Buizenversterker ontwerpen voor school
Moderator: Beheerdersteam
-
hanselchen
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Precies! OK, nu 9 posts omhoog en dan het 4e en 5e regeltje nog eens goed lezen.
Namelijk hier heb je je 6.3V (met middenaftak)
Namelijk hier heb je je 6.3V (met middenaftak)
- Leemhuis01
Die sluiting, heb ik er al uitgehaald.Leemhuis01 schreef: ↑wo 08 mar 2023, 9:45Ik heb inmiddels in de gaten dat het met de gloeiwikkeling niet helemaal goed gaat.
Maar hoe kan ik dat dan het beste aanpakken met de el34's
Want die ECC buizen kan ik die 12,6 volt wel makkelijk op kwijt.
Maar wat is voor de EL34 beter?
In serie en dan alle 2 aan de 12,6V?
Of alle 2, 1 kant van de wikkelingen en een eigen aarde?
Maar als ik dit goed heb.
Heeft die trafo 6,3 - 0 - 6,3.
Met kleuren paars - zwart - bruin.
Of staat dat CT:bruin ergens anders voor?
Dus welke van bovenstaande opties pas ik dan toe?
Of neem ik gewoon paars en zwart?
Dus 2 buizen in serie paars - bruin.
Of 1 paars en 1 bruin en beide dan aan ground
- douwebakker
- Contacteer:
Volgens mij moet je het zo zien: paars en zwart geeft 6,3V en bruin is de middenaftakking van die wikkeling. Je kunt het natuurlijk altijd even nameten. Even primair aansluiten op 230v.
Jep.
Bruin ergens aan de massa van de voeding verbinden.
En de gloei van de buizen parallel tussen de zwart en paars zetten.
Kan niet missen zijn de dikste draden die uit de trafo komen,leveren 7A/6,3v vandaar
Bruin ergens aan de massa van de voeding verbinden.
En de gloei van de buizen parallel tussen de zwart en paars zetten.
Kan niet missen zijn de dikste draden die uit de trafo komen,leveren 7A/6,3v vandaar
- RobertD
- Contacteer:
V++ zal ruim boven de 400VDC uitkomen met dit schema.Leemhuis01 schreef: ↑vr 03 mar 2023, 11:16Het plankje voor de onderdelen is in de maak.
Daar wordt aan gewerkt.
Het volgende heb ik bedacht voor de voeding:
Voeding 001.png
En het volgende heb ik bedacht voor de eindbuizen:
Eindtrap 001.png
Een aantal waardes moet ik nog aanpassen.
Maar dat zijn componenten die ik zo voor het grijpen heb.
Bijv. de ontkoppelcondensatoren en afvlakcondensatoren.
V+ klopt niet, dat is hier gewoon 150VAC - dat vinden je ECC82 buisjes niet leuk. En die 50uF elco ook niet.
- Robert Gribnau
- Contacteer:
V+ klopt wel en zal ongeveer 200 Vdc zijn (dus de helft van de 400 Vdc).
Philips gebruikte deze opzet in de voedingen van een aantal van hun versterkers met de EL36 als eindbuizen, en dan voor het voeden van de schermroosters. Zie bijvoorbeeld: https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_EL6405.pdf
Maar omdat de spanning maar ongeveer 200 Vdc zal zijn, zou ik het zelf niet toepassen voor het voeden van de ECC82's. Hoe lager de voedingsspanning, hoe hoger de vervorming bij een bepaalde uitgangsspanning.
Philips gebruikte deze opzet in de voedingen van een aantal van hun versterkers met de EL36 als eindbuizen, en dan voor het voeden van de schermroosters. Zie bijvoorbeeld: https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_EL6405.pdf
Maar omdat de spanning maar ongeveer 200 Vdc zal zijn, zou ik het zelf niet toepassen voor het voeden van de ECC82's. Hoe lager de voedingsspanning, hoe hoger de vervorming bij een bepaalde uitgangsspanning.
CT is de afkorting van Center Tap, oftewel, middenaftakking.
- Leemhuis01
Owja, dat is wel een goede voor CT.
Maar ik heb nu onder andere het volgende bedacht.
Dit wil ik nu eens in elkaar gaan prutsen.
Leemhuis01 schreef: ↑do 09 mar 2023, 18:49Owja, dat is wel een goede voor CT.
Maak je ook een filmpje van het vuurwerk als je de schakelaar omhaalt![]()
Die voeding gaat niet werken.
Kijk eens naar het plaatje op blad 1 als voorbeeld of doe die middenaftakking schakeling weg.
Bereken hoeveel de ECC gaat trekken en vul dat in in b.v. Duncan Amp program en maak daar de voeding simulatie.
Waar zijn al die 0,01uF condensatoren voor na de fase trap?
En die 680K weerstanden?
Als ingang ook een 0,01,ik Zou daar iets van 1uF van maken of je moet niet echt houden van bastonenof helemaal weglaten.
Stopweerstand op de eerste buisrooster van 1K?
Tja ik zeg ook maar wat,wat me opvalt![]()
Anderen zullen nog wel meer te melden hebben.
Zie het als opbouwende kritiek niet als afbranden.
Even een beetje Googelen en walla.
Nu begrijp ik die weerstanden
Maar buizenbouwen is geen lego,zo van we knippen en plakken een aantal schema,s aan elkaar en klaar
Nu begrijp ik die weerstanden
Maar buizenbouwen is geen lego,zo van we knippen en plakken een aantal schema,s aan elkaar en klaar
- Leemhuis01
Ik snap dat het niet knippen en aan elkaar plakken is.
Maar dit was ook een test opstelling
En ik wilde voornamelijk de eindbuizen met trafo gaan maken en er aan meten.
Dat deel wat er voor zit is nog onder constructie, en wordt aan gewerkt.
Was misschien handig geweest om dat ook te vermelden.
Ik kom morgen in de loop van de dag hier nog wel even op terug
Maar dit was ook een test opstelling
En ik wilde voornamelijk de eindbuizen met trafo gaan maken en er aan meten.
Dat deel wat er voor zit is nog onder constructie, en wordt aan gewerkt.
Was misschien handig geweest om dat ook te vermelden.
Ik kom morgen in de loop van de dag hier nog wel even op terug
Laatst gewijzigd door Leemhuis01 op do 09 mar 2023, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
hanselchen
Als je nu eerst eens begint met de tekening van voedingstrafo te corrigeren:
Nog maar eens een keer***, de gloei is 6.3V met middenaftak (CT), dus de spanning moet zijn 3,15-0-3.15V
Heel dat V+ geneuzel eruit halen en alles voeden uit de V++
Het versterker concept ziet er redelijk uit, als verbetering mogen de koppel C's wat eventueel groter.
Zoals reeds vermeld, waarom hangen er 2 CR koppelnetwerken achter elkaar tussen fasedraaier en eindbuizen?
En nogmaals, de 100K's achter de fasedraaier zijn aan de lage kant en mogen gerust ruim een factor 4 hoger ***
(*** Dit heb ik reeds eerder verteld, lees jij eigenlijk wel wat je toegestuurd krijgt?)
Nog maar eens een keer***, de gloei is 6.3V met middenaftak (CT), dus de spanning moet zijn 3,15-0-3.15V
Heel dat V+ geneuzel eruit halen en alles voeden uit de V++
Het versterker concept ziet er redelijk uit, als verbetering mogen de koppel C's wat eventueel groter.
Zoals reeds vermeld, waarom hangen er 2 CR koppelnetwerken achter elkaar tussen fasedraaier en eindbuizen?
En nogmaals, de 100K's achter de fasedraaier zijn aan de lage kant en mogen gerust ruim een factor 4 hoger ***
(*** Dit heb ik reeds eerder verteld, lees jij eigenlijk wel wat je toegestuurd krijgt?)
- Robert Gribnau
- Contacteer:
- Leemhuis01
Oke, de herkansing.
Maar het symbool zelf nog niet in Altium aangepast.
Ik heb hier wel aan gedacht. Maar helaas maar in 1 van mijn 2 programma's toegepast zie ik.(*** Dit heb ik reeds eerder verteld, lees jij eigenlijk wel wat je toegestuurd krijgt?)
Ook dat wist ik, heb ik zelfs nagemeten met mijn multimeter.Nog maar eens een keer***, de gloei is 6.3V met middenaftak (CT), dus de spanning moet zijn 3,15-0-3.15V
Maar het symbool zelf nog niet in Altium aangepast.
- douwebakker
- Contacteer:
De kathode weerstanden van de eindbuizen mogen wel naar 270 ohm.
Wat de ingang en de fasedraaier betreft: ik heb daaraan niet gerekend, maar de schakeling klopt in ieder geval.
Douwe
Wat de ingang en de fasedraaier betreft: ik heb daaraan niet gerekend, maar de schakeling klopt in ieder geval.
Douwe
- Robert Gribnau
- Contacteer:
470 Ohm voor ieder kathodeweerstand is prima. Zie bladzijde D2 van deze Mullard datasheet voor de EL34 in ultra lineaire schakeling: https://frank.pocnet.net/sheets/129/e/EL34_Mullard.pdf
Ik zou zelf deze gegevens ook volgen voor wat betreft de schermroosterweerstanden. Die zijn in het schema 100 Ohm terwijl de datasheet 1K aanbeveelt.
Ik zou zelf deze gegevens ook volgen voor wat betreft de schermroosterweerstanden. Die zijn in het schema 100 Ohm terwijl de datasheet 1K aanbeveelt.
- douwebakker
- Contacteer:
Oh natuurlijk. Je hebt gelijk. Ik heb de waarde van een gemeenschappelijke kathode weerstand genomenRobert Gribnau schreef: ↑vr 10 mar 2023, 17:46470 Ohm voor ieder kathodeweerstand is prima. Zie bladzijde D2 van deze Mullard datasheet voor de EL34 in ultra lineaire schakeling: https://frank.pocnet.net/sheets/129/e/EL34_Mullard.pdf
- Robert Gribnau
- Contacteer:
In pentode schakeling bij een lagere voedingsspanning van 375 V zou 270 Ohm per kathode wel kloppen. Zie bladzijde 4 van deze Philips datasheet voor de EL34, waar voor de gemeenschappelijke kathodeweerstand 130 Ohm wordt opgegeven: https://frank.pocnet.net/sheets/010/e/EL34.pdf
- douwebakker
- Contacteer:
Maar zoveel verschil zit er toch niet tussen een EL34 van PHILIPS en die van Mullard.
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Eens. Maar het verschil zit 'm vooral in de hoogte van de voedingsspanning (430 V voor ultra lineair schakeling in de Mullard datasheet tegen 375 V voor de pentode schakeling in de Philips datasheet).
- Leemhuis01
Nou, ik heb mijn schema eens inelkaar gezet.
Het is natuurlijk fantastisch mooi op een stuk hout gemonteerd.
Maar het werkt wel.
[ Bekijk op youtube ]
Het is natuurlijk fantastisch mooi op een stuk hout gemonteerd.
Maar het werkt wel.
[ Bekijk op youtube ]
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Op het forum van de Buizenradioclub heeft TS zijn meest recente schema/simulatie van zijn versterker in wording gepost. Zie: https://www.buizenradioclub.nl/forum/ze ... t?start=36)
Dit is het schema:
Enkele opmerkingen:
- De beoogde tegenkoppeling zal zo geen enkel effect hebben omdat de kathodeweerstand van U6 (R30 = 1K8) is ontkoppeld met een condensator (C10 = 100 uF). Om de tegenkoppeling wel te laten werken, moet die ontkoppelcondensator vervallen.
- De anodeweerstand van U6 (R31 = 470K) is erg hoog in waarde. Volgens mij zal het effect van de Miller capaciteit de hogere frequenties enorm doen afvallen. De waarde van de kathodeweerstand (R30 = 1K8) lijkt me bij een voedingsspanning van 250 V sowieso veel te laag voor een anodeweerstand van 470K. Van belang daarbij is dat die 1K8 voor gelijkstroom parallel staat met de tegenkoppelweerstand (R32 = 3K9) waardoor de totale kathodeweerstand maar iets meer dan 1K2 zal zijn.
Edit/aanvulling: Door de hoge anodeweerstand zal de anodespanning van U6 laag zijn. Dat lijkt me gezien de dc-koppeling met de fasedraaier ook niet zo goed.
- De waarden van de weerstanden in het toonregelgedeelte komen mij vreemd voor. Sommigen lijken mij te laag, maar met name R25 (470K) en R26 (220K) lijken mij veel te hoog. Ik begrijp de functie van C14 niet. Maar ik zit beslist niet goed in dit soort toonregelsystemen en heb ook niet geprobeerd om er nu dieper in te duiken.
Dit is het schema:
Enkele opmerkingen:
- De beoogde tegenkoppeling zal zo geen enkel effect hebben omdat de kathodeweerstand van U6 (R30 = 1K8) is ontkoppeld met een condensator (C10 = 100 uF). Om de tegenkoppeling wel te laten werken, moet die ontkoppelcondensator vervallen.
- De anodeweerstand van U6 (R31 = 470K) is erg hoog in waarde. Volgens mij zal het effect van de Miller capaciteit de hogere frequenties enorm doen afvallen. De waarde van de kathodeweerstand (R30 = 1K8) lijkt me bij een voedingsspanning van 250 V sowieso veel te laag voor een anodeweerstand van 470K. Van belang daarbij is dat die 1K8 voor gelijkstroom parallel staat met de tegenkoppelweerstand (R32 = 3K9) waardoor de totale kathodeweerstand maar iets meer dan 1K2 zal zijn.
Edit/aanvulling: Door de hoge anodeweerstand zal de anodespanning van U6 laag zijn. Dat lijkt me gezien de dc-koppeling met de fasedraaier ook niet zo goed.
- De waarden van de weerstanden in het toonregelgedeelte komen mij vreemd voor. Sommigen lijken mij te laag, maar met name R25 (470K) en R26 (220K) lijken mij veel te hoog. Ik begrijp de functie van C14 niet. Maar ik zit beslist niet goed in dit soort toonregelsystemen en heb ook niet geprobeerd om er nu dieper in te duiken.
Ik heb in ieder geval 2 versterkers gebouwd waarbij de eerste triode (ECC83) een anodeweerstand had van 470K, en de kathodeweerstand ongeveer 1K2. Dit geeft een prima instelling voor een dc-koppeling met een erachter geschakelde fasedraaier.Edit/aanvulling: Door de hoge anodeweerstand zal de anodespanning van U6 laag zijn. Dat lijkt me gezien de dc-koppeling met de fasedraaier ook niet zo goed.
Verder wordt, bij een tegengekoppelde versterker, vaak een noodzakelijke capaciteit toegevoegd aan de anode van de eerste buis, in verband met de juiste fase karakteristiek. Een hoge anodeweerstand hier kan, samen met het miller effect, deze extra capaciteit eventueel overbodig maken. De tegenkoppeling zorgt er dan weer voor, dat de frequentie karakteristiek vlak blijft. Bij mijn versterkers moest er overigens alsnog een extra capaciteit toegevoegd worden.
Piet
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Een link naar een Philips datasheet voor de ECC83: https://frank.pocnet.net/sheets/010/e/ECC83.pdf
De tabel op bladzijde 3 geeft bij een anodeweerstand van 220K en een voedingsspanning van 250 V als waarde voor de kathodeweerstand 2K7 op. Voorts blijkt uit de tabel dat de waarden van de kathodeweerstand bij gelijkblijvende voedingsspanning oplopen naarmate de anodeweerstand een hogere waarde heeft (bij 250 V: Rk = 1K2 bij Ra = 47K en Rk = 1K5 bij Ra = 100K).
Ik leid daar uit af dat de waarde van de kathodeweerstand bij een voedingsspanning van 250 V en een anode weerstand van 470K beter een stuk hoger kan zijn dan 2K7, en (dus) zeker een stuk hoger dan 1K2.
Het gevolg van een te lage waarde van de kathodeweerstand is dat de kathodespanning erg laag wordt. Bij 250 V en 470K zal, afgaande op de belastingslijn, de stroom met Rk = 1K2 ongeveer 0,4 mA zijn, de anodespanning ongeveer 50 V zijn, en de kathodespanning ongeveer 0,5 V zijn.
Met name die lage kathodespanning zou mij in verband met roosterstroom niet bevallen. De roosterruimte wordt mij zo te klein (n.b.: roosterstroom zet al in bij een bias van -1,3 V en neemt toe naarmate de bias lager wordt). Ik vermoed sterk dat dit ook de reden is dat veel datasheets hogere waarden voor de kathodeweerstand opgeven.
De Philips datasheet geeft op bladzijde 4 gegevens voor de gebruikte long-tail fasedraaier. Bij 250 V wordt een anodespanning voor de voorafgaande trap opgegeven van 65 V. Zoals al geschreven, zal de anodespanning met de anodeweerstand van 470K rond de 50 V liggen, dus zo'n 23% lager. Dat zal vast wel werken maar ik zou het dus zelf nooit zo doen.
Jouw opmerking over de Miller capaciteit snijdt denk ik wel hout, mits die extra afval van het hoog dus in die mate nodig is voor het toepassen van tegenkoppeling. Dat heb ik over het hoofd gezien.
De tabel op bladzijde 3 geeft bij een anodeweerstand van 220K en een voedingsspanning van 250 V als waarde voor de kathodeweerstand 2K7 op. Voorts blijkt uit de tabel dat de waarden van de kathodeweerstand bij gelijkblijvende voedingsspanning oplopen naarmate de anodeweerstand een hogere waarde heeft (bij 250 V: Rk = 1K2 bij Ra = 47K en Rk = 1K5 bij Ra = 100K).
Ik leid daar uit af dat de waarde van de kathodeweerstand bij een voedingsspanning van 250 V en een anode weerstand van 470K beter een stuk hoger kan zijn dan 2K7, en (dus) zeker een stuk hoger dan 1K2.
Het gevolg van een te lage waarde van de kathodeweerstand is dat de kathodespanning erg laag wordt. Bij 250 V en 470K zal, afgaande op de belastingslijn, de stroom met Rk = 1K2 ongeveer 0,4 mA zijn, de anodespanning ongeveer 50 V zijn, en de kathodespanning ongeveer 0,5 V zijn.
Met name die lage kathodespanning zou mij in verband met roosterstroom niet bevallen. De roosterruimte wordt mij zo te klein (n.b.: roosterstroom zet al in bij een bias van -1,3 V en neemt toe naarmate de bias lager wordt). Ik vermoed sterk dat dit ook de reden is dat veel datasheets hogere waarden voor de kathodeweerstand opgeven.
De Philips datasheet geeft op bladzijde 4 gegevens voor de gebruikte long-tail fasedraaier. Bij 250 V wordt een anodespanning voor de voorafgaande trap opgegeven van 65 V. Zoals al geschreven, zal de anodespanning met de anodeweerstand van 470K rond de 50 V liggen, dus zo'n 23% lager. Dat zal vast wel werken maar ik zou het dus zelf nooit zo doen.
Jouw opmerking over de Miller capaciteit snijdt denk ik wel hout, mits die extra afval van het hoog dus in die mate nodig is voor het toepassen van tegenkoppeling. Dat heb ik over het hoofd gezien.
- Leemhuis01
Jullie zijn mij alweer voor
Ik wilde vandaag mijn progressie hier gaan delen.
Dat die terugkoppeling niet werkt zo, daar was ik inmiddels achter.
Maar hoe ik dat wel moet doen. daar ben ik nog niet over uit.
Daar moet ik nog mee bezig gaan.
Maar op dit moment kan ik over deze materie wel een advies gebruiken.
Zit ik op de juiste plek om terugkoppeling toe te passen?
Of moet dit compleet anders?
En zijn er nog tips/kennis voor mij.
Want ik loop nu op dit punt toch een beetje vast.
Ik wilde vandaag mijn progressie hier gaan delen.
Dat die terugkoppeling niet werkt zo, daar was ik inmiddels achter.
Maar hoe ik dat wel moet doen. daar ben ik nog niet over uit.
Daar moet ik nog mee bezig gaan.
Maar op dit moment kan ik over deze materie wel een advies gebruiken.
Zit ik op de juiste plek om terugkoppeling toe te passen?
Of moet dit compleet anders?
En zijn er nog tips/kennis voor mij.
Want ik loop nu op dit punt toch een beetje vast.