Buizenversterker ontwerpen voor school

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Shadow »

Ja die kun je het beste maar wegjagen? :-k
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Ik zie een boel posts die eigenlijk in het "ik moet even mekkeren" topic thuishoren. Cleanup en weer terug naar het onderwerp lijkt me gepast.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door douwebakker »

timpert schreef: zo 26 feb 2023, 19:00
Ik zie een boel posts die eigenlijk in het "ik moet even mekkeren" topic thuishoren. Cleanup en weer terug naar het onderwerp lijkt me gepast.
Dus een beetje kritiek noem jij “mekkeren”.
Ik denk dat velen ( ook leraren) zich terecht zorgen maken om de kwaliteit van het onderwijs.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door ds23man »

douwebakker schreef: zo 26 feb 2023, 20:26
timpert schreef: zo 26 feb 2023, 19:00
Ik zie een boel posts die eigenlijk in het "ik moet even mekkeren" topic thuishoren. Cleanup en weer terug naar het onderwerp lijkt me gepast.
Dus een beetje kritiek noem jij “mekkeren”.
Ik denk dat velen ( ook leraren) zich terecht zorgen maken om de kwaliteit van het onderwijs.
Ben zelf in de tachtiger jaren begonnen met HTS E, had het wel gezien na een week of drie. Wat een baggeronderwijs was dat met dito dinosauriërs voor de klas.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Ik denk niet dat het hier mekkeren betreft maar meer de bewustwording dat in,wat ik denk, 1985 beslist werd wat er met NL zou gebeuren.
Of eigenlijk de veranderingen.
En die veranderingen waren natuurlijk al bedacht,voordat de datum werkelijkheid werd.

Vanaf 1985 was elementaire kennis niet meer relevant.
Wat belangrijk was is de weg om te komen tot .............
Leraren werden gebombardeerd tot aangevers van de overheid.
Kennis is macht.En daar zitten we niet op te wachten.

Wat belangrijk werd gemaakt,was het aanleren van waar en hoe vind ik informatie.
En 2x raden wie die informatie verstrekt.
Je zou haast denken dat de datum 1984 was i.p.v. 1985. :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Barry2001 »

Kan het weer on-topic hier? Het topic Buizenversterker ontwerpen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door douwebakker »

Ja we dwalen wel af. Ik ben er zelf ook debet aan. Excuus daarvoor.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door hanselchen »

Idem ook hier, goed plan, helemaal mee eens! Alleen gebeurt er zo bar weinig effectiefs....
(logisch dat dit topic dan een andere wending krijgt.)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Ja,weer on topic.
Waar waren we,o ja,
Plankje en soldeerbout :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Henkjan »

toch wel dikke complimenten voor Leemhuis01 dat hij wel gewoon er bij blijft tussen al onze boomer tirades over hoe veel beter we t vroeger hadden :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Henkjan schreef: ma 27 feb 2023, 12:24
...boomer...
:goeie:

@Leemhuis01: laat je niet uit het veld slaan! Het is te prijzen dat je voor je opleiding je nek uitsteekt en een onbekend terrein betreedt. Beetje veilig prutsen met een Arduino kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Het plankje voor de onderdelen is in de maak.
Daar wordt aan gewerkt.

Het volgende heb ik bedacht voor de voeding:
Voeding 001.png
En het volgende heb ik bedacht voor de eindbuizen:
Eindtrap 001.png
Een aantal waardes moet ik nog aanpassen.
Maar dat zijn componenten die ik zo voor het grijpen heb.
Bijv. de ontkoppelcondensatoren en afvlakcondensatoren.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door douwebakker »

Leuk bedacht, die voeding maar word de V+ niet wat aan de hoge kant. Deze kan zomaar richting 700V gaan.
De gloeispanning heeft op deze manier kortsluiting.
Het is over het algemeen gebruikelijk om van links naar rechts te tekenen. Dus de primaire kant aan de linker kant.
Douwe
Laatst gewijzigd door douwebakker op vr 03 mar 2023, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Ik zie niet hoe de voeding naar 700V zou moeten gaan. 300V met een bruggelijkrichter levert iets meer dan 400V onder belasting. Zoals hij 'm getekend heeft is wellicht ietwat verwarrend, maar het klopt wel.

Die eindtrap klopt ook, Nick, je maakt vorderingen!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Marp »

timpert schreef: vr 03 mar 2023, 17:00
Zoals hij 'm getekend heeft is wellicht ietwat verwarrend,
Dat is waarom het goed is om even te vermelden. Een uniforme werkwijze voorkomt vergissingen/ongelukken.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door hanselchen »

De voedingstrafo is het 185VA model van Tubetown neem ik aan?

Aansluiting 6 niet aansluiten dus de spanning pakken tussen 5 en 7 (en de rechter C tevens naar de V++ verplaatsen.)
Dit geeft je een spanning van ca. 380Vdc onder belasting.

Voor wat betreft de gloei wikkeling, daar heb je een dikke sluiting in getekend, gloeispanning staat tussen aansluiting 12 en 14, middenaftak 13 aan GND of aan 'heater elevation' spanningsdeler.

De 15V wikkeling zou je kunnen gebruiken voor DC gloei voor de stuurbuizen.

Versterker ziet er in principe goed uit.
Echter de kathode weerstanden zijn veel te groot, deze verlagen naar 270 Ohm elk. (check de datasheet).

R6/R7 mogen wat hoger in waarde om de fasedraaier niet onnodig veel te belasten.
(Max. 500K elk, volgens datasheet).

En in de primaire wikkeling en in de HV voedingslijn achter de C's een zekering zetten, zeker nu in de ontwerp fase.

Goedzo, het begin is er!
Laatst gewijzigd door hanselchen op vr 03 mar 2023, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door hanselchen »

Marp schreef: vr 03 mar 2023, 17:48
timpert schreef: vr 03 mar 2023, 17:00
Zoals hij 'm getekend heeft is wellicht ietwat verwarrend,
Dat is waarom het goed is om even te vermelden. Een uniforme werkwijze voorkomt vergissingen/ongelukken.
Helaas bestaat er op dit gebied geen uniforme tekenwijze.
We zijn gewend om van links naar rechts te lezen dus daarom nemen we aan dat dit de tekenstandaard is.
Alle tekenwijzes voor schema's zijn wereldwijd geoorloofd, MITS men (indien praktisch mogelijk) consequent dezelfde wijze toepast.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Pjotr »

Toch is de richting meestal bepaald door oorzaak --> gevolg. Daarbij is de basisregel toch wel dat de westerse leesrichting wordt aangehouden: Dus van linksboven naar rechtsonder.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Jan Geert »

Voeding voor de hoogspanning: full bridge geeft je tegen de 400v HS wat netjes is. Middenaftakking laten voor wat die is.

Je hebt nog een 60v wikkeling, dus je kan overwegen de eindtrap fixed bias te maken.

Waarom gebruik je de UL taps van de UGT niet?
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Sorry, 2 verschillende programma's gebruikt.
Die UL tabs ga ik wel gebruiken, maar heb ik niet in dat programma.
Zal binnenkort even alles in 1 programma zetten.
Want die V+ in de eindtrap moet V++ in de voeding zijn

Die middenaftakking heb ik voor een ECC82. voor de fasedraaier.
Daar ga ik in mijn versterker een trafo voor gebruiken uit een radio.
Omdat ik met max hsp stroom aan de limieten ga zitten met mijn voeding met mijn 4x EL34

De planning is om richting het einde van de week wat hardware klaar te hebben.
Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Pjotr »

:goedzo: Gewoon volhouden! Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Ik heb inmiddels in de gaten dat het met de gloeiwikkeling niet helemaal goed gaat.
Maar hoe kan ik dat dan het beste aanpakken met de el34's
Want die ECC buizen kan ik die 12,6 volt wel makkelijk op kwijt.
Maar wat is voor de EL34 beter?

In serie en dan alle 2 aan de 12,6V?
Of alle 2, 1 kant van de wikkelingen en een eigen aarde?
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door hanselchen »

Nogmaals, ga jij de ringkerntrafo van Tubetown gebruiken, dwz de trafo op de eerste pagina, 14e post? (Had die vraag al eerder gesteld)
Dan is jouw vraag bij deze opgelost, want de gloei = namelijk 6.3V
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

ja, ik heb de trafo die eerder is gedeeld.
Ik zie het nou ook. was in de war met het schema wat er ook bij stond :(
ringkern.jpg
Plaats reactie