Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

edminus

Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door edminus »

Hallo, eerst even voorstellen
Ik ben Ed en ben 52 jaar oud
Ik lees al een hele tijd met veel plezier mee en heb een poosje geleden de stoute schoenen aan getrokken en ben begonnen met een el84 versterker op basis van een printplaat gekocht bij een welbekende oosterse webwinkel
De ringkerntrafo's heb ik in nederland en de behuizing heb ik zelf gemaakt.

de versterker staat al een aantal weken toch wel heel fijn muziek te produceren en ik ben er super blij mee! :D :D
Al ik naar foto's kijk van het origineel zijn er nog wel componenten die verbeterd kunnen worden en dat wil ik zeker ook nog gaan doen maar eerst wik ik proberen om een kleine brom in het rechter kanaal weg te krijgen

Als de versterker staat te spelen is het prima maar elke als ik hem aanzet met de volume knop dicht hoor ik het!
Het het geluid word niet harder of zachter met veranderingen van het volume
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! O:)

Hier wat foto's

Groet Ed
Bijlagen
IMG20230319152200.jpg
IMG20230328215612.jpg
IMG20230408132722.jpg
IMG20230408132728.jpg
douwebakker
Contacteer:

Re: Eerste buizen versterker met een klein brommetje

Bericht door douwebakker »

Dat heb je netjes gedaan.
Altijd lastig met zo’n brom. Je kunt in elk geval controleren of de eindbuizen van het rechter kanaal even veel stroom trekken. Als er onbalans is heb je ook brom. Meet maar even de spanning over de kathode weerstanden. Kijk ook even na of de gloeispanning 6,3V wel via een paar laagohmige weerstanden aan massa ligt.
Kun je ook het schema even posten.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Oh ja, ik kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar volgens mij zijn de signaaldraden van en naar de potmeter ook niet afgeschermd.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Welke buizen gebruik je en heb je ook een schema
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

douwebakker schreef: za 08 apr 2023, 14:51
Oh ja, ik kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar volgens mij zijn de signaaldraden van en naar de potmeter ook niet afgeschermd.
En ook niet vanaf de ingangen naar de inputschakelaar.
edminus

Bericht door edminus »

Dank voor de reacties!
Ik heb dit schema aangehouden, voornamelijk voor de aansluitingen voor de trafo's e.d. (hoop dat ik hiemee geen regels overtreed!!)
de waardes van de componenten staan op de printplaat
Dus in principe is een goede plek om te beginnen de signaaldraden te vervangen
Welke kan ik daar het beste voor gebruiken?

De spanningen ga ik binnenkort meten, dan moet ik hem uitzetten en dat wil ik nu niet!! :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
azl11.gif
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik hoop dat die brom van je bedrading af komt in mijn geval met de ecl82 amp kwam het door de gloei draad spanning op wisselstroom op de eerste buis
Dus op gelijkspanning gezet en weg brom
download/file.php?id=46291&mode=view
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoi Ed, welkom!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Mooi compact opgebouwd hoor. Brom kan veel oorzaken hebben, gewoon alles nog eens rustig nalopen.
Inderdaad afgeschermde draden gebruiken voor wat langere signaalweg.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de brom maar aan een kant zit zal het met de afscherming wel mee vallen.Zit de bedrading van de bromkant misschien wat dichter bij draden met wisselstroom, gloei, trafo naar gelijkrichter, net aansluiting...
Of een van de ECF80 is de oorzaak, van plaats wisselen en zien of de brom mee verhuist.
Anne
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Op de laatste foto zie ik een gemeenschappelijke "gnd" leiding lopen vanaf de "gnd" aansluiting op de hoofdprint naar de volume pot, en van daar naar de "gnd out" aansluiting van het linker kanaal op het hulpprintje met de ingangskiezer (die niet op het schema is te zien). De "gnd out" van het rechterkanaal op dat hulpprintje is in ieder geval verbonden met de "chassis ground" aansluiting op de hoofdprint.

Wat ik op de foto niet kan zien, is of er onder (met een draad), of op het hulpprintje (via een printbaan) nog een verbinding is tussen "gnd" van het linker kanaal en "gnd" van het rechterkanaal.

Wat ik op de foto ook niet kan zien, is of de twee aardaansluitingen (eentje per kanaal) van de volume pot op die volume pot zelf met elkaar zijn verbonden. Daar lijkt het echter sterk op (en het tegendeel zou ook erg onlogisch zijn) dus daar ga ik verder in deze post van uit.

Wat ik op de foto tenslotte niet kan zien, is waar de gemeenschappelijke aardleiding die van de ingangen (op de achterzijde van de versterker) afkomt op is aangesloten. Het lijkt er echter op dat die in ieder geval is aangesloten op "gnd out" van het linker kanaal op het hulpprintje (ik zie geen soldeer bij de vier met "G" gemarkeerde aansluitmogelijkheden voor de vier ingangen op het hulpprintje). Van dat laatste ga ik verder uit in deze post.

Als de verbinding onder (met een draad), of op het hulpprintje (via een printbaan) tussen "gnd" linker kanaal en "gnd" rechter kanaal er wel is, is sprake van een aardlus omdat de volume pot en de ingangskiezer dan via twee routes zijn geaard (via de "gnd" aansluiting op de hoofdprint en via de "chassis ground" aansluiting op de hoofdprint). Een aardlus kan tot brom leiden.

Als de verbinding onder, of op het hulpprintje tussen "gnd" linker kanaal en "gnd" rechter kanaal er niet is, zijn de volume pot, de ingangskiezer en de ingangen voor zover het linker kanaal betreft via de beoogde route geaard. Voor het rechter kanaal geldt dan echter dat de volume pot en de ingangen wel via de beoogde route zijn geaard, maar de ingangskiezer niet (want geaard via de "chassis ground" aansluiting). Dat kan ook tot brom leiden.

Ik weet niet beter dan dat de aansluiting "chassis ground" uitsluitend is bedoeld om de hoofdprint te verbinden met het chassis, maar (dus) niet om signaal voerende aardleidingen op aan te sluiten.

Ik zou dus in ieder geval de leiding van "chassis ground" vanaf de hoofdprint losmaken van de hulpprint en die dan verbinden met het chassis. Maar als de ingangen op de achterzijde al met het chassis in verbinding staan, zou ik helemaal afzien van het gebruik van de "chassis ground" aansluiting omdat het chassis dan al in verbinding staat met de "gnd" van de hoofdprint. Het dan toch aansluiten van "chassis ground" op het chassis, zou dan weer een aardlus veroorzaken. Als de verbinding onder, of op het hulpprintje tussen "gnd" linker kanaal en "gnd" rechter kanaal er niet is, moet die alsnog worden gemaakt omdat anders de ingangskiezer voor wat betreft het rechterkanaal geen aansluiting met ground zou hebben.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Namens mij ook welkom.
edminus schreef: za 08 apr 2023, 15:25
Dus in principe is een goede plek om te beginnen de signaaldraden te vervangen
Welke kan ik daar het beste voor gebruiken?
Deze bijvoorbeeld :
https://www.eoo-bv.nl/audio-kabelsnoer/ ... -mono.html
https://www.eoo-bv.nl/audio-kabelsnoer/ ... tereo.html
Geen winkelmandje, bestellen per email.

Voor die ALPS potemter zijn er ook handige printjes ter verkrijgen :
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =0&_sop=15
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Als ik het schema bekijk, staat er dat je bij condensator EC5 de voeding aan het chassis moet knopen. Dat hoort niet. De volledige schakeling moet geïsoleerd zijn van het chassis. Pas aan de RCA-ingang aan het chassis knopen. Wat ik op de foto zie ligt alles wel goed, denk ik. 1 gezamelijke kabel naar de volumeknop en doortrekken naar de keuzeschakelaar en dan naar de RCA-ingangen en daar aan het chassis leggen. Zelf zet ik er nog een weerstand van 100 Ohm met daaroverheen een condensator van 100nF tussen.

Wat je ook nog kunt doen is, op de foto gezien, is bij de hoofdprint rechts bovenin, de moer losdraaien en de wisselstroomkabels 6,3V en hoogspanning onder de printplaat duwen. Dan ligt dat toch weer wat verder weg van de signaalkabels.

Verder kun je nog proberen om de buisjes van de voortrap om te wisselen met elkaar. Als de brom meeverhuisd, dan ligt het aan het buisje.
Robert Gribnau
Contacteer:

elpeewee schreef: zo 09 apr 2023, 17:03
...
Wat ik op de foto zie ligt alles wel goed, denk ik. 1 gezamelijke kabel naar de volumeknop en doortrekken naar de keuzeschakelaar en dan naar de RCA-ingangen en daar aan het chassis leggen.
...
Op de laatste foto is duidelijk te zien dat er een verbinding loopt van de "chassis ground" aansluiting op de hoofprint naar de "gnd" aansluiting van "r out" op het hulpprintje. Dat veroorzaakt waarschijnlijk een aardlus. Ik ben het dus niet me je eens dat alles wel goed ligt.
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Ja, ik zie het nu ook. Die zou verwijderd moeten worden. Ik zie ook een kabel van de achterkant naar de keuze print lopen. Ik mag aannemen dat die kabel ook op de keuzeprint is aangesloten. Dat kan ik niet goed zien.
edminus

Bericht door edminus »

:lol: Dank voor alle reacties!
Genoeg om over na te denken
Toen ik hem op gebouwd heb werkte het volume niet
Ik heb toen dat kabeltje naar de massa er tussen gezet en ging het werken
Later omdat die brom er in zat heb ik aan de achterkant van het printplaatje een kabeltje van rechts naar links gesoldeerd maar dat heeft niet geholpen
Het schroefje links onder als je de versterker van voren bekijkt is de massa aansluiting van de print naar het chassis
Vanavond kan ik er helaas niet naar kijken maar morgen ga ik de boel eens goed nakijken!
nog wel even een wat duidelijker foto gemaakt van wat ik allemaal uitgespookt heb! :lol:
Bijlagen
IMG20230409182306.jpg
Robert Gribnau
Contacteer:

Dan ben ik erg benieuwd hoe de volume regelaar precies is aangesloten. Zijn de twee aansluitingen voor aarde van de volume regelaar (een per kanaal) op de volume regelaar met elkaar doorverbonden? Kun je daar nog een close up foto van plaatsten?

Als de ingangen aan de achterkant van jouw versterker met het chassis zijn verbonden (dus niet van het chassis geïsoleerd zijn gemonteerd) en de aarde van de hoofdprint via een schroef met het chassis is verbonden, zal dat ook een aardlus opleveren, of misschien zelfs twee, er daarbij van uitgaande dat de gemeenschappelijke aardleiding die loopt vanaf de ingangen richting hulpprint en/of volume regelaar uiteindelijk via die weg is verbonden met die "gnd" aansluiting van de ingang op de hoofdprint en/of met de "chassis ground" aansluiting op de hoofdprint.
edminus

Bericht door edminus »

Ik heb alles net nog even rustig door gelezen en ik denk dat ik er uit ben
Volgens het plaatje wat ik gebruikt heb om de potmeter aan te sluiten had ik elk kanaal zijn eigen massa aansluiting moeten geven vanaf de printplaat naar de potmeter
Ik heb achteraf geen idee waarom ik er voor gekozen heb om 1 van de twee naar het printje van de keuzeschakelaar te brengen maar ik denk dat dat er voor zorgde dat het toen niet werkte
Uiteindelijk heb ik dat opgelost met een kabeltje naar de massa op de printplaat van de versterker wat hoop ik die brom veroorzaakt

Morgen zal ik als de plannen die de rest van het gezin hebben het toelaat de boel eens loshalen en kijken of het beter word! O:)
Bijlagen
1.png
2.png
tijger

Bericht door tijger »

Ziet er goed uit
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Wat je wel moet bedenken dat je signaal bedrading zo ver als mogelijk bij trafo,s en wissel stroom draden vandaan houd denk aan draden van je gloei spanning.
edminus

Bericht door edminus »

Vandaag nog bezig geweest
Ik heb de massa aansluitingen van de potmeter nu allebei op de print gesoldeerd en alle massa verbindingen van het printje van de keuze schakelaar weg gehaald
De Massa van de ingangen aan de achterkant zijn niet verbonden met het chassis dus die heb ik nu aan het massapunt op de print gesoldeerd
Ik zou eventueel de isolatie verwijderen zodat dat kabeltje overbodig word

Als ik nu luister is de brom weg
Ik hoor over beide kanalen met mijn oor tegen de speaker een hele lichte brom maar daar moet ik mijn best voor doen
Misschien zal dit met afgeschermde kabels ook weg zijn maar het is totaal niet storend

Het viel me wel op dat de versterker een beetje een knetterend geluid maakt als ik de volumeknop ver open zet zonder een geluidsbron
Ik heb het idee dat dit door de voorbuisjes komt
toen ik de versterker aan zette flikkerde het rechter buisje even voordat hij ging gloeien
Ik heb nog een paar ecc83s van JJ
Zou ik die er ook in kunnen zetten?
Weet iemand anders een goed alternatief? de buisjes die er nu inzitten waren de goedkoopste die ik toen kon vinden

Ik ben wel blij dat het rechter kanaal nu stil is!! :D :D

Groet Ed
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Een ECF is niet uit wisselbaar met een ECC de eerste heeft pentode en een triode de ander heeft twee triodes
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

edminus schreef: ma 10 apr 2023, 18:20
...

Ik ben wel blij dat het rechter kanaal nu stil is!! :D :D

mooi resultaat, lekker luisteren maar :bakkie:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je de versterker test zonder bron aan de ingang kun je de ingangen het beste even kortsluiten. Dan zul je dat geknetter waarschijnlijk niet meer hebben. Als het nu werkt vooral lekker van de muziek genieten!
timpert

Bericht door timpert »

edminus schreef: ma 10 apr 2023, 18:20
toen ik de versterker aan zette flikkerde het rechter buisje even voordat hij ging gloeien
Dat is waarschijnlijk de triode in de ECF80. Als je de versterker inschakelt zijn alle buizen nog koud en trekken ze geen stroom. De voeding is onbelast en ontwikkelt daardoor op alle aansluitingen de maximale spanning (>300 V). Kijk je nu naar hoe de triode is geschakeld, dan zie je dat het rooster (pen 9) via R1 even op +300 V staat, terwijl de kathode via R6 aan massa hangt waardoor de roosterspanning even +300V is. Als de emissie net op gang komt kan je daardoor heel even een klein wit fonkeltje in de buis zien doordat de elektronen als het ware geforceerd uit de kathode worden getrokken, en dat is een teken dat het ding niet blij is. Je kan dit oplossen door tussen pennen 9 en 8 een 1N4148 diode te solderen, met de anode aan pen 9.
Plaats reactie