[vintage] SchuurFlippen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

bedankt Chris, ik zal eens kijken of dat lukt zo
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door motoindo »

Heb mij ooit laten vertellen dat men de spreekspoel legering had aangepast om het rendement te verhogen zonder te checken wat dat op termijn deed met metaal moeheid.

Niet inzetten onder de 600hz en minimaal tweede orde hpf.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

John P schreef: zo 26 mar 2023, 17:08
Als het een goede vriend is zal hij het niet zeggen als hij ze heeft. Een ex alcoholist geef je ook geen drank als hij er om vraagt. :proost:
Tot zijn grote teleurstelling ben ik volledig genezen, zijn huis daarentegen ligt tot het dak toe vol met voornamelijk Focal drivers en Crescendo versterkers, en mijn handen jeuken om daar wat aan te doen. Dikke afval container voor de deur, vlak onder het raam, en storten maar :lol:
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door motoindo »

Ben bezig mijn schuurtje op te ruimen en kwam nog een hele rits 8066 tegen en zelfs een setje 7063, beetje aangestoken door de flippen hier zit ik nu te denken aan een 3 weg disco/flipper met een bmh3d deurtje :relax:
Bijlagen
SCHUURFLIPPER.2023.0.png
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

Mijn kennis heeft gekeken of hij deze drivers nog had, helaas is dat niet het geval.
Dus de hoop is daarmee alsnog alleen op marktplaats gevestigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

bedankt voor t vragen in elk geval.

ik ga zien of die reparatie uit de link van Chris goed gaat, en anders heb ik al een setje AD210/SQ4 gescoord, zal wel een ander filter willen gok ik
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door VintageHarry »

Bij Philips werd de 0210 in de MFB’s zonder filteraanpassing vervangen door de 0211 :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door ds23man »

VintageHarry schreef: ma 03 apr 2023, 15:33
Bij Philips werd de 0210 in de MFB’s zonder filteraanpassing vervangen door de 0211 :mrgreen:
En HJ krijgt niet de kwakers uit mijn MFB kasten. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

VintageHarry schreef: ma 03 apr 2023, 15:33
Bij Philips werd de 0210 in de MFB’s zonder filteraanpassing vervangen door de 0211 :mrgreen:
da's goed nieuws
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door hannesie »

Dat zijn die van mij met een andere frontplaat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef: ma 03 apr 2023, 19:25
Dat zijn die van mij met een andere frontplaat.
En een andere dome :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: ma 03 apr 2023, 14:47
.....heb ik al een setje AD210/SQ4 gescoord, zal wel een ander filter willen gok ik
en die verkoper had ook een setje AD2150/sq8 liggen, met ver****te frontplaat, daar kan ik die ronde van de 0211 wel opzetten. en volgens welingelichte bron lopen die netter door in t hoog, wat de filtering daar wat makkelijker maakt. dan laat ik welliswaar het principe "bouwen met wat er op de plank ligt" los, maar dat moet mss toch al vanwege die defecte mid.


ondertussen ook wat gesimuleerd, met 2e orde op beide overgangen ziet t er zo uit.
wel een spoel met hele hoge weerstand voor de woof, en een serieweerstand voor de mid om de impedantie nog enigzins versterkervriendelijk te houden
2e orde gefilterd.png
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

De AD2150/sq8 is een mooie driver die bovendien ook iets meer vermogen kan verwerken, dus zou hij minder snel defect moeten raken.
Het is je ongetwijfeld opgevallen dat de magneet dubbel zo dik is dan die van de AD210
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

zo goed had ik ze nog niet bekeken, ze zitten nog in de dugout te wachten of ze mogen invallen
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door motoindo »

Henkjan schreef: di 04 apr 2023, 23:10
wel een spoel met hele hoge weerstand voor de woof, en een serieweerstand voor de mid om de impedantie nog enigzins versterkervriendelijk te houden
Je hebt niet ergens nog een actief plaatje in je dugout liggen ?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door VintageHarry »

De SPL-grafiek van de 02150 volgens Philips:
48F7355F-60EC-4A0D-B031-2E53B7C8883A.jpeg
Ook die valt bovenin nogal snel af.

Hier wat Philips specs van de 02160:
DB0619D8-A7F0-41F6-8430-AF582A5E7F99.jpeg
De frontplaat van deze dingen is vlak, en de domes steken naar voren uit. Dat maakt blijkbaar het verschil met de 0211 en de 02150.

( P.S. VintageHarry = Harry op het MFBfreaks forum ;) )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

motoindo schreef: wo 05 apr 2023, 6:50
Henkjan schreef: di 04 apr 2023, 23:10
wel een spoel met hele hoge weerstand voor de woof, en een serieweerstand voor de mid om de impedantie nog enigzins versterkervriendelijk te houden
Je hebt niet ergens nog een actief plaatje in je dugout liggen ?
nee, ik ga gebruiken wat ik nog heb liggen in de schuur, en wat niet te lomp groot is. en dat is een oude car amp met een SMPS die ik tegen de muur kan schroeven.

VintageHarry schreef: wo 05 apr 2023, 10:22
De SPL-grafiek van de 02150 volgens Philips:
48F7355F-60EC-4A0D-B031-2E53B7C8883A.jpeg
Ook die valt bovenin nogal snel af.

Hier wat Philips specs van de 02160:
DB0619D8-A7F0-41F6-8430-AF582A5E7F99.jpeg
De frontplaat van deze dingen is vlak, en de domes steken naar voren uit. Dat maakt blijkbaar het verschil met de 0211 en de 02150.

( P.S. VintageHarry = Harry op het MFBfreaks forum ;) )
bedankt. ik ga er eens een inbouwen en meten in de kast

dat laatste had ik al zo een vermoeden van :bakkie:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

VintageHarry schreef: wo 05 apr 2023, 10:22

De frontplaat van deze dingen is vlak, en de domes steken naar voren uit. Dat maakt blijkbaar het verschil met de 0211 en de 02150


Dat was de reden waarom ik in het verleden op alle Philips mid-domes de vlakke frontplaten opzette. Want buiten de metingen was het daadwerkelijk ook hoorbaar. Met de vlakke frontplaten klinken deze drivers daadwerkelijk beter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

16810756533485790273939894190703.jpg
filter opgebouwd en maar eens in mono aan t luisteren. t laag met een LT tot 55Hz mee laten doen. (minidsp 2x4hd aan de laptop en een topping pa5 ampje)

detaillering is dik in orde, wel moet er tonaal nog duidelijk wat veranderen, bij sommige stemmen slist t wat, en er mist wat body, en er zit een wat scherp randje aan
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door VintageHarry »

Goed bezig in ieder geval, ben benieuwd waar je qua filtering op uit gaat komen!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

Tegen dat slissen had ik altijd een spoeltje van 0,05 a 0,10 mh in serie staan met de Philips tweeters, dat hielp erg goed, zonder dat je hoog gaat missen
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door VintageHarry »

Ook bij dit type tweeter? :-k Die zitten hier in de originele Philips FB850, zonder geslis.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

O. Ik zie nu dat hij de isophase tweeters in gebruik heeft. Dan heb ik inderdaad niets gezegd
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

ik zal eens gaan meten, maar als de simulatie klopt dan is het hoog ook te veel. ik ga zo met de dsp wat dingen gericht corrigeren, eens zien wat nodig is en wat niet. ik heb bewust het filter alleen op goede overname afgestemd, niet op FR
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

zo, na wat paasdagbezigheden (nee, geen meubels, gewoon diner bij m'n moeder) ff wat tijd om snel wat in de DSP te zetten op basis van deze sim:

Afbeelding
- bult rondom 1250Hz gedempt q=2 (1½dB, later 2dB)
- high shelf 4kHz, -3dB, q=1

en toen klonk het al een heeeeel stuk beter. al het audioshow/luisterdag materiaal passeert met vlag&wimpel.
maar zoals zo vaak, leert wat orkestwerk dat er nog wel wat te doen is. een half dBtje meer dempen bij die 1250Hz deed al redelijk wat
morgen maar wat beter luisteren, en ook wat schakelen met wat andere speakers.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”