Hypex FA503 in Modushop kastje

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door hardbats »

een tijdje terug van gerhard 2 stuks Hypex FA503 overgenomen om mijn nog te ontwerpen en bouwen open baffles mee aan te gaan sturen.
een plate amp in een open baffle is niet echt mijn idee dus ik wil ze graag in gaan bouwen in een modushop kastje. De behuizing van de modushop is mij prima bevallen met de bouw van mijn Purifi versterker dus vandaar de keuze. Het idee was om het te bouwen in het zelfde type behuizing (GX385 2U) maar die is net te laag dus nu wordt het de GX385 3U. Ik heb het grootste deel al in Fusion gekalkt, dit maakt het straks met het frezen van de panelen een stuk makkelijker en ik weer meteen of het past :mrgreen: (Ja er moet nog wel wat getekent worden zoals de bodemplaat, tekst achter op, speaker connector en de gravering aan de voorkant)
Render 1.PNG
Render 2.PNG
Render 3.PNG
er zijn alleen 3 kleine puntjes die ik nog moet beantwoorden:
-is het een probleem om beide aan te sluiten op 1 net entree? Ik verwacht geen problemen maar ik vraag het toch even 8-[

-werkt het oled scherm van hypex nu ook als IR ontvanger voor de afstandsbediening?

-ik zou graag de 3 kanalen via 1 stekker en kabel naar de speaker laten lopen. Ik heb satefan dit al eens zien doen met zijn speakers en heb navraag gedaan wat hij aan stekkers en kabels heeft gebruikt. Best prijzige stekkers en de kabel is nog niet helemaal zeker. Nu zat ik te kijken naar anders opties.

-1 optie is de Neutrik XLR stekkers, de NC6 serie. 6 contacten. nu weer ik niet of deze stekkers geschikt zijn voor luidsprekersignaal? en deze stekker heeft maar een kabelingang tot 8mm.

-optie 2 is de Speakon stekkers, daar hebben ze geen versie van met 6 contacten dus dan wordt het de 8 contacten versie.

-en dan nog de vraag, welke kabel is geschikt? tot nu toe is de enige die ik gevonden heb die me geschikt lijkt deze https://www.audiophonics.fr/en/cable-me ... 11857.html

graag jullie input en ervaringen :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door Shadow »

- gewoon 1 netentree maken (bijv. Neutrik Powercon)
- Speakon 8 pin is prima (Thomann)
- kabel gewoon Cordial 8x2,5 pakken bij Thomann

https://www.thomann.de/nl/cordial_cls_825.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door Henkjan »

dat is serieus dikke kabel hè
en ook die 8k speakon is dik

als je de - kan combineren (meet ff aan die hypex of ze verbonden zitten) dan kan je t ook een 4kanaals kabel en speakon doen, dus 1 massa en 3 +en
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door hardbats »

Ik zal eens kijken of die met elkaar verbonden zijn. Daarbij vind ik 12.5mm kabel niet z'n probleem, als het maar doet wat het moet doen. Maar 4 aders zou het wel een stuk makkelijker maken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door ds23man »

Oled display is tevens IR ontvanger.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door hardbats »

Thanks Gerhard :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef: zo 26 mar 2023, 21:32
dat is serieus dikke kabel hè
en ook die 8k speakon is dik

als je de - kan combineren (meet ff aan die hypex of ze verbonden zitten) dan kan je t ook een 4kanaals kabel en speakon doen, dus 1 massa en 3 +en
Valt echt wel mee, ik heb die 8 polige met die kabel aan de DT3W speakers zitten...kabel is 13mm doorsnede, mijn stereo Canare kabel is dikker...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door ray5150 »

In het verleden werd XLR soms wel eens gebruikt voor luidsprekers, maar sinds Speakon op de markt is, is daar helemaal geen reden meer toe.
Het contactoppervlak van een pin in een Speakon connector is ook een stuk groter.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door Shadow »

Ja en wat HJ zegt, als je de - gemeenschappelijk kan doen is een 4P ook prima...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef: ma 27 mar 2023, 9:19
In het verleden werd XLR soms wel eens gebruikt voor luidsprekers, maar sinds Speakon op de markt is, is daar helemaal geen reden meer toe.
Het contactoppervlak van een pin in een Speakon connector is ook een stuk groter.
In het verleden werd altijd XLR voor speakers gebruikt voordat de Speakon op de markt kwam.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door hardbats »

Gerhard weet jij toevallig of de - gezamelijk is van alle luidspreker aansluiting op de versterker?
Anders ga ik even meten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door Pjotr »

De 4 pins XLR werd veel gebruikt voor de 12V voeding aansluiting van portable spullen. Voor PA speakers voegâh i.d.d. de 3-pins. Je kon dus vrij simpel de versterker uitgang aansluiten op de mic ingangen van je mengtafel :twisted:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door ds23man »

hardbats schreef: ma 27 mar 2023, 9:49
Gerhard weet jij toevallig of de - gezamelijk is van alle luidspreker aansluiting op de versterker?
Anders ga ik even meten
Die zijn gezamenlijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: ma 27 mar 2023, 10:01
De 4 pins XLR werd veel gebruikt voor de 12V voeding aansluiting van portable spullen. Voor PA speakers voegâh i.d.d. de 3-pins. Je kon dus vrij simpel de versterker uitgang aansluiten op de mic ingangen van je mengtafel :twisted:
Ik heb eens een keer een gevalletje gehad bij een afhaalsetje dat de klant de luidsprekers had aangesloten met de microfoonkabels en de microfoons met de luidsprekerkabels. :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door hardbats »

ds23man schreef: ma 27 mar 2023, 10:18
hardbats schreef: ma 27 mar 2023, 9:49
Gerhard weet jij toevallig of de - gezamelijk is van alle luidspreker aansluiting op de versterker?
Anders ga ik even meten
Die zijn gezamenlijk.
Had net even gemeten en zijn idd gezamenlijk. Dat maakt het een stuk makkelijker, dan worden het 4 polige speakon stekkers met canare 4S11 kabel :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door ds23man »

Hou er wel rekening mee dat je dan niet meer mag bruggen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door hardbats »

Dat was ook niet de bedoeling. De tweeter versterker op een fullrange driver en de andere 2 beide een eigen woofer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door Pjotr »

Bij bruggen hang je de speaker toch tussen 2 versterker uitgangen in? Waarom zou dat dan niet meer gaan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: ma 27 mar 2023, 11:39
Bij bruggen hang je de speaker toch tussen 2 versterker uitgangen in? Waarom zou dat dan niet meer gaan?
Je hebt gelijk, met 4 polig kan het wel met een drie kanaal systeem waar 2 kanalen in brug staan. Kan wel verwarrend worden.
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door gnl1 »

De NC100HF en de NC502MP in de FA503 zijn twee aparte printen met separate connectoren.
Het lijkt mij mooier om per kanaal een 8-polige Speakon te gebruiken. Dan heb je een directere massa verbinding voor de tweeter.

Twee 4-polige Speakons zou eventueel kunnen wanneer je bij de tweede plug alleen de massa (1-, 2-) aansluitingen gebruikt voor het aansluiten van de tweeter. Als je dan per ongeluk de pluggen verwisseld blijft alles waarschijnlijk heel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door Pjotr »

8x 2,5mm2... Dat wordt een bizar zware/stugge kabel. Mag je de kast wel gaan verzwaren. Dat is leuk on stage, maar voor dat stukje huiskamer?
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door gnl1 »

Geen ervaring mee, maar wel met 3 losse soepele 2x2.5² kabels die prima passen in een 8-polige Speakon.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door hardbats »

Maar wat is daar het voordeel van als alle negatieve toch doorverbonden zijn in de versterkers?
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door gnl1 »

Als je al deze moeite gaat doen, waarom dan niet alle speakers met 2 aders aansluiten?

Het zijn twee aparte versterkers. Als je 4 aders (één massa ader) gebruikt, waar sluit je die ene massa-ader dan aan? Waarschijnlijk op de NC502MP.
Dan loopt de doorverbinding voor de tweeter via de voeding van de NC100HF (en mogelijk ook via de NC500's).
Een directe aansluiting op de NC100HF lijkt me beter, maar mogelijk maakt het niets uit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex FA503 in Modushop kastje

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: ma 27 mar 2023, 20:50
8x 2,5mm2... Dat wordt een bizar zware/stugge kabel. Mag je de kast wel gaan verzwaren. Dat is leuk on stage, maar voor dat stukje huiskamer?
Nou ik heb die Cordial 8x2,5 dus en die is echt niet bizar dik en stug, wat ik hier al eerder vermeld heb btw.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”