Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef: vr 07 apr 2023, 12:49
Het komt op mij ook nogal vergezocht over.
Ik denk ook dat de term gebalanceerd hier eigenlijk niet van toepassing is / kan zijn.
Eerder iets van split ground ofzo.
Dus.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

Heb het kabeltje van mijn HD560S er maar even op nagemeten. Daar zit aan het hoofdeinde een regulier 4-polig 2,5mm plugje en aan de versterkerkant een 3-polige 3,5mm met een verloop naar 1/4" stereo jack. Tussen L+ en L+ 1,25 ohm, tussen R+ en R+ 1,25 ohm, tussen L- en gnd 1,25 ohm, tussen R- en gnd 1,25 ohm en tenslotte tussen L- en R- 2,5 ohm. Kortom kabeltje zelf is gewoon symmetrisch zoals we van Sennheiser gewend zijn. Dus het probleem bij de oplossing gevonden :yeah: Zet er een 4-polige stekker aan naar smaak.

B.t.w. Aad, in de Topping L30 zitten ook 2 losse HP versterkers: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-496492
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door TabCam »

Pjotr schreef: vr 07 apr 2023, 14:30
Klinkt zeker erg goed, en dat met een gewone Jackplug. We hebben het qua "rommel" over vervorming. Kanaalscheiding langs de meetlat van vervorming gaan leggen slaat ook nergens op... Sterker nog voor HP zijn er speciale blenders die L en R frequentieafhankelijk mixen om het "In het hoofd" effect te verminderen. Al is dat niet helemaal mijn ding.
Wat ik begrijp is dat dat vooral voor de bas bedoeld is, die ervaren we normaal niet zo gescheiden op luidsprekers dan dat we met koptelefoons ervaren. Er zullen altijd verschillende interpretaties in de verschillende implementaties van te vinden zijn, ik ken alleen die van de Chord.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door FR_Aad »

Pjotr schreef: vr 07 apr 2023, 19:54

B.t.w. Aad, in de Topping L30 zitten ook 2 losse HP versterkers: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-496492
Ik ga eens kijken. Kan nog wel en hoofdtelefoonversterker gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

Ga je geen spijt van krijgen. Wel oppassen met het voedingsplugje. Daar staat 15V AC op! Maar het past ook gewoon in een standaard 5V aansluiting van een ander apparaat ](*,) Even duidelijk labelen dus!
Plaats reactie