ARTA draaitafel

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:
Wat klieder je dan met kaarsvet? :lol:
er zitten in mijn tekeningen relatief grote tussenschijven die wrijving geven, zodoende :P
timpert schreef:
Zolang je post over mogelijkheden gaat om een ARTA draaitafel te maken kaap je niks. Hoe meer ideeën hoe beter!
:goedzo:
SARK schreef:
Douwe84 schreef:
Pjotr schreef:
Mijn vrouw heeft zo'n ding als boetseerdraaitafel. Gewoon met knikkers, gaat prima!
Mijn moeder heeft die dingen ook , daar heb ik het van gejat :P
Zoekterm "Lazy Susan"
Ja daar had ik op gezocht maar kwam alleen heel dure tegen, na wat langer zoeken toch ook wat minder duur spul, nog eens in duiken, dat zou een stuk makkelijker zijn namelijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Pjotr »

Ah, op die fiets. Gewoon met wat ringen de schijf hoger leggen. Hij hoeft alleen maar de knikkers/kogels op zijn plek te houden.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:
Ah, op die fiets. Gewoon met wat ringen de schijf hoger leggen. Hij hoeft alleen maar de knikkers/kogels op zijn plek te houden.
Ja dat kan idd ook prima denk ik.

Ben nog wat aan het zoeken naar de lazy susan (wat een naam)

Deze lijkt me prima geschikt voor een 60/70cm draaitafel. Scheelt wel weer gewicht van tussenplaat/ kogels enz dus maakt het wat handelbaarder.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

Je kan 'm ook in NL bestellen, heb je 'm (over)morgen al. Zo gek veel duurder is dat niet:
https://baptist.nl/meubelbeslag/draaipl ... aaiplateau
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Douwe84 »

timpert schreef:
Je kan 'm ook in NL bestellen, heb je 'm (over)morgen al. Zo gek veel duurder is dat niet:
https://baptist.nl/meubelbeslag/draaipl ... aaiplateau
€61 of €36 scheelt wel maar ik heb m vooral niet morgen nodig dus denk dat ik toch wel bij ome Ali bestel :P
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Douwe84 »

Wel heb ik ooit...

groter voor minder....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Pjotr »

Let wel even op de levertijd. Veel spul bestellen zij ook zelf uit China en ben je soms met Ali beter/sneller af. Voordeel van Amazon vind ik wel: Is het niet naar je zin kun je het direct kosteloos terugsturen en heb je binnen een week je geld terug gestort gekregen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Douwe84 »

klopt, de service is erg goed. Ik heb mijn 4 maanden oude telefoon retour gedaan, zonder mokken geld terug (laadt niet meer op)
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

Vorderingen! ik heb een mooie cirkel uit het HPL tafelblad gefreesd. Dit wordt de draaitafel.
cirkel.jpg
Ik ben er blij mee, het freesje wat minder.
freesje.jpg
Ook de basis is in aanbouw, twee multiplex ringen op elkaar om het kranslager te ondersteunen. Lekker klemmen op de vrijdagmiddag...
klemmen.jpg
Het tweede HPL blad wordt de grondplaat, en er komen nog vijf steunrolletjes op om ook bij wat hogere/topzware constructies (bijvoorbeeld een 2 meter hoge standaard voor buiten meten) stabiliteit te bewaren. Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ARTA draaitafel

Bericht door OWC »

Ik had jaren geleden zo'n meet draaitafel.

Ook nog een tijdje iets gemaakt dat te regelen was, met motoren enzo, maar om heel eerlijk te zeggen gebruikte ik dat nooit.
Vooral een gimmick, niks meer.
Gewoon simpele gradenboog maken en handmatig draaien ging net zo makkelijker, minder gedoe.

Wieltjes werken trouwens prima, ze moeten wel van rubber zijn oid.
Anders hobbelt het wel heel erg veel.

Je zou ook net zo goed een paar groeven kunnen frezen en daar een paar kogels of knikkers in leggen.

Ik zou niet zo snel meer een ronde buis nemen.
Destijds leek dat een goed idee, maar een meter is best wel veel en aluminium gaat dan zwabberen (ook dikwandig).
Ik zou het nu rechthoekig maken, veel sterker.
Daarnaast zou ik het ook demontabel maken op 50cm. (of 50, 75, 100cm)
Voor de wat grotere speaker is een meter namelijk wel erg veel en heel erg onhandig.

Meest belangrijk van alles is het contra gewicht.
De arm (moment) is namelijk echt behoorlijk.
Ik had iets van 30mm mdf, maar dat was echt totaal niet genoeg.
Elk ander soort hout of metaal gaat ook niet genoeg zijn, er stond wel een paar kilo op (weet niet meer precies hoeveel).
Daarnaast zijn gewichten echt mega goedkoop.

Ik had het destijds opgelost met een simpele tafelpoot en gewichten.
Al met al, kun je met zo'n super simpele oplossing al heel erg goede en vooral zeer constante metingen doen in minder dan 15 minuten.
Bijlagen
meet_stand.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

De motorisatie is direct door ARTA te besturen, dus ik kan een meting in de kelder klaarzetten, de honden aanlijnen en de meting via mijn telefoon starten nadat ik de deur achter me heb dichtgetrokken. Terwijl ik er niet ben maakt ARTA automagisch een complete 360 graden meting voor me (inclusief exporteren van de FRD files voor VituixCad), in stapjes van 10 graden, met boelveel averages per meting in een verder stil huis. Beter dan dat krijg je het niet. Ik weet niet hoe vlug jij daarin bent, maar zoiets krijg ik niet foutloos voor elkaar in een kwartier.

Als ARTA die mogelijkheid niet had, en ik moest elke meting zelf starten, dan was motoriseren inderdaad zinloos geweest. Dan was ik net zo goed (zo niet beter) geholpen met een simpele draaitafel met inkepingen om de 10/15 graden. Maar het is ook een beetje mijn persoonlijkheid. Ik spendeer liever een hele zaterdag aan het repareren van een kapotte vaatwasser dan dat ik één keer te vaak de afwas doe.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Pjotr »

Daarom heb je eigenlijk je 2 vaatwassers nodig...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Kappa7 »

Hu? dat was toch om ze nooit te hoeven uitruimen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

Dan heb je er drie nodig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Pjotr »

Als ze steeds stuk gaan wel ja :lol: Normaal eentje voor de schone vaat en eentje voor de vuile vaat.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ARTA draaitafel

Bericht door OWC »

timpert schreef:
Ik weet niet hoe vlug jij daarin bent, maar zoiets krijg ik niet foutloos voor elkaar in een kwartier.
Doe het inmiddels als vele jaren zo, ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

Maar heh, als jij hier blij van wordt, be my guest.

Ik geef alleen aan dat het met minder gimmicks ook net zo goed kan.
Niks mis met gimmicks overigens.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

Ondanks dat een paar dingen voordrongen (revisie CV ketel, boiler controller, WE91E eindtrap experimentje) is de draaitafel dan eindelijk af, en ik ben erg tevreden met het resultaat. Om te testen heb ik een meting aan mijn TPL150H gedaan in het horizontale vlak en het verticale vlak. Een meting tussen + en - 90 graden is binnen 10 minuten gepiept en automatisch weggeschreven, ook als FRD. Het resultaat is dat ik nu met weinig moeite in VituixCad aan de slag kan met meer dan fatsoenlijke metingen aan de te gebruiken drivers. :yeah:
Bijlagen
VituixCAD Directivity (hor).png
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Mtraxx »

timpert schreef: ma 21 feb 2022, 22:24
Ondanks dat een paar dingen voordrongen (revisie CV ketel, boiler controller, WE91E eindtrap experimentje) is de draaitafel dan eindelijk af, en ik ben erg tevreden met het resultaat. Om te testen heb ik een meting aan mijn TPL150H gedaan in het horizontale vlak en het verticale vlak. Een meting tussen + en - 90 graden is binnen 10 minuten gepiept en automatisch weggeschreven, ook als FRD. Het resultaat is dat ik nu met weinig moeite in VituixCad aan de slag kan met meer dan fatsoenlijke metingen aan de te gebruiken drivers. :yeah:
Netjes, draaitafel staat ook hoog op mijn verlanglijstje :)
Met Vogel tv draaiplateau en papieren gradenboogje ben je ook gauw 20 minuten verder (Clio Pocket - TW030WA12)
Met Vogel tv draaiplateau en papieren gradenboogje ben je ook gauw 20 minuten verder (Clio Pocket - TW030WA12)
Deze vindt ik ook wel grappig voor de klein behuisden onder ons :lol:
https://www.audiomatica.com/wp/?p=3153
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

Dat was ook mijn vorige gereedschap, een papieren gradenboog die ik op de te meten speaker plakte. De speaker stond op een draaikruk, en met behulp van een schietloodje en de gradenboog kon ik vrij precies mikken. De metingen waren prima, maar het proces was traag en heel foutgevoelig. Dus een draaitafeltje moest er komen. En als ik toch bezig ben, waarom dan niet meteen een deftige?

Ik ben vooral voor deze oplossing gegaan omdat er software voor gemaakt was die samenwerkt met ARTA, dat scheelt een boel werk. Nu hoef ik 1 keer alles precies uit te richten, vervolgens druk ik op de startknop en kan ik koffie gaan zetten. Als ik voor aanvang van de meting de speaker 180 graden de verkeerde kant op zet, heb ik de tijd om rustig uit de kelder te lopen terwijl de tafel naar de eerste meetpositie draait. Precies wanneer de koffie op is, is de meting ook klaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Henkjan »

=D>

als je ooit denkt: "ik wil er nog een bouwen, maar wat moet ik dan met die eerste?" dan wil ik 'm wel overnemen hoor
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ARTA draaitafel

Bericht door OWC »

Mtraxx schreef: ma 21 feb 2022, 23:46
Deze vindt ik ook wel grappig voor de klein behuisden onder ons :lol:
https://www.audiomatica.com/wp/?p=3153
Helaas draait de speaker hier om de as, en niet aan de voorkant van de speaker.

Daardoor krijg je lengte verschillen tussen de verschillende hoeken.
Hierdoor worden de metingen minder bruikbaar en zijn ook niet nauwkeurig meer.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

Daarom heb ik de mijne ook zo groot gemaakt, je kan er direct vloerstaander op zetten met de as van rotatie in het vlak van de baffle. De beperking van het formaat was de breedte van de kofferbak. Kleinere speakers en andere experimentjes kan je natuurlijk kwijt op een paaltje, maar dergelijke hulpstukken moet ik nog maken. Met 7,5 cm is het ding mooi plat geworden, dus je kan 'm na gebruik makkelijk uit de weg parkeren tegen de muur.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: di 22 feb 2022, 13:45
=D>

als je ooit denkt: "ik wil er nog een bouwen, maar wat moet ik dan met die eerste?" dan wil ik 'm wel overnemen hoor
ben je t ding al zat?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

Nee hoor, nog lang niet
Plaats reactie