Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, kleine update: Ik heb eindelijk een naam kunnen verzinnen: Voodooless :B . Ik mis alleen nog een typeaanduiding... Misschien XXLS... maar daar vang ik niet alles mee. Tips natuurlijk welkom :)
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
De SEAS 27TBFC/G doet het zelfs op 1.3 kHz nog uitstekend. Maar is inderdaad een erg grote Xmax van de Accuton, je hebt gelijk het is net een conusdriver met spreekspoel langer dan de luchtspleet terwijl de meeste tweeters underhung motor design hebben.
De Seas zit bij 1.3KHz op z'n Xmax bij 92dB... De Accuton C23 walst daaroverheen met 107dB (geen typfout). Dat is zo veel meer dat een vergelijking eigenlijk niet eens meer grappig is :lol:

Ik lees de metingen van de diverse bronnen met bijzonder veel belangstelling, maar het zijn geen bijbels voor me. Die tests vertellen lang niet het volledige verhaal. De Seas is prijstechnisch de betere keuze, dat was van het begin af aan al duidelijk, maar in absolute zin geen serieuze concurrent voor een tweeter zoals de C23, zeker als het wat lager moet.
voodooless
Contacteer:

Bedankt voor de geruststelling DIY_Freak ;)

Tja, en bijbels...Zelfs De bijbel is voor mij geen bijbel. Ik denk toch liever zelf na, ook al staat er in dat boek zeker veel nuttigs (net als in vele andere boeken natuurlijk)!
voodooless
Contacteer:

Aangezien iedereen tegenwoordig de mooiste bouwwerken maakt met Sketchup dacht ik: dat kan ik vast ook...

Dus gisteren aan de gang gegaan: Tjonge, dat valt nog niet mee. De kromme basisvorm lukt nog wel, zelfs met de bovenste basic ronding erin, maar dan houdt het al snel op :( Zo krijg de bovenkant niet "geskwashed" in de mooie ronde vorm zoals in mijn ontwerp. Vermoedelijk wil ik gewoon teveel ;)

Heb ook nog 3D max geprobeert, maar bij het "boolen" van objecten verliest die vaak zijn normaals, wat resulteert in irritante gaten in je speaker waar ze niet horen :(

Vanand hoop ik wat meer succes te hebben..
peter geerts

Bericht door peter geerts »

In 3ds max kun je met behulp van het "unify normals" alle normalen naar dezelfde kant keren.
voodooless
Contacteer:

hmm, ik neem dat ik dat geprobeert had... toch bedankt, ga dat toch nog eens proberen.
voodooless
Contacteer:

Het is dan eindelijk toch gelukt om een 3D model te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Niet helemaal wat het moet zijn, maar het komt in de buurt :)
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 19 okt 2005, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ziet er indrukwekkend uit
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock:
pieter pan

Bericht door pieter pan »

pretty f*ckin' NICE !!!!!! 8) 8) 8) 8)

(pardon my French)
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Mooi ontwerp!

Maar ik vind die Peerless HDS Exclusive er zo goedkoop uitzien. Waarschijnlijk is het op zich wel een goede unit, maar ik vind het uitzicht ervan echt vreselijk goedkoop. Die grijze buitenrand en grijze faseplug doen mij echt denken aan zo'n goedkoop Create Labs of Logitech PC speaker setje..... :oops:
voodooless
Contacteer:

Tja, in het echt ziet ie er toch wat exclusiever uit. Het grijs is niet zomaar grijs, maar heeft een erg mooi parelmoerachtig glanslaagje waardoor je buiten grijs ook nog wat andere kleurtjes gaat zien :) En cheap is ie idd, maar daarom niet minder slecht.

En tja, who cares hoe het eruit ziet, het gaat immers om de sound (... maar dit heb je niet van mij ;) )
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

deepspace schreef:
Tja, in het echt ziet ie er toch wat exclusiever uit. Het grijs is niet zomaar grijs, maar heeft een erg mooi parelmoerachtig glanslaagje waardoor je buiten grijs ook nog wat andere kleurtjes gaat zien :)
hoezo, in het echt is ie mooier.
Heb je hem dan al klaar? :shock:

Ed.
voodooless
Contacteer:

Nee, maar het gaat on de unit, en die heb ik hier al wel liggen ;)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

deepspace schreef:
Nee, maar het gaat on de unit, en die heb ik hier al wel liggen ;)
Sorry. :oops:
richard

Bericht door richard »

Waarom doe je de midden- en hoge tonen ook niet in een open baffle? volgens mij is hier ook veel winst te behalen zonder kastinvloeden.
De slakkenhuisvormige middentonerbehuizing zoals Jeroen het laat zien is een fraai stuk werk en zal vast tot het best haalbare behoren wat voor een dhz-behuizing mogelijk is, maar het blijft een kast. Geen kast is naar mijn mening net iets beter.
voodooless
Contacteer:

richard schreef:
Waarom doe je de midden- en hoge tonen ook niet in een open baffle? volgens mij is hier ook veel winst te behalen zonder kastinvloeden.
Voor de tweeter is dat al niet te doen, want die is al dicht ;)
De slakkenhuisvormige middentonerbehuizing zoals Jeroen het laat zien is een fraai stuk werk en zal vast tot het best haalbare behoren wat voor een dhz-behuizing mogelijk is, maar het blijft een kast. Geen kast is naar mijn mening net iets beter.
kast vs reflecties in de ruimte.... Tja, of dat echt beter is, ik vraag het me af. Wil je dan misschien ook meteen de baffle afschaffen, hang ik het geheel gewoon aan touwtjes op ;)

Maar ff serieus. Ik zou dat idd kunnen doen. Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dan lijkt het bijna sprekend op die dipool van Linkwitz, en daar heb ik geen zin in :P Ik leen liever van meerdere plekken ;) Daarnaast hou ik meer van de klassieke kast. Ook vraag ik me af of alleen een baffletje niet ook een negatieve invloed kan hebben, aangezien die constuctie toch echt wel minder sterk is dan een complete kast.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Maar ff serieus. Ik zou dat idd kunnen doen. Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dan lijkt het bijna sprekend op die dipool van Linkwitz, en daar heb ik geen zin in :P Ik leen liever van meerdere plekken ;) Daarnaast hou ik meer van de klassieke kast. Ook vraag ik me af of alleen een baffletje niet ook een negatieve invloed kan hebben, aangezien die constuctie toch echt wel minder sterk is dan een complete kast.
De baffle heeft ook een negatieve invloed. Linkwitz heeft vorig jaar een nieuwe ophanging voor de midtoner geintroduceerd, waarbij de unit bij de magneet geklemd wordt en de koppeling met de baffle minimaal is. Schijnt goed te werken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Linkwitz legt ook uit dat de stijfheid van het baffle nu minder belangrijk is dan bij een gesloten kast, omdat er veel minder krachten op komen te staan. Dat is ook een heel belangrijk voordeel voor de eenheden, omdat naar achteren uitgestraalde energie nu in veel mindere mater terugkomt, waardoor er minder intermodulatie optreedt. Lijkt me erg mooi om ooit een keer een compleet dipool systeem te bouwen. Heb er nu helaas nog niet genoeg kennis voor.
voodooless
Contacteer:

Het lijkt me zeker een keer leuk om te testen, alleen nu heb ik het ontwerp zo gemaakt, en dus wil ik dat ook aanhouden.
voodooless
Contacteer:

Na een korte chat Sander Sassen is mijn oog gevallen op de Peerless SLS 400. Ik heb hem ff naast de XXLS12 in de linkwitz dipool sheets gezet, en de SLS doet gewoon 3 dB meer. Curve ziet er tevens ook erg netjes uit.

Vraag: wie heeft er misschien meer metingen van het ding?

Ga straks ff kijken of ik het ding in de kast gepast krijg ;)
voodooless
Contacteer:

En het zou passen ;)

Afbeelding
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Volgens mij wordt dit nog een hele opgave om ze vast te schroeven, heb je daar wel eens aan gedacht? Misschien toch twee ripoles? Of een N-frame? Dan kom je kwa ruimte iets beter weg, maar in alle gevallen zal je iets moeten verzinnen voor de montage ben ik bang.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Verrek :( Dat is idd lastig.. Hmm

... ff nadenken dan maar ;)

Oplossing: bouten.. Je kunt er of van voor, of van achteren altijd wel bij. Dus gewoon bouten erin, een helft van de voorkant, andere helft van de achterkant :) Je hebt per woofer eigenlijk maar 3 boutjes nodig, de rest kun je alsnog schroeven. Doe je er van die rubberen dopjes op, zie je er niks meer van :)
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Verrek :( Dat is idd lastig.. Hmm

... ff nadenken dan maar ;)

Oplossing: bouten.. Je kunt er of van voor, of van achteren altijd wel bij. Dus gewoon bouten erin, een helft van de voorkant, andere helft van de achterkant :) Je hebt per woofer eigenlijk maar 3 boutjes nodig, de rest kun je alsnog schroeven. Doe je er van die rubberen dopjes op, zie je er niks meer van :)
Over deze constructie (lthans, in principe hetzelfde) heb ik de afgelopen tijd m'n gedachten laten gaan. Uiteindelijk heb ik het bij gebrek aan sterkere/elegantere/creatievere oplossingen heel simpel gemaakt. Ik zal morgen een fotootje schieten om het te verduidelijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”