HF304 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

HF304 kloon

Bericht door douwebakker »

Dag allen,
Ik ben vandaag gestart met de bouw van een 10W eindtrapje gelijkend op de voeger welbekende HF34 van Philips.
De gebruikte trafo’s zijn van de HF10. Philips maakte destijds gebruik van een chassis van 5x8 inch. Nou zoiets heb ik vandaag gemaakt, maar het past er toch niet helemaal goed op. De EZ81 bijvoorbeeld komt veel te dicht bij de voedingstrafo. Er zit zo’n halve cm tussen. Bovendien,en dat zag ik ook te laat is er in die maat ook geen Hammond kap in die maat leverbaar. Morgen dan maar een nieuwe poging met een chassis van 9x5 inch.
Bijlagen
0A319653-D54F-4221-90ED-04D39BBD24A6.jpeg
Laatst gewijzigd door Henkjan op za 31 dec 2022, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 0 erbij in titel
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HF34 kloon

Bericht door Shadow »

Liefje! :rock:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: HF34 kloon

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: wo 28 dec 2022, 21:00
Dag allen,
Ik ben vandaag gestart met de bouw van een 10W eindtrapje gelijkend op de voeger welbekende HF34 van Philips.
De gebruikte trafo’s zijn van de HF10. Philips maakte destijds gebruik van een chassis van 5x8 inch. Nou zoiets heb ik vandaag gemaakt, maar het past er toch niet helemaal goed op. De EZ81 bijvoorbeeld komt veel te dicht bij de voedingstrafo. Er zit zo’n halve cm tussen. Bovendien,en dat zag ik ook te laat is er in die maat ook geen Hammond kap in die maat leverbaar. Morgen dan maar een nieuwe poging met een chassis van 9x5 inch.
Ik heb ook nog een lade met kappen Geef eens de maat douwe ?
Ps de BiasAutomaat zijn op de post
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: HF34 kloon

Bericht door OpaBert »

Ja doe je ff een chassis met maken in je gedachte een halve ochtend vervolgens ben je heel de dag in de weer en ben je er niet tevreden over morgen weer een dag Douwe O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: HF34 kloon

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: wo 28 dec 2022, 22:18
Ja doe je ff een chassis met maken in je gedachte een halve ochtend vervolgens ben je heel de dag in de weer en ben je er niet tevreden over morgen weer een dag Douwe O:)
Het houdt ons van de straat Bert.
Edit. Het nieuwe chassis meet 9x5 inch. Het word een paartje dus ik heb er 2 nodig.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: HF34 kloon

Bericht door Pcdg »

Leuk project Douwe! Ja, Philips had die dingen maar op een krap chassis gezet.

Je bent nog een nul vergeten in het typenummer. Het is HF304, geen HF34
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: HF34 kloon

Bericht door douwebakker »

Pcdg schreef: do 29 dec 2022, 11:40
Leuk project Douwe! Ja, Philips had die dingen maar op een krap chassis gezet.

Je bent nog een nul vergeten in het typenummer. Het is HF304, geen HF34
Het is de leeftijd denk ik.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: HF34 kloon

Bericht door Pcdg »

In ieder geval heb ik laatst uitgevogeld dat de HF10 en de HF304 dezelfde uitgangstrafo's gebruiken. Dat is dus een uitstekende basis.

Ik zit ook aan een HF304 kloon te denken voor mijzelf. Ik zou dan een stereo versie bouwen op 1 chassis. Als voedingstrafo gebruik ik een enkele trafo uit de Philips EL6415. Als je twee EL36 buizen (plus een zwik kleintjes) in beweging kan krijgen moet vier EL84 vast ook wel lukken. Qua gloeistroom verbruik ik dan iets meer; 4A in plaats van 3,6A, maar de El6415 heeft ook nog twee schaallampjes (a 250 mA per stuk of zo) in de voedingslijn zitten en dat hoeft hier natuurlijk niet.

Het enige waar ik dan over twijfel in het originele schema is de behoorlijk kleine koppel-C; iets van 0,022 uf of zo... Wellicht iets uit die tijd alhoewel de HF10 gewoon 0,1 uf gebruikt wat een veel logischere waarde lijkt.

Succes met bouwen!

mvg, Paul
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: HF34 kloon

Bericht door OpaBert »

In die HF10 zat ook nog een Toon regeling Paul
Daar werd bij de EF86 meen ik ook wat capaciteit geregeld
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: HF34 kloon

Bericht door Pcdg »

Maakt dat uit voor de waarde van de koppel-c tussen fasedraaier en eindbuizen? Het zou kunnen natuurlijk:-)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door douwebakker »

Vorig jaar in december ben ik er mee begonnen. Vanwege gezondheidsproblemen heb ik het afgelopen week pas weer opgepakt. Ben met het chassis gestart, maar ik kom er nu achter dat ik het anders had moeten vouwen.
chassis HF304.png
Zo had het moeten zijn, maar nu heb ik het in spiegelbeeld.
chassis HF304 gespiegeld.jpg
Nou ja, het zal er wel om gaan werken.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door Robert Gribnau »

Dat er maar een halve centimeter tussen de EZ81 en de voedingstransformator zit, lijkt me geen probleem. In de Philips EL3516 bandrecorder zit de EZ80 ook op ongeveer een halve centimeter van de voedingstransformator. De EZ80 in de EL3516 zal weliswaar iets minder hitte afgeven dan de EZ81 in de HF304 maar daar staat tegenover dat de transformator in de EL3516 wat kleiner is dan jouw voedingstransformator.

Het lijkt me zo zonde om een nieuw chassis te moeten maken en opnieuw te moeten gaan opbouwen.

Ik heb voedingstransformatoren uit EL3516 bandrecorders, inclusief de steunen voor de EZ80, in een aantal van mijn projecten (nog in mijn 'breadboard-periode") gebruikt. Zie bijvoorbeeld: download/file.php?id=118591&mode=view
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HF304 kloon

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef: ma 06 mar 2023, 12:04

Nou ja, het zal er wel om gaan werken.
Lijkt mij ook, zal er niet minder om werken. Komt wel goed uit voor een dual mono stereo versie :D Zou wel eerst een aparte bedradingstekening maken met de componenten/onderdelen. Kun je je daar i.i.g. minder vergissen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door douwebakker »

Robert Gribnau schreef: ma 06 mar 2023, 15:20
Dat er maar een halve centimeter tussen de EZ81 en de voedingstransformator zit, lijkt me geen probleem. In de Philips EL3516 bandrecorder zit de EZ80 ook op ongeveer een halve centimeter van de voedingstransformator. De EZ80 in de EL3516 zal weliswaar iets minder hitte afgeven dan de EZ81 in de HF304 maar daar staat tegenover dat de transformator in de EL3516 wat kleiner is dan jouw voedingstransformator.
Ik was niet van plan om een EZ80 of EZ81 te gebruiken. Een paar 1N4007 kunnen ook. Ik doe er wel een weerstand mee in serie. Het zijn volgens mij 1000V typen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HF304 kloon

Bericht door Pjotr »

Neem dan i.i.g. de snelle UF4007 dioden met een 1-10 nF C'tje er over! Genereren aanzienlijk minder snap-off herrie. Extra weerstand hoeft niet (mag wel), je trafo heeft al weerstand genoeg.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: ma 06 mar 2023, 16:05
Neem dan i.i.g. de snelle UF4007 dioden met een 1-10 nF C'tje er over! Genereren aanzienlijk minder snap-off herrie. Extra weerstand hoeft niet (mag wel), je trafo heeft al weerstand genoeg.
Dank je Peter, ga ik doen en ik laat de weerstand achterwege.
Maar welk type condensator is hiervoor het meest geschikt?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door douwebakker »

Ik heb de laatste weken weinig tijd gehad maar ben toch weer wat opgeschoten. Nu nog bedraden.
Bijlagen
30A08FA6-D9F0-49A6-9ED6-A579D6C05B44.jpeg
692171DF-27C1-4C44-B94E-7FAC9CC8435E.jpeg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door Robert Gribnau »

Ziet er goed uit, Douwe!

Pjotr schreef: ma 06 mar 2023, 16:05
---
Extra weerstand hoeft niet (mag wel), je trafo heeft al weerstand genoeg.
Is dit wel verstandig?

De voedingstrafo die Douwe toepast, komt uit een HF10. Weliswaar blijkt uit de service documentatie van de HF10 dat de spanning op de kathode van de EZ80 335 V is, tegen 340 V op de kathode van de EZ81 in de HF304, maar ik vermoed sterk dat de spanningsval in een EZ81 in de HF304 en de HF10 toch meer dan 5 V zal zijn (uit de Philips datasheet voor de EZ81 blijkt bij de totaalstroom van de HF304 van 79 mA, wat overigens ook de totaalstroom van de HF10 is, de spanningsval per anode ongeveer 7 V is). Daar komt nog bij dat de netspanning tegenwoordig hoger ligt dan de 220 V waar de voedingstrafo van de HF10 geschikt voor is (toen ik nog in Den Haag woonde, was de netspanning daar zo'n 235 V). Ik verwacht daarom dat de spanning na een brugschakeling met 4 x UF4007 beduidend hoger zal zijn dan 340 V.

Op zich is dit gemakkelijk op te vangen door R20 (390 Ohm) in de HF304 wat hoger te kiezen. De uiteindelijke waarde moet dan zo worden gekozen dat de spanning op de anoden van de eindbuizen 300 V is.

Edit: Er is nog een derde effect dat de spanning zal verhogen. In de HF10 wordt de EZ80 toegepast, en zitten twee extra weerstanden van elk 39 Ohm in de anodeleidingen van de EZ80. De spanningsval per anode van de EZ80 is bij 79 mA ongeveer 15 V (tegen de 7V per anode van de EZ81).
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door douwebakker »

Dag Robert, ik ben erg blij met je inbreng. Je vind het dus toch nodig om een paar serie weerstanden op te nemen. Peter vind dat niet nodig omdat de hoogspanning wikkelingen van de trafo al voldoende weerstand hebben. Ik ga trouwens geen graetz schakeling toepassen, maar gewoon 2 diode's in plaats van een EZ81. Ik zal in ieder geval plek reserveren voor 2 1W weerstanden.
Ik ben trouwens ook niet van plan de versterker rechtstreeks van het net te voeden maar via een regeltrafo. De versterkers zullen toch hoofdzakelijk in mijn werkruimte worden gebruikt. Mocht het in de toekomst nodig zijn dan kan ik altijd met een 15V trafo de versterker geschikt maken voor 235V. Zo'n trafo past precies in de binnenkant van het chassis onder de voedingstrafo.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: HF304 kloon

Bericht door OpaBert »

Kijk dat lijkt er al op Douwe O:)
Ik heb nog niks gedaan , kom er niet aan toe
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HF304 kloon

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef: di 14 mar 2023, 19:24
Dag Robert, ik ben erg blij met je inbreng. Je vind het dus toch nodig om een paar serie weerstanden op te nemen. Peter vind dat niet nodig omdat de hoogspanning wikkelingen van de trafo al voldoende weerstand hebben. Ik ga trouwens geen graetz schakeling toepassen, maar gewoon 2 diode's in plaats van een EZ81. Ik zal in ieder geval plek reserveren voor 2 1W weerstanden.
Ik ben trouwens ook niet van plan de versterker rechtstreeks van het net te voeden maar via een regeltrafo. De versterkers zullen toch hoofdzakelijk in mijn werkruimte worden gebruikt. Mocht het in de toekomst nodig zijn dan kan ik altijd met een 15V trafo de versterker geschikt maken voor 235V. Zo'n trafo past precies in de binnenkant van het chassis onder de voedingstrafo.
Gezien de hogere netspanning van tegenwoordig, die soms wel richting 245V gaat, is het wel een punt van aandacht. Je kunt i.d.d. beter even de anodespanning in de gaten houden en evt. serie weerstanden plaatsen. Serieweerstanden dempen ook de pieklaadstroom nog wat. Eigenlijk ging ik uit van het idee dat je een EZ8x niet boven zijn piekstroom mag belasten. Dan gaat ie niet lang mee. Dat bezwaar is met gelijkrichtdioden niet relevant, die kunnen het makkelijk aan. Maar klankmatig kan het waarschijnlijk dan toch ook nog wel zin hebben.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door Robert Gribnau »

Dat van die brug schakeling met 4 x UF4007 was inderdaad een fout van me. Maar dat doet verder niets af aan wat ik schreef.

Goed dat je al voorzorgsmaatregelen wil treffen.

Als ik het goed begrijp, zal in Nederland spoedig zo af en toe sprake zijn van forse verhogingen van de netspanning door terug levering van door zonnepanelen opgewekte elektriciteit, terwijl het elektriciteitsnet in Nederland voorlopig niet goed genoeg is om dat te verwerken via verspreiding over het totale elektriciteitsnet. Zie: viewtopic.php?t=31316

Ik worstel momenteel in Ghana, waar ik sinds afgelopen september woon, erg met perioden van veel te hoge netspanning (overigens niet veroorzaakt door zonnepanelen). De netspanning schommelt hier de afgelopen maanden met name in de ochtenden tussen 250 en 270 Volt (en zo af en toe zelfs boven 270 V). En daar komen dan nog korte spanningspieken bij (die ik naar hun aard nog niet heb kunnen meten).

Een deel van de netspanningsstabilisatoren die ik hier uitbundig gebruik (juist omdat voorheen de netspanning in Ghana veel te laag was, iets dat met die stabilisatoren prima was op te vangen) kunnen deze hoge netspanningen en spanningspieken niet aan (die gaan dan als een gek staan 'klapperen' tussen 220 V en de ingangsspanning). Dat heeft me al de voedingsmodule in een hagelnieuwe Tascam mixer/recorder, de voedingsadapter van mijn Roland elektronische drumstel en de voedingsmodule in een PC gekost. Ik ben nu gedwongen om mijn (muziek)apparatuur direct op de netspanning aan te sluiten (in de hoop dat dat wel goed gaat). Maar voor mijn gitaarversterkers met buizen, en mijn zelfgemaakte apparatuur met buizen, en ook wat oudere apparatuur met halfgeleiders, is dat simpelweg geen optie.

Erg frustrerend. Ik heb wel geklaagd bij de lokale elektriciteitsleverancier, en die lijken ook wel van goede wil, maar hun toezegging dat ze het probleem 'zo snel mogelijk' gaan oplossen, is tamelijk vaag. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit in een land als Ghana snel beter zal worden.

Het gebruik van generatoren (ik heb er twee meegenomen naar Ghana) is echt mijn laatste optie omdat die enorm veel herrie maken en ook enorm veel benzine opslurpen. Ik overweeg nu om een enorme transformator aan te schaffen die zo'n 30 tot 40 Volt bij binnenkomst in ons huis gaat afsnoepen in de hoop dat mijn netspanningsstabilisatoren dan wel goed blijven werken.

Sorry voor deze uitstap. Ik moest het even kwijt. Maar mogelijk (of zelfs waarschijnlijk?) dat dit ook in Nederland meer en meer een probleem wordt.
Laatst gewijzigd door Robert Gribnau op di 14 mar 2023, 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door douwebakker »

Ja Peter ik was in eerste instantie ook van plan om een EZ81 toe te passen maar er was naar mijn idee niet genoeg ruimte op her chassis vandaar de keuze voor diodes. Een gelijkrichtbuis heeft wel het voordeel dat de hoogspanning langzaam opkomt. Bovendien raak je ook wat verder af van het origineel hé. Wat de klank betreft daar maak ik me niet zo druk over. Mijn gehoor is toch al niet meer wat het geweest is. Het bouwen van een apparaat is voor mij puur voor de aardigheid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HF304 kloon

Bericht door Pjotr »

Mwah Douwe, vanaf de jaren '50 zag je toch ook wel veel halfgeleider gelijkrichters in buizen apparatuur. Van die selenium stacks en van de alu Graetz blokjes :mrgreen: Maar die hadden ook wel een erg hoge intrinsieke weerstand.

Dat is i.d.d. erg vervelend Robert. Wat heb je nu voor stabilistaoren? Van die resonantie stabilisatoren die lekker heet worden? Zijn wel erg betrouwbaar maar i.d.d. beperkt. Ik weet niet of die variaties snel gaan maar ik heb in het verleden wel 3-dasen stabilisatoren gezien met een 3-fasen variac die, middels een servomotorsysteem, de uitgangsspanning stabiel hielden.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: HF304 kloon

Bericht door Robert Gribnau »

Diverse merken, maar zowel die van Akai (de 3000 Watt uitvoering) als van Roch (uitvoeringen in diverse wattages) hebben er last van. Een deel van de andere merken schakelt zichzelf uit als het qua voltage (of spanningspieken, of sinusvorm?) te gek wordt.

Opvallend is nog wel dat de forse stabilisatoren (5000 Watt versies van Akai) die ik voor onze airco's gebruik (een stabilisator per airco) tot nu toe niet hebben staan klapperen. Mijn 'gooi' naar een verklaring is dat die airco's praktisch continu een flinke hoeveelheid stroom afnemen, en dus de stabilisatoren continu flink belasten, waardoor ze niet in 'klappermode' gaan.

Maar het ontbreekt me simpelweg aan kennis over deze materie. En 'proefsgewijs' gaan uitproberen met verschillende merken stabilisatoren is een kostbare grap. Dus de aanschaf van een flinke transformator om bij binnenkomst van de elektriciteit in ons huis 30 tot 40 Volt af te snoepen, lijkt me nu de meest zinnige oplossing. Maar of dat ook zal helpen tegen die korte spanningspieken (en/of zwaar vervormde sinus?) zou ik echt niet weten.
Plaats reactie