er zitten in mijn tekeningen relatief grote tussenschijven die wrijving geven, zodoende
timpert schreef:
Zolang je post over mogelijkheden gaat om een ARTA draaitafel te maken kaap je niks. Hoe meer ideeën hoe beter!
SARK schreef:
Douwe84 schreef:
Pjotr schreef:
Mijn vrouw heeft zo'n ding als boetseerdraaitafel. Gewoon met knikkers, gaat prima!
Mijn moeder heeft die dingen ook , daar heb ik het van gejat
Zoekterm "Lazy Susan"
Ja daar had ik op gezocht maar kwam alleen heel dure tegen, na wat langer zoeken toch ook wat minder duur spul, nog eens in duiken, dat zou een stuk makkelijker zijn namelijk.
Let wel even op de levertijd. Veel spul bestellen zij ook zelf uit China en ben je soms met Ali beter/sneller af. Voordeel van Amazon vind ik wel: Is het niet naar je zin kun je het direct kosteloos terugsturen en heb je binnen een week je geld terug gestort gekregen.
Vorderingen! ik heb een mooie cirkel uit het HPL tafelblad gefreesd. Dit wordt de draaitafel.
Ik ben er blij mee, het freesje wat minder.
Ook de basis is in aanbouw, twee multiplex ringen op elkaar om het kranslager te ondersteunen. Lekker klemmen op de vrijdagmiddag...
Het tweede HPL blad wordt de grondplaat, en er komen nog vijf steunrolletjes op om ook bij wat hogere/topzware constructies (bijvoorbeeld een 2 meter hoge standaard voor buiten meten) stabiliteit te bewaren. Wordt vervolgd...
Ook nog een tijdje iets gemaakt dat te regelen was, met motoren enzo, maar om heel eerlijk te zeggen gebruikte ik dat nooit.
Vooral een gimmick, niks meer.
Gewoon simpele gradenboog maken en handmatig draaien ging net zo makkelijker, minder gedoe.
Wieltjes werken trouwens prima, ze moeten wel van rubber zijn oid.
Anders hobbelt het wel heel erg veel.
Je zou ook net zo goed een paar groeven kunnen frezen en daar een paar kogels of knikkers in leggen.
Ik zou niet zo snel meer een ronde buis nemen.
Destijds leek dat een goed idee, maar een meter is best wel veel en aluminium gaat dan zwabberen (ook dikwandig).
Ik zou het nu rechthoekig maken, veel sterker.
Daarnaast zou ik het ook demontabel maken op 50cm. (of 50, 75, 100cm)
Voor de wat grotere speaker is een meter namelijk wel erg veel en heel erg onhandig.
Meest belangrijk van alles is het contra gewicht.
De arm (moment) is namelijk echt behoorlijk.
Ik had iets van 30mm mdf, maar dat was echt totaal niet genoeg.
Elk ander soort hout of metaal gaat ook niet genoeg zijn, er stond wel een paar kilo op (weet niet meer precies hoeveel).
Daarnaast zijn gewichten echt mega goedkoop.
Ik had het destijds opgelost met een simpele tafelpoot en gewichten.
Al met al, kun je met zo'n super simpele oplossing al heel erg goede en vooral zeer constante metingen doen in minder dan 15 minuten.
De motorisatie is direct door ARTA te besturen, dus ik kan een meting in de kelder klaarzetten, de honden aanlijnen en de meting via mijn telefoon starten nadat ik de deur achter me heb dichtgetrokken. Terwijl ik er niet ben maakt ARTA automagisch een complete 360 graden meting voor me (inclusief exporteren van de FRD files voor VituixCad), in stapjes van 10 graden, met boelveel averages per meting in een verder stil huis. Beter dan dat krijg je het niet. Ik weet niet hoe vlug jij daarin bent, maar zoiets krijg ik niet foutloos voor elkaar in een kwartier.
Als ARTA die mogelijkheid niet had, en ik moest elke meting zelf starten, dan was motoriseren inderdaad zinloos geweest. Dan was ik net zo goed (zo niet beter) geholpen met een simpele draaitafel met inkepingen om de 10/15 graden. Maar het is ook een beetje mijn persoonlijkheid. Ik spendeer liever een hele zaterdag aan het repareren van een kapotte vaatwasser dan dat ik één keer te vaak de afwas doe.
Ondanks dat een paar dingen voordrongen (revisie CV ketel, boiler controller, WE91E eindtrap experimentje) is de draaitafel dan eindelijk af, en ik ben erg tevreden met het resultaat. Om te testen heb ik een meting aan mijn TPL150H gedaan in het horizontale vlak en het verticale vlak. Een meting tussen + en - 90 graden is binnen 10 minuten gepiept en automatisch weggeschreven, ook als FRD. Het resultaat is dat ik nu met weinig moeite in VituixCad aan de slag kan met meer dan fatsoenlijke metingen aan de te gebruiken drivers.
Ondanks dat een paar dingen voordrongen (revisie CV ketel, boiler controller, WE91E eindtrap experimentje) is de draaitafel dan eindelijk af, en ik ben erg tevreden met het resultaat. Om te testen heb ik een meting aan mijn TPL150H gedaan in het horizontale vlak en het verticale vlak. Een meting tussen + en - 90 graden is binnen 10 minuten gepiept en automatisch weggeschreven, ook als FRD. Het resultaat is dat ik nu met weinig moeite in VituixCad aan de slag kan met meer dan fatsoenlijke metingen aan de te gebruiken drivers.
Netjes, draaitafel staat ook hoog op mijn verlanglijstje
Met Vogel tv draaiplateau en papieren gradenboogje ben je ook gauw 20 minuten verder (Clio Pocket - TW030WA12)
Dat was ook mijn vorige gereedschap, een papieren gradenboog die ik op de te meten speaker plakte. De speaker stond op een draaikruk, en met behulp van een schietloodje en de gradenboog kon ik vrij precies mikken. De metingen waren prima, maar het proces was traag en heel foutgevoelig. Dus een draaitafeltje moest er komen. En als ik toch bezig ben, waarom dan niet meteen een deftige?
Ik ben vooral voor deze oplossing gegaan omdat er software voor gemaakt was die samenwerkt met ARTA, dat scheelt een boel werk. Nu hoef ik 1 keer alles precies uit te richten, vervolgens druk ik op de startknop en kan ik koffie gaan zetten. Als ik voor aanvang van de meting de speaker 180 graden de verkeerde kant op zet, heb ik de tijd om rustig uit de kelder te lopen terwijl de tafel naar de eerste meetpositie draait. Precies wanneer de koffie op is, is de meting ook klaar.
Daarom heb ik de mijne ook zo groot gemaakt, je kan er direct vloerstaander op zetten met de as van rotatie in het vlak van de baffle. De beperking van het formaat was de breedte van de kofferbak. Kleinere speakers en andere experimentjes kan je natuurlijk kwijt op een paaltje, maar dergelijke hulpstukken moet ik nog maken. Met 7,5 cm is het ding mooi plat geworden, dus je kan 'm na gebruik makkelijk uit de weg parkeren tegen de muur.