Digital coax kabel hapert?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door OpaBert »

Serieus Bas Werkt het weer !
powerflux
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 28 okt 2012, 10:33
Locatie: Zuid Holland

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door powerflux »

OpaBert schreef: wo 05 apr 2023, 16:53
Afscherming kabel Aan de signaal gevende kant vast aan de stekker en los aan de onvangende kant
Dus je stekker die in je dac zit of pick up daar moet de shield aan de stekker vast powerflux ?
Ik heb het nog nooit nodig gehad en met een dhz snoer ook beide stekkers aan de afscherming gesoldeerd
Simpel en eenduidig: Jep.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door Pjotr »

hardbats schreef: wo 05 apr 2023, 16:35
Over het algemeen bevalt zowel de VS als Canare kabel me prima. Dan zal ik voortaan alles maar gewoon aan elkaar solderen en de adviezen van de doorgewinterde kabelbouwers in de wind slaan.
Ja, beide zijn prima. Ging mij meer om de manier van redeneren die bij een gewoon coax snoertje niet zo handig is ;) Ik ben dan nu toch wel heel benieuwd welke doorgewinterde kabelbouwers jou geadviseerd hebben om bij een 75 ohm coax, of dat nu voor digitale audio is of niet, de mantel niet aan beide uiteinden aan te sluiten maar slechts aan 1 uiteinde. Overigens als je je zorgen maakt over evt. aardlussen: S/PDIF via coax is bij definitie al galvanisch gescheiden middels een isolatie transformatortje.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door hardbats »

Dat zou ik even terug moeten zoeken. Het stond op een website van een audio zelfbouwer die allerlei kabels en stekkers getest had voor spidf kabels :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door Pjotr »

Hoeft niet zo nodig hoor Bas. Probleem opgelost. En net zo belangrijk, de oorzaak van het mankeren boven water! Meer ter lering en waarschuwing. Digitale audio werkt alleen maar volgens strikte afspraken. Ga je daar zelfbedachte metafysica op los laten dan wordt het er niet beter van of werkt het zoals in dit geval, soms gewoon niet meer.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door OpaBert »

Ik heb het op scoop aan gesloten en de andere kant op Signaal generator
Het gaf , als je het omdraaide op scoop , dat de blok golf een stevige puls aan begin blok net zo hoog denk ik als spanning ik had aangelegd .
Dus 1 volt Top met een puls van 1 volt erop
Helaas staat er zoveel onzin op internet Dat je aan je zelf gaat twijfelen met +/- 55 jaar hobby met dat soort spulletjes
Zuurstof arm koper ,is voor mij ook nieuw
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef: wo 05 apr 2023, 19:29
Zuurstof arm koper ,is voor mij ook nieuw
Ja en toch is het ook al heel oud. Alle koper in de elektrotechniek is elektrolytisch gewonnen koper en dat is van zichzelf al erg zuiver en zuurstofarm! De kleren van de Keizer dus... Maarreh zeg nou zelf, zou jij de mantel van de coax van je zender naar de antenne los laten hangen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door Kappa7 »

Tja die had ik niet aan zien komen.
Een wonder dat het ooit gewerkt heeft.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Digital coax kabel hapert?

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: wo 05 apr 2023, 19:42
OpaBert schreef: wo 05 apr 2023, 19:29
Zuurstof arm koper ,is voor mij ook nieuw
Ja en toch is het ook al heel oud. Alle koper in de elektrotechniek is elektrolytisch gewonnen koper en dat is van zichzelf al erg zuiver en zuurstofarm! De kleren van de Keizer dus... Maarreh zeg nou zelf, zou jij de mantel van de coax van je zender naar de antenne los laten hangen?
Eerst Zuurstof arm koper
Dat heb ik er nooit in geen enkele reclame folder datasheet tegen gekomen
Vind net zo stom dat water van 100 graden Heet is en je je jatten aan brand of dat je aan een stuk metaal wat onder het vriespunt is dat je daaraan niet moet likken , of dat je niet tegen schrikdraad moet pissen.
Coax afscherming aan een kant niet vast maken tussen mm zender en de antenne Zowieso omdat de Antenne ook een signaal gever is en niet alleen een ontvanger
En zou het een Dummy load zijn ! dan wordt alleen je zender warm van het gereflecteerde vermogen
Nee dat zou nooit in mn botte hersens opkomen Peter !,
Maar dat is om dat ik allemaal uit ondervinding geleerd heb en fouten gemaakt voor ik op LTS kwam en ik mn eerste optater van Een Elco geladen met +/-300 Volt in een voeding toen ik 12-13 was en het snoertje Diode kabel wat eraan zat in mn sufferd stak om het af te strippen.
Ik had een niet te stillen honger in kennis van zenders ontvangers en Antenne,s
En je kon me tot 10 jaar geleden midden in de nacht wakker maken en Formules XL XC F0 wet van Ohm .En ik dreunde ze zo op .
Dat omdat ik ze wilde leren! Met uitzondering van de wet van ohm en pijpen buigen niks geleerd op school wat ik nu weet
De wet van Ohm en nog wat van die die dingen hebben we op school duizenden sommetjes gemaakt leren schema,s vereenvoudigen En daar was ik steen goed in!
Stond dan ook aardig raar te kijken een connector niet aan de afscheming ! En Bas verteld dat ik dat nog nooit geprobeerd heb
En gevraagd of hij een aardlus heeft ? Dat had hij niet.
En kon eigenlijk geen goed voorbeeld geven , zoals deze om als je nergens last van heb :dan toch maar een geneesmiddel te slikken met bijwerkingen
Maar die kwam niet in mn gedachten maandag , maar vind hem zelf wel aardig gevonden :lol:
Plaats reactie