Gregory Porter is op dit moment bezig de Paper Hatts in te wijden en dat doet ie goed. En de PH's ook!
Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Moderator: Beheerdersteam
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet...WEL!!!
Er is geen fijner moment dan wanneer je - nadat je de juiste onderdelen hebt binnengekregen
- je alles aansluit en er klinken magische tonen op een manier waarop je vermoed dat magische tonen moeten klinken...
Gregory Porter is op dit moment bezig de Paper Hatts in te wijden en dat doet ie goed. En de PH's ook!

Gregory Porter is op dit moment bezig de Paper Hatts in te wijden en dat doet ie goed. En de PH's ook!
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet...WEL!!!
Ik ben even geleden bij Michael op bezoek geweest en de HATT's beluisterd met wat eigen muziek.
Ik moet zeggen, een prettig klinkende speaker. Hij laat de (niet zo grote) ruimte groter klinken dan hij is. Het laag er van past mooi bij de ruimte. Geen buik massage ofzo, maar hij loopt lekker door, en waar hij stopt wekt hij de illusie veder door te lopen. Eigenlijk komt alle muziek er netjes uit, en klinkt altijd aangenaam, ook op lagere volumes. Luistermoeheid is denk ik iets waar je heeel lang op moet wachten met deze speakers. Heerlijk na werk lekker luisteren om er achter te komen dat je al 2 uur verder bent...
Enige puntje wat ik in de muggenzift modus kon vinden is dat ze nogal "braaf" klinken, hij laat de muziek lekker horen, maar niet op een spannende of indringende manier. Maar eigenlijk is dat niet eerlijk, wat dat is nu net wat deze speaker zo all-round en relaxed laat klinken!
Al met al een geslaagd project als je het mij vraagt!
Ik moet zeggen, een prettig klinkende speaker. Hij laat de (niet zo grote) ruimte groter klinken dan hij is. Het laag er van past mooi bij de ruimte. Geen buik massage ofzo, maar hij loopt lekker door, en waar hij stopt wekt hij de illusie veder door te lopen. Eigenlijk komt alle muziek er netjes uit, en klinkt altijd aangenaam, ook op lagere volumes. Luistermoeheid is denk ik iets waar je heeel lang op moet wachten met deze speakers. Heerlijk na werk lekker luisteren om er achter te komen dat je al 2 uur verder bent...
Enige puntje wat ik in de muggenzift modus kon vinden is dat ze nogal "braaf" klinken, hij laat de muziek lekker horen, maar niet op een spannende of indringende manier. Maar eigenlijk is dat niet eerlijk, wat dat is nu net wat deze speaker zo all-round en relaxed laat klinken!
Al met al een geslaagd project als je het mij vraagt!
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet...WEL!!!
Dank voor je reactie! Alle credits voor het project gaan uiteraard naar Tony Gee, heb dankbaar van zijn ontwerpkunsten gebruik gemaakt.
Ik herken zeker je "braafheid"-opmerking, en dat is idd wat én zo fijn is én ook erg bij mij en mijn muzikale voorkeur past. Af en toe wil ik het wel wat meer open en fel, maar heb vaak dan snel het idee dat ik weer terug wil naar braaaaaffff.
Ik ben zelf in ieder geval erg tevree met de huidige situatie qua speakers, apparatuur en opstelling

Ik herken zeker je "braafheid"-opmerking, en dat is idd wat én zo fijn is én ook erg bij mij en mijn muzikale voorkeur past. Af en toe wil ik het wel wat meer open en fel, maar heb vaak dan snel het idee dat ik weer terug wil naar braaaaaffff.
Ik ben zelf in ieder geval erg tevree met de huidige situatie qua speakers, apparatuur en opstelling
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... Verkoop?
Hi, long time no see! Still alive maar audiotechnisch gezien minder actief. Maar kijk af en toe nog om de hoek hier om te zien hoe het gaat
Door wat andere prioriteiten en opzet hier thuis worden mijn Paper Hatts niet meer gebruikt. Heb ze even in de opslag gezet omdat ik geen afscheid wilde nemen. Maar dat is ook weer zonde.
Ik wil dus op zoek gaan naar een ander baasje. Is hier misschien interesse en wat zou een redelijk bedrag zijn dat ik als tegenprestatie zou kunnen vragen? Ze staan er nog steeds bij zoals hierboven te lezen is...
Door wat andere prioriteiten en opzet hier thuis worden mijn Paper Hatts niet meer gebruikt. Heb ze even in de opslag gezet omdat ik geen afscheid wilde nemen. Maar dat is ook weer zonde.
Ik wil dus op zoek gaan naar een ander baasje. Is hier misschien interesse en wat zou een redelijk bedrag zijn dat ik als tegenprestatie zou kunnen vragen? Ze staan er nog steeds bij zoals hierboven te lezen is...
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... Verkoop?
Bij deze wat recente foto's (negeer even de vertekening door de telefooncamera):
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... Verkoop?
Waarom zijn die verticale linker plaatjes van het filter zo verbogen?
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... Verkoop?
Is niet zozeer verbogen als dat dat eigenlijk ooit zo provisorisch gebouwd was omdat het op tijd klaar moest zijn voor de luisterdag in Alphen. Maar dan zit het toch redelijk stevig in elkaar en staan ze eenmaal lekker te spelen en dan geen reden gezien om dit aan te pakken
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Na 19 nachtjes erover te hebben geslapen, kan nik het toch niet over mijn hart verkrijgen de Paper Hatts weg te doen. Dus ze worden weer in ere hersteld in de thuisbioscoop.
Komt wel het volgende projectje om de hoek kijken waarvoor ik jullie hulp nodig heb.
Er moet een center speaker bij; nu heb ik de woofer en tweeter al een tijdje liggen en had zelfs de ruwbouw van de de kast al af. Er zijn hier mensen die hem dan vanavond al zouden hebben spelen, maar niet bij mij.
Heb een paar vraagjes:
Vraag 1.
Voor het filter heeft TG ooit de duurdere variant van de spoelen gekozen ivm compensatie van afwezigheid condensatoren. Beide spoelen zouden nu 110 euro bij elkaar kosten en dat vind ik voor een center speakertje wat teveel van het goede.
Dit zij de originele waardes:
L1 = 0,15 mH 12AWG copper-foil inductor, R = 0,07 ohms (matched pair less than 1% tolerance )
L2 = 1,50 mH 12AWG copper-foil inductor, R = 0,23 ohms (matched pair less than 1% tolerance )
Dit heb ik als alternatief gevonden voor <€15:
L1 https://www.rumoh.eu/crossover-parts/coils/iron-core-coil-1.20mm/1806/0.15mh-iron-core-coil-1.20mm-rdc-0-059-ohm
L2 https://www.rumoh.eu/crossover-parts/coils/iron-core-coil-1.20mm/2671/1.50mh-iron-core-coil-1.20mm-rdc-0-250-ohm
Ik snap dat dit niet optimaal is, maar het gaat om een centerspeaker voor stemmen bij films e.c. (geen meerkanaals audiofiel concertgebeuren). Is dit te doen of ga ik ergens in de problemen komen?
Vraag 2.
Wil de center als monitor gaan bouwen (dus originele ontwerp) en dan op zijn kant leggen: verstandig of kan ik hem beter rechtop zetten? (kan ik zelf testen uiteraard, maar wel handig om te weten bij nog aan te schaffen meubel)
Komt wel het volgende projectje om de hoek kijken waarvoor ik jullie hulp nodig heb.
Er moet een center speaker bij; nu heb ik de woofer en tweeter al een tijdje liggen en had zelfs de ruwbouw van de de kast al af. Er zijn hier mensen die hem dan vanavond al zouden hebben spelen, maar niet bij mij.
Heb een paar vraagjes:
Vraag 1.
Voor het filter heeft TG ooit de duurdere variant van de spoelen gekozen ivm compensatie van afwezigheid condensatoren. Beide spoelen zouden nu 110 euro bij elkaar kosten en dat vind ik voor een center speakertje wat teveel van het goede.
Dit zij de originele waardes:
L1 = 0,15 mH 12AWG copper-foil inductor, R = 0,07 ohms (matched pair less than 1% tolerance )
L2 = 1,50 mH 12AWG copper-foil inductor, R = 0,23 ohms (matched pair less than 1% tolerance )
Dit heb ik als alternatief gevonden voor <€15:
L1 https://www.rumoh.eu/crossover-parts/coils/iron-core-coil-1.20mm/1806/0.15mh-iron-core-coil-1.20mm-rdc-0-059-ohm
L2 https://www.rumoh.eu/crossover-parts/coils/iron-core-coil-1.20mm/2671/1.50mh-iron-core-coil-1.20mm-rdc-0-250-ohm
Ik snap dat dit niet optimaal is, maar het gaat om een centerspeaker voor stemmen bij films e.c. (geen meerkanaals audiofiel concertgebeuren). Is dit te doen of ga ik ergens in de problemen komen?
Vraag 2.
Wil de center als monitor gaan bouwen (dus originele ontwerp) en dan op zijn kant leggen: verstandig of kan ik hem beter rechtop zetten? (kan ik zelf testen uiteraard, maar wel handig om te weten bij nog aan te schaffen meubel)
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Hoi Mike.
Op vraag 1 durf ik wel te beweren dat je niet in de problemen gaat komen met de spoelen van RumoH. Ik gebruik die zelf ook in mijn kleine ontwerpjes. Mogelijk dat door de licht afwijkende Rdc de klank iets anders wordt, maar dat is minimaal en zal voor jouw toepassing niet van belang zijn.
Het is voor het horizontale afstraalgedrag beter om de units boven elkaar te houden. Dan is de afstraling symmetrisch. Plaats je de units naast elkaar, dan hoort degene die links van het midden zit iets anders dan degene die rechts van het midden zit.
Qua klank dan, hè?
Op vraag 1 durf ik wel te beweren dat je niet in de problemen gaat komen met de spoelen van RumoH. Ik gebruik die zelf ook in mijn kleine ontwerpjes. Mogelijk dat door de licht afwijkende Rdc de klank iets anders wordt, maar dat is minimaal en zal voor jouw toepassing niet van belang zijn.
Het is voor het horizontale afstraalgedrag beter om de units boven elkaar te houden. Dan is de afstraling symmetrisch. Plaats je de units naast elkaar, dan hoort degene die links van het midden zit iets anders dan degene die rechts van het midden zit.
Qua klank dan, hè?
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Ik heb sowiezo wel dat we thuis dingen anders horen als we naast elkaar op de bank zitten, maar dat is een heel ander verhaal 
Dank voor je reactie, duidelijk!
Dank voor je reactie, duidelijk!
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Anders leg je er nu een neer, sluit hem mono aan en loopt wat heen en weer. Dan krijg je zelf een indruk of je veel last van de interferentie of uitdoving krijgt.
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Vaak wordt voor de center vaak een D'appolito opstelling gebruikt om de speaker horizontaal te kunnen gebruiken.
Je zal dan wel de tweeter kunnen gebruiken maar de mid drivers zouden dan iets minder rendement mogen hebben om goed aan te sluiten.
Je zal dan het filter toch al moeten aanpassen.
Je zal dan wel de tweeter kunnen gebruiken maar de mid drivers zouden dan iets minder rendement mogen hebben om goed aan te sluiten.
Je zal dan het filter toch al moeten aanpassen.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Yep, aardig idee, ga ik in het weekend eens uitproberen
Klopt, en daardoor ook de neiging om ook deze speaker horizontaal te plaatsen. Ben niet van plan om nog een extra middriver te kopen om dat voor elkaar te krijgen, dus we houden het lekker zoKappa7 schreef: ↑wo 17 mei 2023, 20:56Vaak wordt voor de center vaak een D'appolito opstelling gebruikt om de speaker horizontaal te kunnen gebruiken.
Je zal dan wel de tweeter kunnen gebruiken maar de mid drivers zouden dan iets minder rendement mogen hebben om goed aan te sluiten.
Je zal dan het filter toch al moeten aanpassen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Het is een condensatorloos seriefilter. Dat aanpassen omdat er een drivertje bijkomt wordt wat lastig, denk ik.
Re: Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Daarnaast wordt met een horizontale d'Appolito er de afstraling er niet beter op.
