ServoStaat

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

motoindo
Contacteer:

ServoStaat

Bericht door motoindo »

Tussen al het productie werk door toch nog de tijd gevonden om dit te bouwen, optisch natuurlijk te lelijk voor woorden en ook qua integratie geen optimale setup maar de jeuk om iets te bouwen was dermate groot dat het maar even zo moest :Wat je ziet zijn twee Grown/Up waarvan ik de Omnes vervangen heb door een magnetostaat van Joppe.
servostaat.0.jpg
Twee mid drivers met een tweet ertussen in d'Appolito opstelling, voor de motor heeft hij neodymium gebruikt zodat een en ander lekker klein kan blijven zonder in te leveren op rendement. De planars produceren flink meer druk dan de Omnes en overweeg daarom om de d'Appolito uit te breiden met een extra 08S5 bovenop.
servostaat.1.jpg
Hier nog zonder baffle, de x-over punten liggen op 2de orde 400hz en 4de orde 4K. De baffle uit het eerste plaatje is 23cm breed en 34 cm hoog.
servostaat.2.jpg
Mijn eerste schreden in Vituixcad lieten met deze maten een bump tussen de pakweg 400 en 2K zien wat ik hoop te dempen door de planar baffle wat centimeters naar achteren om te vouwen, eerst maar eens wat verder meten en luisteren. Ben wel ontzettend benieuwd naar jullie meningen straks in feb\hengelo
servostaat.3.jpg
Shadow

Re: ServoStaat

Bericht door Shadow »

Gaaaaaf! :rock:
John P

Bericht door John P »

Eerdere combinaties die ik gehoord heb van een planar en een baswoofer hadden allemaal de makke dat de woof niet mee kon qua snelheid. Ik ben benieuwd of MFB dit euvel verhelpt.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

lekker bezig !! ik ben zo benieuwd wat het gaat worden , en hoe het zal klinken !!!!. ik ben ondertussen ook aardig onderweg met de eerste MFB sub van jou. 2e zal even moeten wachten, word nu al gek van al het stof, frezen, opnieuw frezen..., en naar de gamma fietsen haha :)
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

John P schreef: wo 21 dec 2022, 14:21
Eerdere combinaties die ik gehoord heb van een planar en een baswoofer hadden allemaal de makke dat de woof niet mee kon qua snelheid. Ik ben benieuwd of MFB dit euvel verhelpt.
Mijn kennismaking met planars waren de maggies pakweg een jaar of 30 terug en was toen al verbaasd over het strakke laag wat die dingen lieten horen, iets wat ik tot dusver alleen kende van mfb systemen. Ik heb goede hoop om tot een fijne "aansluiting" te kunnen komen omdat dat juist het voordeel is van een feedback loop: minimaal eigen inbreng van een driver en superieur impuls gedrag.

Verder wel ontzettend wennen die planars, vooral ook omdat ze van achteren meedoen en daarmee veel moelijker te meten zijn. Jeroen vertelde mij ooit dat ob heel anders koppelt aan een ruimte dan gesloten apparaten en ik geloof dat ik nu pas begin te begrijpen wat hij daar precies mee bedoelde. Even kijken of e.e.a in fase staat bijvoorbeeld, paar centimeter naar rechts of links en je wordt compleet op het verkeerde been gezet. Voorheen kon ik in mijn 4x4 werkhok met nearfield metingen nog aardig uit de voeten maar met planars gaat dat niet lukken ben ik al achter.
WrineX schreef: wo 21 dec 2022, 16:36
lekker bezig !! ik ben zo benieuwd wat het gaat worden , en hoe het zal klinken !!!!. ik ben ondertussen ook aardig onderweg met de eerste MFB sub van jou. 2e zal even moeten wachten, word nu al gek van al het stof, frezen, opnieuw frezen..., en naar de gamma fietsen haha :)
Ja, hier ook net weer een partijtje geperst karton gehaald, was trouwens een goede tip om de Grown/Ups om te draaien.... dat ik daar nu weer zelf niet opkwam 8-[
servostaat.4.jpg
Martin-Jan

Bericht door Martin-Jan »

John P schreef: wo 21 dec 2022, 14:21
Het zal niet zo zeer aan de snelheid van de woofer liggen, die is sowieso begrensd door het filter. Denk eerder aan vervormingen, volume mismatch, kleuring etc. Magneto- en elektrostaten zijn heel erg 'schoon' dus als een woofer het verprutst is het snel hoorbaar.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Martin-Jan schreef: wo 05 apr 2023, 12:46
Het zal niet zo zeer aan de snelheid van de woofer liggen, die is sowieso begrensd door het filter.
Je bedoelt het aktieve low pass filter ?

De prototype kastjes zijn gelijmd en staan te drogen:
IMG_20230407_102138.jpg
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heel gaaf :goedzo: Toch lekker compact gebleven zo. Misschien in de toekomst een BT optie erin?
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Barry2001 schreef: di 11 apr 2023, 9:27
Heel gaaf :goedzo: Toch lekker compact gebleven zo. Misschien in de toekomst een BT optie erin?
Krijg regelmatig die vraag maar wijs meestal door naar de stortvloed aan producten die daarvoor reeds verkrijgbaar is. Ben zelf sinds kort een tevreden eigenaar van een Bluesound N180 streamer, integreerd goed met mijn Synology muziek collectie, zit BT5apt in en laat zich heerlijk bedienen middels een fijne app. Klinkt in mijn oren niet verkeerd ook.
Laatst gewijzigd door motoindo op di 11 apr 2023, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Nog even wat plaatjes van het apparaat inclusief het engelstalige facebook commentaar :hide:
servostaat.photo.2.jpg
Little/One woofers on the sides in an impuls compensated setup to minimize enclosure vibrations from modulating the planar output.
servostaat.photo.3.jpg
It's a prototype so no attention was payed to using audiophile cabling :proost:
servostaat.photo.4.jpg
The same 3 way module was used as found in my Grown/Up series.
servostaat.photo.5.jpg
The left woofer, shares it's Vbox with the right woofer.
servostaat.photo.6.jpg
Rounded edges to minimize baffle diffraction, one of the planned measurements is to determine the influence of the rounded planar supports but initial listening doesn't reveal any irregularities yet.
servostaat.photo.7.jpg
The d'Apolito unit from Joppe seems to integrate nicely with it's side firing woofers.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Netjes
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Cool!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooi werk Joppe/Chris! Maar de keuze voor d''Appolito ontgaat mij. Of gingen lines een beetje vervelen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 11 apr 2023, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

motoindo schreef: di 11 apr 2023, 9:57
...
...
:rofl: alsof je dat anders wel doet :rofl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: di 11 apr 2023, 15:54
motoindo schreef: di 11 apr 2023, 9:57
...
...
:rofl: alsof je dat anders wel doet :rofl:
Als je hem uit gaat leggen is ie niet leuk meer.... :-({|=
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: di 11 apr 2023, 15:23
Mooi werk Joppe/Chris! Maar de keuze voor d''Appolito ontgaat mij. Of gingen lines een beetje vervelen :mrgreen:
dat komt omdat het een ideetje was , met 2 bas panelen een boven een onder en dacht maak het lekker symetrisch zowel horizontaal als vertikaal Anders zat de mid links of rechts of boven of onder een van de bass panelen. Moet wat proberen hier en daar. Maar er zit wel een line idee in de pijp leiding :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, snap ut ;) Maar het grote voordeel van lines blijft een egalere integratie van de vloerreflecties en verticale power respons m.i.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: di 11 apr 2023, 17:24
Ja, snap ut ;) Maar het grote voordeel van lines blijft een egalere integratie van de vloerreflecties en verticale power respons m.i.
lines hebben ook wel wat probleempjes omdat ze zelden lang genoeg zijn. maar hoe dan ook erg vermakelijk. zo hebben ze allemaal wat :(
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Houd je lekker van de straat :lol: Heb toch zo het idee dat ze wat toegeeflijker zijn. Op jouw panelen vorig jaar in Ermelo had je zelf het nodige aan te merken. En toch klonk dat bijzonder fraai! Ook al waren die niet zo lang.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

WrineX schreef: di 11 apr 2023, 16:54
Anders zat de mid links of rechts of boven of onder een van de bass panelen.
Je kunt ook eens een set proberen te maken met een linker en een rechter exemplaar? Dus eentje met de mid linksboven en eentje met de mid rechtsboven. Of heeft dat geen nut bij OB ? Het lijkt dan wel “High End” ;)
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

VintageHarry schreef: di 11 apr 2023, 23:20
Je kunt ook eens een set proberen te maken met een linker en een rechter exemplaar? Dus eentje met de mid linksboven en eentje met de mid rechtsboven. Of heeft dat geen nut bij OB ? Het lijkt dan wel “High End” ;)
de meeste planars zijn gespiegeld, ook die van mij (zoals de hele oude van Breda, en de mee recente uit Ermelo) en dat komt door dat men een line source gebruikt. ziet er fijn uit maar het zorgt er ook voor dat links van de luidspreker de frequentie response enigszins anders is dan rechts van de luidspreker. dit was de reden van het kleine paneeltje en laag weergevers boven en onder. op die manier als je links van de luidspreker zit is de frequentie response het zelfde als rechts (buiten wat de kamer daar dan nog aan toe voegt :) )

ach ja ik weet het ook niet precies , kan van beide genieten op zijn tijd :)
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Krijg via FB wat opmerkingen binnen over de baffle vorm, dat de tweeter te diep ligt etc. Allemaal valide punten die mee worden genomen in het uiteindelijke ontwerp. Joppe, had een post gedaan op de open baffle fan club en geloof dat die redelijk aan het ontploffen is 8) Tot vanmiddag !
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef: di 11 apr 2023, 17:24
Eens maar lines zijn GROOT, vind het veel spannender iets kleins te maken waarvan iedereen zegt hoe dan =P~
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

VintageHarry schreef: di 11 apr 2023, 23:20
Heb ik overwogen maar vooralsnog laten varen, ga dan liever voor iets technisch zoals stroomsturing voor het paneeltje, enige reden dat dat er nog niet in zit zijn de gebrugde eindtrapjes waarvan de stroom zich niet zonder allerlei trucaria laat meten. Heb specifiek daarom een LM3886 overwogen maar ook weer laten varen omdat die dingen qua koeling nogal wat eisen stellen in tegenstelling tot de tpa3116 schakelaars die ik nu gebruik.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”