voor/nadelen SE versterker parallel schakelen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen

Bericht door OpaBert »

Ik ben het met DHT Rob op veel punten eens
Ik denk dat met parallel zetten van Buizen de Uitgang trafo verbeterd !
Immers er hoeft minder draad op , dat lijkt mij een verbetering het laag wat minder wollig maakt
Verder denk ik dat zo nu en dan er een bouwer op staat en een groep mensen inspireert en dat ook die mensen zijn uitspraken bevindingen en uitgangs punten versterkt hier was het een poos AE en Triode Dick daar hoor ik nagenoeg niemand meer over
En was de ECC99 De fase draaier Toen ik hem wilde gebruiken ! Nee er is een veel betere [-X de 6N6p 2 jaar later wilde ik weer de 6N6P toepassen [-X er zijn intussen veel betere.
Ben al weer vergeten welke :(
Over de KT88 is hier al iedereen genezen en is de 300B en 2A3 de veeel betere
En precies er zijn nog veel meer componenten welke de klank bepalen Begint al bij de dropveter naar je voor versterker, Condensatoren
Buisvoeten ! Dat hoor ik gelukkig , Luidsprekers Luidspreker snoer
Ik heb hier wat HF Litze bestaat uit 480 draadjes van 0.07 mm afzonderlijk geïsoleerd en het geheel met zijde omsponnen
Van het meeste uit hier boven beschreven hoor ik niet meer ( denk ik) ben behoorlijk doof geworden.
Maar soms kan ik het meten, maar ik kan er mee leven dat een ander het wel hoort , alleen achter af niet met uitspraken het klinkt beter, muzikaler! , ik kan daar niks van vinden in data sheets.
Maar ik heb 20 mtr van dat HF Litze waar ik misschien een setje luidspreker kabels van wil maken
Loop antenne met dat draad staat ook op verlanglijstje en dan is dat weer verloren
Misschien neem ik ze mee 7 mei
Is daar wel eens mee gespeeld en aan gemeten ? Geluisterd?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is eigenlijk vrij simpel. Met 2 buizen parallel zetten halveert ook de anode impedantie. Overigens heeft HF litze alleen nut als het skin effect een rol gaat spelen. Dat is bij audiofrequenties tot zeg 100kHz bij een draaddiameter > 0,4mm. Aangezien een goede UGT meerdere wikkelingen primair en secundair om en om parallel heeft zul je daar niet snel aan komen.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik stuur een pb om over die 100 khz en 0.4 mm waar ik nieuws gierig naar ben O:) en hier het topic vervuilen :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Al gegoocheld op "skin effect"?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik kan dat nog wel eens doen ja
Maar dacht dat ik wel wist wat skin effect of verdringings effect is
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zeker Bert, maar daar staat dan ook wat meer uitgelegd over het hoe en wat van e.e.a. Hier een voorbeeldje van een audiotrafo die ik destijds voor Gerrit zijn ribbons gemaakt heb. Daar is 0,6 mm massief koperlakdraad gebruikt en heeft een bandbreedte tot over de 300kHz! Heel veel hangt ook af van de layout van de transformator. Een echt goede audiotrafo is een kunst op zich.

Afbeelding

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 8#p1680478
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Mijns inzicht is twee buizen op één trafo winding niet hetzelfde als twee komplete single end eintrappen parallel geschakeld
Plaats reactie