filter/upgrade vifa format

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Hallo,

ik ben in het bezit van 2 mooie vifa format torens en die probeer ik zo knap mogelijk passend te krijgen bij mijn buizenbakken.
Opzich ben ik redelijk tevreden, maar in het laaggebied ben ik nog aan het stoeien en mid zoek ik nog balans.

Filters zijn gemaakt en aangepast door een specialist, ik zit alleen nog met wat vragen.

In het originele filter wordt het laag geregeld door een spoel en een bipolaire elko van 100 uf parallel.
nu heb ik de spoel vervangen voor een mundorf 3,9mh trafokern.
resultaat is ontzettend veel basweergave, wc rol trilt op het toilet.

nu wordt de elko afgeraden omdat het dan gaat fasedraaien? ik begrijp dat niet helemaal? dan zou er een serieweerstand voor moeten, dan spreken ze van een rc netwerk. hoe kan ik dit netwerk berekenen zonder zomaar iets toe te passen? en zijn er andere manieren om het wat strakker te krijgen en het laag iets meer op de achtergrond te krijgen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Paul. Hoe kom je aan de 3.9mH waarde? Wat je het eenvoudigst kunt proberen is de BR pijp wat dempen, kijken wat er met je laag gebeurd. Bij Vifa Format zit deze aan de voorkant, je hebt ze niet toevallig strak tegen een zijmuur staan?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door beijert »

Is het niet handiger eerst één van beide te bouwen volgens het origineel?

Onderstaand is van de 2.0
Vifa Format 2.0 .jpg
Vifa Format 2.0 .jpg (9.41 KiB) 1110 keer bekeken
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

@Barry2001,

Ja helaas wel strak tegen een wand aan. de 3,9 overgenomen van origineel. kijkend naar tekening die beijert heeft toegevoegd zit de elko zonder weerstand parallel, dit schijnt niet lekker te zijn voor mn buizenbak?
Bijlagen
20230207_114927.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door pappaleo »

paulknutselaar schreef: di 07 feb 2023, 12:27
...zit de elko zonder weerstand parallel, dit schijnt niet lekker te zijn voor mn buizenbak?
Ik weet noet hoe je aan die "info" komt, maar dat is pertinente onzin. De luidsprekers parallel aan de elko en die combinatie in serie met de spoel (zoals in het schema) is een heel normaal tweede orde filter.

Het merendeel van de luidsprekers is met een dergelijke constructie uitgerust.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Henkjan »

die trafokern spoel heeft waarschijnlijk een lagere Rdc dan de origineel toegepaste spoel, waardoor de woofers luider zullen spelen
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door pappaleo »

Dat is een deel van de verklaring. Ook de Q van de filterhelling wordt aangepast en dat kan ook anders gaan klinken. Bij elkaar wordt de klankbalans zodanig verstoord dat dat de indruk geeft van een veel luidere basweergave.
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

De trafokern had ik overgenomen van een zelfbouwer, leek mij een mooie spoel. Bovengenoemde, valt daar nog mee te compenseren? Anders wil ik het pasieve radiator idee gaan proberen. Icm mn kt120 bakken is het laagweergave extreem te noemen op hoger volume. De info heb ik gekregen van iemand die al een jaar of 40 in het vak zit....
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door markbakk »

Die stevige bas komt denk ik van de opstelling. De Format was net als de Basis redelijk bass-heavy afgestemd. Klopt het trouwens dat je niet meer de HT300 (of D25AG) hebt, maar de softdome? Die metaldome van Vifa was destijds (zeker voor de prijs) echt heel goed, speelde vrijwel alles van Dynaudio en Scanspeak weg. En toen, met nog jonge oren, kon ik dat aardig waarnemen.
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

De ht 300 is inderdaad vervangen voor de scanspeak d2905/950000.

Ik hoop wat meer duidelijkheid te kunnen krijgen betreft het affilteren van het laag. Mid en hoog is zeker niet met rommel afgefilterd en hopelijk is het in balans te krijgen.
Bijlagen
20200409_182118.jpg
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Weerstanden van het hoogdoorlaat hebben wel een andere waarde gekregen en mid is wat meer naar achter gehaald.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door beijert »

Het is zeker geen rommel. Maar wel een ander filter dan het origineel.

Zeker in het laag.
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Dat klopt dat het niet origineel is. Spoel heeft 0,25 ohm minder weerstand, lijkt mij bijzonder als dat bakken van verschil kan geven. Is er iemand die mij evt kan helpen om een rc netwerk te berekenen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

Mooi voorbeeld van hoe 'betere' componenten dus maar een relatief gegeven is, de balans van deze speaker is weg en de vraagsteller denkt eraan om een passieve radiator toe te gaan passen omdat de weergave door de aanpassing veranderd is, lijkt mij het paard achter de wagen spannen?
paulknutselaar schreef: do 09 feb 2023, 9:57
Dat klopt dat het niet origineel is. Spoel heeft 0,25 ohm minder weerstand, lijkt mij bijzonder als dat bakken van verschil kan geven. Is er iemand die mij evt kan helpen om een rc netwerk te berekenen?
Niet alleen de rdc heeft invloed...
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Shadow schreef: do 09 feb 2023, 9:58
Mooi voorbeeld van hoe 'betere' componenten dus maar een relatief gegeven is, de balans van deze speaker is weg en de vraagsteller denkt eraan om een passieve radiator toe te gaan passen omdat de weergave door de aanpassing veranderd is, lijkt mij het paard achter de wagen spannen?
paulknutselaar schreef: do 09 feb 2023, 9:57
Dat klopt dat het niet origineel is. Spoel heeft 0,25 ohm minder weerstand, lijkt mij bijzonder als dat bakken van verschil kan geven. Is er iemand die mij evt kan helpen om een rc netwerk te berekenen?
Niet alleen de rdc heeft invloed...
Goed lezend naar jouw antwoord.... mijn buizenbakken draaien nu een half jaar ongeveer. Daarvoor had ik een transistor versterker.
Het originele filter heb ik nog, om te kijken of de trafokern het probleem is, zal ik het origineel even terugplaatsen. Naar mijn idee is het altijd een combinatie van acoustieke ruimte, versterking en type luidspreker, als de formats door mijn buizenbakken teveel laag weergeven, dan zal ik wat met filteren moeten doen of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

paulknutselaar schreef: do 09 feb 2023, 10:55
Shadow schreef: do 09 feb 2023, 9:58
Mooi voorbeeld van hoe 'betere' componenten dus maar een relatief gegeven is, de balans van deze speaker is weg en de vraagsteller denkt eraan om een passieve radiator toe te gaan passen omdat de weergave door de aanpassing veranderd is, lijkt mij het paard achter de wagen spannen?
paulknutselaar schreef: do 09 feb 2023, 9:57
Dat klopt dat het niet origineel is. Spoel heeft 0,25 ohm minder weerstand, lijkt mij bijzonder als dat bakken van verschil kan geven. Is er iemand die mij evt kan helpen om een rc netwerk te berekenen?
Niet alleen de rdc heeft invloed...
Goed lezend naar jouw antwoord.... mijn buizenbakken draaien nu een half jaar ongeveer. Daarvoor had ik een transistor versterker.
Het originele filter heb ik nog, om te kijken of de trafokern het probleem is, zal ik het origineel even terugplaatsen. Naar mijn idee is het altijd een combinatie van acoustieke ruimte, versterking en type luidspreker, als de formats door mijn buizenbakken teveel laag weergeven, dan zal ik wat met filteren moeten doen of zie ik dat verkeerd?
Een buizenversterker geeft zelden 'teveel' laag, het is meer dat de vervorming in het laag nogal kan toenemen bij lage frequenties, afhankelijk van je ugt's. Je hoort dan minder strak laag, wat al snel storend of 'te veel' kan zijn. Mijn KT77 doet in goeie doen eigenlijk niet meer laag dan mijn solid state versterkers...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door beijert »

Die spoel lijkt mij prima op z'n plek. De onderdelen er omheen hebben echter niet de juiste waarde, als ze überhaupt al aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

beijert schreef: do 09 feb 2023, 11:17
Die spoel lijkt mij prima op z'n plek. De onderdelen er omheen hebben echter niet de juiste waarde, als ze überhaupt al aanwezig zijn.
Die 6,8uF zie ik nog wel terug in het schema, de rest idd niet, hoe mooi ze ook zijn...de 4,7uF, de 0,22uF, de 22uF, zie ik allemaal niet terug in het schema, terwijl de waardes die er wel in horen niet te vinden zijn :think:
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

De filter aanpassing is berekend door klarè in Hoorn, mijn ervaring toen is dat het veel opener is gaan klinken, blind uitgegaan van hun advies, daar ik nu dus zo ver ben het originele filter er even weer tussen te zetten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

Ok, we zitten het originele schema dus te vergelijken met hun aangepaste versie, dat heeft niet veel zin, heb je een schema van hoe het nu zit?
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Shadow schreef: do 09 feb 2023, 11:55
Ok, we zitten het originele schema dus te vergelijken met hun aangepaste versie, dat heeft niet veel zin, heb je een schema van hoe het nu zit?
Klopt.

ik had alleen een kladje, even mn best gedaan om na te tekenen, dit is zoals het nu is.... eerdere situatie zaten er geen weerstanden op het mid. en in het hoog 1e situatie 2x 15 ohm in serie en 2x 47 ohm parallel. om hoog iets af te zwakken 3x 15ohm geprobeerd. In deze situatie stond mid veel te ver naar voren, mensen schreeuwden tegen je aan. Op advies huidige schema gebruikt, waardoor ik nu het mid vlak vind.
filter format.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

paulknutselaar schreef: di 07 feb 2023, 11:36


Filters zijn gemaakt en aangepast door een specialist, ik zit alleen nog met wat vragen.
Sorry hoor, wat vindt je specialist hiervan? ik neem aan dat je de vraag ook bij hem neer gelegd hebt, het zal allemaal niet gratis geweest zijn en als ik naar je nieuwe schema kijk dan mis ik wat zaken...
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Shadow schreef: do 09 feb 2023, 15:46
paulknutselaar schreef: di 07 feb 2023, 11:36


Filters zijn gemaakt en aangepast door een specialist, ik zit alleen nog met wat vragen.
Sorry hoor, wat vindt je specialist hiervan? ik neem aan dat je de vraag ook bij hem neer gelegd hebt, het zal allemaal niet gratis geweest zijn en als ik naar je nieuwe schema kijk dan mis ik wat zaken...
Bedankt voor de reactie, ik kom niet zomaar met de vraag.... kun je bericht onderbouwen met wat er niet goed aan is?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

Nou volgens mij heeft Leo de aanzet al een beetje gegeven, het weglaten van onderdelen veranderd fundamenteel dingen aan het filter, zoals de filterhelling en niveau van de drivers, als je dan niet je veranderingen meet en controleert, heb je dus een speaker die niet meer klinkt als het origineel.
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Shadow schreef: do 09 feb 2023, 19:19
Nou volgens mij heeft Leo de aanzet al een beetje gegeven, het weglaten van onderdelen veranderd fundamenteel dingen aan het filter, zoals de filterhelling en niveau van de drivers, als je dan niet je veranderingen meet en controleert, heb je dus een speaker die niet meer klinkt als het origineel.
Ik wil zeker niet degene omlaag halen die eraan gewerkt heeft, jullie mogen er op vertrouwen dat deze beste man ervaring heeft en echt wel weet wat hij doet. Zijn motto is, hoe meer componenten, hoe meer verlies. Nu origneel filter terug geplaatst, rendement is wel wat omhoog maar niet schrikbarend verschil. Nu zou ik wel heel graag een meetkundig kloppend filter willen proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”