Vifa Gamma ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Vifa Gamma ontwerp
Ik ben op zoek naar het ontwerp van deze zuilen.
Wie kan mij daarmee helpen?
Wie kan mij daarmee helpen?
Re: Vifa Gamma ontwerp
Welkom Jan Jaap, ik heb even voor je gezocht, kan tot nu toe niks voor je vinden, misschien iemand anders?
Re: Vifa Gamma ontwerp
Hierbij foto's uit de elektuur special 2
Maar iemand was me al voor....
Maar iemand was me al voor....
Re: Vifa Gamma ontwerp
Aardig vintage zo te zien, of klassiek? Blijkbaar heeft de middentoner geen eigen behuizing, of zie ik iets (bloempot) over het hoofd?.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vifa Gamma ontwerp
Zijn de drivers eigenlijk wel leverbaar? Een bloempot kan je bij een tuincentrum vandaan halen.
Re: Vifa Gamma ontwerp
Bedankt voor jullie snelle hulp, nu kan ik over een paar modifikaties nadenken (dempen).
Ben een vifa fan.
De luidsprekers en de kasten heb ik in 2022 via ebay uit Duisburg.
Alles met de post, geen probleem en gunstig, goedkoper als afhalen.
Ze staan naast een paar vifa viface bj 1985, het origineel en zelfbouw.
De viface heeft een duidelijk hoorbaar hoger rendement en heeft een heel andere luister indruk.
Aangesloten ziin ze aan een ge-recapped Harman Kardon PM655.
Dan geniet ik af en toe van mijn muziek afgespeeld op een Denon DP-37F met afwisselend DL110 of DL103.
Ja ik ben ook vintage.
Gr. aan iedereen.
Jan Jaap
Ben een vifa fan.
De luidsprekers en de kasten heb ik in 2022 via ebay uit Duisburg.
Alles met de post, geen probleem en gunstig, goedkoper als afhalen.
Ze staan naast een paar vifa viface bj 1985, het origineel en zelfbouw.
De viface heeft een duidelijk hoorbaar hoger rendement en heeft een heel andere luister indruk.
Aangesloten ziin ze aan een ge-recapped Harman Kardon PM655.
Dan geniet ik af en toe van mijn muziek afgespeeld op een Denon DP-37F met afwisselend DL110 of DL103.
Ja ik ben ook vintage.
Gr. aan iedereen.
Jan Jaap
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Vifa Gamma ontwerp
Meeste winst ga je waarschijnlijk krijgen het filter te upgrade naar luchtspoelen en re-cappen met huidige caps en de cement weerstanden naar MoX te vervangen. Ook herinner ik mij dat het standaard BR poortje snel poortruis gaf bij beetje volume. Vervangen door flared poortje zou ook een idee kunnen zijn.
Mij eerste luister ervaring met deze luidspreker was ook in de jaren 90'tig met toen erg populaire Cyrus Audio II met PSX voeding en bron LP Kraftwerk - Techno Pop trk Musique Non Stop
Mij eerste luister ervaring met deze luidspreker was ook in de jaren 90'tig met toen erg populaire Cyrus Audio II met PSX voeding en bron LP Kraftwerk - Techno Pop trk Musique Non Stop
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Vifa Gamma ontwerp
Is het een tweeter met ferrofluid?
Onlangs een setje goede vintage tweeters gemeten, de ScanSpeak D2010, welke helemaal in orde leken. Maar bij vervangen voor nieuw klonk het stukken beter. Kortom, een oude speakers recappen, leuk maar soms ben je op detailniveau bezig achter de tweeter terwijl die niet meer doet wat hij hoort te doen. Een mid en woofer kunnen ook een verdubbelde eigen resonantie hebben, rubberen randen insmeren met lampenolie gaf bij Vifa units wel een heel mooi resultaat. Een P13 heb ik er niet mee kunnen redden... dit alles ter overweging
Onlangs een setje goede vintage tweeters gemeten, de ScanSpeak D2010, welke helemaal in orde leken. Maar bij vervangen voor nieuw klonk het stukken beter. Kortom, een oude speakers recappen, leuk maar soms ben je op detailniveau bezig achter de tweeter terwijl die niet meer doet wat hij hoort te doen. Een mid en woofer kunnen ook een verdubbelde eigen resonantie hebben, rubberen randen insmeren met lampenolie gaf bij Vifa units wel een heel mooi resultaat. Een P13 heb ik er niet mee kunnen redden... dit alles ter overweging
Re: Vifa Gamma ontwerp
Ja de HT 200 is met flerrofluid voor koeling van de spoel bij hoge belasting.
Wat gebeurt er eigenljik als dat spul uitdroogt?
Minder koeling natuurlijk.
Frekwentie bereik?
Kan het middel vervangen worden?
Moet dat, kan dat?
Is er een driver vervanging voor zonder ferrofluid en zo belastbaar?
Wat gebeurt er eigenljik als dat spul uitdroogt?
Minder koeling natuurlijk.
Frekwentie bereik?
Kan het middel vervangen worden?
Moet dat, kan dat?
Is er een driver vervanging voor zonder ferrofluid en zo belastbaar?
Re: Vifa Gamma ontwerp
Ferrofluid word stroperig en daardoor komt de spreekspoel van de tweeter vast te zitten .
Re: Vifa Gamma ontwerp
een paar vifa P17W3-00 8 ohm heb ik nog hier liggen.
Goede konditie.
Uit vifa basis.
Interesse?
Goede konditie.
Uit vifa basis.
Interesse?
Re: Vifa Gamma ontwerp
Niet alle ferrofluid wordt stroperig. Een paartje Vifa D25TF’s hier op de plank bleek laatst nog best OK. Tegen de 40 jaar oud en nauwelijks gebruikt, dat wel.
Ferrofluid verwijderen of vervangen is overigens zeker te doen. De unit moet wel open. Speakerrepairshop verkoopt het spul. Een tweeter kan vaak zonder overigens, maar helemaal hetzelfde wordt het niet (maar dat wordt het nooit met 30 jaar oud spul).
Ferrofluid verwijderen of vervangen is overigens zeker te doen. De unit moet wel open. Speakerrepairshop verkoopt het spul. Een tweeter kan vaak zonder overigens, maar helemaal hetzelfde wordt het niet (maar dat wordt het nooit met 30 jaar oud spul).
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Vifa Gamma ontwerp
De SS D2010 die ik getest had leken ook nog goed, maar zeker niet zo goed als verse. Soms kun je het meten, maar soms ook niet.
Re: Vifa Gamma ontwerp
Ik heb het vermoeden dat coating van softdomes absoluut niet het eeuwige leven heeft en langzaam aan dempende eigenschappen inboet. Oude softdomes die hier rondslingeren, vertonen nogal eens een stevige breakup boven de 15kHz die er vroeger (als het goed is) niet in zat.
Re: Vifa Gamma ontwerp
Absoluut en het kan zelfs nog erger. Ik heb eens een paar oude Audax softdomes gemeten waarvan de coating zodanig was gedegradeerd dat de dome poreus was geworden. De dome was zodanig lek dat het ding pas ver boven de resonantiefrequentie een beetje geluid ging maken.
