Audio&Techniek A50
Moderator: Beheerdersteam
Audio&Techniek A50
Beste forumleden,
Ik ben nieuw lid, dus ik zal kort wat van mijzelf vertellen. Werktuigbouwer, dus behuizingen bouwen gaat wel, zelf elektronica ontwerpen zit er niet in. De wet van ohm ken ik, een diode en elko krijg ik ook goed op zijn plaats. Wel nabouwen dus, heb uit Audio&techniek e.e.a. nagebouwd, zoals voorversterkers P11 en P12, eindversterkers A25 en A50. Blijven leuke naslagwerken, ik heb ze allemaal vanaf 1989.
De reden dat ik mij hier aan heb gemeld is het volgende. Ik heb destijds (1999 geloof ik) de printen voor de A50 besteld, hebben jaren onaangeroerd in de kast gelegen. Geen tijd om te bouwen. Nu staan ze in elkaar, met enkele kleine toevoegingen t.o.v. het orgineel. Ik heb een inschakelvertraging voor de hoogspanning erbij gezet, en de elko capaciteit wat vergroot. Is per kanaal volgens ontwerp 2x10000uF, is nu 2x15000 plus 4x3300uF. Ik heb ook het koelprofiel wat vergroot, al was dat meer voor het uiterlijk in eerste instantie. Maar wat worden ze heet!
Echter, als ik de versterker inschakel en de hoogspanning wordt na een minuut bijgezet dan krijg ik een enorme DC puls aan de uitgang. Een oude 10" speaker wordt bijna uit zijn chassis getrokken. Een keer met de multimeter gemeten, meer dan 30VDC gedurende 1 seconde ongeveer. Je schrikt je een ongeluk.
Mijn vraag is, zijn er meer A50 gebruikers die dit probleem hebben? En hoe zou dit op te lossen zijn, ik dacht zelf eventueel de uitgang kortsluiten (mag dit?) of onderbreken met een tijdvertraging. Ik heb ook geprobeerd in te schakelen met direkt de hoog- en gloeispanning erop, dat geeft een minder heftige puls, echter deze varieert in amplitude en houdt wat langer aan, je ziet de conus dan traag heen en weer bewegen.
Hieronder enkele foto's van de versterkers. Ben benieuwd naar de reacties en eventuele oplossingen. Vriendelijke groeten, Gre
Ik ben nieuw lid, dus ik zal kort wat van mijzelf vertellen. Werktuigbouwer, dus behuizingen bouwen gaat wel, zelf elektronica ontwerpen zit er niet in. De wet van ohm ken ik, een diode en elko krijg ik ook goed op zijn plaats. Wel nabouwen dus, heb uit Audio&techniek e.e.a. nagebouwd, zoals voorversterkers P11 en P12, eindversterkers A25 en A50. Blijven leuke naslagwerken, ik heb ze allemaal vanaf 1989.
De reden dat ik mij hier aan heb gemeld is het volgende. Ik heb destijds (1999 geloof ik) de printen voor de A50 besteld, hebben jaren onaangeroerd in de kast gelegen. Geen tijd om te bouwen. Nu staan ze in elkaar, met enkele kleine toevoegingen t.o.v. het orgineel. Ik heb een inschakelvertraging voor de hoogspanning erbij gezet, en de elko capaciteit wat vergroot. Is per kanaal volgens ontwerp 2x10000uF, is nu 2x15000 plus 4x3300uF. Ik heb ook het koelprofiel wat vergroot, al was dat meer voor het uiterlijk in eerste instantie. Maar wat worden ze heet!
Echter, als ik de versterker inschakel en de hoogspanning wordt na een minuut bijgezet dan krijg ik een enorme DC puls aan de uitgang. Een oude 10" speaker wordt bijna uit zijn chassis getrokken. Een keer met de multimeter gemeten, meer dan 30VDC gedurende 1 seconde ongeveer. Je schrikt je een ongeluk.
Mijn vraag is, zijn er meer A50 gebruikers die dit probleem hebben? En hoe zou dit op te lossen zijn, ik dacht zelf eventueel de uitgang kortsluiten (mag dit?) of onderbreken met een tijdvertraging. Ik heb ook geprobeerd in te schakelen met direkt de hoog- en gloeispanning erop, dat geeft een minder heftige puls, echter deze varieert in amplitude en houdt wat langer aan, je ziet de conus dan traag heen en weer bewegen.
Hieronder enkele foto's van de versterkers. Ben benieuwd naar de reacties en eventuele oplossingen. Vriendelijke groeten, Gre
Re: Audio&Techniek A50
Hoi, welkom hier!
Ik kan je niet helpen maar ze zijn erg mooi gebouwd!
Ik kan je niet helpen maar ze zijn erg mooi gebouwd!
Re: Audio&Techniek A50
Namens mij ook welkom.
Dat klinkt als een serieus probleem.
Inderdaad zal er iets van een vertraging ingebouwd moeten worden.
Maar ik kan je niet zo snel een schema voorschotelen. (misschien iets met een 555 IC ? )
Wel wil ik je adviseren niet een gewoon relais te gebruiken voor het daadwerkelijke schakelen, maar een bedoeld voor luidsprekers :
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... elais.html
Dat klinkt als een serieus probleem.
Inderdaad zal er iets van een vertraging ingebouwd moeten worden.
Maar ik kan je niet zo snel een schema voorschotelen. (misschien iets met een 555 IC ? )
Wel wil ik je adviseren niet een gewoon relais te gebruiken voor het daadwerkelijke schakelen, maar een bedoeld voor luidsprekers :
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... elais.html
Re: Audio&Techniek A50
Echter, zou het niet beter zijn om uit te zoeken waar die DC puls vandaan komt, en proberen dat op te heffen ?
Al het andere is feitelijk symptoom bestrijding.
Al het andere is feitelijk symptoom bestrijding.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio&Techniek A50
Een luidspreker relais met bijbehorende inschakel elektronica zou een oplossing kunnen zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio&Techniek A50
"Echter, als ik de versterker inschakel en de hoogspanning wordt na een minuut bijgezet dan krijg ik een enorme DC puls aan de uitgang"
Zou die schakeling er eerst maar eens uit slopen.....
Zou die schakeling er eerst maar eens uit slopen.....
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Audio&Techniek A50
Je klapt in een keer de hoogspanning op de stuurbuizen, die moeten waarschijnlijk even settelen. Ik zou eens een weerstand van pakweg 47k over de contacten van dat hoogspanningsrelais zetten, dan komt er alvast een kleine stroom op gang als de buizen opwarmen.
Voor een stuurbuisje is het overigens helemaal niet nodig om eerst te gloeien en dan pas hoogspanning in te schakelen. Dus: die schakeling lekker eruit halen.
Voor een stuurbuisje is het overigens helemaal niet nodig om eerst te gloeien en dan pas hoogspanning in te schakelen. Dus: die schakeling lekker eruit halen.
Re: Audio&Techniek A50
En langzaam opkomen is ook belangrijk om de koppelcondensatoren naar de uitgangsfets op spanning te laten komen. Die krijgen nu de volle HS inschakelmep en geven dat in vol ornaat door aan de speaker. Ja dat wil wel.
Re: Audio&Techniek A50
Dank voor de reacties, hopelijk is er niks beschadigd.
Dan ga ik de inschakelvertraging voor de hoogspanning eruit halen, en zowel gloei- als hoogspanning tegelijk inschakelen. Het idee komt uit Audio&Techniek, waar dat was geopperd om de levensduur van de buizen te verbeteren. Ik had dat ook in mijn eerder gebouwde A25 zo gedaan, daar gaf dat geen problemen, maar dat is uiteraard een andere schakeling.
Ik was bang dat er een fout in de schakeling zelf zou zitten, maar nu kan ik mij inderdaad voorstellen dat in een keer de hoogspanning erop loslaten niet helemaal goed gaat.
De tijdvertraging is een printje van Velleman. Ik kan daar een uitgangsrelais vertraagd mee gaan schakelen, dat zou een oplossing zijn. Dan heb ik twee mogelijkheden:
1, de luidsprekeruitgang onderbreken
2, de uitgang gedurende het opstarten kort sluiten
Dit laatste is misschien niet zondermeer toelaatbaar, kan ik mij voorstellen.
Wie weet raad?
Ik zie dat er meer forumleden zijn die deze versterkers gebruiken, ben benieuwd wat zij voor oplossing hebben.
Overigens was destijds de stereo kitprijs exclusief behuizing fl.2400,- ( €1090,-), de losse (mono)print fl.160,- (€73,-).
Groeten, Gre
Dan ga ik de inschakelvertraging voor de hoogspanning eruit halen, en zowel gloei- als hoogspanning tegelijk inschakelen. Het idee komt uit Audio&Techniek, waar dat was geopperd om de levensduur van de buizen te verbeteren. Ik had dat ook in mijn eerder gebouwde A25 zo gedaan, daar gaf dat geen problemen, maar dat is uiteraard een andere schakeling.
Ik was bang dat er een fout in de schakeling zelf zou zitten, maar nu kan ik mij inderdaad voorstellen dat in een keer de hoogspanning erop loslaten niet helemaal goed gaat.
De tijdvertraging is een printje van Velleman. Ik kan daar een uitgangsrelais vertraagd mee gaan schakelen, dat zou een oplossing zijn. Dan heb ik twee mogelijkheden:
1, de luidsprekeruitgang onderbreken
2, de uitgang gedurende het opstarten kort sluiten
Dit laatste is misschien niet zondermeer toelaatbaar, kan ik mij voorstellen.
Wie weet raad?
Ik zie dat er meer forumleden zijn die deze versterkers gebruiken, ben benieuwd wat zij voor oplossing hebben.
Overigens was destijds de stereo kitprijs exclusief behuizing fl.2400,- ( €1090,-), de losse (mono)print fl.160,- (€73,-).
Groeten, Gre
Re: Audio&Techniek A50
De uitgang kortsluiten zou ik never nooit doen, daar blaas je je eindtorren mee op...
Re: Audio&Techniek A50
Dank je! Ze zijn niet zo heel moeilijk gemaakt, er is geen frees o.i.d. aan te pas gekomen. De zijpanelen bestaan uit een plaat met twee hoekprofielen aan elkaar geschroefd. Ik heb wel links en rechts wat tapgaatjes geplamuurd, en een keer met een spuitbus zilver er over gegaan.Dankzij internet kun je nu gemakkelijk aan op maat gemaakte profielen komen, dat was daarvoor bijna onmogelijk.
Groeten, Gre
Re: Audio&Techniek A50
Haal nou eerst die inschakelvertraging los of overbrug hem met 47k zoals gezegd en meet dan eens of dat resultaat heeft, relais in de uitgang alleen als het niet anders kan...
Re: Audio&Techniek A50
Gewoon eerst bouwen zoals bedoeld. Heb je dan een probleem zoek dan een oplossing. Niet andersom met een "oplossing" een probleem creëren!
en i.d.d. relais in de uitgang alleen als het niet anders kan...
-
Martin-Jan
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 10 mar 2022, 22:48
Re: Audio&Techniek A50
Ik heb zelf de a50 ook gebouwd en nog steeds in gebruik.
Destijds een keer de spanningen individueel op schakelaars bediend maar gaf inderdaad een plop. Zodanig dat ik dan de speakers er maar van af haalde. Al snel ben ik hier van af gestapt en conform het advies van wijlen John vd Sluis staat de versterker altijd aan. Uiteraard niet altijd in klasse A daar zit wel een schakelaartje voor. In uit schakelen blijft problemen geven met de electronische zekeringen, niet altijd gelukkig. Heb echter nooit de moeite genomen er een soft start in te zetten. Je kan zeggen dat de versterker gewoon niet ontworpen is om aan/uit te zetten en dat dit nog aandacht behoeft. Het klinkt wel erg goed. Zeker ook met elektrostaten.
Destijds een keer de spanningen individueel op schakelaars bediend maar gaf inderdaad een plop. Zodanig dat ik dan de speakers er maar van af haalde. Al snel ben ik hier van af gestapt en conform het advies van wijlen John vd Sluis staat de versterker altijd aan. Uiteraard niet altijd in klasse A daar zit wel een schakelaartje voor. In uit schakelen blijft problemen geven met de electronische zekeringen, niet altijd gelukkig. Heb echter nooit de moeite genomen er een soft start in te zetten. Je kan zeggen dat de versterker gewoon niet ontworpen is om aan/uit te zetten en dat dit nog aandacht behoeft. Het klinkt wel erg goed. Zeker ook met elektrostaten.
Re: Audio&Techniek A50
De fets worden aangestuurd door een White follower. Ze zijn daarmee AC gekoppeld via 2 condensatoren. De fets zelf zijn met een DC servo ingesteld. Zou je die in/uit schakelklap willen voorkomen zou je de koppelcondensatoren naar de fets vertraagd kunnen schakelen met een klein signaal relaisje. Maar zoals Robert al opmerkte, de HS vertraagd inschakelen is helemaal nergens goed voor. Versterkerbuisjes zijn er op gemaakt om in en uitgeschakeld te worden.
-
Martin-Jan
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 10 mar 2022, 22:48
Re: Audio&Techniek A50
Als je de A50 in zijn geheel aan zet dan is er geen plop. Maar wel een flinke inschakelstroom. Vanwege die inschakelstroom zou je een soft start er in kunnen zetten. Dus buisjes zoals hier reeds gezegd gewoon zo aangesloten laten.
Re: Audio&Techniek A50
Ok Helder! Voor het geld hoef je het niet te laten: https://www.soundimports.eu/nl/hypex-so ... odule.html
Re: Audio&Techniek A50
Dat is op zich niet zo heel bijzonder, dat hebben namelijk alle transistor versterkers die met een transformator werken.Martin-Jan schreef: ↑di 07 mar 2023, 21:24Maar wel een flinke inschakelstroom. Vanwege die inschakelstroom zou je een soft start er in kunnen zetten.
Lastig word het pas als de transformator een vermogen heeft van 500 VA of meer, dan is de kans vrij groot dat de groepenautomaat uitschakelt en is een soft start unit eigenlijk een vereiste voor goed functioneren.
Re: Audio&Techniek A50".
Ik heb de A50’s ook en herken het fenomeen dat Greg beschrijft. Als ik de versterkers aanzet komt er na ongeveer 5 seconden een geluid uit de speakers. Bij de ene versterker is dit een brom en bij de andere een ruisgeluid. Is niet keihard en duurt ongeveer een seconde. De conussen van de speakers gaan dan even flink naar voren. Heb geloof ik eens ergens gelezen dat John vd Sluis er bewust voor gekozen heeft om dit niet te onderdrukken omdat een dergelijke ingreep ten koste van de geluidskwaliteit zou gaan. Na die korte brom/ruis zijn ze overigens verder muisstil.
Re: Audio&Techniek A50
Ik heb de inschakelvertraging voor de hoogspanning verwijderd en schakel alles tegelijk in. Dan zijn er nog steeds wat inschakelverschijnselen, maar is het acceptabel. Maakt natuurlijk ook uit of er een kleine 2-weg aangesloten is of een luidspreker met een flinke laagweergever. Een soort rek en strekoefeningen voor je laagspeaker...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio&Techniek A50
Wat op zich geen probleem is. Als je een beetje in de vintage gear zit dan is dat gewoon bij het oudere spul gewoon standaard als er geen uitgangsrelais is toegepast.
