Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

De netbeheerders gaan samen met de ACM een probleem oplossen door een ander probleem te introduceren:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... eveiliging

Hierdoor kan in bepaalde situaties maximaal 264 Volt op het net staan i.p.v. de max 253 nu.

Als je bijvoorbeeld apparatuur hebt wat oorspronkelijk ontworpen is voor 220 V zou de mogelijkheid bestaan dat het in rook opgaat of een sterk verminderde levensduur krijgt.

Ook in nieuwe ontwerpen zal je kritischer moeten gaan kijken naar de ontwerpspanning van de voeding.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

Hij is hier nu al vaak 245 - 250, meestal in de avond. Wat tot gevolg heeft dat de paar gewone halogeenlampjes die we nog hebben het niet lang vol houden.

Overigens hebben de meeste oude buizenversterkers wel een 240V stand voor GB van weleer. Met oude 220V Amplimo ringtrafo's e.d. is het i.d.d. oppassen of ze niet warm worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

Denk bijvoorbeeld aan afvlak elco's en spanningregelaars die nu al bij 230 volt al tegen de grens schuren.

Merk hier ook trouwens dat de verhoging van 220 naar 230 al een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van de reflectorlampen in ons reptielenverblijf.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Henkjan »

ging daarom m'n APC UPS in de meterkast gillen? of was t toch de accu die einde leven is ...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: do 09 mar 2023, 11:07
ging daarom m'n APC UPS in de meterkast gillen? of was t toch de accu die einde leven is ...
226V, dus nw accu nodig denk ik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

Die kans is groot. Mijn ervaring met APC is dat de accu's na 3 jaar brak zijn. Een goed UPS is gewoon niet goedkoop. Een goed onderhouden kwalitatief goede gel accu moet 10 - 15 jaar mee kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: do 09 mar 2023, 11:06
Denk bijvoorbeeld aan afvlak elco's en spanningregelaars die nu al bij 230 volt al tegen de grens schuren.

Merk hier ook trouwens dat de verhoging van 220 naar 230 al een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van de reflectorlampen in ons reptielenverblijf.
Lijkt mij een flinke 2e hands variac dan wel lonend. Meeste hebben een 260V overspanning tap. De levensduur van gloeilampen gaat exponentieel omlaag met de spanning.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ray5150 »

Er was eens... een lamp die al 122 jaar brand. :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light

Hij werkt tegenwoordig zelfs op zijn eigen UPS.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: do 09 mar 2023, 11:42
ds23man schreef: do 09 mar 2023, 11:06
Denk bijvoorbeeld aan afvlak elco's en spanningregelaars die nu al bij 230 volt al tegen de grens schuren.

Merk hier ook trouwens dat de verhoging van 220 naar 230 al een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van de reflectorlampen in ons reptielenverblijf.
Lijkt mij een flinke 2e hands variac dan wel lonend. Meeste hebben een 260V overspanning tap. De levensduur van gloeilampen gaat exponentieel omlaag met de spanning.
Ik heb nog het geluk dat ik hier gemiddeld nog net onder de 230 zitten, hoogste piek die ik hier gezien heb is 245. Dat idee van een variac is wel een leuke, bespaart ook weer stroom.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

Je hebt die lampen hoofdzakelijk voor de warmte neem ik aan. Ooit wel eens vernomen dat 10% onderspanning de levensduur 10x verlengd. Of dat klopt weet ik niet maar het zou best eens kunnen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

Zijn inderdaad vnl voor de warmte.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: do 09 mar 2023, 13:04
Er was eens... een lamp die al 122 jaar brand. :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light

Hij werkt tegenwoordig zelfs op zijn eigen UPS.
En dat met deze energiecrisis…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: do 09 mar 2023, 10:36
De netbeheerders gaan samen met de ACM een probleem oplossen door een ander probleem te introduceren:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... eveiliging
Eigenlijk is die oplossing dweilen met de kraan open. Het probleem van overspanning bij teruglevering met pieken zal blijven bestaan. Zeker lokaal. Hoe hoog je de toelaatbare spanning ook maakt. Het net is er simpelweg niet op ingericht.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: do 09 mar 2023, 15:55
ds23man schreef: do 09 mar 2023, 10:36
De netbeheerders gaan samen met de ACM een probleem oplossen door een ander probleem te introduceren:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... eveiliging
Eigenlijk is die oplossing dweilen met de kraan open. Het probleem van overspanning bij teruglevering met pieken zal blijven bestaan. Zeker lokaal. Hoe hoog je de toelaatbare spanning ook maakt. Het net is er simpelweg niet op ingericht.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... n-toenemen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door jeroen_d »

Ik heb Stedin als leverancier. Continu 230V gelukkig.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door pappaleo »

Ik heb Stedin als leverancier. Gemiddeld 237V. Pieken van 242V zijn geen uitzondering.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Ronkel »

Stedin is geen leverancier maar een netbeheerder.

Ik vind het artikel overigens verbazingwekkend... consumenten met zonnepanelen moeten die stroom lekker gebruiken, opslaan of anders accepteren dat hun inverter afschakelt. Het net is geen gratis batterij. Ik snap werkelijk niet waarom voorkomen moet worden dat die inverters afschakelen. Er is in de zomer al regelmatig een flink overschot aan productie. Mensen moeten leren dat het steeds meer uitmaakt wanneer en waar je stroom verbruikt en opwekt ipv alleen hoeveel.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Ronkel »

Overigens, ik kan me niet voorstellen dat de laatste zin uit het artikel waar is: "Zo kan volgens de netbeheerders afschakeling van bijvoorbeeld zonnepaneelinstallaties door activering van de overspanningsbescherming worden voorkomen."

Die paar procent extra capaciteit gaat congestie door PV toch niet serieus verminderen en al helemaal niet volledig voorkomen dat inverters afschakelen? De tijdsduur zal hooguit beperkt worden lijkt me (wat Pjotr eigenlijk ook zegt).

Overspanningsbeveiliging laten aanleggen in de meterkast?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door 90000006 »

Da's wel zorgelijk. Mijn eindtrap heeft een 2 x40v trafo en 63v elco's. Zit nu al vaak boven de 60v. Dat gaat niet goed dan.

Misschien toch maar eens een paar primaire windingen erbij leggen op de ringkern. Is simpel te doen.

Je kan trouwens ook heel goed de netspanning reduceren met een extra trafo van pakweg 24V sec. Die 24v in tegenfase in serie zetten met de hoofdtrafo. De extra trafo hoeft alleen het verschil vermogen aan te kunnen, dus pakweg 10%.

Overigens kan het net geen energie opslaan. Het enige wat ze ermee bereiken is dat er iets meer vermogen getransporteerd kan worden door de wijkkabels.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Ronkel »

Fysiek slaat het net inderdaad geen energie op. Administratief werkt het wel als een gratis batterij door de salderingsregeling (die overigens betaald wordt door huishoudens zonder zonnepanelen, waarmee het een subsidie is van arm naar rijk).
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door douwebakker »

Ronkel schreef: vr 10 mar 2023, 16:55
Fysiek slaat het net inderdaad geen energie op. Administratief werkt het wel als een gratis batterij door de salderingsregeling (die overigens betaald wordt door huishoudens zonder zonnepanelen, waarmee het een subsidie is van arm naar rijk).
Hoezo, de mensen met zonnepanelen betalen ook mee hoor. Er zijn trouwens genoeg mensen die wel zonnepanelen hebben en toch niet rijk zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

90000006 schreef: vr 10 mar 2023, 16:08
........ Het enige wat ze ermee bereiken is dat er iets meer vermogen getransporteerd kan worden door de wijkkabels.
Psies. Lost niks op, integendeel. Het wijknet kan simpelweg de overmaat aan teruggeleverde stroom niet aan. Moet je niet zoveel panelen installeren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Ronkel »

douwebakker schreef: vr 10 mar 2023, 17:27
Ronkel schreef: vr 10 mar 2023, 16:55
Fysiek slaat het net inderdaad geen energie op. Administratief werkt het wel als een gratis batterij door de salderingsregeling (die overigens betaald wordt door huishoudens zonder zonnepanelen, waarmee het een subsidie is van arm naar rijk).
Hoezo, de mensen met zonnepanelen betalen ook mee hoor. Er zijn trouwens genoeg mensen die wel zonnepanelen hebben en toch niet rijk zijn.
Wat betalen die mensen met zonnepanelen dan en aan wie, behalve de normale netbeheerkosten, ODE etc?

Mensen die salderen weten niet half hoe hard ze gesubsidieerd worden, omdat het zo onzichtbaar is. De salderingsregeling scheelt je ten eerste een hoop energiebelasting als eigenaar van een PV-installatie. Minstens zo belangrijk is dat elektriciteit elk uur of zelfs kwartier van de dag een andere waarde heeft en dat die prijsverschillen veel groter zijn geworden door duurzame opwek en elektrificatie. Veel mensen betalen een vaste kWh-prijs aan hun leverancier, maar die leverancier heeft wel degelijk te maken met die flink variërende prijzen.

Op het elektriciteitsnet moeten opwek en afname op elk moment in balans zijn en dat wordt geregeld met div. prijsmechanismes.

Op een zonnige zondag in de zomer met een beetje wind is de prijs op de day-ahead spotmarkten voor meerdere uren al vaak negatief, wat betekent een leverancier met veel PV-opwek mogelijk moet bijleggen op de stroom die klanten met zonnepanelen produceren. In de winter is een kWh juist erg duur, soms wel rond 1,-/kWh (excl belastingen etc) want dan is de vraag hoog en moet er met duur gas worden geproduceerd. De opwek van een zonnepaneel matcht ook nog eens bijzonder slecht op het gemiddelde verbruik, helemaal met een warmtepomp. Als zonnepanelenbezitter mag jij die zonnestroom die in de zomer gemiddeld misschien een waarde van 0,10 heeft wegstrepen tegen een gemiddelde waarde van rond 0,50 in de winter. Een energieleverancier kan dat prijsverschil maar op één manier opvangen, dus dat wordt gewoon betaald door andere klanten zonder zonnepanelen. De armste huishoudens vallen hier vrijwel zonder uitzondering onder.

Overigens is arm en (met name) rijk hier relatief.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Shadow »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Kappa7 »

Goed uitgelegd maar hoop toch wel dat het voorlopig zo nog even blijft.
De subsidie is gewoon nog te veel nodig om mensen over de streep te trekken.
Zonder is het gewoon niet aantrekkelijk genoeg, zeker niet voor de mensen die nu nog niet aan de zonne stroom zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”