Buizenversterker ontwerpen voor school
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Ik zie een boel posts die eigenlijk in het "ik moet even mekkeren" topic thuishoren. Cleanup en weer terug naar het onderwerp lijkt me gepast.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Dus een beetje kritiek noem jij “mekkeren”.
Ik denk dat velen ( ook leraren) zich terecht zorgen maken om de kwaliteit van het onderwijs.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Ben zelf in de tachtiger jaren begonnen met HTS E, had het wel gezien na een week of drie. Wat een baggeronderwijs was dat met dito dinosauriërs voor de klas.douwebakker schreef: ↑zo 26 feb 2023, 20:26Dus een beetje kritiek noem jij “mekkeren”.
Ik denk dat velen ( ook leraren) zich terecht zorgen maken om de kwaliteit van het onderwijs.
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Ik denk niet dat het hier mekkeren betreft maar meer de bewustwording dat in,wat ik denk, 1985 beslist werd wat er met NL zou gebeuren.
Of eigenlijk de veranderingen.
En die veranderingen waren natuurlijk al bedacht,voordat de datum werkelijkheid werd.
Vanaf 1985 was elementaire kennis niet meer relevant.
Wat belangrijk was is de weg om te komen tot .............
Leraren werden gebombardeerd tot aangevers van de overheid.
Kennis is macht.En daar zitten we niet op te wachten.
Wat belangrijk werd gemaakt,was het aanleren van waar en hoe vind ik informatie.
En 2x raden wie die informatie verstrekt.
Je zou haast denken dat de datum 1984 was i.p.v. 1985.
Of eigenlijk de veranderingen.
En die veranderingen waren natuurlijk al bedacht,voordat de datum werkelijkheid werd.
Vanaf 1985 was elementaire kennis niet meer relevant.
Wat belangrijk was is de weg om te komen tot .............
Leraren werden gebombardeerd tot aangevers van de overheid.
Kennis is macht.En daar zitten we niet op te wachten.
Wat belangrijk werd gemaakt,was het aanleren van waar en hoe vind ik informatie.
En 2x raden wie die informatie verstrekt.
Je zou haast denken dat de datum 1984 was i.p.v. 1985.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Kan het weer on-topic hier? Het topic Buizenversterker ontwerpen.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Ja we dwalen wel af. Ik ben er zelf ook debet aan. Excuus daarvoor.
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Idem ook hier, goed plan, helemaal mee eens! Alleen gebeurt er zo bar weinig effectiefs....
(logisch dat dit topic dan een andere wending krijgt.)
(logisch dat dit topic dan een andere wending krijgt.)
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Ja,weer on topic.
Waar waren we,o ja,
Plankje en soldeerbout
Waar waren we,o ja,
Plankje en soldeerbout
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
toch wel dikke complimenten voor Leemhuis01 dat hij wel gewoon er bij blijft tussen al onze boomer tirades over hoe veel beter we t vroeger hadden 
- Leemhuis01
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
- Locatie: Coevorden
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Het plankje voor de onderdelen is in de maak.
Daar wordt aan gewerkt.
Het volgende heb ik bedacht voor de voeding: En het volgende heb ik bedacht voor de eindbuizen: Een aantal waardes moet ik nog aanpassen.
Maar dat zijn componenten die ik zo voor het grijpen heb.
Bijv. de ontkoppelcondensatoren en afvlakcondensatoren.
Daar wordt aan gewerkt.
Het volgende heb ik bedacht voor de voeding: En het volgende heb ik bedacht voor de eindbuizen: Een aantal waardes moet ik nog aanpassen.
Maar dat zijn componenten die ik zo voor het grijpen heb.
Bijv. de ontkoppelcondensatoren en afvlakcondensatoren.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Leuk bedacht, die voeding maar word de V+ niet wat aan de hoge kant. Deze kan zomaar richting 700V gaan.
De gloeispanning heeft op deze manier kortsluiting.
Het is over het algemeen gebruikelijk om van links naar rechts te tekenen. Dus de primaire kant aan de linker kant.
Douwe
De gloeispanning heeft op deze manier kortsluiting.
Het is over het algemeen gebruikelijk om van links naar rechts te tekenen. Dus de primaire kant aan de linker kant.
Douwe
Laatst gewijzigd door douwebakker op vr 03 mar 2023, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Ik zie niet hoe de voeding naar 700V zou moeten gaan. 300V met een bruggelijkrichter levert iets meer dan 400V onder belasting. Zoals hij 'm getekend heeft is wellicht ietwat verwarrend, maar het klopt wel.
Die eindtrap klopt ook, Nick, je maakt vorderingen!
Die eindtrap klopt ook, Nick, je maakt vorderingen!
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
De voedingstrafo is het 185VA model van Tubetown neem ik aan?
Aansluiting 6 niet aansluiten dus de spanning pakken tussen 5 en 7 (en de rechter C tevens naar de V++ verplaatsen.)
Dit geeft je een spanning van ca. 380Vdc onder belasting.
Voor wat betreft de gloei wikkeling, daar heb je een dikke sluiting in getekend, gloeispanning staat tussen aansluiting 12 en 14, middenaftak 13 aan GND of aan 'heater elevation' spanningsdeler.
De 15V wikkeling zou je kunnen gebruiken voor DC gloei voor de stuurbuizen.
Versterker ziet er in principe goed uit.
Echter de kathode weerstanden zijn veel te groot, deze verlagen naar 270 Ohm elk. (check de datasheet).
R6/R7 mogen wat hoger in waarde om de fasedraaier niet onnodig veel te belasten.
(Max. 500K elk, volgens datasheet).
En in de primaire wikkeling en in de HV voedingslijn achter de C's een zekering zetten, zeker nu in de ontwerp fase.
Goedzo, het begin is er!
Aansluiting 6 niet aansluiten dus de spanning pakken tussen 5 en 7 (en de rechter C tevens naar de V++ verplaatsen.)
Dit geeft je een spanning van ca. 380Vdc onder belasting.
Voor wat betreft de gloei wikkeling, daar heb je een dikke sluiting in getekend, gloeispanning staat tussen aansluiting 12 en 14, middenaftak 13 aan GND of aan 'heater elevation' spanningsdeler.
De 15V wikkeling zou je kunnen gebruiken voor DC gloei voor de stuurbuizen.
Versterker ziet er in principe goed uit.
Echter de kathode weerstanden zijn veel te groot, deze verlagen naar 270 Ohm elk. (check de datasheet).
R6/R7 mogen wat hoger in waarde om de fasedraaier niet onnodig veel te belasten.
(Max. 500K elk, volgens datasheet).
En in de primaire wikkeling en in de HV voedingslijn achter de C's een zekering zetten, zeker nu in de ontwerp fase.
Goedzo, het begin is er!
Laatst gewijzigd door hanselchen op vr 03 mar 2023, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Helaas bestaat er op dit gebied geen uniforme tekenwijze.
We zijn gewend om van links naar rechts te lezen dus daarom nemen we aan dat dit de tekenstandaard is.
Alle tekenwijzes voor schema's zijn wereldwijd geoorloofd, MITS men (indien praktisch mogelijk) consequent dezelfde wijze toepast.
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Toch is de richting meestal bepaald door oorzaak --> gevolg. Daarbij is de basisregel toch wel dat de westerse leesrichting wordt aangehouden: Dus van linksboven naar rechtsonder.
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Voeding voor de hoogspanning: full bridge geeft je tegen de 400v HS wat netjes is. Middenaftakking laten voor wat die is.
Je hebt nog een 60v wikkeling, dus je kan overwegen de eindtrap fixed bias te maken.
Waarom gebruik je de UL taps van de UGT niet?
Je hebt nog een 60v wikkeling, dus je kan overwegen de eindtrap fixed bias te maken.
Waarom gebruik je de UL taps van de UGT niet?
- Leemhuis01
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
- Locatie: Coevorden
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Sorry, 2 verschillende programma's gebruikt.
Die UL tabs ga ik wel gebruiken, maar heb ik niet in dat programma.
Zal binnenkort even alles in 1 programma zetten.
Want die V+ in de eindtrap moet V++ in de voeding zijn
Die middenaftakking heb ik voor een ECC82. voor de fasedraaier.
Daar ga ik in mijn versterker een trafo voor gebruiken uit een radio.
Omdat ik met max hsp stroom aan de limieten ga zitten met mijn voeding met mijn 4x EL34
De planning is om richting het einde van de week wat hardware klaar te hebben.
Ik houd jullie op de hoogte.
Die UL tabs ga ik wel gebruiken, maar heb ik niet in dat programma.
Zal binnenkort even alles in 1 programma zetten.
Want die V+ in de eindtrap moet V++ in de voeding zijn
Die middenaftakking heb ik voor een ECC82. voor de fasedraaier.
Daar ga ik in mijn versterker een trafo voor gebruiken uit een radio.
Omdat ik met max hsp stroom aan de limieten ga zitten met mijn voeding met mijn 4x EL34
De planning is om richting het einde van de week wat hardware klaar te hebben.
Ik houd jullie op de hoogte.
- Leemhuis01
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
- Locatie: Coevorden
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Ik heb inmiddels in de gaten dat het met de gloeiwikkeling niet helemaal goed gaat.
Maar hoe kan ik dat dan het beste aanpakken met de el34's
Want die ECC buizen kan ik die 12,6 volt wel makkelijk op kwijt.
Maar wat is voor de EL34 beter?
In serie en dan alle 2 aan de 12,6V?
Of alle 2, 1 kant van de wikkelingen en een eigen aarde?
Maar hoe kan ik dat dan het beste aanpakken met de el34's
Want die ECC buizen kan ik die 12,6 volt wel makkelijk op kwijt.
Maar wat is voor de EL34 beter?
In serie en dan alle 2 aan de 12,6V?
Of alle 2, 1 kant van de wikkelingen en een eigen aarde?
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
Nogmaals, ga jij de ringkerntrafo van Tubetown gebruiken, dwz de trafo op de eerste pagina, 14e post? (Had die vraag al eerder gesteld)
Dan is jouw vraag bij deze opgelost, want de gloei = namelijk 6.3V
Dan is jouw vraag bij deze opgelost, want de gloei = namelijk 6.3V
- Leemhuis01
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
- Locatie: Coevorden
Re: Buizenversterker ontwerpen voor school
ja, ik heb de trafo die eerder is gedeeld.
Ik zie het nou ook. was in de war met het schema wat er ook bij stond
Ik zie het nou ook. was in de war met het schema wat er ook bij stond
