Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door VintageHarry »

Zeer binnenkort hoop ik in het gelukkige bezit te komen van een CA eindversterker, eerste versie :D.
Vervolgens wil ik dan ook op zoek naar een andere voorversterker, de huidige Philips AH280 is aan enige revisie toe en bovendien onnodig uitgebreid. Er is namelijk maar èèn input nodig (die vanuit de huidige DAC), de toonregeling staat op bypass, dus eigenlijk wordt alleen de volumeregelaar gebruikt (en heel soms de balansregelaar).
Het meest simpele zou een nette Alps volumepotmeter in een (zelfbouw)kastje zijn, maar dan krijg je het nadeel van de relatief hoge en steeds wijzigende uitgangsimpedantie. Heeft iemand hier ervaring met zoiets in combinatie met de CA eindversterker? En wat gebruiken andere CA-eigenaren zoal als voorversterker?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

Leuk Harry!

Zie de foto's van mijn eerste bouwsel destijds: Een ALPS Blue Velvet 10K_log op de ingang doe het dan prima! Een DAC of CD-speler heeft voldoende output om de CA direct goed uit te sturen (Links in de hoek.)
IMG_2866_DIY.jpg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door VintageHarry »

Bedankt, Peter! Dat de output van de DAC voldoende is weet ik, maar “men zegt” dat het beter klinkt als je een buffertrap na de volumepotmeter hebt zitten c.q. een echte voorversterker gebruikt. Vandaar de vraag, want natuurlijk wil ik graag het maximum uit de CA halen :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door dre »

Misschien een Pass Labs B1?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

VintageHarry schreef: ma 17 apr 2023, 12:48
Bedankt, Peter! Dat de output van de DAC voldoende is weet ik, maar “men zegt” dat het beter klinkt als je een buffertrap na de volumepotmeter hebt zitten c.q. een echte voorversterker gebruikt. Vandaar de vraag, want natuurlijk wil ik graag het maximum uit de CA halen :)
Soms wel soms niet. Met een 10K-log potmeter is dat geen enkel bezwaar met de CA en is een buffer helemaal niet nodig. Je kunt de ingang van de CA direct op de potmeter aansluiten. Een buffer heb je alleen nodig als je na de potmeter weer lange kabels gaat aansturen.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Leobus »

Ik heb nog een Modwright SWL 9.0 signature versie te koop staan. Dat is een buizenversterker.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Leeuwarden »

Nou, die zou ik dan eerst eens proberen als budget oplossing…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef: ma 17 apr 2023, 12:55
Misschien een Pass Labs B1?
Nog steeds de simpelste oplossing die ik ooit heb geprobeerd en die meer dan bevredigend is als je geen gain nodig hebt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

Niet nodig om Harry van alles aan te smeren wat ie helemaal niet nodig heeft... :roll:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef: ma 17 apr 2023, 13:17
Nou, die zou ik dan eerst eens proberen als budget oplossing…
De nieuwprijs is 2K (US Dollar).
Vraag prijs is dus 1150 Euro
viewtopic.php?p=2041232#p2041232
Begrijp dan ook niet helemaal dit als een budget oplossing gebracht word.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Leobus »

ray5150 schreef: ma 17 apr 2023, 13:59
Leeuwarden schreef: ma 17 apr 2023, 13:17
Nou, die zou ik dan eerst eens proberen als budget oplossing…
De nieuwprijs is 2K (US Dollar).
Vraag prijs is dus 1150 Euro
viewtopic.php?p=2041232#p2041232
Begrijp dan ook niet helemaal dit als een budget oplossing gebracht word.
Die nieuwprijs is wel heel erg laag. Ik heb inclusief modificatie en mooie buizen 4000 euro betaald. Aanschaf 2700, mod 1200 euro en buizen ca 200 euro.
Verder heb ik niet gezegd dat het een budgetoplossing is en wist ook niet dat dat de bedoeling is.
Van die vraagprijs kan inmiddels nog wel wat af. Iets van 950 euro is goed. Maar als Pjotr vindt dat iets dergelijks helemaal niet nodig is, beschouw dit aanbod dan als een teken van meedenken en meer niet.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door VintageHarry »

Ik ben blij met alle reacties en het meedenken, laat daar geen enkele twijfel over bestaan! :D. Dat was ook immers wat ik in mijn eerste post vroeg.

De term “budgetoplossing” is eveneens niet van toepassing, al spelen de centen hier jammer genoeg wel een belangrijke rol. Maar het gaat in eerste instantie om een goede oplossing, ook als ik daarvoor extra moet investeren. Aangezien volgens Peter (en wie weet er nou nog meer van deze versterker ;) ) een 10K potmeter echter klankmatig net zo goed is als een voorversterker lijkt me dat nu de eerste keuze. Daarna kan ik misschien wel eens iemand met een goede voorversterker uitnodigen voor koffie en een klankvergelijking :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

Kun je gewoon niet tegenop en je hebt gelijk een fantastische hoofdtelefoonversterker: https://www.audiosciencereview.com/foru ... mp.36027/n De grap is dat dit een CA-pre is O:)
topping-l30-ii-amplificateur-casque-nfca-preamplificateur-argent.jpg
https://www.audiophonics.fr/en/sedentar ... 16716.html
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door VintageHarry »

Mmm, er staat hier echter al een goede hoofdtelefoonversterker, de Graham Slee Novo. Die ik sinds ik een paar jaar geleden ben verhuisd niet meer heb gebruikt trouwens, hier geen geluidsoverlast van buren :D.
Maar zou deze andere hoofdtelefoonversterker dan nog beter zijn dan de door jou genoemde potmeter in een kastje?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

Nee dat dan weer niet. Scheelt je alleen wat werk. Zou trouwens als die CA overneemt, gewoon daarin de portmeter zetten en niet in een apart kastje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 13:01
..... Een buffer heb je alleen nodig als je na de potmeter weer lange kabels gaat aansturen.
kan je dat eens in lekentermen uitleggen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

De ingang van een versterker is meestal een weerstand van 47K, soms 10K. Dat parallel aan een laagohmige log potmeter heeft nauwelijks invloed op de werking en al helemaal niet op de kwaliteit. Een kabel heeft capaciteit en zelfinductie. Met name de capaciteit kan behoorlijk zijn, zeker bij langere kabels en interactie hebben op de klank via de potmeter. Je gebruikt dan een bufferversterkertje om die kabelcapaciteit netjes aan te sturen en te isoleren van de potmeter. Maar zelfs bij een kabeltje van < 1m en een potmeter van 10K zal die capaciteit klein zijn, de invloed nihil en gehoormatig te verwaarlozen. Met name bij buizen waar het hoogohmig is en de potmeter 1M kan zijn, kan het wel een rol gaan spelen bij kortere kabels.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: ma 17 apr 2023, 13:59
Leeuwarden schreef: ma 17 apr 2023, 13:17
Nou, die zou ik dan eerst eens proberen als budget oplossing…
De nieuwprijs is 2K (US Dollar).
Vraag prijs is dus 1150 Euro
viewtopic.php?p=2041232#p2041232
Begrijp dan ook niet helemaal dit als een budget oplossing gebracht word.
Je had de smiley er gewoon zelf even bij moeten bedenken, Ray…






:lol:
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Bean »

Interessant onderwerp, hier moet ik ook nog iets mee gaan doen.

Ik zou zelf behoefte hebben aan wat inputselectie en volumeregeling met afstandbediening. Zou dit:
https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits ... 14234.html
of dit:
https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... -3609.html
iets zijn voor de CA?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

Die eerste kit is ver beneden de stand van de CA versterker :lol: Die tweede kan wel prima! Maar zou dan eerder voor deze kiezen: https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... -3608.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 17 apr 2023, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Barry2001 »

Heb eea geknutseld aan ingangsselectie en volume regeling op mijn ZBA CA, zie onderschrift. Versterkers staan nog steeds in de kamer, voor mijn doen vrij lang :lol: Misschien kan het je op een idee brengen.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Bean »

Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 20:31
...Maar zou dan eerder voor deze kiezen: https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... -3608.html
En daar zou je voor kiezen omdat je ook bronnen hebt die een gebalanceerd signaal uitsturen, zodat je de gehele keten gebalanceerd hebt uitgevoerd?
Barry2001 schreef: ma 17 apr 2023, 20:38
Heb eea geknutseld aan ingangsselectie en volume regeling op mijn ZBA CA, zie onderschrift. Versterkers staan nog steeds in de kamer, voor mijn doen vrij lang :lol: Misschien kan het je op een idee brengen.
Zeker interessant en ziet er niet al te moeilijk uit. Betekent echter wel een heel project, waar ik op dit moment geen tijd voor heb. Vooral het ontwerpen en maken van custom prints is nu even wat meer hooi dan ik vork heb :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

Bean schreef: di 18 apr 2023, 6:53
Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 20:31
...Maar zou dan eerder voor deze kiezen: https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... -3608.html
En daar zou je voor kiezen omdat je ook bronnen hebt die een gebalanceerd signaal uitsturen, zodat je de gehele keten gebalanceerd hebt uitgevoerd?
Ook dat. Maar voor 4 ingangen heb je daarvoor nog een extra uitbreidingsprint nodig. Zoals op de tekening verderop. Zoals ie daar staat is het ongebalanceerd mer 4 ingangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: ma 17 apr 2023, 15:34
Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 13:01
..... Een buffer heb je alleen nodig als je na de potmeter weer lange kabels gaat aansturen.
kan je dat eens in lekentermen uitleggen?
Kon u het een beetje volgen meneer Henkjan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 22 apr 2023, 20:47
Henkjan schreef: ma 17 apr 2023, 15:34
Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 13:01
..... Een buffer heb je alleen nodig als je na de potmeter weer lange kabels gaat aansturen.
kan je dat eens in lekentermen uitleggen?
Kon u het een beetje volgen meneer Henkjan?
ja hoor, wel even de spanningsdeler van de natuurlundeles in t hoofd verbeelden
Plaats reactie