[vintage] SchuurFlippen
Moderator: Beheerdersteam
Re: [vintage] SchuurFlippen
Heb mij ooit laten vertellen dat men de spreekspoel legering had aangepast om het rendement te verhogen zonder te checken wat dat op termijn deed met metaal moeheid.
Niet inzetten onder de 600hz en minimaal tweede orde hpf.
Niet inzetten onder de 600hz en minimaal tweede orde hpf.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
Tot zijn grote teleurstelling ben ik volledig genezen, zijn huis daarentegen ligt tot het dak toe vol met voornamelijk Focal drivers en Crescendo versterkers, en mijn handen jeuken om daar wat aan te doen. Dikke afval container voor de deur, vlak onder het raam, en storten maar
Re: [vintage] SchuurFlippen
Ben bezig mijn schuurtje op te ruimen en kwam nog een hele rits 8066 tegen en zelfs een setje 7063, beetje aangestoken door de flippen hier zit ik nu te denken aan een 3 weg disco/flipper met een bmh3d deurtje 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
Mijn kennis heeft gekeken of hij deze drivers nog had, helaas is dat niet het geval.
Dus de hoop is daarmee alsnog alleen op marktplaats gevestigd.
Dus de hoop is daarmee alsnog alleen op marktplaats gevestigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
bedankt voor t vragen in elk geval.
ik ga zien of die reparatie uit de link van Chris goed gaat, en anders heb ik al een setje AD210/SQ4 gescoord, zal wel een ander filter willen gok ik
ik ga zien of die reparatie uit de link van Chris goed gaat, en anders heb ik al een setje AD210/SQ4 gescoord, zal wel een ander filter willen gok ik
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: [vintage] SchuurFlippen
Bij Philips werd de 0210 in de MFB’s zonder filteraanpassing vervangen door de 0211 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [vintage] SchuurFlippen
En HJ krijgt niet de kwakers uit mijn MFB kasten.VintageHarry schreef: ↑ma 03 apr 2023, 15:33Bij Philips werd de 0210 in de MFB’s zonder filteraanpassing vervangen door de 0211![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
da's goed nieuwsVintageHarry schreef: ↑ma 03 apr 2023, 15:33Bij Philips werd de 0210 in de MFB’s zonder filteraanpassing vervangen door de 0211![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
en die verkoper had ook een setje AD2150/sq8 liggen, met ver****te frontplaat, daar kan ik die ronde van de 0211 wel opzetten. en volgens welingelichte bron lopen die netter door in t hoog, wat de filtering daar wat makkelijker maakt. dan laat ik welliswaar het principe "bouwen met wat er op de plank ligt" los, maar dat moet mss toch al vanwege die defecte mid.
ondertussen ook wat gesimuleerd, met 2e orde op beide overgangen ziet t er zo uit.
wel een spoel met hele hoge weerstand voor de woof, en een serieweerstand voor de mid om de impedantie nog enigzins versterkervriendelijk te houden
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
De AD2150/sq8 is een mooie driver die bovendien ook iets meer vermogen kan verwerken, dus zou hij minder snel defect moeten raken.
Het is je ongetwijfeld opgevallen dat de magneet dubbel zo dik is dan die van de AD210
Het is je ongetwijfeld opgevallen dat de magneet dubbel zo dik is dan die van de AD210
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
zo goed had ik ze nog niet bekeken, ze zitten nog in de dugout te wachten of ze mogen invallen
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: [vintage] SchuurFlippen
De SPL-grafiek van de 02150 volgens Philips:
Ook die valt bovenin nogal snel af.
Hier wat Philips specs van de 02160: De frontplaat van deze dingen is vlak, en de domes steken naar voren uit. Dat maakt blijkbaar het verschil met de 0211 en de 02150.
( P.S. VintageHarry = Harry op het MFBfreaks forum
)
Hier wat Philips specs van de 02160: De frontplaat van deze dingen is vlak, en de domes steken naar voren uit. Dat maakt blijkbaar het verschil met de 0211 en de 02150.
( P.S. VintageHarry = Harry op het MFBfreaks forum
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
nee, ik ga gebruiken wat ik nog heb liggen in de schuur, en wat niet te lomp groot is. en dat is een oude car amp met een SMPS die ik tegen de muur kan schroeven.
bedankt. ik ga er eens een inbouwen en meten in de kastVintageHarry schreef: ↑wo 05 apr 2023, 10:22De SPL-grafiek van de 02150 volgens Philips:
48F7355F-60EC-4A0D-B031-2E53B7C8883A.jpeg
Ook die valt bovenin nogal snel af.
Hier wat Philips specs van de 02160:
DB0619D8-A7F0-41F6-8430-AF582A5E7F99.jpeg
De frontplaat van deze dingen is vlak, en de domes steken naar voren uit. Dat maakt blijkbaar het verschil met de 0211 en de 02150.
( P.S. VintageHarry = Harry op het MFBfreaks forum)
dat laatste had ik al zo een vermoeden van
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
VintageHarry schreef: ↑wo 05 apr 2023, 10:22
De frontplaat van deze dingen is vlak, en de domes steken naar voren uit. Dat maakt blijkbaar het verschil met de 0211 en de 02150
Dat was de reden waarom ik in het verleden op alle Philips mid-domes de vlakke frontplaten opzette. Want buiten de metingen was het daadwerkelijk ook hoorbaar. Met de vlakke frontplaten klinken deze drivers daadwerkelijk beter.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
filter opgebouwd en maar eens in mono aan t luisteren. t laag met een LT tot 55Hz mee laten doen. (minidsp 2x4hd aan de laptop en een topping pa5 ampje)
detaillering is dik in orde, wel moet er tonaal nog duidelijk wat veranderen, bij sommige stemmen slist t wat, en er mist wat body, en er zit een wat scherp randje aan
detaillering is dik in orde, wel moet er tonaal nog duidelijk wat veranderen, bij sommige stemmen slist t wat, en er mist wat body, en er zit een wat scherp randje aan
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: [vintage] SchuurFlippen
Goed bezig in ieder geval, ben benieuwd waar je qua filtering op uit gaat komen!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
Tegen dat slissen had ik altijd een spoeltje van 0,05 a 0,10 mh in serie staan met de Philips tweeters, dat hielp erg goed, zonder dat je hoog gaat missen
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: [vintage] SchuurFlippen
Ook bij dit type tweeter?
Die zitten hier in de originele Philips FB850, zonder geslis.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
O. Ik zie nu dat hij de isophase tweeters in gebruik heeft. Dan heb ik inderdaad niets gezegd
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
ik zal eens gaan meten, maar als de simulatie klopt dan is het hoog ook te veel. ik ga zo met de dsp wat dingen gericht corrigeren, eens zien wat nodig is en wat niet. ik heb bewust het filter alleen op goede overname afgestemd, niet op FR
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
zo, na wat paasdagbezigheden (nee, geen meubels, gewoon diner bij m'n moeder) ff wat tijd om snel wat in de DSP te zetten op basis van deze sim:

- bult rondom 1250Hz gedempt q=2 (1½dB, later 2dB)
- high shelf 4kHz, -3dB, q=1
en toen klonk het al een heeeeel stuk beter. al het audioshow/luisterdag materiaal passeert met vlag&wimpel.
maar zoals zo vaak, leert wat orkestwerk dat er nog wel wat te doen is. een half dBtje meer dempen bij die 1250Hz deed al redelijk wat
morgen maar wat beter luisteren, en ook wat schakelen met wat andere speakers.
- bult rondom 1250Hz gedempt q=2 (1½dB, later 2dB)
- high shelf 4kHz, -3dB, q=1
en toen klonk het al een heeeeel stuk beter. al het audioshow/luisterdag materiaal passeert met vlag&wimpel.
maar zoals zo vaak, leert wat orkestwerk dat er nog wel wat te doen is. een half dBtje meer dempen bij die 1250Hz deed al redelijk wat
morgen maar wat beter luisteren, en ook wat schakelen met wat andere speakers.
