Betaalbare 2,5 weg staander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

Een vriend van me vroeg voor hem een set speakers te bouwen, leek hem leuk iets te hebben wat ik gebouwd heb.
Natuurlijk help ik hem graag en omdat ik nooit te veel projecten heb (kuch) ben ik al een beetje begonnen.

Ik ben met wat hulp uitgekomen op een 2,5 weg vloerstaander, qua afmetingen is dit het maximale wat hij kwijt kan/ wil.
het gaat om 90% stereo muziek luisteren, vrij veel elektronisch maar ook zeker wel wat blues e.d.

Bezetting is de XT-300 die ik al had met de WG-300 waveguide en 2x de SB16PFCR25-8. Adapters voor de tweeter/ waveguide heb ik van een ander forum geplukt en op mijn werk laten printen.

In 38 liter stemt dit af op een -3 van 43Hz, in Vituixcad een simulatie gedaan met de getraceerde response en impedantie (weliswaar zonder waveguide natuurlijk) dit laat geen problemen zien met het concept.

Al met al hoop ik op max 500 euro compleet uit te komen.

De sim:
Casestudy.png
De tekening:
Tekening.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door hsmeets »

Als het nog wat compacter moet en je hebt die SB16PFCR25-8 nog niet gekocht, heb zelf iets met 2x SB15MFC30-8 gebouwd, dan kom je goed weg met een 25ltr en vergelijkbare afstemming qua basreflex.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

Mooie idd maar kleiner hoeft niet en deze zijn bijna 2x zo duur. En kleiner dan de waveguide, dat vind hij (en ik) niet mooi.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door markbakk »

Mooi plan! Al zou ik voor een BR gaan. Filter is goed opgezet (maar je gaat denk ik uitkomen zonder cross-spoel in het hoog). En besparen op de spoelen is hier wel de kunst (Jantzen heeft wel een nette 0,80mm rolkern voor 5m6H). Goed dat je voor de WG hebt gekozen. Die XT300 met WG300 is natuurlijk niet echt budget, maar een beproefde kwaliteitscombo (maar mocht je niet per se van de XT af willen, daar zit financieel ook nog voldoende ruimte).
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de waardes uit de sim aardig afwijken in de werkelijkheid, ook de opbouw van het filter. Met de sim wil ik alleen checken of idee uitvoerbaar is. Het is overigens BR, of bedoel je wat anders?

Initieel was het idee de Vifa DX25TG/59 te gebruiken, de XT300 is alleen in beeld gekomen omdat ik die heb liggen en als 2ehands ongeveer hetzelfde kost als een set DX25TG.

Nieuw komen de XT300 op zo'n €40 extra op het geheel. Afhankelijk van de afwerking en uiteindelijke filter kom ik dan alsnog wel op budget uit verwacht ik. Bij rumoh kwam ik op €330 ofzo zonder de waveguides, dat is drivers en filtermateriaal.

Absoluut low budget hoeft overigens ook niet, dan was bv de waveguide ook wel weg gebleven denk ik.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door hsmeets »

Apropos, toch naar maar even Sketchup gepakt ipv FreeCAD?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

hsmeets schreef: do 09 mar 2023, 16:17
Apropos, toch naar maar even Sketchup gepakt ipv FreeCAD?
Ik begrijp je niet?
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Tweety »

Leuk project. Ik vroeg me alleen wel af of een XT300 ondanks WG het wel OK vindt om op ca 1200 Hz gecrossed te worden. Ik dacht dat ie vanwege vervorming in het lagere gebied wat hoger gewisseld moet worden. Ik vermoed daarom ook dat die 12 uF een beetje fors is en dat die beter wat kleiner gekozen zou moeten worden. En ik begrijp uit de curve dat je in het wisselgebied wat "over" hebt. (misschien is zelfs een klein dalletje gehoormatig geen probleem) Dan vermoed ik dat die tweeter wat minder risico heeft om gestresst te gaan klinken. Maar misschien heb ik het mis.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

Dat is idd wel erg laag, Heissmann schrijft vanaf 1500hz. Moet zeggen dat ik voornamelijk naar de elektrische curve keek, die is een stukje hoger.

Wat is wijsheid hierin, de response of elektrische curve aanhouden bij een sim/ cross-over design?

https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... de-wg-300/

Woofers net besteld, hier nog even gefrut met het filter, cross-over op 1600Hz akoestisch. Het is maar een sim op basis van spl trace natuurlijk.

-edit- ff mailtje gestuurd of ze de waveguides ook mee sturen... Scheelt een extra verpakking en verzendkosten.....

Nog ff hout bij elkaar sprokkelen voor een testkast, en tijd... dat ook.
Casestudy2.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door hsmeets »

Douwe84 schreef: do 09 mar 2023, 17:10
hsmeets schreef: do 09 mar 2023, 16:17
Apropos, toch naar maar even Sketchup gepakt ipv FreeCAD?
Ik begrijp je niet?
Oops andere Douwe.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

hsmeets schreef: do 09 mar 2023, 20:47
Douwe84 schreef: do 09 mar 2023, 17:10
hsmeets schreef: do 09 mar 2023, 16:17
Apropos, toch naar maar even Sketchup gepakt ipv FreeCAD?
Ik begrijp je niet?
Oops andere Douwe.
Dat heb je wel eens :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Shadow »

:rofl:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

Deze zijn binnen, ik wilde de waveguides er dus bij hebben maar de voorraad op de site klopte niet dus die heb ik als of bij audiophonics besteld....
IMG-20230314-WA0017.jpeg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

Vandaag een halve dag vrij genomen, alle verstek kunnen zagen en de gaten voor de drivers gefreesd. Snel de bracings zagen en dan kan er een in elkaar.
IMG_20230905_130718.jpg
IMG_20230905_144606.jpg
IMG_20230905_154319.jpg
IMG_20230905_165109.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Shadow »

Leuk!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Barry2001 »

Netjes hoor :goedzo:

Btw, mooie zaagtafel, Milwaukee. Bevalt dat op accu?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Shadow »

Da's toch kolder zo'n ding op accu?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door dre »

Dat ligt er aan waar je ben..... :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Shadow »

Nou meestal thuis naast een stofzuiger met snoer zo te zien :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Barry2001 »

Manman.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door dre »

Even on-topic Barry.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Douwe84 »

Werkt fantastisch, kon hem erg aantrekkelijk krijgen en de snoer variant had niet de zelfde aanbieding... Vandaag kreeg ik m niet leeg iig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Pjotr »

Totdat je nieuwe accu's nodig hebt :twisted: Mooi ding. Volgens mij dezelfde als de DeWalt in een ander kleurtje. Zijn fijne machines. Zagen erg nauwkeurig en spatrecht!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Shadow »

Milwaukee is TTI en Dewalt is van Stanley Black & Decker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Betaalbare 2,5 weg staander.

Bericht door Shadow »

Douwe84 schreef: di 05 sep 2023, 21:57
Werkt fantastisch, kon hem erg aantrekkelijk krijgen en de snoer variant had niet de zelfde aanbieding... Vandaag kreeg ik m niet leeg iig.
Nou mooi! Als je er mdf mee kan zagen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”