Mini pc

Voor vraag naar gebruikte, audio-gerelateerde zaken of wellicht een dienst.... Hier a.u.b. géén vragen en discussies over verkoopadressen van nieuw spul. Die horen thuis in de bouwforums, waar anderen er ook iets aan kunnen hebben.
Gesloten
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Mini pc

Bericht door ToTo »

Op zoek naar een mini pc.
Met geïnstalleerde linux en een office pakket.
Bluetooth, wifi, ssd en hdmi
Een beetje snelheid is gewenst.

Zoekgebied midden Nederland en zuidelijker.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mini pc

Bericht door ray5150 »

Misschien vind je hier iets passends ?
https://www.nowthatsit.nl/
Alhoewel het bijna allemaal windows machines zijn...Linux distributies zijn zo gratis te downloaden her en der.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Mini pc

Bericht door ToTo »

Bedankt! Maar juist het goed werkend krijgen met Linux lukt mij niet!
Dus ik zoek een pctje waar het al op staat en werkt!
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Mini pc

Bericht door ToTo »

Ik lees wat over Zorin OS, ziet er goed uit, zeker de pro versie.
Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mini pc

Bericht door Pjotr »

Is toch een chique aangeklede Ubuntu?

Wat ikzelf heel fijne en snelle mini PC'tjes vind is de HP Elitedesk 800 serie. Ik heb zelf nu een refurbished G6 met een Intel I5 Versie10. Stil en zuinig! Wel W10 er op... Linux ben ik niet genoeg in thuis maar dat vind je toch ook niet zo van de plank geïnstalleerd. Dat blijft dhz.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Mini pc

Bericht door AudioMan »

Tegenwoordig is het zetten van Linux op een PC/laptop niet meer zo'n issue als pakweg 10-15 jaar geleden. Wat bijna zeker werkt is als je qua hardware (videokaart en zo) bij Intel blijft, die wordt uit-de-doos ondersteund door Linux. Als je het zeker wilt weten: test dan de PC met een live-USB stick: booten en daarna kun je live checken of alle functies werken. Ubuntu geeft de meeste kans op succes.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mini pc

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mini pc

Bericht door ray5150 »

Tsja, bij een machine met Linux zit je toch al snel in de "doe het zelf" hoek.
TS kan wel misschien iets kopen waar dat al op staat, maar als er dan op zeker moment een of ander software probleempje ontstaat, of bepaalde instellingen gewijzigd moeten worden zal hij toch wat dieper in de materie moeten duiken.

Overigens lees ik dat je ook Linux naast Windows kunt gebruiken, een dual-boot systeem heet dat.
https://www.ct.nl/workshops/linux-naast ... dual-boot/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mini pc

Bericht door Pjotr »

Die zijn wel heel beperkt qua poorten en als desktop PC voor office werk minder geschikt. Wil je wat meer power dan zou ik zeker naar minstens een I5 - serie10 met hyperthreading gaan. Kom je eerder op zoiets uit: https://laptopcentrale.nl/product/hp-el ... op-mini-u/ Mocht het niet lukken met Linux dan kan daar iig W11 op. Heeft ook WiFi en BT al onder de pet. Tandje lager de voorloper voor de helft van de prijs: https://laptopcentrale.nl/product/hp-el ... 8mf27us-u/
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Mini pc

Bericht door AudioMan »

Die laatste is volledig Intel, dus verwacht daar nul problemen mee met Linux/Ubuntu
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Mini pc

Bericht door Olaf Analogue »

Er staat een hele nette tweedehands op Tweakers. Met nog fabrieksgarantie er op.
Het is uiteraard ook afhankelijk van wat je budget is. Om Linux te kunnen draaien kun je ook een oudere, en dus goedkopere pakken.


https://tweakers.net/aanbod/3306650/hp- ... h19ea.html

Nog meer keuzes bij dezelfde aanbieder.

https://tweakers.net/aanbod/user/398112/
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mini pc

Bericht door Kappa7 »

Die gebruik ik dus voor mij HQ player maar heb daar ook even win 11 op gehad en dat draaide zonder problemen.
Daarna heb ik nog even linux mint gedraaid op die PC en dat ging probleemloos.
De CPU de T serie van intel is net even wat zwaarder qua stroom gebruik wat in je laptop zit maar is daarmee een goede cross-over tussen de echte desktop en de mobiele cpu.
Voor het meeste werk snel zat dus.'
Echter als ik een mini PC zou zoeken voor office gebruik dan zou ik ook de voorkeur geven aan de 800 serie van HP.
Deze HP Silece heb ik voornamelijk gekozen om dat deze in het audio rek moet komen en erg stil is.
Daar staat nu overigens een Debian versie op zonder desktop.
Ook die installatie kan tegenwoordig erg makkelijk zelf gedaan worden. Je ziet dan wel aan de command line vast natuurlijk maar als je zonder beeldscherm wilt draaien is dat geen probleem natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mini pc

Bericht door Pjotr »

Ik heb de G6 uitvoering van de 800 hier en het is echt een fijn kantoordingetje. Is doodstil, ook 's-avonds laat. Bij normaal kantoorwerk, internetten enz. slaat de fan vrijwel niet aan. Dat doet ie pas bij zwaarder werk zoals een image back-up maken of een handmatige volledige virusscan. Er zitten 2 PCIe NVMe slots in, dus je kunt er 2 supersnelle SSD reepjes in kwijt. WiFi en BT zit er al bij in. Als je hem refurbished koopt, even opletten wat er in de uitbreidingsslots zit, dat kan nogal variëren.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Mini pc

Bericht door Olaf Analogue »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mini pc

Bericht door Pjotr »

Zal moeilijk worden voor ToTo. Eigenlijk is ditte de rubiek ter overname gevraagd...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Mini pc

Bericht door Olaf Analogue »

Dat had ik inderdaad niet meteen gezien, maar even buiten het feit dat Toto misschien al voorzien is. Hij heeft al een aantal dagen niet gereageerd en marktplaats staat vol met die dingen.

Als hij zelf niet in staat is om Linux te installeren dan zou hij ook een geschikte Mini pc kunnen aanschaffen en opsturen naar iemand die er een Linux versie naar smaak op kan zetten.
In mijn geval zal dat buiten de verzendkosten kostenloos kunnen gebeuren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mini pc

Bericht door ray5150 »

Ik ben benieuwd waar de keuze op gaat vallen.
Het aanbod van Olaf Markus is zeker iets om te overwegen. :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mini pc

Bericht door Kappa7 »

Tja, als hij een PC naar keuze aanschaft wil ik daar best wel een distro naar keuze op zetten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mini pc

Bericht door hannesie »

Gezien het feit dat Toto ook helemaal niet meer reageert, kan het best zijn dat zijn probleem al opgelost is.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Mini pc

Bericht door Olaf Analogue »

Ook al is Toto allang voorzien en is hij er ook allang achter dat linux installeren niets voorstelt en dit forum dus even niet meer nodig heeft.,
Hem zien we pas weer terug als een volgend vraagstuk in beeld komt.

Dit is ook een leuke mini pc, meet een 12e gen i5:

https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... ffice-2021
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Mini pc

Bericht door ToTo »

Bedankt voor alle antwoorden.
Nog niet voorzien en inderdaad zoek ik iets ter overname.
Tis niet urgent
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mini pc

Bericht door ray5150 »

Een beetje een patstelling.
Er zijn iets van 8 linkjes gegeven naar diverse aanbieders, en 2 mensen die hebben aangeboden om er Linux voor je op te zetten.
Het kan heel simpel zijn, klikkerdeklik bij de webshop in NL naar keuze, en laat het direct opsturen naar iemand die dat aanbod deed.
Dan hoef je maar eenmaal verzendkosten naar BE te lappen.
Als iemand van het forum iets had staan, was dat allang aangeboden geweest, lijkt me zo.
Gesloten

Terug naar “Ter overname gevraagd”