Vifa Gamma ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jan Jaap
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 12:46

Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Jan Jaap »

Ik ben op zoek naar het ontwerp van deze zuilen.
Wie kan mij daarmee helpen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Shadow »

Welkom Jan Jaap, ik heb even voor je gezocht, kan tot nu toe niks voor je vinden, misschien iemand anders?
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Mtraxx »

Hier dan :
NL1987AS02050.pdf
Vifa Gamma
(1.09 MiB) 242 keer gedownload
Suc6
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Mtraxx »

Shadow schreef: zo 05 feb 2023, 17:14
Welkom Jan Jaap, ik heb even voor je gezocht, kan tot nu toe niks voor je vinden, misschien iemand anders?
Ben je een pak papier aan het doorworstelen geweest? :lol:
audioruud
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 11:26

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door audioruud »

Hierbij foto's uit de elektuur special 2
Maar iemand was me al voor....
Bijlagen
gamma 1.jpg
gamma 2.jpg
gamma 3.jpg
gamma 4.jpg
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Mtraxx »

audioruud schreef: zo 05 feb 2023, 18:06
Hierbij foto's uit de elektuur special 2
Maar iemand was me al voor....
Kleur papier ziet er i.i.g. ook "Vintage" uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door richard »

Aardig vintage zo te zien, of klassiek? Blijkbaar heeft de middentoner geen eigen behuizing, of zie ik iets (bloempot) over het hoofd?.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door ds23man »

Zijn de drivers eigenlijk wel leverbaar? Een bloempot kan je bij een tuincentrum vandaan halen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door beijert »

Midrange heeft een eigen ruimte.
Screenshot_2023-02-05-20-42-48-49_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Laatst gewijzigd door beijert op zo 05 feb 2023, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door richard »

beijert schreef: zo 05 feb 2023, 20:43
Midrange heeft een eigen ruimte.
afgeknotte kegel
Klinkt als een bloempot.
bloempot.jpg
Jan Jaap
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 12:46

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Jan Jaap »

Bedankt voor jullie snelle hulp, nu kan ik over een paar modifikaties nadenken (dempen).
Ben een vifa fan.
De luidsprekers en de kasten heb ik in 2022 via ebay uit Duisburg.
Alles met de post, geen probleem en gunstig, goedkoper als afhalen.
Ze staan naast een paar vifa viface bj 1985, het origineel en zelfbouw.
De viface heeft een duidelijk hoorbaar hoger rendement en heeft een heel andere luister indruk.
Aangesloten ziin ze aan een ge-recapped Harman Kardon PM655.
Dan geniet ik af en toe van mijn muziek afgespeeld op een Denon DP-37F met afwisselend DL110 of DL103.
Ja ik ben ook vintage.

Gr. aan iedereen.

Jan Jaap
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Mtraxx »

Meeste winst ga je waarschijnlijk krijgen het filter te upgrade naar luchtspoelen en re-cappen met huidige caps en de cement weerstanden naar MoX te vervangen. Ook herinner ik mij dat het standaard BR poortje snel poortruis gaf bij beetje volume. Vervangen door flared poortje zou ook een idee kunnen zijn.
Mij eerste luister ervaring met deze luidspreker was ook in de jaren 90'tig met toen erg populaire Cyrus Audio II met PSX voeding en bron LP Kraftwerk - Techno Pop trk Musique Non Stop :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door wouter »

Is het een tweeter met ferrofluid?

Onlangs een setje goede vintage tweeters gemeten, de ScanSpeak D2010, welke helemaal in orde leken. Maar bij vervangen voor nieuw klonk het stukken beter. Kortom, een oude speakers recappen, leuk maar soms ben je op detailniveau bezig achter de tweeter terwijl die niet meer doet wat hij hoort te doen. Een mid en woofer kunnen ook een verdubbelde eigen resonantie hebben, rubberen randen insmeren met lampenolie gaf bij Vifa units wel een heel mooi resultaat. Een P13 heb ik er niet mee kunnen redden... dit alles ter overweging ;-)
Jan Jaap
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 12:46

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Jan Jaap »

Ja de HT 200 is met flerrofluid voor koeling van de spoel bij hoge belasting.
Wat gebeurt er eigenljik als dat spul uitdroogt?
Minder koeling natuurlijk.
Frekwentie bereik?
Kan het middel vervangen worden?
Moet dat, kan dat?
Is er een driver vervanging voor zonder ferrofluid en zo belastbaar?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door meanman64 »

Ferrofluid word stroperig en daardoor komt de spreekspoel van de tweeter vast te zitten .
Jan Jaap
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 12:46

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door Jan Jaap »

een paar vifa P17W3-00 8 ohm heb ik nog hier liggen.
Goede konditie.
Uit vifa basis.
Interesse?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door markbakk »

Niet alle ferrofluid wordt stroperig. Een paartje Vifa D25TF’s hier op de plank bleek laatst nog best OK. Tegen de 40 jaar oud en nauwelijks gebruikt, dat wel.
Ferrofluid verwijderen of vervangen is overigens zeker te doen. De unit moet wel open. Speakerrepairshop verkoopt het spul. Een tweeter kan vaak zonder overigens, maar helemaal hetzelfde wordt het niet (maar dat wordt het nooit met 30 jaar oud spul).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door wouter »

De SS D2010 die ik getest had leken ook nog goed, maar zeker niet zo goed als verse. Soms kun je het meten, maar soms ook niet.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door markbakk »

Ik heb het vermoeden dat coating van softdomes absoluut niet het eeuwige leven heeft en langzaam aan dempende eigenschappen inboet. Oude softdomes die hier rondslingeren, vertonen nogal eens een stevige breakup boven de 15kHz die er vroeger (als het goed is) niet in zat.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Vifa Gamma ontwerp

Bericht door timpert »

Absoluut en het kan zelfs nog erger. Ik heb eens een paar oude Audax softdomes gemeten waarvan de coating zodanig was gedegradeerd dat de dome poreus was geworden. De dome was zodanig lek dat het ding pas ver boven de resonantiefrequentie een beetje geluid ging maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”