Project DiyRel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Project DiyRel

Bericht door Lucas82 »

Beste audiofanaten.
Een tijdje niet meer actief geweest met de hobby maar ik wil nu toch weer een subje bouwen.
Ik heb een driver van een Rel Q150 subje en wil deze weer een jasje geven.
Nu zou deze gepoort kunnen in een kast van ca 30L.
Ik wil hem net als het origineel in een gesloten kast zetten.
Deze was ca 15L.
Is het (misschien een domme vraag) raadzaam om dit weer te doen of wellicht in een iets grotere kast?
Versterker die er aan komt te hangen is er 1 van jbl pb10/230 150w.
Graag verneem ik wat jullie gedachten hierover zijn O:)

Afbeelding
Screenshot_20230221_231602_OfficeSuite.jpg
Bijlagen
20230224_161654.jpg
20230224_161708.jpg
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Project DiyRel

Bericht door Tweety »

Hee Lucas,

Ik heb geen simulatie programmaatje waar ik deze driver in kan invoeren. Mogelijk dat anderen dat wel voor je kunnen. Maar misschien kan je alvast een eindje op weg helpen. Voor mezelf maak ik dan een snelle inschatting voor het effect van kastvolume vs Vas en Qt gebruik van een paar eenvoudige formules.

Uitgaande van 67 dm3 voor de Vas, dan stijgt de Fres bij 15 dm3 behoorlijk sterk, ik kom op ca 60 Hz bij een Qts van ca 0,63. Natuurlijk is dat een mooi compacte behuizing, maar dan lijkt me dat je behoorlijk inlevert op baskwaliteit. Bij 30 dm3 komt de Fres op een mooie lage waarde op globaal 42 Hz, maar de Qts komt dan ook heel laag (ca 0,45). Kan op zich ook, maar dan loopt de bascurve al wat sneller af.

Ik denk dat je ergens tussen 20 en 25 dm3 in sweet spot zit, bij 22 dm3 kom ik voor Fres op ca 49 Hz en een Qts op ca 0,53. Lijkt me een mooi uitgangspunt voor een kwalitatief mooie bas output.

Ik gebruik erg simpele formules om de inschatting te kunnen maken. Een simulatie komt mogelijk net wat anders uit, maar voor mij werkte deze aanpak in de praktijk goed genoeg om tot goed werkende resultaten te geraken.

Groeten,
Tweety
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Project DiyRel

Bericht door Lucas82 »

Bedankt Tweety voor je reactie!
Nog een kleine toelichting, misschien helpt dat...
De sub zal veelal ingezet worden bij films, hoeft niet hard te gaan, maar subtiel en laag moeten kunnen meedraaien. Had zelf gehoopt rond de 25hz. Ik heb deze driver even omgewisseld met de huidige in de kast van jbl, die gepoort is en kwam rond de 30hz uit.
Ook kan ik via mijn versterker nog het een en ander tunen vanaf 25hz -6db tot +6db met kleine stapjes omhoog om eventuele even dipjes te verkleinen.
Om zulke formules te berekenen heb ik moeite, kasten bouwen is totaal geen probleem(meubelmaker) ieder zijn vak he.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project DiyRel

Bericht door wouter »

Het is belangrijker wellicht om te weten welk correctiesignaal de versterker mee geeft, en hoe dit bij Rel was. Zonder een vergelijkbaar signaal zul je niet de verwachte resultaten krijgen vrees ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Project DiyRel

Bericht door Pjotr »

Heb hem a.d.h. van je gegeven datasheet even in mijn Excel sheet in een 30L kast gestopt (gesloten) en daar doet ie het vrij aardig in:
REL-HT240-G4.GIF
Je ziet daar ook de benodigde correctie curve (groen). Lager dan 30 Hz gaat niet zo lukken. Maar voor deze speaker is dat best aardig! Heb de sheet bijgevoegd dan kun je er zelf wat mee experimenteren. Kleiner dan 30L zou ik hem niet gaan maken. Dan ga je er niet zo laag mee komen. Zeker niet met de versterker die hebt!
REL-HT240-G4.xls
(116.5 KiB) 27 keer gedownload
Wil je zelf wat verder experimenteren met een gepoorte speaker dan kun je beter je zelf wat gaan verdiepen in een simulatie programma zoals b.v. WinISD Pro (gratis): http://www.linearteam.org/
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Project DiyRel

Bericht door Lucas82 »

Dank heren voor jullie input!
Afgelopen woensdag een kistje gebouwd, 25mm mdf en alles netjes in verstek. En ik moet zeggen dat ie al aardig goed klinkt in mijn gehoor. (Kistje 340mm in het vierkant)
In ieder geval klinkt hij toch strakker en speelt hij nu beter ook op laag volume dan de jbl subje die ik daarvoor had. Dus al met al zeker een verbetering!
Een quick&dirty test dmv youtube komt ie idd rond de 30hz.
Correctiesignaal vd amp weet ik niet, misschien kan ik een Hypex ampje gebruiken? Waarschijnlijk is dat ook zoeken naar het onbekende of raden jullie dat juist wel aan?
Ik heb de amp buiten de kist aangesloten dus achterwand is nog dicht, ik kan hier dus mee spelen.
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Project DiyRel

Bericht door Lucas82 »

Afbeelding
Bijlagen
20230305_091954.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project DiyRel

Bericht door wouter »

NIce! Heel fraai gebrouwd, mooie afronding ook bij het gat voor de luidspreker.

Kudos voor JBL dat ze hun versterker hebben ingepakt. Als jij er een hypex plate amp in wil zetten moet je daarvoor een kamertje maken helaas - die zijn vreemd genoeg niet luchtdicht en nemen daardoor onnodig veel volume van de sub bij een houten kamertje. Dat laatste is ook het geval van de JBL versterker.

Ik zou zeggen, klinkt het goed: houden zo!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Project DiyRel

Bericht door Pjotr »

Jup, ga er eerst eens lekker mee spelen met je huidige versterker en het filter wat daar in zit. Kom je daarmee te kort dan kun je altijd nog verder zien. Wat je nog kunt doen is vullen met BAF of Sonofill, ca 10 - 20 gram/liter.
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Project DiyRel

Bericht door Lucas82 »

Dit is idd ook een beetje lompe amp en qua afmetingen niet ideaal voor in deze kast, daarom ook gekozen om het zo te doen. Mocht er een ander, of een hypex amp komen dan bouw ik deze ook niet meer in en maak ik daar een aparte kastje voor. Ik ga hier even mee spelen en wellicht nog BAF toevoegen.
Als ik tevreden ben dan ga ik verder met de kast af te werken, schuine of ronde hoeken. Qua afwerking denk ik aan een laag Warnex, kleur mat zwart of grijs.
Word vervolgd!!
In ieder geval jullie bedankt voor jullie input
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Project DiyRel

Bericht door Pjotr »

Een plate amp met DSP is wel prettig. Je kunt dan de Q_box en F_box opmeten. Met een 2e orde Bi-quad filter kun je dan a.d.h. daarvan de box nagenoeg perfect corrigeren. Niet alleen dat, ook beter afstemmen op je kamer. Ook het subsonisch laag extra af filteren maakt het laag strakker. De woofer staat dan niet meer te wapperen in een gebied wat ie toch niet meer weergeeft maar wel het toplaag staat te vervormen.
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Project DiyRel

Bericht door Lucas82 »

Oke bedankt Pjotr, ga ik daar ook even naar kijken of zoiets voor mij iets kan betekenen.
Zijn er nog bepaalde merken of types die je adviseerd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Project DiyRel

Bericht door Pjotr »

Niet recentelijk. Zou beginnen bij Hypex, iets van rond de 400 watt. Maar daar kunnen anderen meer over vertellen O:) Overigens een litertje minder voor een apart compartiment in de kast ga je weinig van merken.
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project DiyRel

Bericht door Juoigâ »

wij van wc-eend adviseren:
https://www.minidsp.nl/pwr-ice125.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Project DiyRel

Bericht door Pjotr »

Dat is een leuke WC-eend, maar doet die een 2e orde shelving Bi-quad waarvan je direct de pool en nulpunt frequenties kunt opgeven met bijbehorende Q-factoren? Dat is wat hij nodig heeft als je die kant op gaat. In de gewone MiniDSP software heb ik dat niet terug kunnen vinden. Bij de Hypex software kan dat wel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project DiyRel

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: zo 05 mar 2023, 16:51
Dat is een leuke WC-eend, maar doet die een 2e orde shelving Bi-quad waarvan je direct de pool en nulpunt frequenties kunt opgeven met bijbehorende Q-factoren? Dat is wat hij nodig heeft als je die kant op gaat. In de gewone MiniDSP software heb ik dat niet terug kunnen vinden. Bij de Hypex software kan dat wel.
dat kan met een "custom biquad" , coeeficienten met het in minidsp kringen wereldberoemde spreadsheet van ons aller Knuisje
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Project DiyRel

Bericht door Pjotr »

Jawel maar dat is wel een heel gedoe. Met lastig plakken en knippen. Het zou veel zou handiger zijn als dat gewoon standaard in de MiniDSP software zou zitten zoals dat in de Hypex Filter Designer het geval is. Dus gewoon on the fly in te stellen. Is dat niet te regelen bij MiniDSP?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project DiyRel

Bericht door Henkjan »

daar hadden ze ondertussen genoeg tijd voor denk ik hè. dat spreadsheet staat ook op t minidsp.com support forum, waar hun devteam Knuisje dankte voor t gedane werk.... maar ja, zeker voor de software in de plate-amp was dit wel logisch geweest
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Project DiyRel

Bericht door Lucas82 »

Afbeelding

Vandaag binnen gekregen, even testen en kijken hoe ie klinkt als ik het hiermee helemaal vol prop :)
Bijlagen
20230307_163331.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”