar. Het merendeel van de bedrading is gedaan. Als het klaar is ga ik weer posten .
Douwe
Re: HF304 kloon
Je mag ons best amuseren met tussentijdse foto's hoor Douwe
Beetje spijkers op laagwater misschien maar R20 zou ik 2x nemen en dan elk eentje in serie met de trafowikkeling per diode. Misschien maakt het niks uit maar de spreidingszelfinductie van de trafo kan nog wel eens voor naslingeren zorgen met de capaciteiten over de dioden. Zet je de weerstand bij de trafo dan dempen die de naslingering. Zou je even op de scoop moeten bekijken.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Ik laat R20 voorlopig even voor wat het is Peter. Een tussentijdse foto heb ik wel.Pjotr schreef: ↑wo 12 apr 2023, 23:41Je mag ons best amuseren met tussentijdse foto's hoor DouweBeetje spijkers op laagwater misschien maar R20 zou ik 2x nemen en dan elk eentje in serie met de trafowikkeling per diode. Misschien maakt het niks uit maar de spreidingszelfinductie van de trafo kan nog wel eens voor naslingeren zorgen met de capaciteiten over de dioden. Zet je de weerstand bij de trafo dan dempen die de naslingering. Zou je even op de scoop moeten bekijken.
Re: HF304 kloon
Leuk! Ziet er strak uit! Wat dat naslingeren betreft bedoelde ik zoals hier op de foto's: viewtopic.php?p=1461055#p1461055 Kun je zo op de scoop zien. Maar belangrijk verder is het niet, je zult het niet gaan horen denk ik 
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Vandaag eindelijk de tijd en de rust gevonden deze eindtrap speelklaar te maken. Het bedraden is me behoorlijk tegen gevallen. Ik kan het niet meer zo goed zien. Steeds moeten wisselen van bril en loep. Afijn, deze speelt prima. Nu de volgende want ik wil toch wel stereo.Staat nu lekker te spelen.
Re: HF304 kloon
Leuk, altijd weer genieten als het na gedane arbeid dan wel gezwoeg, ook lekker doet wat je er van verwachte! 
Re: HF304 kloon
Ik kan echt niet beter , wie plaatste nu pas een point to point bedrade versterker wat er echt mooi uit zag Was dat Misschien Piet1950 ?
Ff zoeken Ja!
Onderste foto daar lijkt het bij mij op in mn bovenkamer
Shit draadje vergeten
Zo heel nu en dan vind een foto van een buizen schakeling die mensen met die speciale begaafdheid hebben
Wie weet werkt dat van jou beter Douwe ! nogmaals IK kan het niet beter!
En daar ben ik vanaf 13-14 jarige mee bezig en om het mooier te krijgen !
Een tijdje alles met grijze draad bedraad Dan was het wat rustiger
Niet zo,n explosie van kleuren.
En een PCB er in Door jou getekend Douwe
om het mooier te krijgen
En dan nog vind ik het als ik klaar ben nog maar zo zo
Ff zoeken Ja!
Onderste foto daar lijkt het bij mij op in mn bovenkamer
Shit draadje vergeten
Zo heel nu en dan vind een foto van een buizen schakeling die mensen met die speciale begaafdheid hebben
Wie weet werkt dat van jou beter Douwe ! nogmaals IK kan het niet beter!
En daar ben ik vanaf 13-14 jarige mee bezig en om het mooier te krijgen !
Een tijdje alles met grijze draad bedraad Dan was het wat rustiger
Niet zo,n explosie van kleuren.
En een PCB er in Door jou getekend Douwe
En dan nog vind ik het als ik klaar ben nog maar zo zo
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: HF304 kloon
Nog even geduld Paul. Alles ligt klaar maar ik kan er nog niet toe komen. Luiigheid wellicht.
