filter/upgrade vifa format
Moderator: Beheerdersteam
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
Zo is het begonnen met het aangepaste filter en zo heb ik de luidsprekers nu staan. spl weet ik niet 100%
Re: filter/upgrade vifa format
Zo heb je in elk geval een indicatie van de elektrische overdrachtsfunctie. Je moet alleen nog de complexe impedantie van de drivers toevoegen. En elektrisch is (helemaal) niet akoestisch, maar dat was je denk ik wel al duidelijk.
Wat je in elk geval kunt zien, is dat het Klaré-filter bijna 7dB méér corrigeert dan de baffle step van maximaal 6dB. En zit er nu wél of niet een weerstand voor de mid? Je twee schema‘s zijn niet hetzelfde.
Wat je in elk geval kunt zien, is dat het Klaré-filter bijna 7dB méér corrigeert dan de baffle step van maximaal 6dB. En zit er nu wél of niet een weerstand voor de mid? Je twee schema‘s zijn niet hetzelfde.
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
Weerstanden voor mid zijn nu weer weggehaald, dit was alleen om te proberen. ook weerstanden in het hoog zijn ook terug veranderd naar het filter zoals Rene hem gemaakt heeft.markbakk schreef: ↑ma 13 feb 2023, 21:22Zo heb je in elk geval een indicatie van de elektrische overdrachtsfunctie. Je moet alleen nog de complexe impedantie van de drivers toevoegen. En elektrisch is (helemaal) niet akoestisch, maar dat was je denk ik wel al duidelijk.
Wat je in elk geval kunt zien, is dat het Klaré-filter bijna 7dB méér corrigeert dan de baffle step van maximaal 6dB. En zit er nu wél of niet een weerstand voor de mid? Je twee schema‘s zijn niet hetzelfde.
Re: filter/upgrade vifa format
Je bent lekker bezig om jezelf vertrouwd te maken met een simulatieprogramma. Stap één is natuurlijk wel dat je ook alle metingen gaat doen en die als input gaat gebruiken. Zie:
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/vie ... hp?t=25100 en nog veel andere topics over meten.
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/vie ... hp?t=25100 en nog veel andere topics over meten.
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
Ik zou het graag weleens gemeten willen hebben, helaas mist hierin voor mij de kennis en kunde. Klarè had vroeger een meetruimte, helaas door ruimte gebrek niet meer. Zodra zich de gelegenheid voordoet kom ik er zeker op terug.
De waardes van Mtrax even overgenomen en wat simulaties gemaakt. Helaas voor mij kan ik er niet uit opmaken wat beter is.
De waardes van Mtrax even overgenomen en wat simulaties gemaakt. Helaas voor mij kan ik er niet uit opmaken wat beter is.
Re: filter/upgrade vifa format
Niet zo heel ver van Hoorn, in de Midden Beemster, zit Tony Genius.
https://www.tg-acoustics.com/contact_NL.html
https://www.humblehomemadehifi.com/
Hij is ook forumlid hier., en doet metingen aan luidspreker kasten. (op commerciële basis.) en ook filters ontwikkelen.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=230
https://www.tg-acoustics.com/contact_NL.html
https://www.humblehomemadehifi.com/
Hij is ook forumlid hier., en doet metingen aan luidspreker kasten. (op commerciële basis.) en ook filters ontwikkelen.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=230
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
weet iemand wat er is met de laatste 2 simulaties, zoals ik het zie geen filterwerking?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: filter/upgrade vifa format
In de laatste twee filters lijkt het er op dat zowel de 6u8 als de 15u condensator worden overbrugd door een draadbrug. De lijn loopt door tussen de 2 condensatorplaten in het schema. Even opnieuw intekenen, denk ik.
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
Scherp, dat was inderdaad een foutje.... zo de simulaties naast elkaar zie ik minder pieken en dalen in 1 van de filters, of het nou slap is of niet het filter van Rene klopt wel aardig toch?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: filter/upgrade vifa format
Het fasegelijkheid rond de wisselfrequenties is beter bij het onderste filter. Beide SPL curves zouden voor mij aanleiding zijn om de tekentafel eens schoon te vegen en opnieuw te beginnen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 18 feb 2023, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: filter/upgrade vifa format
Tenzij je bent ingehuurd door de Tour de France om de berg ettapes voor volgend jaar in kaart te brengen natuurlijk.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: filter/upgrade vifa format
Finish heuvel op vindt ik wel spannend hoor!
Maar in alle gevallen is er gesimuleerd met overgetrokken fabrieks lijntjes... je kan pas echt verder met simuleren als je metingen aan de daadwerkelijke kast heb met bij behorende impedantie metingen die nog wel eens sterk met fabrieks meting kunnen verschillen.
