HAWK A-50 Audio & Techniek

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Ja, die omschrijving klopt wel aardig met wat ik ervaarde. Vergeet niet dat de A50 geen tegenkopeling heeft en ook een zeer slechte PSRR, eigenlijk vrijwel geen! Dus de voeding daarvan komt erg kritisch. Niet zozeer de grootte van de trafo, maar wel die van afvlakelco's. Dat kan niet genoeg zijn eigenlijk. Gooi er maar gerust minimaal een 100.000uF per rail in. De Krell is in het laag veel robuuster met een stevige grip op de speakers, die kan in het midden en hoog toch ook wel heel mooi evenwichtig gedetailleerd zijn. Belangrijk daarbij is dan wel dat de bias goed staat afgesteld. Die wil nog wel eens verlopen zijn. Overigens heb ik meerdere keren een Krell van over de 25 jaar gereviseerd en ben daarbij nog niet tegengekomen dat de voedingselco's (Spraque) slecht waren. De maten doorgaans nog hetzelfde als nieuwe. J.vd.S. had er destijds een handje van om Rifa elco's te gebruiken. Mijn ervaring is dat die na 25 jaar wel zijn gaan hemelen. Dat loont zeker om die even na te meten na zoveel jaar. Geldt ook zeker voor Philips en Epcos/Siemens. Die dikke blauwe Spraque lijken wel onverwoestbaar en een mensenleven mee te gaan.
Martin-Jan
Berichten: 11
Lid geworden op: do 10 mar 2022, 22:48

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Martin-Jan »

SSassen schreef: do 06 jan 2022, 0:30
Resultaat; de harmonischen zingen je, letterlijk, om de oren! En vooral die 2e harmonische klinkt best prettig, daar kunnen buizenliefhebbers met een aversie tegen tegenkoppeling je alles over vertellen.
Destijds wel aan mijn A50 gemeten. Door dhr vd Sluis zelf. 2e harmonische was in elk geval minder dan 1%. Ik zou de specs er voor de zekerheid bij moeten zoeken maar ik meen te herinneren dat maximaal 0,5% werd gespecificeerd. Denk dat t wel meevalt met die harmonischen maar t zal best kunnen dat dat de klank vormt. Ik denk je heel goed moet zoeken om een versterker te vinden die zo goed klinkt en ook nog moeilijke belastingen aan kan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Shadow »

Martin-Jan schreef: zo 05 mar 2023, 18:49
Ik denk je heel goed moet zoeken om een versterker te vinden die zo goed klinkt en ook nog moeilijke belastingen aan kan.
Ik heb de CA (ontwerp van Pjotr) en Purifi EVAL1 thuis draaien, iedere keer als ik een klasse A bak hoor gaat me na een tijdje het tegenstaan...en moeilijke belastingen kan de Purifi wel weg mee...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Leeuwarden »

Misschien luister je dan naar een Klasse A die niet matcht met je speakers…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Je moet met zo'n Vintage klassieker ook niet gaan racen... En zeker niet met een J.v.d.Sluis :D Maar klasse-A is toch wel ingehaald door de huidige mogelijkheden. Technisch kan een klase-A net zo gemaakt worden dat hij evengoed presteert, zeker. Maar een aparte CV ketel is toch slimmer :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef: ma 06 mar 2023, 10:40
Misschien luister je dan naar een Klasse A die niet matcht met je speakers…
Tja het is allemaal op luisterdagen met mensen die hun set komen demonstreren Jan...mag aannemen dat dat niet allemaal pannekoeken zijn?
Heb meestal met een goeie AB eindbak meer feeling op de een of andere manier, of klasse D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Leeuwarden »

Luisterdagen zijn een manier om een indruk te krijgen maar pas thuis zal blijken of het echt matcht of niet… blijft lastig om dan een keuze te maken wat je gaat bouwen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef: ma 06 mar 2023, 13:09
Luisterdagen zijn een manier om een indruk te krijgen maar pas thuis zal blijken of het echt matcht of niet… blijft lastig om dan een keuze te maken wat je gaat bouwen.
Op die luisterdag wordt er dus een set gedemonstreerd, geen losse versterker op willekeurige speakers. Maar goed, ook DAE afgelopen jaar bevestigde mijn voorkeur weer.
greg
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 19:20
Locatie: west-Brabant

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door greg »

Mod: voor de duidelijkheid maar even de tekst weggehaald. Gre / greg heeft namelijk een nieuw topic geopend voor zijn 30VDC inschakelpuls.

Zie: Audio&Techniek A50


IMG_20230306_134447_023-Optimized.jpg
IMG_20230306_134903_482-Optimized.jpg
IMG_20230306_135104_175-Optimized.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op zo 12 mar 2023, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: doorverwezen naar nieuw topic.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Shadow »

Welkom, maak even een eigen draadje voor je vraag :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Henkjan »

welkom!
Martin-Jan
Berichten: 11
Lid geworden op: do 10 mar 2022, 22:48

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Martin-Jan »

Shadow schreef: ma 06 mar 2023, 9:08
Martin-Jan schreef: zo 05 mar 2023, 18:49
Ik denk je heel goed moet zoeken om een versterker te vinden die zo goed klinkt en ook nog moeilijke belastingen aan kan.
Ik heb de CA (ontwerp van Pjotr) en Purifi EVAL1 thuis draaien, iedere keer als ik een klasse A bak hoor gaat me na een tijdje het tegenstaan...en moeilijke belastingen kan de Purifi wel weg mee...
Op de a50 zit een schakelaartje waarmee je hem uit klasse A kan zetten. Wordt het AB. Probleem opgelost.
Afhankelijk van de muziek kan A/B ook prima zijn. Het klinkt inderdaad anders.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

'Tis een kwestie van smaak. Kun je het lang over hebben, kun je het kort over hebben... :mrgreen: Die A30 en A50 was 30 jaar geleden beslist een verademing om naar te luisteren t.o.v. veel andere versterkers. En vaak nu nog wel. Dat zijn veel Pass ontwerpen van weleer ook. Vandaag de dag heb je meer keuze van wat top klinkt.
Martin-Jan
Berichten: 11
Lid geworden op: do 10 mar 2022, 22:48

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Martin-Jan »

Een van de voordelen van de A50 is de stabiliteit. Capacitatieve belastingen zijn geen probleem. Ik heb de A50 op de meest moeilijke zelfbouw elektrostaten aangesloten. Grote ongesegmenteerde krengen. En ook nog zo luid dat de stepup trafoos van de elektrostaten in de verzadiging gingen. Dan wordt het quasi kortsluiting. Commerciële elektrostaten als martin logan gaat ook moeiteloos. Die dippen onder de 1 ohm. Je kan er dus ook de moeilijkste speakers op aansluiten.
greg
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 19:20
Locatie: west-Brabant

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door greg »

Beste Martin-Jan, had jij misschien ook last van een grote spanningszwaai bij het inschakelen van de A50?
Martin-Jan
Berichten: 11
Lid geworden op: do 10 mar 2022, 22:48

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Martin-Jan »

greg schreef: wo 08 mar 2023, 21:47
Beste Martin-Jan, had jij misschien ook last van een grote spanningszwaai bij het inschakelen van de A50?
Bij het koud inschakelen eigenlijk niet. Ik had dat alleen bij het afzonderlijk inschakelen van de buisjes
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Buisbuzz »

Ik heb de A50’s ook en herken het fenomeen dat Greg beschrijft. Als ik de versterkers aanzet .....


Mod: voor de duidelijkheid is dit stukje tekst naar Gre's nieuwe topic gekopieerd.
Zie: viewtopic.php?p=2057357#p2057357


Overigens speel ik alweer een paar jaar met de A50’s en ze hebben de drivers van vele verschillende speakers die ik de afgelopen jaren heb gehad nooit beschadigd. Kan dus blijkbaar geen kwaad.

Ik ben over het geheel genomen erg enthousiast over de A50’s. Heb verschillende andere versterkers, maar kom toch veelal weer terug bij de A50’s vanwege het waarheidsgetrouwe driedimensionale geluidsbeeld dat ze weten neer te zetten. Heb eigenlijk ook geen klagen over het laag maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van de volledige installatie-setup. Momenteel speel ik met (hoogrendement) speakers van Club-27, de Kurt versie. Reproduceren, in mijn oren, de correcte “body” van de weergegeven instrumenten in combinatie met de A50’s. Niet teveel, niet te weinig.
Laatst gewijzigd door Marp op zo 12 mar 2023, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: stukje reactie op Gre naar diens topic gekopieerd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door dre »

Shadow schreef: ma 06 mar 2023, 21:49
Welkom, maak even een eigen draadje voor je vraag :goedzo:
Niet gelukt? :mrgreen:
greg
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 19:20
Locatie: west-Brabant

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door greg »

dre schreef: zo 12 mar 2023, 14:06
Shadow schreef: ma 06 mar 2023, 21:49
Welkom, maak even een eigen draadje voor je vraag :goedzo:
Niet gelukt? :mrgreen:
Jawel, zie "Audio&Techniek A50".
Laatst gewijzigd door Marp op zo 12 mar 2023, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
greg
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 19:20
Locatie: west-Brabant

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door greg »

Ja Buisbuzz, dat heb ik exact hetzelfde. Ben blij dat het niet aan mij ligt, en dat meer mensen dit hebben. Ik ben met het geluid van de A50 ook erg tevreden.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Marp »

greg schreef: zo 12 mar 2023, 14:14
dre schreef: zo 12 mar 2023, 14:06
Shadow schreef: ma 06 mar 2023, 21:49
Welkom, maak even een eigen draadje voor je vraag :goedzo:
Niet gelukt? :mrgreen:
Jawel, zie "Audio&Techniek A50".
Om de discussies wat gemakkelijker uiteen te houden, heb ik van je 1e bericht maar even een doorverwijzing naar dat topic gemaakt.
August
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 jan 2023, 21:28

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door August »

Om nog een kleine duit in het zakje te doen, de kasten van de A-50 die heb ik destijds ontworpen als stagiair werktuigbouwkunde bij A&T. Leuk om weer eens te zien.
Plaats reactie