Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door HoMeR »

Toch wel een puntje van kritiek: De E30 DAC loopt op 5V-DC en de L30 HP-Amp op 15V-AC. Maar beiden hebben hetzelfde standaard powerplugje voor de aansluiting en die zitten precies boven elkaar als ze als stack op elkaar staan. Lijk mij niet dat de E30 DAC 15V-AC leuk gaat vinden :roll: Dat is dus wel even oppassen!
Voorzien van een (audiofiel verantwoord) labeltje lijkt me...... 8)

Fijn dat je het goed vind!

(zelf luister ik op dit moment naar Pat Metheny Group, vinyl uiteraard....)
3749958.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

Ook mooi! Maar meer voor op de late avond w.m.b. In dat genre is Larry Carlton wat energieker vind ik.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef: ma 27 feb 2023, 19:59
Dank je Aad. Dacht er zelf een nieuwe CA headphone versterker met een TPA6120A2 voor te gaan klussen. Maar dat koop je tegenwoordig gewoon kant en klaar:

Topping L30.JPG
https://www.audiophonics.fr/en/sedentar ... 16715.html

Daar kun je echt zelf niet meer tegenaan klussen :roll: Hopelijk arriveert hij van de week.

Review op ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... amp.36027/
Wel een beetje oppassen met de rca chassisdelen. Als je een beetje strakke pluggen hebt, trek je zo die massa hulsjes los.
helaas ervaringsdeskundige. :roll:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door toetertje »

Wel veel meer high-ender zo.
Bijlagen
IMG-20230225-WA0011.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

Heb ik nog niet gemerkt en ik heb de E30 nu toch al bijna 3 jaar. Maar een goede tip, bedankt, zal er op letten!
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door vastwelgoed »

Beste leden, ik ben met een koptelefoonversterker bezig, die ik gebalanceerd wil uitvoeren (lijkt me leuk). Maar, hoe zit het eigenlijk met gebalanceerde koptelefoons? Zijn die zo te koop of moet je hiervoor zelf aan de slag? Wat zijn de standaard pluggen hiervoor? Twee 6,3mm jacks voor L en R of een (mini)XLR-plug?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

Wat versta je eigenlijk onder een "Gebalanceerde koptelefoon"? En wat zou daar zo speciaal aan moeten zijn?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door timpert »

Geen gedeelde massa tussen links en rechts, zou wat minder overspraak geven. Je kan een mini XLR gebruiken, een Lemo of iets anders zoeken wat je mooi of handig vind. Er is geen standaard voor.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door FR_Aad »

Ik gebruik een 4.4mm Jack op mijn Sennheiser. Maar er is ook nog 2.5mm of XLR.

Reden is niet alleen overspraak, maar een aparte versterker of DAC per kanaal in sommige hoofdtelefoonversterkers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

Overspraak, ehm ja? Echt een probleem bij dat stukkie snoer van een HP :think: :? Heb toch meer de indruk dat Marketing weer wat verzonnen heeft.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door vastwelgoed »

Neen, het uitgangspunt is een koptelefoonversterker met een gebalanceerde uitgang en ja, dan heb je ook een koptelefoon nodig die dit behappen kan. Niks geen marketingpraatjes. Het verbaast mij overigens dat ik op dit forum hierover niet veel vinden kan.
Ter informatie, ik heb een schema van "a pure class A dynamic headphone amplifier" van Kevin Gilmore op print gezet; eerst een single ongebalanceerd, maar toen bedacht ik me dat ik ook ruimte had voor een single gebalanceerde versterker. Twee van deze printjes maken dus een volledig gebalanceerde koptelefoonversterker, uiteraard met een goede snelle voeding daarbij. Maar ja, de zoektocht naar koptelefoons die gebalanceerde signalen aankunnen, deed mij al een beetje concluderen dat ik een koptelefoon zelf dien om te bouwen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door timpert »

Veel koptelefoons van Sennheiser hebben een snoer dat je los kan nemen, je kan dus zonder problemen je snoer omknutselen zonder dat je bang hoeft te zijn om de koptelefoon te verprutsen. De HD650 en andere hoogohmige koptelefoons lenen zich heel goed om gebalanceerd aan te sturen. Met laagohmige koptelefoons zou ik wat terughoudender zijn, want voor je het weet zet je zo veel spanning er op dat je je oren en/of je koptelefoon acuut opblaast.

Ik wil wel een paar plaatjes zien van je bouwsel!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

Dus eigenlijk ben je nu op zoek naar een probleem voor een oplossing? Bij een gebalanceerde koptelefoonuitgang kan ik mij niets anders voorstellen dan een BTL versterker of UGT. Overigens was de Sennheiser HD414 50 jaar geleden al uitgevoerd met symmetrische bekabeling. En volgens mij is vrijwel iedere betere/duurdere HP dat en is het meer een kwestie van de plug.


[Edit]
Timpert is mij al voor... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Henkjan »

mijn oude Sennheiser heeft een deelbare plug, "onder" de 6.3mm jack zit een DIN plug
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Forza »

Er zijn heeel veel gebalanceerde koptelefoons op de markt. Met (mini) XLR, 4.4mm plug etc.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door pappaleo »

Ik heb het gebalanceerde nog niet helder voor ogen. Een unit in een oorschelp van een koptelefoon is vergelijkbaar met een luidspreker en heeft twee aansluitingen. Gebalanceerd is bij mij een positief en een negatief signaal om een 0 leiding heen. Wat moet je daarmee, eenmaal bij de speaker aangekomen?

Of zitten er weer heel speciale units in die headphone?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door ray5150 »

Het komt op mij ook nogal vergezocht over.
Ik denk ook dat de term gebalanceerd hier eigenlijk niet van toepassing is / kan zijn.
Eerder iets van split ground ofzo.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door timpert »

Je hebt inderdaad systemen waarbij iedere driver op de connector zijn eigen massa heeft, dat geeft een betere kanaalscheiding dan een gedeelde massa. Neutrik specificeert een maximale contactweerstand van 15 mOhm voor de 6,3 millimeter jacks, op een 300 Ohm koptelefoon geeft dat 86 dB kanaalscheiding bij een gedeelde massa. Een 32 Ohm koptelefoon doet nog naar 66 dB, niet zo best dus! De meeste koptelefoonversterkers scheiden een stuk beter dan dat, dus om de prestaties op dat vlak van je versterker op de drivers aan te laten komen moet je een plug gebruiken met voor elke driver een eigen massa.

Een gedeelde massa staat ook niet toe om de drivers in brug aan te sturen, een gescheiden massa wel. Of dat zin heeft is vraag twee, maar sommige dingen worden gewoon gedaan omdat het kan.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door vastwelgoed »

Pjotr schreef: vr 07 apr 2023, 10:49
Dus eigenlijk ben je nu op zoek naar een probleem voor een oplossing? Bij een gebalanceerde koptelefoonuitgang kan ik mij niets anders voorstellen dan een BTL versterker of UGT. Overigens was de Sennheiser HD414 50 jaar geleden al uitgevoerd met symmetrische bekabeling. En volgens mij is vrijwel iedere betere/duurdere HP dat en is het meer een kwestie van de plug.


[Edit]
Timpert is mij al voor... :mrgreen:
Da's leuk gezegd en eigenlijk is dat ook wel een beetje zo. Maar ja, een hobby leidt soms tot onvermoede wegen en mijn AKG240 heeft geen symmetrische bekabeling.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door vastwelgoed »

O ja, de plaatjes:
Single balanced
Single balanced
Overall
Overall
Top view
Top view
Bottom view
Bottom view
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: vr 07 apr 2023, 13:13
Je hebt inderdaad systemen waarbij iedere driver op de connector zijn eigen massa heeft, dat geeft een betere kanaalscheiding dan een gedeelde massa. Neutrik specificeert een maximale contactweerstand van 15 mOhm voor de 6,3 millimeter jacks, op een 300 Ohm koptelefoon geeft dat 86 dB kanaalscheiding bij een gedeelde massa. Een 32 Ohm koptelefoon doet nog naar 66 dB, niet zo best dus! De meeste koptelefoonversterkers scheiden een stuk beter dan dat, dus om de prestaties op dat vlak van je versterker op de drivers aan te laten komen moet je een plug gebruiken met voor elke driver een eigen massa.

Een gedeelde massa staat ook niet toe om de drivers in brug aan te sturen, een gescheiden massa wel. Of dat zin heeft is vraag twee, maar sommige dingen worden gewoon gedaan omdat het kan.
Best en niet zo best is nogal rekbaar hier. De beste PU elementen doen niet meer dan 30 dB en de meesten niet meer dan 20 dB. Nooit iemand over horen klagen. Uit luistertesten bij Psycho-akoestiek op de TU-Delft destijds bleek dat 20dB meer voldoende is voor een goed stereobeeld.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door timpert »

Dat is natuurlijk een vals vergelijk, van PU elementen kennen we de beperkingen en accepteren we ze, en dat betekent niet dat het niet beter kan/hoeft. Je hebt zelf een koptelefoonversterker gekocht die netjes alle rommel onder de gehoorgrens houdt, en een kanaalscheiding heeft van 92 dB. Dan staat het toch wat slordig om ergens tussen 6 en 26 dB van zo'n goede spec door de plee te spoelen met een stekker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door Pjotr »

Klinkt zeker erg goed, en dat met een gewone Jackplug. We hebben het qua "rommel" over vervorming. Kanaalscheiding langs de meetlat van vervorming gaan leggen slaat ook nergens op... Sterker nog voor HP zijn er speciale blenders die L en R frequentieafhankelijk mixen om het "In het hoofd" effect te verminderen. Al is dat niet helemaal mijn ding.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door timpert »

Dit soort discussies ontaardt al gauw in "boeit het of boeit het niet" maar daar gaat het me niet om. Waar het mij om gaat is dat het een beetje jammer voelt dat een uitstekende prestatie van een versterker gedegradeerd wordt door iets stoms als een plug. Mij boeit het ook niet (ik luister naar mijn O2 door een 3,5 mm plugje), maar als je eenmaal het konijnenhol van gebalanceerde koptelefoons hebt betreden boeit het je kennelijk wel. Er is wel meer psychoakoestisch onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat prestaties van de huidige audioapparatuur op allerlei vlakken veel beter zijn dan nodig is, maar desondanks gaat de hele wereld er gewoon mee door. Waarom? Waarschijnlijk omdat de wetenschap dat je apparatuur veel beter dan nodig presteert gewoon heel goed voelt.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Bericht door FR_Aad »

De enige reden voor mij om gebalanceerd te gaan was dat het bij mijn versterker het verschil tussen 1 of 2 versterkers is.
Plaats reactie