Daline

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Daline

Bericht door MickRS »

Ik heb gisteren wat zitten googelen. Op het DIY forum kwam ik wat tegen en nog in een ander forum. Weet niet meer waar. Overigens erg oude draadjes. Als je philips 7063 googelt, vind je wel eea. Maar niet echt 'ground breaking', dus erg blij met jouw metingen...

Vraag mij af hoe je een optimale Daline berekent voor deze drivers. Dat heb ik nog niet kunnen vinden...
Maar afgaand op de ervaringen van zaterdag, zal dat niet heel veel anders zijn dan de kast van Robert.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Daline

Bericht door RobertD »

Die Fs is best goed voor zo'n bescheiden driver. In de Daline kast wordt de afstemming op ongeveer 0,7x Fs gezet en de lijn daarachter laat - mede door de demping - nauwlijks middentonen door.
De kast is door Theo nauwelijks aangepast, je kunt gewoon de tekening uit het artikel aanhouden. De maten zijn daar opgegeven in Inches.
Theo heeft de kast een paar cm hoger gemaakt omdat hij de baffle en de achterwand uitneembaar heeft gemaakt en deze op latjes heeft gemonteerd. Het volume van de latjes is gecompenseerd door de extra hoogte.
De Daline kast is volgens mij best vergevingsgezind voor verschillende drivers, het enige advies in het artikel is om een driver te gebruiken met een diameter van 6 à 6,5 inch en een resonantiefrequentie van 55 à 65Hz. De metingen van Timpert zijn dus veelbelovend.

Theo heeft bij het bouwen vooral heel veel aandacht aan de demping besteed. Hij heeft Bailey longhair wol gebruikt dat met stukjes visnet op zijn plaats wordt gehouden. Daarvoor heeft hij in de lijn een aantal visdraadjes gespannen op regelmatige afstanden en daar horizontaal stukjes visnet aan bevestigd. Die netjes zorgen ervoor dat de wol niet uitzakt.
Tegen de achterwand zit een bracing lat en daar zit schuimrubber zoals weergegeven in het artikel.
Hij heeft tijdens de bouw weinig foto's gemaakt. Ik zal eens kijken of ik nog iets kan vastleggen.
Westerwolder
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 20:34

Re: Daline

Bericht door Westerwolder »

timpert schreef: wo 08 feb 2023, 15:17
Westerwolder schreef: wo 08 feb 2023, 14:52
Kan iemand mij vertellen in hoeverre het toepassen van de Monacor SP-205/8 in deze kast zinvol is? Heb namelijk nog een setje liggen...
Geef me een tekening van kasten en ik bouw ze maar van berekeningen heb ik echt 0 verstand.
Met een resonantiefrequentie van 100 Hz en een Qts van 2,7 lijkt me een open kist als deze meer geschikt: https://www.hifitest.de/test/selbstbaup ... k-269-8754
Ik heb met deze Monacors een set open baffles gebouwd waar ik veel plezier van heb! Heb 2 setjes drivers gekocht omdat ze zo goedkoop waren. Zal er eens een topic aan wijden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”