Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
De Seas zit bij 1.3KHz op z'n Xmax bij 92dB... De Accuton C23 walst daaroverheen met 107dB (geen typfout). Dat is zo veel meer dat een vergelijking eigenlijk niet eens meer grappig isjeroen_d schreef:De SEAS 27TBFC/G doet het zelfs op 1.3 kHz nog uitstekend. Maar is inderdaad een erg grote Xmax van de Accuton, je hebt gelijk het is net een conusdriver met spreekspoel langer dan de luchtspleet terwijl de meeste tweeters underhung motor design hebben.
Ik lees de metingen van de diverse bronnen met bijzonder veel belangstelling, maar het zijn geen bijbels voor me. Die tests vertellen lang niet het volledige verhaal. De Seas is prijstechnisch de betere keuze, dat was van het begin af aan al duidelijk, maar in absolute zin geen serieuze concurrent voor een tweeter zoals de C23, zeker als het wat lager moet.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Aangezien iedereen tegenwoordig de mooiste bouwwerken maakt met Sketchup dacht ik: dat kan ik vast ook...
Dus gisteren aan de gang gegaan: Tjonge, dat valt nog niet mee. De kromme basisvorm lukt nog wel, zelfs met de bovenste basic ronding erin, maar dan houdt het al snel op
Zo krijg de bovenkant niet "geskwashed" in de mooie ronde vorm zoals in mijn ontwerp. Vermoedelijk wil ik gewoon teveel
Heb ook nog 3D max geprobeert, maar bij het "boolen" van objecten verliest die vaak zijn normaals, wat resulteert in irritante gaten in je speaker waar ze niet horen
Vanand hoop ik wat meer succes te hebben..
Dus gisteren aan de gang gegaan: Tjonge, dat valt nog niet mee. De kromme basisvorm lukt nog wel, zelfs met de bovenste basic ronding erin, maar dan houdt het al snel op
Heb ook nog 3D max geprobeert, maar bij het "boolen" van objecten verliest die vaak zijn normaals, wat resulteert in irritante gaten in je speaker waar ze niet horen
Vanand hoop ik wat meer succes te hebben..
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het is dan eindelijk toch gelukt om een 3D model te maken:


Niet helemaal wat het moet zijn, maar het komt in de buurt


Niet helemaal wat het moet zijn, maar het komt in de buurt
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 19 okt 2005, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
Mooi ontwerp!
Maar ik vind die Peerless HDS Exclusive er zo goedkoop uitzien. Waarschijnlijk is het op zich wel een goede unit, maar ik vind het uitzicht ervan echt vreselijk goedkoop. Die grijze buitenrand en grijze faseplug doen mij echt denken aan zo'n goedkoop Create Labs of Logitech PC speaker setje.....
Maar ik vind die Peerless HDS Exclusive er zo goedkoop uitzien. Waarschijnlijk is het op zich wel een goede unit, maar ik vind het uitzicht ervan echt vreselijk goedkoop. Die grijze buitenrand en grijze faseplug doen mij echt denken aan zo'n goedkoop Create Labs of Logitech PC speaker setje.....
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja, in het echt ziet ie er toch wat exclusiever uit. Het grijs is niet zomaar grijs, maar heeft een erg mooi parelmoerachtig glanslaagje waardoor je buiten grijs ook nog wat andere kleurtjes gaat zien
En cheap is ie idd, maar daarom niet minder slecht.
En tja, who cares hoe het eruit ziet, het gaat immers om de sound (... maar dit heb je niet van mij
)
En tja, who cares hoe het eruit ziet, het gaat immers om de sound (... maar dit heb je niet van mij
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Waarom doe je de midden- en hoge tonen ook niet in een open baffle? volgens mij is hier ook veel winst te behalen zonder kastinvloeden.
De slakkenhuisvormige middentonerbehuizing zoals Jeroen het laat zien is een fraai stuk werk en zal vast tot het best haalbare behoren wat voor een dhz-behuizing mogelijk is, maar het blijft een kast. Geen kast is naar mijn mening net iets beter.
De slakkenhuisvormige middentonerbehuizing zoals Jeroen het laat zien is een fraai stuk werk en zal vast tot het best haalbare behoren wat voor een dhz-behuizing mogelijk is, maar het blijft een kast. Geen kast is naar mijn mening net iets beter.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Voor de tweeter is dat al niet te doen, want die is al dichtrichard schreef:Waarom doe je de midden- en hoge tonen ook niet in een open baffle? volgens mij is hier ook veel winst te behalen zonder kastinvloeden.
kast vs reflecties in de ruimte.... Tja, of dat echt beter is, ik vraag het me af. Wil je dan misschien ook meteen de baffle afschaffen, hang ik het geheel gewoon aan touwtjes opDe slakkenhuisvormige middentonerbehuizing zoals Jeroen het laat zien is een fraai stuk werk en zal vast tot het best haalbare behoren wat voor een dhz-behuizing mogelijk is, maar het blijft een kast. Geen kast is naar mijn mening net iets beter.
Maar ff serieus. Ik zou dat idd kunnen doen. Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dan lijkt het bijna sprekend op die dipool van Linkwitz, en daar heb ik geen zin in
De baffle heeft ook een negatieve invloed. Linkwitz heeft vorig jaar een nieuwe ophanging voor de midtoner geintroduceerd, waarbij de unit bij de magneet geklemd wordt en de koppeling met de baffle minimaal is. Schijnt goed te werken.deepspace schreef:Maar ff serieus. Ik zou dat idd kunnen doen. Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dan lijkt het bijna sprekend op die dipool van Linkwitz, en daar heb ik geen zin inIk leen liever van meerdere plekken
Daarnaast hou ik meer van de klassieke kast. Ook vraag ik me af of alleen een baffletje niet ook een negatieve invloed kan hebben, aangezien die constuctie toch echt wel minder sterk is dan een complete kast.
Linkwitz legt ook uit dat de stijfheid van het baffle nu minder belangrijk is dan bij een gesloten kast, omdat er veel minder krachten op komen te staan. Dat is ook een heel belangrijk voordeel voor de eenheden, omdat naar achteren uitgestraalde energie nu in veel mindere mater terugkomt, waardoor er minder intermodulatie optreedt. Lijkt me erg mooi om ooit een keer een compleet dipool systeem te bouwen. Heb er nu helaas nog niet genoeg kennis voor.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Na een korte chat Sander Sassen is mijn oog gevallen op de Peerless SLS 400. Ik heb hem ff naast de XXLS12 in de linkwitz dipool sheets gezet, en de SLS doet gewoon 3 dB meer. Curve ziet er tevens ook erg netjes uit.
Vraag: wie heeft er misschien meer metingen van het ding?
Ga straks ff kijken of ik het ding in de kast gepast krijg
Vraag: wie heeft er misschien meer metingen van het ding?
Ga straks ff kijken of ik het ding in de kast gepast krijg
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Volgens mij wordt dit nog een hele opgave om ze vast te schroeven, heb je daar wel eens aan gedacht? Misschien toch twee ripoles? Of een N-frame? Dan kom je kwa ruimte iets beter weg, maar in alle gevallen zal je iets moeten verzinnen voor de montage ben ik bang.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Verrek
Dat is idd lastig.. Hmm
... ff nadenken dan maar
Oplossing: bouten.. Je kunt er of van voor, of van achteren altijd wel bij. Dus gewoon bouten erin, een helft van de voorkant, andere helft van de achterkant
Je hebt per woofer eigenlijk maar 3 boutjes nodig, de rest kun je alsnog schroeven. Doe je er van die rubberen dopjes op, zie je er niks meer van 
... ff nadenken dan maar
Oplossing: bouten.. Je kunt er of van voor, of van achteren altijd wel bij. Dus gewoon bouten erin, een helft van de voorkant, andere helft van de achterkant
Over deze constructie (lthans, in principe hetzelfde) heb ik de afgelopen tijd m'n gedachten laten gaan. Uiteindelijk heb ik het bij gebrek aan sterkere/elegantere/creatievere oplossingen heel simpel gemaakt. Ik zal morgen een fotootje schieten om het te verduidelijken.deepspace schreef:VerrekDat is idd lastig.. Hmm
... ff nadenken dan maar
Oplossing: bouten.. Je kunt er of van voor, of van achteren altijd wel bij. Dus gewoon bouten erin, een helft van de voorkant, andere helft van de achterkantJe hebt per woofer eigenlijk maar 3 boutjes nodig, de rest kun je alsnog schroeven. Doe je er van die rubberen dopjes op, zie je er niks meer van

