Mini pc
Re: Mini pc
Misschien vind je hier iets passends ?
https://www.nowthatsit.nl/
Alhoewel het bijna allemaal windows machines zijn...Linux distributies zijn zo gratis te downloaden her en der.
https://www.nowthatsit.nl/
Alhoewel het bijna allemaal windows machines zijn...Linux distributies zijn zo gratis te downloaden her en der.
Re: Mini pc
Bedankt! Maar juist het goed werkend krijgen met Linux lukt mij niet!
Dus ik zoek een pctje waar het al op staat en werkt!
Dus ik zoek een pctje waar het al op staat en werkt!
Re: Mini pc
Ik lees wat over Zorin OS, ziet er goed uit, zeker de pro versie.
Iemand ervaring mee?
Iemand ervaring mee?
Re: Mini pc
Is toch een chique aangeklede Ubuntu?
Wat ikzelf heel fijne en snelle mini PC'tjes vind is de HP Elitedesk 800 serie. Ik heb zelf nu een refurbished G6 met een Intel I5 Versie10. Stil en zuinig! Wel W10 er op... Linux ben ik niet genoeg in thuis maar dat vind je toch ook niet zo van de plank geïnstalleerd. Dat blijft dhz.
Wat ikzelf heel fijne en snelle mini PC'tjes vind is de HP Elitedesk 800 serie. Ik heb zelf nu een refurbished G6 met een Intel I5 Versie10. Stil en zuinig! Wel W10 er op... Linux ben ik niet genoeg in thuis maar dat vind je toch ook niet zo van de plank geïnstalleerd. Dat blijft dhz.
Re: Mini pc
Tegenwoordig is het zetten van Linux op een PC/laptop niet meer zo'n issue als pakweg 10-15 jaar geleden. Wat bijna zeker werkt is als je qua hardware (videokaart en zo) bij Intel blijft, die wordt uit-de-doos ondersteund door Linux. Als je het zeker wilt weten: test dan de PC met een live-USB stick: booten en daarna kun je live checken of alle functies werken. Ubuntu geeft de meeste kans op succes.
Re: Mini pc
Tsja, bij een machine met Linux zit je toch al snel in de "doe het zelf" hoek.
TS kan wel misschien iets kopen waar dat al op staat, maar als er dan op zeker moment een of ander software probleempje ontstaat, of bepaalde instellingen gewijzigd moeten worden zal hij toch wat dieper in de materie moeten duiken.
Overigens lees ik dat je ook Linux naast Windows kunt gebruiken, een dual-boot systeem heet dat.
https://www.ct.nl/workshops/linux-naast ... dual-boot/
TS kan wel misschien iets kopen waar dat al op staat, maar als er dan op zeker moment een of ander software probleempje ontstaat, of bepaalde instellingen gewijzigd moeten worden zal hij toch wat dieper in de materie moeten duiken.
Overigens lees ik dat je ook Linux naast Windows kunt gebruiken, een dual-boot systeem heet dat.
https://www.ct.nl/workshops/linux-naast ... dual-boot/
Re: Mini pc
Die zijn wel heel beperkt qua poorten en als desktop PC voor office werk minder geschikt. Wil je wat meer power dan zou ik zeker naar minstens een I5 - serie10 met hyperthreading gaan. Kom je eerder op zoiets uit: https://laptopcentrale.nl/product/hp-el ... op-mini-u/ Mocht het niet lukken met Linux dan kan daar iig W11 op. Heeft ook WiFi en BT al onder de pet. Tandje lager de voorloper voor de helft van de prijs: https://laptopcentrale.nl/product/hp-el ... 8mf27us-u/
Re: Mini pc
Die laatste is volledig Intel, dus verwacht daar nul problemen mee met Linux/Ubuntu
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Mini pc
Er staat een hele nette tweedehands op Tweakers. Met nog fabrieksgarantie er op.
Het is uiteraard ook afhankelijk van wat je budget is. Om Linux te kunnen draaien kun je ook een oudere, en dus goedkopere pakken.
https://tweakers.net/aanbod/3306650/hp- ... h19ea.html
Nog meer keuzes bij dezelfde aanbieder.
https://tweakers.net/aanbod/user/398112/
Het is uiteraard ook afhankelijk van wat je budget is. Om Linux te kunnen draaien kun je ook een oudere, en dus goedkopere pakken.
https://tweakers.net/aanbod/3306650/hp- ... h19ea.html
Nog meer keuzes bij dezelfde aanbieder.
https://tweakers.net/aanbod/user/398112/
Re: Mini pc
Die gebruik ik dus voor mij HQ player maar heb daar ook even win 11 op gehad en dat draaide zonder problemen.
Daarna heb ik nog even linux mint gedraaid op die PC en dat ging probleemloos.
De CPU de T serie van intel is net even wat zwaarder qua stroom gebruik wat in je laptop zit maar is daarmee een goede cross-over tussen de echte desktop en de mobiele cpu.
Voor het meeste werk snel zat dus.'
Echter als ik een mini PC zou zoeken voor office gebruik dan zou ik ook de voorkeur geven aan de 800 serie van HP.
Deze HP Silece heb ik voornamelijk gekozen om dat deze in het audio rek moet komen en erg stil is.
Daar staat nu overigens een Debian versie op zonder desktop.
Ook die installatie kan tegenwoordig erg makkelijk zelf gedaan worden. Je ziet dan wel aan de command line vast natuurlijk maar als je zonder beeldscherm wilt draaien is dat geen probleem natuurlijk.
Re: Mini pc
Ik heb de G6 uitvoering van de 800 hier en het is echt een fijn kantoordingetje. Is doodstil, ook 's-avonds laat. Bij normaal kantoorwerk, internetten enz. slaat de fan vrijwel niet aan. Dat doet ie pas bij zwaarder werk zoals een image back-up maken of een handmatige volledige virusscan. Er zitten 2 PCIe NVMe slots in, dus je kunt er 2 supersnelle SSD reepjes in kwijt. WiFi en BT zit er al bij in. Als je hem refurbished koopt, even opletten wat er in de uitbreidingsslots zit, dat kan nogal variëren.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Mini pc
Zal moeilijk worden voor ToTo. Eigenlijk is ditte de rubiek ter overname gevraagd...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Mini pc
Dat had ik inderdaad niet meteen gezien, maar even buiten het feit dat Toto misschien al voorzien is. Hij heeft al een aantal dagen niet gereageerd en marktplaats staat vol met die dingen.
Als hij zelf niet in staat is om Linux te installeren dan zou hij ook een geschikte Mini pc kunnen aanschaffen en opsturen naar iemand die er een Linux versie naar smaak op kan zetten.
In mijn geval zal dat buiten de verzendkosten kostenloos kunnen gebeuren.
Als hij zelf niet in staat is om Linux te installeren dan zou hij ook een geschikte Mini pc kunnen aanschaffen en opsturen naar iemand die er een Linux versie naar smaak op kan zetten.
In mijn geval zal dat buiten de verzendkosten kostenloos kunnen gebeuren.
Re: Mini pc
Ik ben benieuwd waar de keuze op gaat vallen.
Het aanbod van Olaf Markus is zeker iets om te overwegen.
Het aanbod van Olaf Markus is zeker iets om te overwegen.
Re: Mini pc
Tja, als hij een PC naar keuze aanschaft wil ik daar best wel een distro naar keuze op zetten.
Re: Mini pc
Gezien het feit dat Toto ook helemaal niet meer reageert, kan het best zijn dat zijn probleem al opgelost is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Mini pc
Ook al is Toto allang voorzien en is hij er ook allang achter dat linux installeren niets voorstelt en dit forum dus even niet meer nodig heeft.,
Hem zien we pas weer terug als een volgend vraagstuk in beeld komt.
Dit is ook een leuke mini pc, meet een 12e gen i5:
https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... ffice-2021
Hem zien we pas weer terug als een volgend vraagstuk in beeld komt.
Dit is ook een leuke mini pc, meet een 12e gen i5:
https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... ffice-2021
Re: Mini pc
Bedankt voor alle antwoorden.
Nog niet voorzien en inderdaad zoek ik iets ter overname.
Tis niet urgent
Nog niet voorzien en inderdaad zoek ik iets ter overname.
Tis niet urgent
Re: Mini pc
Een beetje een patstelling.
Er zijn iets van 8 linkjes gegeven naar diverse aanbieders, en 2 mensen die hebben aangeboden om er Linux voor je op te zetten.
Het kan heel simpel zijn, klikkerdeklik bij de webshop in NL naar keuze, en laat het direct opsturen naar iemand die dat aanbod deed.
Dan hoef je maar eenmaal verzendkosten naar BE te lappen.
Als iemand van het forum iets had staan, was dat allang aangeboden geweest, lijkt me zo.
Er zijn iets van 8 linkjes gegeven naar diverse aanbieders, en 2 mensen die hebben aangeboden om er Linux voor je op te zetten.
Het kan heel simpel zijn, klikkerdeklik bij de webshop in NL naar keuze, en laat het direct opsturen naar iemand die dat aanbod deed.
Dan hoef je maar eenmaal verzendkosten naar BE te lappen.
Als iemand van het forum iets had staan, was dat allang aangeboden geweest, lijkt me zo.
