2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Je mag ze dan voor mij ook wel mee bestellen van elk type 2 en in een enveloppe doorsturen. Dan maak ik het geld wel over, als je ze wil opsturen naar mij
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dan mag je d'r voor mij ook wat bestellen :D

Ik heb mijn uTracer gefixt, er zat een ontwerpfoutje in waardoor de daadwerkelijke roosterspanning lager uitviel dan de ingestelde. Bij de mijne was het verschil 0,2 V en dat is bij een steilheid van zo'n 25 mA/V best significant. De anodespanning die hoort bij het instelpunt is ineens zo'n 18V lager geworden, en dat klopt ook met wat ik in werkelijkheid aan de schakeling meet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ok, doe ik! Zal niet morgen zijn, ergens komende week. Laat het wel even weten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Wat ik nog in een bakje vond:
IMG_3400_ZBA.jpg
Bosje rode 5mm T1 leds! Zijn volgens mij vergelijkbaar met de AlGaAs dioden van Broadcom in het grafiekje hiervoor: viewtopic.php?p=2057444#p2057444

5mA: 1,700V
10mA: 1,742V
15mA: 1,774V
20mA: 1,801V

Is niet helemaal goed statisch te meten vanwege opwarmen als er stroom door loopt. Heb nu even geen differentiaal probe bij de hand maar zal ze morgen eens dynamisch opmeten. Weet niet precies welke het zijn maar dacht dat het deze zouden moeten zijn: https://nl.farnell.com/multicomp/703-01 ... dp/2112111
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ik heb een 6Ж51П in triode op mijn gefixte u-tracer gemeten, een exemplaar met een mu van 77. Zie hier de karakteristiek:
6j51p.png
Beslist niet verkeerd!

Omdat ik 'm toch klaar had staan heb ik er ook een EF80 op gezet, met verder dezelfde instellingen. Aansluitingen zijn identiek. Deze heeft een mu van 52:
ef80.png
Ook niet verkeerd!

Ik denk dat beide buisjes heel goed werken bij 10 tot 15 mA, dus als je toch te veel versterking hebt met de 6Ж51П dan kan je uitwijken naar de EF80 en hoef je alleen maar de LED in de kathode te vervangen, 2 IR LEDs in serie zijn precies goed. De EF80 is regelmatig op Marktplaats te vinden. Maar ik denk dat de 6Ж51П toch net een wat mooiere karakteristiek heeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

En als je uitgaat van een LED spanning van tussen de 1,7 en 1,8V kom je ook mooier uit met de 6J51P. De EF80 heeft dan toch een serieweerstand nodig.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ik denk dat 1,6 V voor de 6Ж51П het beste is, maar bij exemplaren met een wat langere mu kan je een beetje omhoog. Dan kom je mooi in het midden van de voedingsspanning uit. Dat vraagt om de strakste rode LED die je kan vinden. De EF80 lust het liefst 2,5 V en dat is precies 2 stuks IR LED. Hoe dan ook, wat deze metingen laten zien is dat ze allebei uitstekend zullen presteren als driver met een mu follower. Niet verder vertellen, dan worden ze duur...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

:lol: dat zie je vaker, eenmaal bekend en prijs schiet omhoog. Ik krijg waarschijnlijk aankomend weekend al de buizen uit Slowakije. Ben benieuwd.
Voeding, smoorspoel en uit moet ik ook nog bestellen.
Kast komt pas in mei, dus nog aardig tijd om op de plank te experimenteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: do 16 mar 2023, 22:13
Ik denk dat 1,6 V voor de 6Ж51П het beste is, maar bij exemplaren met een wat langere mu kan je een beetje omhoog. Dan kom je mooi in het midden van de voedingsspanning uit. Dat vraagt om de strakste rode LED die je kan vinden. De EF80 lust het liefst 2,5 V en dat is precies 2 stuks IR LED. Hoe dan ook, wat deze metingen laten zien is dat ze allebei uitstekend zullen presteren als driver met een mu follower. Niet verder vertellen, dan worden ze duur...
Ja klopt, al denk ik dat je naar boven wat meer lineaire ruimte hebt dan naar beneden en je dus wat hoger kunt gaan zitten dan de halve voedingsspanning voor Va.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Er zijn inderdaad nog wat puntjes op de I te zetten, hoewel het resultaat nu al meer dan goed is. Ik zou alleen niet te veel van de ruimte in positieve richting willen wegsnoepen, omdat je dan ook inteert op de ruimte voor veroudering van het buisje. Maar dat is ook op te lossen door de voedingsspanning een klein beetje hoger te zetten als je die ruimte hebt.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

peterl schreef: do 16 mar 2023, 22:23
:lol: dat zie je vaker, eenmaal bekend en prijs schiet omhoog.
Gelukkig ben ik al voorzien...
ef80.jpg
Overigens zijn dit geen "echte" Telefunkens, maar Siemens buisjes volgens Philips ontwerp met een TFK logo erop. Wel zijn ze op 70 jarige leeftijd nog hagelnieuw.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik neem aan dat je het dan hebt over de B+ van de 6x51n
Ik heb nu meer dan 50V over, dus dat moet wel lukken.
Afgeknepen met een flinke weerstand.
Dan weet waar ik moet zijn indien nodig
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ja, de B+, de voedingsspanning van het geheel. Ik ben op mijn bureau gelimiteerd tot de 300 V die mijn labvoeding ophoest, maar als je een versterker maakt is het triviaal om er nog 20 V op te doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Zeker. Denk dat je die laatste puntjes ook als moet zoeken in het verder minimaliseren van de vervorming.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Die 20V is geen probleem.
Kan ik met Arta ook alleen het voorversterker deel op vervorming en harmonische meten zonder ugt?
Want normaal gebruik je daar de ugt voor en nu komt er wel een flinke spanning achter de .47u
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ja, tuurlijk kan dat! Wil je dat zonder 2A3 zelf, dus wat er op het rooster daarvan staat? Dan achter de koppelcondensator een verzwakker van 1:100 maken met iets van 100K en 1K. Dan wel ter beveiliging 2 zeners back to back in serie van 4,7V over de 1K.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Volgens mij staat beschreven in de manual hoe dat moet. Die zeners beslist niet weglaten, met buizen blaas je gevoelige ingangstrapjes op voor je er erg in hebt! Vraag niet hoe ik dat weet...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

deze bedoel je neem aan.
Bijlagen
verzwakker.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Juistem
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Maar wel achter de koppel C aansluiten en niet direct op de Va :mrgreen:

B.t.w. Ledjes zijn op de bus naar jullie! Met een beetje geluk vallen ze morgen door de bus :mrgreen: Ze zijn wel erg klein. Zou ze daarom beslist op een klein stukje gaatjesprint solderen met een fijn soldeerpuntje en met eigen aansluitdraden voor de stevigheid.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

[quoteMaar wel achter de koppel C aansluiten en niet direct op de Va :mrgreen:][/quote]
Lijkt mij ook een goed idee, ik ga meteen de B+ met 20V verhogen.
Ledjes kan ik dan ook mee experimenteren. :dank:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: vr 17 mar 2023, 19:41
B.t.w. Ledjes zijn op de bus naar jullie! Met een beetje geluk vallen ze morgen door de bus :mrgreen:
Top!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb de soundcard afgeregeld op 1Vrms en daarna de boel aangesloten op de versterker maar er komt uiteindelijk maar 0,68Vrms uit de verzwakker.
dus ik krijg een te lage ingangsspanning op de versterker.
Of is dit voldoende om te meten, want dan heb ik nog een aardige vervorming, vooral op de harmonische.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Met verzwakker:

1 V_rms = 2 x wortel (2) x 100 = 283V_pp
0,68V_rms = 0,68 x 283 = 193V_pp

Dat is best aardig uitgestuurd denk ik zo en een mooie maat voor de vervorming. Kijk eens hoeveel minder het wordt bij halvering van die uitsturing.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ze zijn dus echt klein (voor buizen begrippen):
IMG_3401_ZBA.jpg
Paar opmerkingen. Gebruik een fijne punt. Als je een temperatuur geregelde bout hebt zet hem dan niet hoger dan ca 280 graden en soldeer zo snel mogelijk met dun soldeer. Je kunt ze vrij snel laten aanbranden en dan zijn ze stuk! Heb je niet het fijne benodigde SMD gereedschap vertin dan eerst 2 eilandjes voor en laat dan het ledje in het gesmolten soldeer zakken met een fijne pincet.

Heb er gisteravond even snel wat aan gemeten. De Std Red 6000 ontloopt niet veel met de goedkope High-Brite AlGaAs 5mm T1 led. De 6300 HE led heeft een beduidend hogere dynamische weerstand.
Plaats reactie